Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Skrivet av smartsim:

Det är samma. driftas fortfarande utav ITUX. vilket är den sämsta KOn någonsin oavsett vart man sitter, Itux är ett skämt

Vad tror du man kan göra för att påverka. Ringa sin ISP, som i mitt fall är alltele kan man alltid göra. Men det är så synd att dom skall få skäll då itux nät inte fungerar. Dom kan inte göra så mycket mer än att felanmäla gång på gång på gång.
Och sen att dom är svindåliga på att informera om planerade arbeten på nätet som kommer att påverka trafiken.
För ett tag sedan så gjorde dom någon uppgradering av hårdvara som släckte hela göteborg (enbart itux nät). Dom gick ut med information några dagar i förväg på deras hemsida.
Kompisen har fiber via Telia (Felia) för några år sedan (4 år sen tror jag). Han har haft 2 avbrott under dessa år. Ett planerat och ett oplanerat. Det planerade avbrottet fick han information om via mail och via fakturorna.
Jag hostar en egen teamspeak 3 server med ca 30 aktiva användare som är sura på itux med.

Jag upplever att felen oftast beror på deras DHCP server när ipnummer skall förnyas och det blir någon form av överbelastning. Då får dom starta om den och det tar ju omotiverad lång tid tycker jag om nu det är DHCP:n.
Någon med nån annan teori eller vet vad felen beror på som i lördags.
Nätet kom igång igen på eftermiddagen efter att jag hade felanmält problemet hos Bahnhof (Jag har Alltele). Jag sa det till han på Bahnhof att hela området är släckt och han var snäll o kollade trafiken i området och upptäcker att det är något fel. Så han är snäll och gör en felanmälan.
Tack Bahnhof.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Hasseman84:

Framtiden AB och Itux. Är det samma företag eller e det 2 olika. Jag har fiber via gothnet:s gamla nät. Nu har itux hand om nätet. När gothnet hade hand om fibernätet så funkade det utmärkt. Innan Itux tog över fibernätet så hade jag ett eller två avbrott på 5 år. Nu har jag ett avbrott minst 1 gång varje månad!
Det är massa små avbrott pga att dom uppgraderar hela tiden. Det är väl bra men man får aldrig reda på detta i förväg och ringer man sin ISP så får dom aldrig reda på nåt heller.

Jag har nu fått tillbaka nätet.

Framtiden AB och Itux är inte samma företag. Framtiden AB är ett rekryterings- och bemanningsföretag så du menar säkert Förvaltnings AB Framtiden som ägs av Göteborgs stad och har byggt Framtidens bredband som denna tråd handlar om. Itux är en kommunikationsoperatör som är anlitad av Förvaltnings AB Framtiden för att sköta driften av nätet. Itux är kommunikationsoperatör i andra fibernät utöver Framtidens bredband.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att faktiskt få utrett vad som ligger på vems bord. Det känns ibland som om iTUX beskylls för allt, men som du påpekade är det ju AB Framtiden som är den egentliga ägaren av nätet och låter iTUX husera på det. Jag skulle tro att rätt mycket som iTUX får skit för kanske faktiskt är saker som är relaterade till deras avtal med Framtiden. Som till exempel hastigheten på utrustning. Gå in på http://malmo.itux.se och du kan se att i Malmö erbjuder iTUX hastigheter över 100/100. Så varför göres inte det i Framtidens hus?

Permalänk
Skrivet av Xake:

Det hade varit intressant att faktiskt få utrett vad som ligger på vems bord. Det känns ibland som om iTUX beskylls för allt, men som du påpekade är det ju AB Framtiden som är den egentliga ägaren av nätet och låter iTUX husera på det. Jag skulle tro att rätt mycket som iTUX får skit för kanske faktiskt är saker som är relaterade till deras avtal med Framtiden. Som till exempel hastigheten på utrustning. Gå in på http://malmo.itux.se och du kan se att i Malmö erbjuder iTUX hastigheter över 100/100. Så varför göres inte det i Framtidens hus?

Jag tror att efterfrågan på snabbare uppkoppling är liten så de verkar lägga all fokus på att få nedsläckningen av kabeltvnätet att gå så smidigt som möjligt.

Någon som vet mer? Jag har ringt till itux och frågat men de hänvisar bara mig till min hyresvärd, och det är minst sagt rörigt att nå rätt person där.

Edit: Btw, itux erbjuder inte snabbare hastigheter än 100 på den urlen iaf. Vill minnas att man kunde lista snabbare hastigheter på http://varberg.itux.se men det går inte längre iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag tror att efterfrågan på snabbare uppkoppling är liten så de verkar lägga all fokus på att få nedsläckningen av kabeltvnätet att gå så smidigt som möjligt.

Skulle inte förvåna mig heller.

Skrivet av frostfield:

Någon som vet mer? Jag har ringt till itux och frågat men de hänvisar bara mig till min hyresvärd, och det är minst sagt rörigt att nå rätt person där.

Testa http://www.framtidensbredband.se/hjalp-support/kontakt/ och se om de kan svara bättre, de är ju ändå själva supportorganisationen för fastighetsägaren i detta fallet...

Skrivet av frostfield:

Edit: Btw, itux erbjuder inte snabbare hastigheter än 100 på den urlen iaf. Vill minnas att man kunde lista snabbare hastigheter på http://varberg.itux.se men det går inte längre iaf.

Knepig, går jag in på malmo.itus.se, väljer "bredband" och trycker "visa" står det längt upp att båda Bahnhof och Bredband2 erbjuder 500/100... Detta för 650/700 kr/mån men ändå.... Och det är precis just nu. på varberg.itux.se har de 1000/100 listat då jag gör samma sak...

Permalänk
Skrivet av Xake:

Testa http://www.framtidensbredband.se/hjalp-support/kontakt/ och se om de kan svara bättre, de är ju ändå själva supportorganisationen för fastighetsägaren i detta fallet...

Jag har ringt dem och de hänvisar mig till Poseidon. Får väl maila poseidon helt enkelt, men jag är mest nyfiken på om eventuella hastighetsökningar är på gång inom överskådlig tid. Skulle inte blir förvånad om det tar flera år innan det ens är möjligt. Spelar kanske inte så stor heller för den delen när snabbare hastigheter är riktigt dyrt. Jag menar 600-700 för 500MBit är ju inte direkt prisvärt. 100kr extra för tex 200/100 hade dock varit intressant!

Citat:

Knepig, går jag in på malmo.itus.se, väljer "bredband" och trycker "visa" står det längt upp att båda Bahnhof och Bredband2 erbjuder 500/100... Detta för 650/700 kr/mån men ändå.... Och det är precis just nu. på varberg.itux.se har de 1000/100 listat då jag gör samma sak...

lol. Jag sökte efter ISP:ar som levererade mer än hundra i upload. Inte konstigt att jag inte fick några träffar.

Permalänk
Medlem

Konstigt dock har under ett bra tag funnits när man går in på www.framtidensbredband.se en dropdown meny där man kan söka på leverantörer som levererar >100 och över 500 men ingen som levererar det än, så dom har ju tänkt o komma med det, men vilket århundrade är ju ingen som vet..

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Skrivet av noob:

Konstigt dock har under ett bra tag funnits när man går in på www.framtidensbredband.se en dropdown meny där man kan söka på leverantörer som levererar >100 och över 500 men ingen som levererar det än, så dom har ju tänkt o komma med det, men vilket århundrade är ju ingen som vet..

De använder samma webside-platform i alla stadsnät som de administrerar så det är nog mest därför. Det verkar som sagt inte vara upp till dem om när vi får snabbare hastighet. Om inget annat lär ju fiberkonverterarna gå sönder förr eller senare, så då måste de bytas ut. Kanske då?

Permalänk
Medlem

http://itux.se/itux-och-bredbandsbolaget-tecknar-avtal/

undra när man kan teckna BBB kanske det kommer snabbare hastigheter då?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

http://itux.se/itux-och-bredbandsbolaget-tecknar-avtal/

undra när man kan teckna BBB kanske det kommer snabbare hastigheter då?

Som påpekat, tjänsteleverantörerna har inget med det att göra, utan det är nog snarare en fråga mellan iTUX och Framtiden och vem som ska stå för kostnaderna att uppgradera switcharna och när man ska göra det (typ byta hela nätet på en gång, eller byta switch för switch, och isåfall när, när en kund beställt eller tio kunder beställt, och vem som ska bekosta uppgraderingen av backplanen så att även distar med tillhrande länkar har tillräckligt kapacitet, och isåfall när de uppgraderingarna ska göras osv osv).

Jag tror exempelvis inte ComHem är så glada över att behöva förklara för några av sina kunder de måste migrera från coax-nätet varför de inom ett halvår inte kommer kunna få ut de 250mbit de har idag, så jag tror inte att BBB kommer in i nätet kommer göra så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

men e dom så dumma så dom installerat 100 Mbit switchar?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

men e dom så dumma så dom installerat 100 Mbit switchar?

Nej, men troligtvis för låg kapacitet ändå uppåt för att hantera gbit i varje hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

men e dom så dumma så dom installerat 100 Mbit switchar?

Om du har en av de vita fiber-modemen som det står RayCore på så är de som tidigare konstaterat i denna tråden bara av 100/100-kapacitet och måste bytas för högre kapacitet ändå. Och ja, jag skulle bli förvånad om switcharna är mer än 100/100 per kundport. Känns som om alla beslut är gjorda efter billigaste tänkbara alternativ (som vanligt vid kommunal upphandling, hade inte förvånat mig om de gått på 10/10 om det funnits som alternativ, men då hade ju inte ens IPTV fungerat) och då 100/100-swirrar är billigare än 1000/1000 så är jag inte förvånad om det är runt detta skiten är uppbyggd. Dock har jag hört från en bekant att de i deras hus (tämligen nybyggt Poseidon-hus) hade ett mediaskåp som det satt en CTS i istället för RayCore, men vilken modell eller vad den klarar är jag osäker på. Har hört från annan kompis kopplad till GothNet från före iTUX tid att han hade en PacketFront men de bytte tills CTS då den pajjade så CTS verkar vara det som gäller för iTUX, sochfrågan är om iTUX går att belamra för besluten med RayCore då de verkar gilla CTS, eller om det är ett arv från tiden före dem. Andra frågor är om beslutet runt 100/100 också är ett arv men också vilken modell av CTS som sätts upp i nybyggena, om det är de som gäller framöver och vad de klarar för hastigheter.

Offentlig upphandling är en röra, och de som sitter och tar besluten brukar tyvärr vara de som vet minst om tekniken de väljer. Det är min erfarnehet av de kommunala bolagen och kommunala upphandlingar över lag. Det finns vissa anledningar till varför kommunfolk som har jämförbara löner med folk inom privata sektorn ändå inte verkar ha bättre förstånd än att fuska med sina kvitton osv. Och de problemen färgar också deras andra beslut.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom allt i denna tråd, så ber om ursäkt om detta redan besvarats!

Kan man köra IPTV från en operatör och Internet från en annan när man har Framtidens Bredband? Tycker inte riktigt att det framgår någonstans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av viRioL:

Har inte läst igenom allt i denna tråd, så ber om ursäkt om detta redan besvarats!

Kan man köra IPTV från en operatör och Internet från en annan när man har Framtidens Bredband? Tycker inte riktigt att det framgår någonstans...

Det ska fungera enligt all information jag funnit. Tror både viasat, tele2 och ipsweden erbjuder utan bredband. Med ComHem och deras TiVo vet jag inte riktigt men borde fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag blir inte tilldelad någon ipv6-adress längre. Vill minnas att man fick det tidigare.

Är det någon här som får en?

http://test-ipv6.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Jag blir inte tilldelad någon ipv6-adress längre. Vill minnas att man fick det tidigare.

Är det någon här som får en?

http://test-ipv6.com/

Kan inte minnas jag någonsin fått en native ipv6-adress.

Permalänk
Skrivet av Xake:

Kan inte minnas jag någonsin fått en native ipv6-adress.

Konstigt! Är helt säker på att jag fick 7/10 på den testen. Av säkerhetsskäl så är det väl bara bra att man inte blir tilldelad ipv6-adresser.

Permalänk
Skrivet av noob:

http://itux.se/itux-och-bredbandsbolaget-tecknar-avtal/

undra när man kan teckna BBB kanske det kommer snabbare hastigheter då?

Ser att BBB dykt upp på portalen nu men deras snabbaste abonnemang är bara 100/100 Mbps.
http://framtidensbredband.ituxportalen.se/tjanster?search_ser...

Edit: Fler abonnemang upplagda.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Konstigt! Är helt säker på att jag fick 7/10 på den testen. Av säkerhetsskäl så är det väl bara bra att man inte blir tilldelad ipv6-adresser.

Vet inte om säkerhet är vad som håller itux tillbaka. Skulle snarare tro att det tar lite tid att implementera en lösning som funkar med alla deras TL, och att de inte riktig vill lägga tid på det just nu med övergången till IPTV framför sig i Göteborg. Tror att de priar för att ha resurser fria så det inte ska bli totalt kaos om något skulle gå fel, och införande av ipv6 är inte riktigt läge för då, då det bara riskerar mer belastningsproblem.

Permalänk
Medlem

IPTV

Om det nu är så att tv skall gå via nätet. Varför behövs det då vara olika nätverkssladdar ut från mediaboxen? En för LAN och en för IPTV. Varför kan det inte gå på samma?

Permalänk
Skrivet av sjn117:

Om det nu är så att tv skall gå via nätet. Varför behövs det då vara olika nätverkssladdar ut från mediaboxen? En för LAN och en för IPTV. Varför kan det inte gå på samma?

Wut? Därför att mediaboxen och routern/datorn kan ju knappast dela på en sladd?

Permalänk
Skrivet av sjn117:

Om det nu är så att tv skall gå via nätet. Varför behövs det då vara olika nätverkssladdar ut från mediaboxen? En för LAN och en för IPTV. Varför kan det inte gå på samma?

Misstänker har det beror på vilket operatör du väljer för de olika tjänsterna. Har du både TV och Bredband från samma leverantör så kan det nog splittras i Gatewayen du fått från dem. Då har du bara en sladd från mediaboxen till Gatewayen . Jag har ingen IPTV än via fibern men min "Technicolor Gateway" är förberedd för det.

Så här ser det t.ex. ut i min TG799vn v2 från Comhem.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som konstant får timeout om jag försöker pinga. Helt omöjligt att spela onlinespel. Har vart såhär till och från några månader nu, men med tanke på att vem man än kontaktar så säger dom bara att det är någon annans fel... Vad fan skall man göra när ens enda alternativ är detta sketna jävla nät. Titt som tätt så får jag inte ens en ip.

Permalänk

Telia kommer sälja tjänster via Framtidens bredband...
http://itux.se/itux-och-telia-tecknar-avtal/

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Skrivet av Rallie:

Är det bara jag som konstant får timeout om jag försöker pinga. Helt omöjligt att spela onlinespel. Har vart såhär till och från några månader nu, men med tanke på att vem man än kontaktar så säger dom bara att det är någon annans fel... Vad fan skall man göra när ens enda alternativ är detta sketna jävla nät. Titt som tätt så får jag inte ens en ip.

Kan du inte köra pingplotter eller liknande för att se var det skiter sig nånstans? För min del har nog internet aldrig fungerat bättre.

Skrivet av Kabelkillen:

Telia kommer sälja tjänster via Framtidens bredband...
http://itux.se/itux-och-telia-tecknar-avtal/

Där ser man! Skadar inte precis.

Undra när iTux ska få tummen ur och erbjuda snabbare än 100Mbit?

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Där ser man! Skadar inte precis.

Undra när iTux ska få tummen ur och erbjuda snabbare än 100Mbit?

Tydligen har intresset varit ganska svalt för det. Problemet är nog att abonnemangen blir så dyra.
Läste denna artikel som är publicerad av NyTeknik i somras : http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/bredband/article371...

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Tydligen har intresset varit ganska svalt för det. Problemet är nog att abonnemangen blir så dyra.
Läste denna artikel som är publicerad av NyTeknik i somras : http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/bredband/article371...

"Exempelvis har Telia Soneras alla 600 000 fiberkunder den möjligheten. Men bara ett litet antal av dem abonnerar på tjänsten 500–1 000 Mbit/s i dagsläget."

Nänä.. finns bara 100 som max här

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Tydligen har intresset varit ganska svalt för det. Problemet är nog att abonnemangen blir så dyra.
Läste denna artikel som är publicerad av NyTeknik i somras : http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/bredband/article371...

för mig skulle det räcka med 250/250 till o börja med sen att ingen täcknar deras gbit kan ju bero på att dom kör oftast 1000/100 eller 1000/50 finns ingen anledning att betala 900 i månaden för det.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Det hade varit intressant att faktiskt få utrett vad som ligger på vems bord. Det känns ibland som om iTUX beskylls för allt, men som du påpekade är det ju AB Framtiden som är den egentliga ägaren av nätet och låter iTUX husera på det. Jag skulle tro att rätt mycket som iTUX får skit för kanske faktiskt är saker som är relaterade till deras avtal med Framtiden. Som till exempel hastigheten på utrustning. Gå in på http://malmo.itux.se och du kan se att i Malmö erbjuder iTUX hastigheter över 100/100. Så varför göres inte det i Framtidens hus?

Tips:

Intresseanmälan 1Gb/s bredband
Är du intresserad av att kunna surfa med ännu snabbare bredband?

http://framtidensbredband.ituxportalen.se/kom-med-i-natet/engigabitframtiden

Ju fler som visar intresse desto snabbare går det!

Skynda fyll i direkt, det är en order! Sen Lär det ju inte hända något på minst 6 mån men jag vet att i Kortedala finns det möjlighet att få upp till 1GB fiber, i alla fall förut....

mvh

Visa signatur

/smyr