Fractal Design på SweClockers Live!

Permalänk
Medlem

Jag har ett define r5 och jag efterlyser lite reservdelar typ startknapp ,usb mm. Förut hade ni sida för just sånt . Skulle någon av dessa delar paja så blir det inte fractal design igen om ni inte kan tillhandahålla dessa delar som har en begränsad livslängd

r5 istället för 5
Permalänk
99:e percentilen

Ni har ett digert och hyllat utbud av stora (t ex Define C) och asstora (t ex Define 7) chassin, men på SFF-fronten är det mer knapert. (Nej, Node 304 och Define Nano S är inte små i någon praktisk betydelse.) Vadan detta och när ger ni er in i matchen mot moderna skapelser som CM NR200P och NCASE M1? (Möjligen skulle man kunna räkna Era, men det verkar ju knappt gå att använda.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kan ni göra helt vit chassi då menar jag allt

Kan ni göra helt vit chassi då menar jag allt som man kan göra vit i ett chassi med hel klar härdat glas på en sida
Med bara med USB 3 och senaste USB C standard.
Hitta något bra sätt att få bra luftflöde för grafikkort vertikalt med härdat glas .

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4,8 GHz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING |
ASUS ROG Ryuo 240mm | Corsair AX 860W 80+ Platinum |
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz Dominator Platinum |
ASUS GeForce RTX 2070 8GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
ASUS 27 ROG Swift PG279Q G-Sync 165Hz |

Permalänk
Medlem

Är HTPC-marknaden något ni tänker fortsätta jobba med? Hur ser marknadsutvecklingen ut på den fronten, är den kanske på väg nedåt i och med streamingtjänster kombinerat med exempelvis Chromecast?

Edit: Utöver detta, finns det några marknader ni är intresserade av att expandera till? Och, i så fall, kan ni ge några detaljer om vad detta skulle vara? Tornkylare till CPU? Grafikkort? Mekaniska tangentbord, som alla andra?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Inaktiv

Vilka hdburar passar till
FD Define R4?

Permalänk
Medlem

Varför görs det inga chassin där man kan sätta dit en fläkt på oanvända expansionsplatser? Använder man dessutom vertikal montering av Grafikkortet så kan man ju råka sitta med 7st tomma expansionsplatser.
En 240 eller 280mm AIO hade ju suttit som en smäck på bakpanelen. (IO|AIO|GPU)

Vad tror ni om chassin med glastak istället för glasfront? (gärna med hönsnätsfront, glaset hjälper ju då att få vindtunneleffekt.)

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Några planer på ett sfx-nätaggregat som faller inom spec för t.ex rtx 3080 (750w+)?
Intresset för itx-produkter verkar fortsätta att stiga så det är lite av en besvikelse att det finns ett så litet utbud.

Permalänk
Medlem

Några planer på andra material i era lådor (aluminium tex) designen har ni lyckats bra med men materialen känns & ser billigt ut.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Som så många andra vill jag helt enkelt höra tankar och visioner kring de mindre formfaktorerna.

Gillar FD:s visuella stil samt kubformatet i node-serien. Gillar också både node 304 och 804 men tycker det saknas något mitt i mellan samt att de börjar bli till åren och kanske mer är utformade med HDD:s i åtanke. Tycker nog att andra tillverkare såsom CM, Lian-Li och Ncase m.fl. ligger ett steg före. Era var ett gott försök men hade för många kompromisser.

edit:
Rättad meningsuppbyggnad. Syntax error...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Finns det planer på en AIO från er med radiator i koppar? EK har ju testat med radiator i koppar och de säljer som smör, så folk är uppenbarligen trötta på aluminium, vars värmeledningsförmåga är ganska dålig jämfört med koppar, så undrar hur tankarna går kring det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

En dator har inte förändrats mycket de senaste 20 till 30 åren. Utan alla delar tycks vara placerade på samma ställen.

Moderkortets atx design ser i stort sett identisk ut genom alla år med placeringar av cpu och kortplatser.

1. Den största förändringen jag noterade när det gäller chassien var hur nätagget flyttades från toppen till botten av lådan. Vad har ni att säga om det? Finns det inte fördelar att använda nätaggets fläkt som utsugare av luft från chassiet och på så vis kanske få bort en extra fläkt ur lådan på vissa chassien?

2. Ett av mina första chassien (från en annan tillverkare) hade en innovativ lösning med utdragbar moderkortsplåt på baksidan och detta redan på 90-talet, har ni tänkt på sådana lösningar? Då kan man t ex lossa allt och slipper skära sig på vassa kanter när man monterar/ändrar i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

2. Ett av mina första chassien (från en annan tillverkare) hade en innovativ lösning med utdragbar moderkortsplåt på baksidan och detta redan på 90-talet, har ni tänkt på sådana lösningar? Då kan man t ex lossa allt och slipper skära sig på vassa kanter när man monterar/ändrar i datorn.

Vill inte klanka ned på din förslag, men om ett chassi har vassa kanter som man kan skära sig på. Borde inte prio vara på att åtgärda dessa först? Jag minns mycket väl dessa problem ifrån förr. Speciellt kombinationen kärvande molex och vassa kanter har jag varma minnen av, men nu för tiden så har väl inte chassin vassa kanter längre?
Define 7 har ju avtagbart tak. Om man inte har några vassa kanter så tycker jag personligen detta räcker väldigt långt och är tom bättre än löstagbar moderkortsplåt i många fall. Tex när man vill ändra och inte behöva ta ut hela moderkortet.

Permalänk
Medlem

Har ett Fractal R6 TG Svart.
Har satt Corsai H115i Pro i fram.

Vill få bättre luftflöde, så tänkte byta ut fronten till ett Mesh S2.
Är super nöjd med chassiet så vill inte byta ut det, sen är man lite lat att man inte orkar flytta över allt till ett nytt chassi.

Vad jag verkar få fram så ska det passa direkt? Förstår måste byta ut alla IO kablar etc. Men ska inte vara några problem.
Men vore väldigt skönt att veta att det fungerar, kan ni svara på det?

Väntar just nu på att få beställa ett sådant via https://www.fractal-design-shop.de/
Eller kan man få fram det någon annan stans?

Kanske någon här på forumet som har ett sådant över?

MVH

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Använder fortfarande mitt R3-chassi och är nöjd med det. Kommer väl byta först när USB C på frontpanelen blir viktigt.

1, Provbygger ni fysiskt i era nya chassi innan produktion eller kör ni simulering på datorn?

2, Sluta aldrig göra vita chassi, de flesta hem går i vitt (ljust och fräscht)!

😊

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Har ni planer på att släppa en AIO med lite tjockare utförande, kanske ca 45 mm radiator istället för det 29-31 som verkar vara standard? Gärna i full koppar utförande. Det skulle vara grymt med en AIO som man kan köra riktigt låga RPM på fläktarna med även under hög belastning. Har ni några planer att börja sälja nätaggregatssladdar som är "skräddar sydda" för att passa era chassin? Så att man kan få rätt exakt mått redan från början. Skulle vara grymt bekvämt och snyggt. Har ni några planer på att börja sälja liknande som Scythe Silent Box? Gärna ännu bättre ljudisoleringsförmåga om ni klara av det. För de hdd boxar har lite dålig tillgänglighet här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Har ni några planer ni kan dela med er av om något nytt chassi i Vector serien?

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Hello
Leta efter bra rgb fläktar lämpade för högstatisk tryck, till radiator. Vad har ni framtidsplaner på denna front?

Darrenj

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Compact versionerna har ju blivit väldigt populära. Har ni planera på att gå ännu mindre alá Ghost S1?

Permalänk
Medlem

Den typ av utstansade fläktgaller som normalt finns vid det bakre utblåset i ett chassi är till viss del restriktiva, vilket leder till tappad prestanda och extra ljud vid medelhöga eller högre luftflöden. Jämfört med typiska öppningar i toppen så är det som regel en stor skillnad, men många vill inte ha en öppen topp. - Finns det någon möjlighet att ni provar exempelvis ett löstagbart fläktgaller för det bakre utblåset? Jag förstår att det kostar extra i produktion.

Jag skulle även vilja uttrycka mitt stöd bakre utblås om 140mm även på relativt kompakta chassin. Att bredden utökas med 20mm ser jag inte att särskilt många skulle klaga på, särskilt inte om det även kunde leda till lite extra utrymme för kabeldragning i chassits främre halva. Onödigt minskade utrymmen för kabeldragning är något som har uppmärksammats över lag på chassin av mindre typ. Just smalare chassin är inget jag sett att man jagat, jämfört med kortare och lägre.

Permalänk
Medlem

Define 7 Compact tg vit

Det blev lite varmare än jag tänkt mig med 10900k och rtx 3080 så jag vill gärna få igenom lite mer luft i chassit.

Jag provade med fronten av och fick ned tempen på båda med ungefär 10C. Till ca 70C vid spel.

**Kan man köpa en mer perforerad front? Alternativt några tips på hur man lättast får till lite snygga hål i fronten?**

Budget för luftflödesjusteringen oberoende av om det är för ny front eller fläktar eller annat: <1000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macintoy:

Det blev lite varmare än jag tänkt mig med 10900k och rtx 3080 så jag vill gärna få igenom lite mer luft i chassit.

Jag provade med fronten av och fick ned tempen på båda med ungefär 10C. Till ca 70C vid spel.

**Kan man köpa en mer perforerad front? Alternativt några tips på hur man lättast får till lite snygga hål i fronten?**

Budget för luftflödesjusteringen oberoende av om det är för ny front eller fläktar eller annat: <1000kr.

Kan tipsa att tänka om luftflödet lite. Både compact och vanliga define 7 har perforeringar längs hela undersidan. Sätt aio radiatorn (om du har en sådan) i fronten, använd en sfx psu och du gör massor med plats åt grafikortet att hämta luft underifrån, ihop med fraktals 140mm fläktar i toppen såklar. Detta sänkte mina temps i mitt define 7 rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Kan tipsa att tänka om luftflödet lite. Både compact och vanliga define 7 har perforeringar längs hela undersidan. Sätt aio radiatorn (om du har en sådan) i fronten, använd en sfx psu och du gör massor med plats åt grafikortet att hämta luft underifrån, ihop med fraktals 140mm fläktar i toppen såklar. Detta sänkte mina temps i mitt define 7 rejält.

Stort tack för detta tips!