Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk

@snabbis: Vad är det jag missar? Det ser ju ut att vara i sin ordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snabbis:

Hej!
Fråga till er med bahnhof i framtidens bredband (itux) i göteborg, märker ni av slö uppkoppling under kvällar då folk är vakna? har varit i kontakt med bahnhof, dom har fått bredbandskoll tester, ( dom visar dock bra) men en wget från bahnhofs egen tptest server visar helt andra hastigheter.
2017-12-01 23:14:15 (840 KB/s) - ‘100M’ saved [104857601/104857601]
:~$ bbk_cli
Start: 2017-12-01 23:14:48
ISP: Bahnhof Internet AB
Support ID: sth6b38be008
Latency: 11.295 ms
Download: 93.669 Mbit/s
Upload: 95.459 Mbit/s
Subscription: 60-100 Mbit/s fiber
2017-12-02 18:06:25 (1.09 MB/s) - ‘100M’ saved [104857601/104857601]
:~$ bbk_cli
Start: 2017-12-02 18:06:46
ISP: Bahnhof Internet AB
Support ID: sth6cf0894cd
Latency: 11.284 ms
Download: 92.163 Mbit/s
Upload: 95.395 Mbit/s
Subscription: 60-100 Mbit/s fiber

/snabben

Vilken av deras speedtest-servrar kör du?

http://tptest.bahnhof.net/ (Sundsvall?)
http://speedtest2.bahnhof.net/100M.bin (Stockholm?)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

@matte56: tptest.bahnhof.net,
frostfield, tycker du under 10mbit från bahnhofs egen tptestserver verkar ok

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk

@snabbis:
Missade de raderna bland all onödig information du inte orkade filtrera bort.

Angående wget får jag väldigt varierande hastigheter?!

--2017-12-04 22:30:50-- http://tptest.bahnhof.net/100M.zip
100M.zip.1 100%[=================================================>] 100.00M 5.74MB/s in 25s
2017-12-04 22:31:15 (3.99 MB/s) - ‘100M.zip.1’ saved [104857601/104857601]

--2017-12-04 22:31:20-- http://tptest.bahnhof.net/100M.zip
100M.zip.2 100%[=================================================>] 100.00M 1.16MB/s in 1m 49s
2017-12-04 22:33:09 (941 KB/s) - ‘100M.zip.2’ saved [104857601/104857601]

--2017-12-04 22:35:18-- http://tptest.bahnhof.net/100M.zip
100M.zip.3 100%[=================================================>] 100.00M 10.8MB/s in 12s
2017-12-04 22:35:31 (8.26 MB/s) - ‘100M.zip.3’ saved [104857601/104857601]

Permalänk
Avstängd

1000/100

Har nu kört 1000/100 via två olika leverantörer (ownit och universal) och kan konstatera att det inte är värt det extremt höga priset (vad har hänt med konkurrensen? skärpning alla isp'er!!!) dom tar ut... man märker ingen skillnad skulle jag vilja säga i det vardagliga och även om man kör max så kanske skillnaden är 5-10 sek totalt. Nu gör ju inte priset att det går snabbare men åtminstone kan "Svensson" ha det i åtanke = utbyggnad av nätet går snabbare = snabbare internet. 2019 är det tänkt att alla switchar ska vara utbytta och klara minst 10 GB i hela Göteborg. Då kanske även 1000/1000 finns som ett valbart alternativ.

Hur kan de som fortfarande kör coax köra 1000/500 medans fibern ligger fast på 1000/100 (obs inom itux framtidens bredands nät). Itux låt alla få ta del av stadsnätet - det är demokrati! Man ska kunna välja vad som helst 500/500 tex. Fri marknad och inga monopol tack. " Bara för att jag är kopplad mot DET nätet är din hastighet begränsad till DET) samt att 1000 inte ens är ett alternativ för många!

Nog om det "politiska"...

Efter min uppgraderade CPE box så började mina problemen på allvar.... innan hade jag comhem 100/100 kopplad via switch och 4 routrar med egna publika ip adresser direktkoppkade mot internet. Aldrig några problem... sällan ip byte. Det fungerade som utlovat dvs man kan ha max 4 publika (comhem) ip adresser.

Jag uppgraderade till gigabit switchen cts hes-3106 och sedan dess har allt varit ett helvete. Nu kör jag EN koppling till EN router.

Mer går inte för då börjar den ena routern tappa ip och så håller det på så fram och tillbaka!

SKA DET VARA SÅ HÄR!?

DET ÄR INGET FEL PÅ MIN UTRUSTNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TOTALT VÄRDELÖST MYCKET BESVIKEN OCH KAN LOVA ATT DETTA SKA JAG GÅ VIDARE MED...
hoppas ni på ITUX läser detta (Fredrik!?) varför får jag inget svar och vad är lösningen?!!?!?!

kör nu 100/100 och samma problem , hastigheten spelar ingen roll.
Kan ni uppgradera firmwaren tack? Gör något snälla........¨ITUX,,,,,,, HAR INGET MED NGN ISP ATT GÖRA!

Någon annan som kan ge lite tröst vore nice.. blir galen....

/smyr

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Medlem

funderar på hur det funkar om man vill byta leverantör sägs det andra upp automatisk då?
hittar inget när man gör en beställning om hur det funkar?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

Har Framtidens bredband (itux) någon begränsning i att andra inte kan koppla upp sig till mig? Jag ville dela videos med en kompis via ftp men vi fick det inte till att fungera trots att jag öppnade upp port i routern...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PriPPs123:

Har Framtidens bredband (itux) någon begränsning i att andra inte kan koppla upp sig till mig? Jag ville dela videos med en kompis via ftp men vi fick det inte till att fungera trots att jag öppnade upp port i routern...

Skickades från m.sweclockers.com

Flera operatörer delar ej ut publika IP (du är bakom NAT). Typiskt tecken på detta är att folk inte kan ansluta. Kolla igen ditt konto hos din isp om det inte går att aktivera publik ip smidigt bara.

Permalänk
Skrivet av ingulf:

Flera operatörer delar ej ut publika IP (du är bakom NAT). Typiskt tecken på detta är att folk inte kan ansluta. Kolla igen ditt konto hos din isp om det inte går att aktivera publik ip smidigt bara.

Jag tog kontakt med min isp och beställde publik ip. Uppgav min MAC-adress som han skulle lägga in. Jag fick till svar att det skulle vara klart senast till på tisdag i nästa vecka.

Har dessvärre inga större förhoppningar att detta kommer att lösa mitt problem då jag för ca 6 månader sedan testade med publik ip och att vidarebefordra portar, utan lyckat resultat. Är vi säkra på att det inte ligger någon begränsning i stadsnätet (itux), och att det är det som är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Bor i Umeå och vi var väl först i hela världen med fiber, I april 1995 invigdes stadsnätet.

2012 publicerar Akamai sin respekterade State of The Internet Report. Den prestigefyllda rankingen över världens 100 snabbast uppkopplade städer toppas av sex sydkoreanska städer och sju japanska. Sedan kommer Umeå på plats 15. Nästa västerländska stad finns på plats 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PriPPs123:

Jag tog kontakt med min isp och beställde publik ip. Uppgav min MAC-adress som han skulle lägga in. Jag fick till svar att det skulle vara klart senast till på tisdag i nästa vecka.

Har dessvärre inga större förhoppningar att detta kommer att lösa mitt problem då jag för ca 6 månader sedan testade med publik ip och att vidarebefordra portar, utan lyckat resultat. Är vi säkra på att det inte ligger någon begränsning i stadsnätet (itux), och att det är det som är problemet?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du alltså inte publik IP om jag tolkar dig rätt, då går det inte att ansluta utifrån. Om du med publik IP inte lyckas ta emot anslutningar får du felsöka din router.
Itux stadsnät har inga begränsningar kring detta.

Skrivet av anon301768:

Bor i Umeå och vi var väl först i hela världen med fiber, I april 1995 invigdes stadsnätet.

2012 publicerar Akamai sin respekterade State of The Internet Report. Den prestigefyllda rankingen över världens 100 snabbast uppkopplade städer toppas av sex sydkoreanska städer och sju japanska. Sedan kommer Umeå på plats 15. Nästa västerländska stad finns på plats 50.

Tråden handlar om stadsnätet (Framtidens bredband ITUX) i Göteborg, så om jag inte missförstår dig så är det offtopic?

Permalänk
Skrivet av ingulf:

Hade du alltså inte publik IP om jag tolkar dig rätt, då går det inte att ansluta utifrån. Om du med publik IP inte lyckas ta emot anslutningar får du felsöka din router.
Itux stadsnät har inga begränsningar kring detta.

Jag är tacksam för ditt svar. Så om jag förstår dig rätt har inte Itux någon proxy eller brandvägg som skulle kunna vara svaret på mitt problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PriPPs123:

Jag är tacksam för ditt svar. Så om jag förstår dig rätt har inte Itux någon proxy eller brandvägg som skulle kunna vara svaret på mitt problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt, inget i stadsnätet som orsakar dina problem.

Permalänk
Medlem

Någon som har en högre hastighet än 100/100? Hur funkar det? Inga kapacitetsproblem?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Någon som har en högre hastighet än 100/100? Hur funkar det? Inga kapacitetsproblem?

Kör 500/500 på black friday erbjudande från Bahnhof sedan ett år. Fungerat utan anmärkning, når alltid 300mbit+, men inte alltid 500 på kvällar.

Permalänk

Det är avsevärd hastighetsskillnad beorende på om man går genom NAT eller har publikt IP. Jag tyckte det gick lite segt, men gjorde inget åt det förrens deras CGN gick sönder och jag fick packetloss. Först då märkte jag att de reducerat antalet publika fasta IPn man får ha så min huvuddator tagits bort ur deras register och jag därför gick genom deras CGN. När jag bytte så den datorn var registrerad istället så märkte jag en rätt stor skillnad. Jag tror allt över 100/100 kräver att man registrerar enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_moggo:

Det är avsevärd hastighetsskillnad beorende på om man går genom NAT eller har publikt IP. Jag tyckte det gick lite segt, men gjorde inget åt det förrens deras CGN gick sönder och jag fick packetloss. Först då märkte jag att de reducerat antalet publika fasta IPn man får ha så min huvuddator tagits bort ur deras register och jag därför gick genom deras CGN. När jag bytte så den datorn var registrerad istället så märkte jag en rätt stor skillnad. Jag tror allt över 100/100 kräver att man registrerar enheten.

Intressant perspektiv, jag har sedan NAT infördes i nätet alltid registrerat för publikt IP, så min erfarenhet gäller endast det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Kör 500/500 på black friday erbjudande från Bahnhof sedan ett år. Fungerat utan anmärkning, når alltid 300mbit+, men inte alltid 500 på kvällar.

Samma här. Inga problem fungerar prima.
Vad är din plan nu när det erbjudandet går ut? Försöka förhandla fram något annat med bahnhof? Gå ned i hastighet? Betala fullpris? Eller hoppas att det dyker upp något annat erbjudande som du kan matcha?

Själv gillar jag hastigheten men är lite för snål för att betala fullpris.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av qnorsten:

Samma här. Inga problem fungerar prima.
Vad är din plan nu när det erbjudandet går ut? Försöka förhandla fram något annat med bahnhof? Gå ned i hastighet? Betala fullpris? Eller hoppas att det dyker upp något annat erbjudande som du kan matcha?

Själv gillar jag hastigheten men är lite för snål för att betala fullpris.

Har gått ner till 250/100 som jag hade innan, ingen egen nytta av att betala så mycket mer för upload. Fick inget nytt erbjudande eller möjlighet till förlängning av 500/500 när jag kontaktade dom förra månaden iaf. Men får väl se vad black friday har att komma med.

Permalänk

.

Permalänk

Ni som sitter på Bahnhof. Fungerar bra när man spelar? Jag tänkte byta till dem nu i december. Kör mest casual men vill ju ha bra svarstider.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Har gått ner till 250/100 som jag hade innan, ingen egen nytta av att betala så mycket mer för upload. Fick inget nytt erbjudande eller möjlighet till förlängning av 500/500 när jag kontaktade dom förra månaden iaf. Men får väl se vad black friday har att komma med.

Okej då är jag med. Hojta gärna till om du hittar något bra erbjudande som Bahnhof matchar.

Jag vill ju gärna ha så snabbt som möjligt för så lite pengar, som möjligt. Men vill inte byta från Bahnhof egentligen.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Skrivet av ingulf:

Har gått ner till 250/100 som jag hade innan, ingen egen nytta av att betala så mycket mer för upload. Fick inget nytt erbjudande eller möjlighet till förlängning av 500/500 när jag kontaktade dom förra månaden iaf. Men får väl se vad black friday har att komma med.

Skrivet av qnorsten:

Okej då är jag med. Hojta gärna till om du hittar något bra erbjudande som Bahnhof matchar.

Jag vill ju gärna ha så snabbt som möjligt för så lite pengar, som möjligt. Men vill inte byta från Bahnhof egentligen.

Jag har för närvarande Bahnhofs 500/500Mbit/s tjänst för 449kr/mån. Såg att Telia kör ett erbjudande just nu som jag överväger; 500/500Mbit/s för 299kr i månaden. Gäller t.o.m 30 november 2020.
https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Jag chattade med Bahnhof tidigare idag, och frågade om de kunde matcha Telias erbjudande. De kunde inte matcha.

Ska man slå till på Telias erbjudande? Det var länge sedan jag hade bredbandstjänst hos Telia... Är det stabilt? Bra hastigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PriPPs123:

Jag har för närvarande Bahnhofs 500/500Mbit/s tjänst för 449kr/mån. Såg att Telia kör ett erbjudande just nu som jag överväger; 500/500Mbit/s för 299kr i månaden. Gäller t.o.m 30 november 2020.
https://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/p...

Jag chattade med Bahnhof tidigare idag, och frågade om de kunde matcha Telias erbjudande. De kunde inte matcha.

Ska man slå till på Telias erbjudande? Det var länge sedan jag hade bredbandstjänst hos Telia... Är det stabilt? Bra hastigheter?

Mina föräldrar har telia och de har inga klagomål på stabilitet eller hastighet. Så överlag är de nog ganska bra.

Det som gör att jag inte vill gå över till telia är däremot att jag tycker de är lite väl liberala med att dela ut personuppgifter och liknande av olika anledningar. Tillskillnad mot Bahnhof. Men är inte det ett problem så är nog telia säkert lika bra som bahnhof.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7-12700K GPU: MSI GeForce RTX 3070 Ti GAMING X TRIO 8G MB: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB; Kingston FURY Beast DDR4 3600MHz 32GB SSD: SSD: Samsung SSD 980 1TB; Samsung SSD 980 PRO 2TB; KINGSTON SNV2S2000G 2TB; Samsung SSD 980 1TB Chassi: Fractal Design Define 7 TG Compact PSU: Seasonic Focus GX 850W CPU kylare: Noctua NH-U12A Skärmar: 2x Asus VG27AQ 27"TUF

Permalänk
Skrivet av qnorsten:

Mina föräldrar har telia och de har inga klagomål på stabilitet eller hastighet. Så överlag är de nog ganska bra.

Det som gör att jag inte vill gå över till telia är däremot att jag tycker de är lite väl liberala med att dela ut personuppgifter och liknande av olika anledningar. Tillskillnad mot Bahnhof. Men är inte det ett problem så är nog telia säkert lika bra som bahnhof.

Bahnhof kunde inte prismatcha så jag bytte till Telia. 500/100Mbit/s för 299kr/mån. 12 månaders bindningstid.

Bahnhof hävdade dels att man har fyllt kvoten av kunder som det är möjligt att prismatcha Telias erbjudande för (det var tydligen möjligt tidigare i veckan och man blev då nedringda av kunder enligt egen utsago). Man sa också att de matchade Telias erbjudande för mig förra BF, och att det således inte var möjligt att göra igen iår.

Permalänk
Medlem

Om man vill byta ISP, beställer man då via portalen eller är man tvungen att kontakta nuvarande ISP och säga upp abonnemanget. Och sen beställa en ny ISP med korrekt inkopplingsdatum?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Om man vill byta ISP, beställer man då via portalen eller är man tvungen att kontakta nuvarande ISP och säga upp abonnemanget. Och sen beställa en ny ISP med korrekt inkopplingsdatum?

Du måste själv säga upp ditt abbonemang.

Permalänk
Medlem

Delar Bahnhof ut native ipv6? Verkar inte bli tilldelad någon...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Delar Bahnhof ut native ipv6? Verkar inte bli tilldelad någon...

Nej

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Jo!! Det hänger snarare på om ens stadsnät har stöd för IPV6