Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Avstängd

Ett litet tips om det inte redan har postats här är att skaffa ett gratis tv-abonnemang från ex. Comhem genom subvention (Bostadsbolaget) för 0 kr.

Det kanske inte många vet är att då får gratis bredband på köpet genom lite specialkopplingar...

Så med andra ord, skippa bredbandet och ansök om ett gratis standard tv abonnemang med box så har du minst 50/10 bredband.......

/smyr

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Såg precis att man nu även kan få telia 100/100. Någon som överväger att byta till dem? Personligen ser jag ingen anledning att byta från bahnhof, men telia är väl ändå bäst när allt kommer omkring?

Samma nät spelar ingen roll... bättre välja en MINDRE leverantör däremot eftersom dom inte har lika mycket kunder!
Då kan du vara ensam i hela huset med den leverantören och när telias, comhem, bahnhofs nät strular (av andra anledningar än fibern) så kan du sitta där o skratta när du surfar som vanligt på ditt nät....

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Avstängd

Roligt om man har mycket tid eller bara tråkigt....

Kör en scan på hela nätverket.... inte A nätet dock utan begränsa dig till ditt segment.... tex. 86.122.46.1-86.122.46.254 med detta program:

http://www.advanced-ip-scanner.com/
gratis

Under inställningar bocka i ALLT och ta långsam scanning.....

Förbered dig på en chock sedan över hur mycket du hittar. Så länge man inte gör något dumt är det ok att scanna nätet, har själv ring och frågat. Sen är det ju upp till var och en hur man gör såklart...

/smyr

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smyr:

Ett litet tips om det inte redan har postats här är att skaffa ett gratis tv-abonnemang från ex. Comhem genom subvention (Bostadsbolaget) för 0 kr.

Det kanske inte många vet är att då får gratis bredband på köpet genom lite specialkopplingar...

Så med andra ord, skippa bredbandet och ansök om ett gratis standard tv abonnemang med box så har du minst 50/10 bredband.......

/smyr

Tänk också på att ett TV-abb, även om det är gratis, kan innebära att man får betala licens om man har lyckats undvika det tidigare.

Permalänk
Skrivet av smyr:

Samma nät spelar ingen roll... bättre välja en MINDRE leverantör däremot eftersom dom inte har lika mycket kunder!
Då kan du vara ensam i hela huset med den leverantören och när telias, comhem, bahnhofs nät strular (av andra anledningar än fibern) så kan du sitta där o skratta när du surfar som vanligt på ditt nät....

Jag skulle inte råda någon att lyssna på det du skrev ovan. Det är samma nät inom stadsnätet men väl på internet påverkar peering/transit hur bra hastighet och ping man får. Att man skulle vara säkrare med en mindre aktör håller inte heller om dess kapacitet är mindre relativt kundantal.

Min svärfar tex hade en mindre aktör och när deras nät gick ner kring jul hade supporten stängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, Telia är inte bäst, bara dyrast. De lever på sitt gamla rykte fortfarande i en del kretsar men de är inte bättre än någon annan. Sen just när det gäller ITUX så går all trafik via samma kablar större delen av vägen ändå liksom så leverantör spelar mindre roll.

Samma kablar fram till iTUX router, ingenting annat. Det är alltså mindre än en handfull aktiva enheter, och utgör en minimal del av "vägen" - vart du än ska och oavsett om du pratar avstånd eller hopp. Med det sagt är det ju självklart i just den delen det ofta blir märkbart på hushållsnivå när något går snett.
Hur olika tjänsteleverantörer ansluter till stadsnätet skiljer sig också en del, varför vissa har fler beroenden och/eller är mer känsliga vid förändringar.

Skrivet av smyr:

Samma nät spelar ingen roll... bättre välja en MINDRE leverantör däremot eftersom dom inte har lika mycket kunder!
Då kan du vara ensam i hela huset med den leverantören och när telias, comhem, bahnhofs nät strular (av andra anledningar än fibern) så kan du sitta där o skratta när du surfar som vanligt på ditt nät....

Om det här faktiskt var på allvar får du gärna utveckla resonemanget och förklara varför det inte borde vara precis tvärt om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JG89:

Samma kablar fram till iTUX router, ingenting annat. Det är alltså mindre än en handfull aktiva enheter, och utgör en minimal del av "vägen" - vart du än ska och oavsett om du pratar avstånd eller hopp. Med det sagt är det ju självklart i just den delen det ofta blir märkbart på hushållsnivå när något går snett.
Hur olika tjänsteleverantörer ansluter till stadsnätet skiljer sig också en del, varför vissa har fler beroenden och/eller är mer känsliga vid förändringar.

Om det här faktiskt var på allvar får du gärna utveckla resonemanget och förklara varför det inte borde vara precis tvärt om.

kan ta mig själv som exempel... när jag valde min allra första leverantör precis när allt var installerat så blev det Bitcom!
del att man kunde få fast ip och dom hade riktigt bra support och inga väntetider alls...

nu har jag gått igenom hela listan (i princip) av leverantörer och det blev Comhem tillslut... mest pga att jag fick ett så bra avtal så kunde inte säga nej... men som vanligt när det gäller stora bolag är det telefonköer, inte samma personliga service och supporten vet knappt hälften av vad jag kan verkar det som ibland.. kan ju undrar vad dom får allt ifrån ibland.

Minns en gång i början när jag körde Bitcom... halva huset låg väl (som vanligt) på Bahnhof men deras nät låg nere. Men jag kunde köra på som vanligt. Större leverantörer har ju miljontals routrar att sköta i hela sverige o comhem har ju coax oxo....

Är väl roligare o prova ngn ny lite mindre leverantör som har ngt extra än dom stora jättarna? Comhem har Tivo o den gillar jag, finns ingen bättre lösning.

Huvudsaken allt funkar som det ska o är billigt så är det bra! + att comhem (Bitcom oxo för den delen) tillåter att man kör egna servrar.

osv osv....

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Jag skulle inte råda någon att lyssna på det du skrev ovan. Det är samma nät inom stadsnätet men väl på internet påverkar peering/transit hur bra hastighet och ping man får. Att man skulle vara säkrare med en mindre aktör håller inte heller om dess kapacitet är mindre relativt kundantal.

Min svärfar tex hade en mindre aktör och när deras nät gick ner kring jul hade supporten stängt.

Samma kapacitet som alla andra eftersom dom delar på utrustningen i husen i alla fall.... sen kan ju tekniken krångla hos själva leverantören och är det en stor leverantör blir det stora problem - mindre leverantör , snabbare fixat.

Öppettiderna är väl en sak men tror knappast din svärfar hade haft igång internet speciellt snabbare med en större aktör speciellt under julhelger osv.

Huvudsaken nätet är stabilt o bra pris.... sen vad leverantören heter får bli en överraskning..

Har själv comhem nu med combo så men det beror på att jag fick ett oslagbart erbjudande så... tja.... sen bonus med Tivon oxo..

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tänk också på att ett TV-abb, även om det är gratis, kan innebära att man får betala licens om man har lyckats undvika det tidigare.

Har aldrig betalat någon tv-license och kommer aldrig göra heller.... vem tittar på svensk skräptv?! när det finns en hel värld av så mycket bättre kanaler o program (CNN är väl den som går mer här iaf lite perspektiv då får man nu

/m

Visa signatur

/smyr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smyr:

Har aldrig betalat någon tv-license och kommer aldrig göra heller.... vem tittar på svensk skräptv?! när det finns en hel värld av så mycket bättre kanaler o program (CNN är väl den som går mer här iaf lite perspektiv då får man nu

/m

Jag tittar inte på svensk skräp-TV eller svensk TV alls. Det är också därför som jag inte vill betala någon TV-licens och hade jag exempelvis tecknat ett gratis abonnemang med grundutbudet så hade det bolag jag tecknat det hos varit skyldiga att meddela Radiotjänst om detta med avgift för mig som följd. Då blir det plötslig ganska dyrt och kostnaden för att betala för uppkopplingen är plötsligt ganska rimlig. En annan fördel är att internetleverantören måste följa våra vanliga lagar när det gäller påminnelser, inkasso och liknande, till skillnad från Radiotjänst som skickar en påminnelse och sen är det Kronofogden och betalningsanmärkning. Risken är alltså lägre för slutkonsumenten med ett internetabonnemang än med TV-licens.

CNN tycker i alla fall jag är väldigt tråkig att kolla på och precis som alla nyhetskanaler så är det inte så mycket nytt innehåll utan samma saker om och om igen. Turner är visserligen en ganska trevlig person om man jämför med andra privilegierade vita arvtagare med extrem makt över media men fortfarande är det ju vad han är liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tittar inte på svensk skräp-TV eller svensk TV alls. Det är också därför som jag inte vill betala någon TV-licens och hade jag exempelvis tecknat ett gratis abonnemang med grundutbudet så hade det bolag jag tecknat det hos varit skyldiga att meddela Radiotjänst om detta med avgift för mig som följd. Då blir det plötslig ganska dyrt och kostnaden för att betala för uppkopplingen är plötsligt ganska rimlig. En annan fördel är att internetleverantören måste följa våra vanliga lagar när det gäller påminnelser, inkasso och liknande, till skillnad från Radiotjänst som skickar en påminnelse och sen är det Kronofogden och betalningsanmärkning. Risken är alltså lägre för slutkonsumenten med ett internetabonnemang än med TV-licens.

CNN tycker i alla fall jag är väldigt tråkig att kolla på och precis som alla nyhetskanaler så är det inte så mycket nytt innehåll utan samma saker om och om igen. Turner är visserligen en ganska trevlig person om man jämför med andra privilegierade vita arvtagare med extrem makt över media men fortfarande är det ju vad han är liksom.

Jag tror att det fetade ovan görs i väldigt liten utsträckning. Har gått igenom flera leverantörer och många boxar nu vid övergången till fiber. Ingen åtgärd från radiotjänst eller ökade kontroller.

Någon som hört sig för angående möjligheten till gigabit framöver? Kommer ihåg att det låg någon driftstörning som var aktuell i våras, där de informerade om viss nertid till följd av uppgraderingsarbete i nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingulf:

Jag tror att det fetade ovan görs i väldigt liten utsträckning. Har gått igenom flera leverantörer och många boxar nu vid övergången till fiber. Ingen åtgärd från radiotjänst eller ökade kontroller.

Leverantörerna följer sannolikt lagen, däremot snurrar kugghjulen nog rätt långsamt på Radiotjänst. Speciellt nu när de har allt med alla datoranvändare att ta hand om, alltså alla överklaganden och återbetalningar.

Citat:

Någon som hört sig för angående möjligheten till gigabit framöver? Kommer ihåg att det låg någon driftstörning som var aktuell i våras, där de informerade om viss nertid till följd av uppgraderingsarbete i nätet.

Vad jag förstår så krävs det väl inte så mycket rent tekniskt för att få till det så jag vet inte varför de drar ut på det. Har hört att efterfrågan inte är så stor, och så kanske det är. Jag vet inte om jag skulle vilja betala sådär 800-1000 per månad för gigabit när jag betalar typ 200 för 100/100. 400 däremot, men så ser inte priserna ut där det finns.

Permalänk
Skrivet av smyr:

Samma kapacitet som alla andra eftersom dom delar på utrustningen i husen i alla fall.... sen kan ju tekniken krångla hos själva leverantören och är det en stor leverantör blir det stora problem - mindre leverantör , snabbare fixat.

Öppettiderna är väl en sak men tror knappast din svärfar hade haft igång internet speciellt snabbare med en större aktör speciellt under julhelger osv.

Huvudsaken nätet är stabilt o bra pris.... sen vad leverantören heter får bli en överraskning..

Har själv comhem nu med combo så men det beror på att jag fick ett oslagbart erbjudande så... tja.... sen bonus med Tivon oxo..

Mindre leverantör, snabbare fixat?! Hur kan du vara så säker på att det är så? Har du någon statistik som faktiskt kan bygga upp detta argument? Vidare kan man inte bara konstatera att ISParna delar kablar i stadsnätet och sen påstå att de är lika bra. Vad som händer efter stadsnätet påverkar din uppkoppling också. Vet du vad peering och transit är för något?

Permalänk
Skrivet av ingulf:

...

Någon som hört sig för angående möjligheten till gigabit framöver? Kommer ihåg att det låg någon driftstörning som var aktuell i våras, där de informerade om viss nertid till följd av uppgraderingsarbete i nätet.

Har för mig att det stod att tjänsterna skall lanseras i höst. Kommer nog att kosta en del. Finns ju redan i andra nät i Göteborg där Itux är kommunikationsoperatör.
http://www.itux.se/erbjudande/#offerId=1632

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

@smyr: hur menar du att man skulle koppla då? har redan gratis tv fast har bredband från en annan leverantör ?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Har för mig att det stod att tjänsterna skall lanseras i höst. Kommer nog att kosta en del. Finns ju redan i andra nät i Göteborg där Itux är kommunikationsoperatör.
http://www.itux.se/erbjudande/#offerId=1632

så dåligt om dom inte kommer med mer än 100 upp vem fan vill ha 250/100 eller 1000/100 för 1000kr per månad, ge oss 250/250 för 500ing så kan det vara intressant.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

2015-08-26 09:00 - 2015-08-26 12:00
Planerat Nätarbete: Uppgradering av nätet

Uppgraderingsarbete genomförs för att kunna erbjuda Gigtjänster i Framtidens bredbandsnät. Under arbetet påverkas alla tjänster. Mvh iTUX

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noob:

2015-08-26 09:00 - 2015-08-26 12:00
Planerat Nätarbete: Uppgradering av nätet

Uppgraderingsarbete genomförs för att kunna erbjuda Gigtjänster i Framtidens bredbandsnät. Under arbetet påverkas alla tjänster. Mvh iTUX

Gött gött. Får vi hoppas att det inte kostar en tusing i månaden bara, eller åtminstone att de har en vettig mellannivå som 250/250 för ~4-500:-.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av noob:

så dåligt om dom inte kommer med mer än 100 upp vem fan vill ha 250/100 eller 1000/100 för 1000kr per månad, ge oss 250/250 för 500ing så kan det vara intressant.

Det är få tjänsteleverantörer stödjer mer än 100 i upplänk. Främst för att få SPs vill betala det priset som det kostar. Om du kollar till exempel på Bahnhofs sida är det för privatkunder väldigt få nät som de stödjer mer än 100 upp för. Även med de större näten inräknade (som till exempel Telias öppna fiber, Zitius mm) så är det bara en handfull av alla nät som Bahnhof finns med i där de erbjuder något med mer än 100 upp. Så det är nog inte troligt att det kommer komma något högre i itux när heller. Men du kan ju alltid ringa och fråga dem om varför de inte erbjuder det.;)

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag tänker uppgradera min lägenhets CPE för egna pengar. Då får det ligga kvar på 100/100.

Permalänk
Medlem

Hittade prisuppgifter på Bahnhofs sida enligt följande:

Citat:

Kampanj: Ingen startavgift! (Ord. 949 kr)| Bindningstid: 18 månader | Uppsägningstid: 1 månad.

För att få tillgång till hastigheter högre än 100/100 Mbit/s krävs det att din lägenhet uppgraderas. För att beställa uppgradering av din lägenhet tryck här.
Kampanjpriset gäller endast nya Bahnhofkunder.

Angiven hastighet gäller optimala förhållanden och kan variera.

Välj bindningstid! Din bindningstid påverkar våra priser:
18 mån bindningstid
12 mån bindningstid
Hastighet Kampanj!
Pris per månad
1000/100 Mbit/s 0 kr i 4 mån 869 kr
500/100 Mbit/s 0 kr i 4 mån 569 kr
250/100 Mbit/s 0 kr i 4 mån 369 kr
100/100 Mbit/s 0 kr i 4 mån 269 kr
100/10 Mbit/s 0 kr i 4 mån 199 kr
10/10 Mbit/s 0 kr i 4 mån 169 kr

Ligger ju för nära den absoluta smärtgränsen 1000kr, och inte ens 1gig upload får man. Eventuellt kan väl 250/100 vara något sånär prisvärt, men tveksamt när man också måste köpa installation för 1500kr via hyresbolaget

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingulf:

Hittade prisuppgifter på Bahnhofs sida enligt följande:

Ligger ju för nära den absoluta smärtgränsen 1000kr, och inte ens 1gig upload får man. Eventuellt kan väl 250/100 vara något sånär prisvärt, men tveksamt när man också måste köpa installation för 1500kr via hyresbolaget

Ah, jag visste det fanns en anledning till att de byggde hela nätet med så gamla och långsamma komponenter: Lägg kostnaden för att få det modernt på slutkunden.

Permalänk
Medlem

@snajk: står ju dock att dom ska uppgradera hela nätet till 2019, så som jag fattar det så behöver man bara betala dom 1500 om man vill ha över 100Mbit tidigare än 2019

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noob:

@snajk: står ju dock att dom ska uppgradera hela nätet till 2019, så som jag fattar det så behöver man bara betala dom 1500 om man vill ha över 100Mbit tidigare än 2019

Jo. Ändå patetiskt. Comhems kabelnät som fanns här innan de drog in framtidens bredband klarade i alla fall 250/250. Den öppna aspekten av deras lösning är väldigt bra på alla sätt och vis men tekniken duger inte riktigt idag och kommer definitivt inte att göra det i framtiden. 100/100 idag och i fyra år till om man inte betalar en dyr avgift för att de ska få tummen ur är inte bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Det är få tjänsteleverantörer stödjer mer än 100 i upplänk. Främst för att få SPs vill betala det priset som det kostar. Om du kollar till exempel på Bahnhofs sida är det för privatkunder väldigt få nät som de stödjer mer än 100 upp för. Även med de större näten inräknade (som till exempel Telias öppna fiber, Zitius mm) så är det bara en handfull av alla nät som Bahnhof finns med i där de erbjuder något med mer än 100 upp. Så det är nog inte troligt att det kommer komma något högre i itux när heller. Men du kan ju alltid ringa och fråga dem om varför de inte erbjuder det.;)

Det är skamligt om de inte erbjuder 1000/1000 hemma i Göteborg. Jag bor i Umeå nu mera och har 1000/1000 för ~1200kr/mån (ca 50-50 Bahnhof/Umeå Energi).

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Det är skamligt om de inte erbjuder 1000/1000 hemma i Göteborg. Jag bor i Umeå nu mera och har 1000/1000 för ~1200kr/mån (ca 50-50 Bahnhof/Umeå Energi).

Fortfarande, kolla till exempel fibernäten Bahnhof finns i i STHLM. Inte ens där erbjuds mer än 100 upp. Väldigt sällan högre erbjuds. Även om man önskar det hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ah, jag visste det fanns en anledning till att de byggde hela nätet med så gamla och långsamma komponenter: Lägg kostnaden för att få det modernt på slutkunden.

Kom ihåg att FörvaltningsAB Framtiden måste gå genom en offentlig upphandling. Detta innebär att det är de som inte krävt mer än 100/100, och de som vann var de som erbjöd det bästa priset (och hade man erbjudit 1000/1000 över fem år sedan då upphandlingen gjordes hade man varit tvungen att visa upp ett pris igen hade kunnat vinna på).

Så att det är gamla och långsamma komponenter är är snarare en bieffekt av hur upphandlingen gjordes.
Att de nu måste lägga pris på slutkunderna handlar troligtvis också om detta, då det inte är budgeterat i denna upphandlingen. Skulle slå vad om att det inte ens hade varit på tal om gig-uppgradering för någon om inte så många hade efterfrågat det till att börja med.

Att utbyggnaden inte kommer bli till gig für alles förrän 2019 är alla gånger för att då då kommer skett en ny upphandling då de har ställt nya krav.

Permalänk

Det tenderar att vara relativt vanligt att isp:ar bjuder på mer hastighet än man betalar för. Tex 110/110 när man bara betalar för 100. Frågan är om samma sak sker här om man skulle få för sig att betala de där 1500 för en ny fiberkonverterare? Kanske skulle kunna tänka mig att betala en fast avgift om jag fick typ 120/120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Det tenderar att vara relativt vanligt att isp:ar bjuder på mer hastighet än man betalar för. Tex 110/110 när man bara betalar för 100. Frågan är om samma sak sker här om man skulle få för sig att betala de där 1500 för en ny fiberkonverterare? Kanske skulle kunna tänka mig att betala en fast avgift om jag fick typ 120/120.

Om inte annat slipper du att eventuell TV-tjänst tummar mbit från din internettjänst.