Framtidens bredband till allmännyttan i GBG

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Detta är precis varför det är fullständigt idiotiskt att sluta att sända TV i koaxialkabeln i väggen som ger 100 Mbit "multicast" TV till samtliga hushåll samtidigt. Jag fattar det inte. Det är ocker att sälja 100/100 på en lina som samtidigt kör TV och i realiteten ger 60/100.

Håller med dig, men Framtiden verkar tycka det ska räcka....:-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Detta är precis varför det är fullständigt idiotiskt att sluta att sända TV i koaxialkabeln i väggen som ger 100 Mbit "multicast" TV till samtliga hushåll samtidigt. Jag fattar det inte. Det är ocker att sälja 100/100 på en lina som samtidigt kör TV och i realiteten ger 60/100.

I skrivandes stund ligger min nedladdning på 50 Mbit när jag testade mot Itux. Helt otroligt hur mycket bandbredd Tivon tar. Ändå spelar den inte in någonting. Någon som kan tipsa om alternativa IP Boxar förutom Motorola VIP1963?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anla:

I skrivandes stund ligger min nedladdning på 50 Mbit när jag testade mot Itux. Helt otroligt hur mycket bandbredd Tivon tar. Ändå spelar den inte in någonting. Någon som kan tipsa om alternativa IP Boxar förutom Motorola VIP1963?

Du kan nog begränsa det med lite vlan magi och shaping

Permalänk
Medlem

Nu är Telias tjänster tillgängliga i stadsnätet. Sjuka överpriser dock men det var ju inte direkt oväntat. 379kr för 100/100 medan de andra leverantörerna tar mellan 250-299kr. Men om bra peering är ett krav så kan det ju faktiskt vara värt det

Permalänk
Medlem

Någon annan som tappat linan idag? Dog här för någon timma sedan . banhof som isp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallie:

Någon annan som tappat linan idag? Dog här för någon timma sedan . banhof som isp.

Funka hos mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Rallie:

Någon annan som tappat linan idag? Dog här för någon timma sedan . banhof som isp.

Konstigt nog är det bara vissa siter som är sega för mig, tex azubu.tv och youtube. När jag drog igång min mullvad vpn så gick det mycket smidigare.

Permalänk
Avstängd

Yo.

Min hyresvärd har inte lyckats få igång min mediabox hemma sedan de installerade den för sådär ett och ett halvt år sedan, men jag hade ju comhem via kabelnätet 100/10 (med studentrabatt så 100:-/månad) så jag har inte brytt mig så mycket om det, jag ringde och klagade, de bokade tid men kom aldrig, mer samtal osv. men inget resultat. Kabelnätet ska inte släckas förrän till våren så jag tänkte att jag hade tid på mig. I förrgår så stängde dock comhem av kabelnätet förutom för TV utan förvarning så då blev det lite stress. Enligt comhem var det min hyresvärd som tryckte på nedstängningen och också deras ansvar att se till att allt fungerade, vilket låter helt rimligt. Som tur var hade min extremt sega fastighetsskötare semester så jag fick tag i någon som faktiskt hjälpte till och nu är det beställt en ny mediabox osv.

Min fråga är då: Vilken/vilka leverantörer ska man välja? Jag har alltid gillat Bahnhof med tanke på deras känsla för integritet osv. men vad jag förstår har de tappat en del på sistone. Comhem har fungerat bra för mig länge, men på senare tid har det varit för många avbrott och för mycket fula säljtaktiker så jag vill nog undvika dem. Telenor/Bredbandsbolaget undviker jag också helst på grund av en tidigare oförrätt. (de drog pengar för en försäkring i typ ett år efter jag avslutat den och sen när jag kom på det och försökte använda den så fick jag avslag direkt.) Bitcom har jag aldrig hört talas om och Universal Telecom känns inte superseriösa men det kanske bara är jag. Kan det vara så att det inte spelar någon större roll för att det ändå är Itux som sköter allt?

Jag är alltså ute efter bredband bara, teve och hemtelefon skiter jag fullständigt i för tillfället i alla fall. Och jag tänker inte gå ner i hastighet så 100/10 eller mer.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Yo.

Min hyresvärd har inte lyckats få igång min mediabox hemma sedan de installerade den för sådär ett och ett halvt år sedan, men jag hade ju comhem via kabelnätet 100/10 (med studentrabatt så 100:-/månad) så jag har inte brytt mig så mycket om det, jag ringde och klagade, de bokade tid men kom aldrig, mer samtal osv. men inget resultat. Kabelnätet ska inte släckas förrän till våren så jag tänkte att jag hade tid på mig. I förrgår så stängde dock comhem av kabelnätet förutom för TV utan förvarning så då blev det lite stress. Enligt comhem var det min hyresvärd som tryckte på nedstängningen och också deras ansvar att se till att allt fungerade, vilket låter helt rimligt. Som tur var hade min extremt sega fastighetsskötare semester så jag fick tag i någon som faktiskt hjälpte till och nu är det beställt en ny mediabox osv.

Min fråga är då: Vilken/vilka leverantörer ska man välja? Jag har alltid gillat Bahnhof med tanke på deras känsla för integritet osv. men vad jag förstår har de tappat en del på sistone. Comhem har fungerat bra för mig länge, men på senare tid har det varit för många avbrott och för mycket fula säljtaktiker så jag vill nog undvika dem. Telenor/Bredbandsbolaget undviker jag också helst på grund av en tidigare oförrätt. (de drog pengar för en försäkring i typ ett år efter jag avslutat den och sen när jag kom på det och försökte använda den så fick jag avslag direkt.) Bitcom har jag aldrig hört talas om och Universal Telecom känns inte superseriösa men det kanske bara är jag. Kan det vara så att det inte spelar någon större roll för att det ändå är Itux som sköter allt?

Jag är alltså ute efter bredband bara, teve och hemtelefon skiter jag fullständigt i för tillfället i alla fall. Och jag tänker inte gå ner i hastighet så 100/10 eller mer.

Jag har kört mitt studentabonnemang 100 kr/mån för 100/10 Mbps parallellt på både fibern och Kabeltvnätet sedan i höstas. Det var på Comhems eget initiativ men tror dock att detta bara gäller tills Kabetnätet säcks ner. Kommer nog själv att satsa på Bahnhof när detta erbjudande upphör om inte Comhem ger mig ett bättre pris än 299 kr/mån för 100/100 Mbps. Tror nog att de flesta är nöjda med Bahnhof fortfarande trots vad man läst på sistone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorbenDallas:

Jag har kört mitt studentabonnemang 100 kr/mån för 100/10 Mbps parallellt på både fibern och Kabeltvnätet sedan i höstas. Det var på Comhems eget initiativ men tror dock att detta bara gäller tills Kabetnätet säcks ner. Kommer nog själv att satsa på Bahnhof när detta erbjudande upphör om inte Comhem ger mig ett bättre pris än 299 kr/mån för 100/100 Mbps. Tror nog att de flesta är nöjda med Bahnhof fortfarande trots vad man läst på sistone.

Ok ok. Jo, jag har haft studentrabatt några år nu och jag har inte pluggat på ett par år så jag räknar inte med att den följer med till fibern, annars hade jag nog stannat på Comhem så länge.

Jag fattar inte varför de pushar så för fibern när de inte har lyckats göra den bättre än vad som finns idag. Ok det går att få 100Mbit i uppladdning istället för bara 10 men å andra sidan så tar TV upp en stor andel av bandbredden vilket det inte gör idag. Hade man kunnat få GB-hastighet eller åtminstone typ 250/100 eller så så hade det ju varit trevligt men som det är nu är det en försämring på de flesta områden. Telia m.fl. säger att intresset för GB är så litet att det inte är någon idé att erbjuda det på flera ställen men det beror ju på att det kostar så mycket. 1000:- är för mycket för en normalkonsument nästan oavsett hur mycket man vill ha det.

Permalänk

Såg precis att man nu även kan få telia 100/100. Någon som överväger att byta till dem? Personligen ser jag ingen anledning att byta från bahnhof, men telia är väl ändå bäst när allt kommer omkring?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Såg precis att man nu även kan få telia 100/100. Någon som överväger att byta till dem? Personligen ser jag ingen anledning att byta från bahnhof, men telia är väl ändå bäst när allt kommer omkring?

Nej, Telia är inte bäst, bara dyrast. De lever på sitt gamla rykte fortfarande i en del kretsar men de är inte bättre än någon annan. Sen just när det gäller ITUX så går all trafik via samma kablar större delen av vägen ändå liksom så leverantör spelar mindre roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Sen just när det gäller ITUX så går all trafik via samma kablar större delen av vägen ändå liksom så leverantör spelar mindre roll.

Större delen av vägen vet jag inte. Fattat som de har en avlämningspunkt i Göteborg. Vilket bara är några km jämfört med de mil som sedan ska färdas. Plus det är inte de som sköter leverantörernas peering, dns och andra saker som har större påverkan än några km fiber där kanske 5-10 switchar&routrar är jämfört med vad som kommer efter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xake:

Större delen av vägen vet jag inte. Fattat som de har en avlämningspunkt i Göteborg. Vilket bara är några km jämfört med de mil som sedan ska färdas. Plus det är inte de som sköter leverantörernas peering, dns och andra saker som har större påverkan än några km fiber där kanske 5-10 switchar&routrar är jämfört med vad som kommer efter.

Tja, fast det är inte avstånden som kan skapa problem utan svaga punkter i infrastrukturen. Dessa är väldigt mycket vanligare den sista biten till konsumenten och i detta nät så är den samma oavsett leverantör. Om Bahnhof eller Telia har problem med anslutningen till fibernätet så är chansen stor att det är ett problem som påverkar all deras trafik inom området, och det sker ytterst sällan. Däremot är avbrott för en lägenhet, ett hus eller ett bostadsområde desto vanligare, men där har inte internetleverantören något de kan påverka i detta nät.

Permalänk

Men seriöst, har iTux några planer på att skruva upp hastigheten eller?

När jag ringer till deras support har de ingen aaaaaaaaaaaaaaning som vanligt och Bahnhof vet såklart inget heller.

Permalänk
Medlem

Nere bara för mig :-(?

edit: Nvm uppe igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Men seriöst, har iTux några planer på att skruva upp hastigheten eller?

När jag ringer till deras support har de ingen aaaaaaaaaaaaaaning som vanligt och Bahnhof vet såklart inget heller.

Antagligen är det Framtidens Bredbandssupport du ringer då iTUX inte har slutkundssupport.
Och Framtidens Bredband kan antagligen inte berätta något eftersom hastigheten antagligen regleras i det avtalet som Förvaltnings AB Framtiden slöt för några år sedan med iTUX. Vilket gör att ingen högre hastighet kan ordnas utan förändringar i det avtalet, vilket kommer kosta någon av parterna pengar de inte har budgeterat för för att sätta upp hårdvara av specs som inte var med i ursprungliga avtalet. vilket antaligen är en seg och långdragen historia över hur det ska lösas (vem som ska betala kalaset). Som ingen som inte har direkt insyn i den processen kan säga något om, och tror inte de som har insyn varken kan eller vill säga något pga avtalshemlighter osv. Men en sak är jag tämligen säker på, och det är att de som svarar i telefonen faktiskt inte har någon info alls på ämnet.
Och tämligen säker det är där det ligger, för hade det funnits en plan över när och hur det skulle skruvats på tror jag iTux hade tutat ut det, och Framtiden antagligen också (då det är god PR i allmänhetens ögon att "avtal slutet för att kunna höja hastigheterna i nätet").

För tror fan att iTUX hade slängt upp 500-1000 även i Göteborg om inget hade hindrat dem, för de får ju ut mer pengar per kund som har abbonemang som tillåter 500-1000 och underhåll för utrustning som hanterar 100/100 kontra utrustning som kan hantera 1000/1000 är försummbar. Så det är antagligen den initiella kostnaden att byta hårdvara som gör de inte skruvar upp hastigheten, och det är en av kostnaderna som brukar spikas i upphandlingen.

Permalänk
Medlem

Ja... troligtvis kör Itux på en 1Gbit infrastruktur så de har inte kapacitet att erbjuda kunder 1Gbit anslutningar för det skulle äta upp bandbredden.

Permalänk

Fast flaskhalsen ska tydligen sitta i fiberkonverteraren!? Givet detta skulle de kunna tvinga folk att betala för en bättre fiberkonverterare om de vill ha snabbare internet tycker man. Anledningen att jag bumpade tråden var att kabeltv-nätet en gång för alla är nedsläckt och jag tycker det är dags att de ger besked om vad som händer. I synnerhet när fiberkonveretaren begränsar hastigheten på uppkopplingen om man tittar på HD-tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Fast flaskhalsen ska tydligen sitta i fiberkonverteraren!? Givet detta skulle de kunna tvinga folk att betala för en bättre fiberkonverterare om de vill ha snabbare internet tycker man. Anledningen att jag bumpade tråden var att kabeltv-nätet en gång för alla är nedsläckt och jag tycker det är dags att de ger besked om vad som händer. I synnerhet när fiberkonveretaren begränsar hastigheten på uppkopplingen om man tittar på HD-tv.

Frågan är om det bara är fibermodemet och inte även access-switchar.
Och skulle tro att vem som ska stå för vilka kostnader ingår i avtalet, så om kunden ska betala mer än de 79 kr i månaden eller vad det var de höjde våra hyror med blir det först en fråga för Framtiden och iTUX som sedan även hyresgästföreningen kommer lägga sig i. Vilket också skulle dra ut på tiden. Och som Framtiden nog vill slippa med tanke på hur det gick förra gången (kabeltv-nersläckning uppskjutet ett halvår med tilläggskostnaderna det blev).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det är en vanligt konverter som gör om fiber till ethernet så är inte det problemet. Skulle väl vara helt möjligt att kund portarna på access switchen är satta på 100 Mbit. Nya konvertrar kommer inte spela någon roll för kör de 1Gbit länkar inom access nätet och sedan port-channel med flera länkar högre upp i nätet så kommer det inte fungera att ge kunder 1Gbit anslutningar för det skulle äta upp för mycket bandbredd i nätet.

Vet inte hur deras nät ser ut men är inte direkt billigt att börja uppgradera till 10Gbit länkar och ny utrustningen för att kunna klara av det. Sedan så är det oftast kopplat i slingor och ibland ring nät, vilket betyder att de som bor i slutet på en slinga får dela på upplänk hastigheterna inom samma område.

Permalänk

Hur fungerar fasta IP adresser inom framtidens bredband? När man går in på deras portal för att sortera leverantörer och bockar i att man söker en leverantör som kan erbjuda fast IP adress så får man 0 resultat. Det finns dock ett par abbonemang som har "fast IP" med i namnet, även om de inte bockat i "fast IP" som egenskap.

Jag har en hemmaserver som bland annat hostar min portfolio och lite praktiska funktioner. Jag bodde tidigare i lägenhet ansluten till universitets-nätet och där jag fick 4 fasta IP adresser. Nedanstående diagram beskriver hur jag kopplad det då.

Uttag i väggen ---> Switch ---> Fast IP 1 (Server) ---> Fast IP 2 (Dator) ---> Fast IP 3 (Router) ---> Internt IP 1 (TV) ---> Internt IP 2 (Telefon) ---> Internt IP 3 (HTPC) ---> Internt IP 3 (Bärbar)

Är det möjligt att åstadkomma något liknande med framtidens bredband? Jag vill att servern har en fast IP adress som jag kan peka mitt domännamn mot och sedan kan alla andra enheter ligga bakom en router med DHCP leasad randomiserad IP adress och denna lösning kräver bara ett fast IP enligt nedanstående diagram:

Mediabox, modem eller dyl. ---> Fast IP (Server) ---> Randomiserat IP (Router) ---> Internt IP 1 (TV) ---> Internt IP 2 (Telefon) ---> Internt IP 3 (HTPC) ---> Internt IP 4 (Bärbar) ---> Internt IP 5 (Dator)

Jag var lite bortskämd med tidigare uppkoppling som var 1000/1000 och där jag fick en massa fasta IP adresser, men om jag nu hittar en leverantör som kan ge mig EN fast IP adress, hur funkar det då med resten av alla enheter? Jag ser en viss risk att jag måste lägga allt bakom routern och att det är routern som då kommer att få den fasta IP adressen.

Permalänk
Skrivet av lord_moggo:

Hur fungerar fasta IP adresser inom framtidens bredband? När man går in på deras portal för att sortera leverantörer och bockar i att man söker en leverantör som kan erbjuda fast IP adress så får man 0 resultat. Det finns dock ett par abbonemang som har "fast IP" med i namnet, även om de inte bockat i "fast IP" som egenskap.

Jag har en hemmaserver som bland annat hostar min portfolio och lite praktiska funktioner. Jag bodde tidigare i lägenhet ansluten till universitets-nätet och där jag fick 4 fasta IP adresser. Nedanstående diagram beskriver hur jag kopplad det då.

Uttag i väggen ---> Switch ---> Fast IP 1 (Server) ---> Fast IP 2 (Dator) ---> Fast IP 3 (Router) ---> Internt IP 1 (TV) ---> Internt IP 2 (Telefon) ---> Internt IP 3 (HTPC) ---> Internt IP 3 (Bärbar)

Är det möjligt att åstadkomma något liknande med framtidens bredband? Jag vill att servern har en fast IP adress som jag kan peka mitt domännamn mot och sedan kan alla andra enheter ligga bakom en router med DHCP leasad randomiserad IP adress och denna lösning kräver bara ett fast IP enligt nedanstående diagram:

Mediabox, modem eller dyl. ---> Fast IP (Server) ---> Randomiserat IP (Router) ---> Internt IP 1 (TV) ---> Internt IP 2 (Telefon) ---> Internt IP 3 (HTPC) ---> Internt IP 4 (Bärbar) ---> Internt IP 5 (Dator)

Jag var lite bortskämd med tidigare uppkoppling som var 1000/1000 och där jag fick en massa fasta IP adresser, men om jag nu hittar en leverantör som kan ge mig EN fast IP adress, hur funkar det då med resten av alla enheter? Jag ser en viss risk att jag måste lägga allt bakom routern och att det är routern som då kommer att få den fasta IP adressen.

Vet att detta är en gammal tråd...

Jag vet inte om ITUX har fått ändan ur vagnen och fixat till stöd för "äkta" fast IP än, det var på G för ett år sedan! Men jag har då inte fått någon respons ifrån dem om att det nu har ändrats... ITUX gillar inte att man pratar med dem, för då är man ju bara en "krånglig" kund... men efter ett TVÅ veckors avbrott förra julen, så blev jag både uppringd och fick besök av ITUX! Jag hade blev nedprioriterad då det bara var jag som hade "mitt" problem, sedan så visade det sig att switchen i källaren hade hängt sig, och jag var då den ENDA AKTIVA anslutna lägenheten i denna switchen... får ju en att undra över hur mycket annat i deras som är oövervakat!

Så som det fungerar hos Bitcom (och troligen då hos alla andra som erbjuder fast IP) är att man i DHCPn knyter din MAC-adress på nätverkskortet till en IP-adress, vilket då gör att du får samma IP varje gång. För detta så tar Bitcom 25kr/Fast IP i månaden...

Om du frågar Bitcom om blanda fasta och dynamiska adresser, så får du oftast bara svammel som säger att detta inte går, men i ITUX nätet, så har du upp till 5 enheter, dvs 5 IP-adresser, så om du har 3 fasta IP-adresser, så kan du få 2 dynamiska, upp till en total av 5 IP-adresser. Det är ITUX som sätter denna gränsen!

Så ja, du borde kunna göra som du vill
Sätta fast IP på servern (genom DHCP)
Ha dynamisk IP på routern.
Eller göra som du gjorde tidigare ha flera fasta IP-adresser.

Varför kör ITUX med tvingande DHCP än så länge? Jo de har att göra med hur de "validerar" en inkopplad kund, din enhet begär en IP ifrån DHCP och det är ungefär den enda trafik som du får köra (finns lite mer som fungerar), och när svaret ifrån DHCP-server kommer så känner switchen av detta och låser upp filtret som ligger på din port för aktuell MAC-adress. och enligt teknikern ifrån ITUX som var här, så var detta blockerat till 5 upplåsningar per port.
Så detta är anledningen till att man inte kan få en äkta fast IP ifrån ITUX nät.
Men alla operatörer borde kunna erbjuda statisk IP via DHCP.

Permalänk
Skrivet av SilverminkenNet:

Vet att detta är en gammal tråd...

Jag vet inte om ITUX har fått ändan ur vagnen och fixat till stöd för "äkta" fast IP än, det var på G för ett år sedan! Men jag har då inte fått någon respons ifrån dem om att det nu har ändrats... ITUX gillar inte att man pratar med dem, för då är man ju bara en "krånglig" kund... men efter ett TVÅ veckors avbrott förra julen, så blev jag både uppringd och fick besök av ITUX! Jag hade blev nedprioriterad då det bara var jag som hade "mitt" problem, sedan så visade det sig att switchen i källaren hade hängt sig, och jag var då den ENDA AKTIVA anslutna lägenheten i denna switchen... får ju en att undra över hur mycket annat i deras som är oövervakat!

Så som det fungerar hos Bitcom (och troligen då hos alla andra som erbjuder fast IP) är att man i DHCPn knyter din MAC-adress på nätverkskortet till en IP-adress, vilket då gör att du får samma IP varje gång. För detta så tar Bitcom 25kr/Fast IP i månaden...

Om du frågar Bitcom om blanda fasta och dynamiska adresser, så får du oftast bara svammel som säger att detta inte går, men i ITUX nätet, så har du upp till 5 enheter, dvs 5 IP-adresser, så om du har 3 fasta IP-adresser, så kan du få 2 dynamiska, upp till en total av 5 IP-adresser. Det är ITUX som sätter denna gränsen!

Så ja, du borde kunna göra som du vill
Sätta fast IP på servern (genom DHCP)
Ha dynamisk IP på routern.
Eller göra som du gjorde tidigare ha flera fasta IP-adresser.

Varför kör ITUX med tvingande DHCP än så länge? Jo de har att göra med hur de "validerar" en inkopplad kund, din enhet begär en IP ifrån DHCP och det är ungefär den enda trafik som du får köra (finns lite mer som fungerar), och när svaret ifrån DHCP-server kommer så känner switchen av detta och låser upp filtret som ligger på din port för aktuell MAC-adress. och enligt teknikern ifrån ITUX som var här, så var detta blockerat till 5 upplåsningar per port.
Så detta är anledningen till att man inte kan få en äkta fast IP ifrån ITUX nät.
Men alla operatörer borde kunna erbjuda statisk IP via DHCP.

Jag valde ett abbonemang med 0 månaders bindningstid tills jag bestämt mig hur jag ska göra. Tyvärr kom T3 och sa efteråt att det blivit fel och att inte kunde ge mig det abbonemang jag beställt, detta efter att ha skickat 2 felaktiga orderbekräftelser samtidigt som tom skiljde sig från varandra. Efter det tog jag Bredbandsbolaget, men de blockerar en väldans massa trafik, mer eller mindre allt förutom port 80. Min server kan inte köra ftp eller samba, jag kan inte köra irc och det är allmänt struligt och dåliga latenser. Dag 2 med BBB så dog en del av deras nät och det tog en dag innan en tekniker åkt ut till basstationen och åtgärdat felet så min erfarenhet med BBB började med 50% downtime och en halvtimme i telefonkö (automatsvaret påstod att uppskattade kötiden var 3 minuter.)

Anledningen till att jag ville prova ett abbonemang med kort bindningstid och dynamiskt IP var för att se om jag kunde klara mig med Dynamisk DNS, något jag numera kör på min server och det verkar fungera. Domänet verkar iaf uppdatera IP så jag lutar mot att skita helt i fast IP då det verkar vara ett väldans krångel att få det samt kostar extra och begränsar utbudet till ETT alternativ.

Jag lär byta till Bahnhof inom kort, hittils kan jag då säga att jag utesluter T3 och BBB. Tack och lov fungerar DynDNS och jag är intebegränsad till enbart Bit Com.

Permalänk

Jag har Comhem via Framtidens bredband sedan förra hösten. Har haft samma IP sedan dess trots flera routeromstarter och strömavbrott. Jag har dynamisk IP enligt avtalet.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

2015-04-07 07:00 - 2015-07-10 16:00
Allmän information: Uppgraderingsarbeten i AB Framtiden

Under Q3 pågår uppgraderingsarbeten på samtliga noder i AB Framtiden för att kunna erbjuda 100+ tjänster i nätet med början under hösten. Arbetet innebär i vissa fall utbyte av switchar vilket ger kortare avbrott dagtid.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av noob:

2015-04-07 07:00 - 2015-07-10 16:00
Allmän information: Uppgraderingsarbeten i AB Framtiden

Under Q3 pågår uppgraderingsarbeten på samtliga noder i AB Framtiden för att kunna erbjuda 100+ tjänster i nätet med början under hösten. Arbetet innebär i vissa fall utbyte av switchar vilket ger kortare avbrott dagtid.

Nice. Eller, inte avbrotten men över 100Mb.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nice. Eller, inte avbrotten men över 100Mb.

Tidigare erfarenheter med comhem är att nätet alltid blir överbelastat. Nu rör det sig förvisso om helt annan teknik men linan mellan stockholm och göteborg har varit överbelastad tidigare, så det kan bli knas om många väljer att haka på. Å andra sidan tror jag att de flesta nöjer sig med 100MBit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frostfield:

Tidigare erfarenheter med comhem är att nätet alltid blir överbelastat. Nu rör det sig förvisso om helt annan teknik men linan mellan stockholm och göteborg har varit överbelastad tidigare, så det kan bli knas om många väljer att haka på. Å andra sidan tror jag att de flesta nöjer sig med 100MBit.

Jag har inte upplevt några sådana problem alls faktiskt. Comhem strular en del emellanåt men när det funkar så har det funkat väldigt bra för min del (ofta typ 112-114Mbit på min 100-lina). Nu har jag bytt till Bahnhof men det handlade inte om hastighetsproblem (och de lär väl inte lösas av bytet ändå då det är Itux som sköter kopplingen mellan stadsnätet och operatörerna och Itux ägs ju av Comhem) utan om attityd och kundservice mer.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag har inte upplevt några sådana problem alls faktiskt. Comhem strular en del emellanåt men när det funkar så har det funkat väldigt bra för min del (ofta typ 112-114Mbit på min 100-lina). Nu har jag bytt till Bahnhof men det handlade inte om hastighetsproblem (och de lär väl inte lösas av bytet ändå då det är Itux som sköter kopplingen mellan stadsnätet och operatörerna och Itux ägs ju av Comhem) utan om attityd och kundservice mer.

Jag hade egentligen inte som avsikt att kritisera comhem. Personligen var jag mycket nöjd med deras kabeltv-internet, bortsätt från vissa tillfällen då deras nät helt solklart var överbelastat. De flesta gångerna (kanske alla) hände i samband med att de erbjöd snabbare hastigheter till sina användare, på sikt löste det sig dock. Med bahnhof (fiber) har jag och andra också haft belastningsproblem men dessa visade sig bara när man gjorde test mot bredbandskollen i stockholm. Så om det är många som får för sig att uppgradera är det inte osannolikt att man inte kommer att få det man betalar för. Givetvis kan jag ha fel den här gången, men även om jag har rätt så är jag övertygad om att de löser problemen successivt.