3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Tyvärr tror jag att vi gjorde ett misstag som beställde från Komplett. Jag misstänker att de delar upp korten för Skandinavien. Inet kunder har redan nått upp till kl 19 för lanseringsdagen. Komplett ligger fortfarande på kl 16

Så uppmuntrande att höra att återförsäljarna är på ett visst klockslag efter lanseringsstarten när man beställde flera dagar efter.

Permalänk
Medlem

Vilka beställningstider de betat av har väl mest med hur många beställningar de fått totalt. Om Webhallen har fått 1000, Komplett 700 och Inet 200, så kommer naturligtvis Inet ha betat av större andel av sina.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Tyvärr tror jag att vi gjorde ett misstag som beställde från Komplett. Jag misstänker att de delar upp korten för Skandinavien. Inet kunder har redan nått upp till kl 19 för lanseringsdagen. Komplett ligger fortfarande på kl 16

Jag beställde hos Scamgiganten och Komplett, snacka om tidernas misstag här. Man ville ju ha ett inför vintern/jul. Känns helt meningslöst få ett levererat vår/sommar. Behövs typ inte i princip då man kommer att röra sig ute mer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag beställde hos Scamgiganten och Komplett, snacka om tidernas misstag här. Man ville ju ha ett inför vintern/jul. Känns helt meningslöst få ett levererat vår/sommar. Behövs typ inte i princip då man kommer att röra sig ute mer.

Ja speciellt när det dessutom verkar vara så att några får sina TUF OC kort föra andra som har beställt från elgiganten... helt åt helvete är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexXxuS:

Ni som beställde TUF har det bra ändå.
Leveranserna av Strix har bara nått 15:08 ännu, iaf hos Webhallen.

15:07 på TUF på Webbis ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Om du skicker mail eller pratar med deras chat kan de ge dig köplats numera, jag fick det på min kö till ett 3070 iaf.

Tack för tipset!

Skrivet av Airbus319:

Om du menar ASUS TUF så pratade jag med supporten nyligen med anledning av att byta till OC. Jag beställde 15:36 och fick svaret att jag låg på plats 45 i kön och att ett byte INTE skulle löna sig. Borde stämma för dig med.

Jag hörde av mig till supporten med och fick veta min köplats med och även att det inte lönade sig att byta. De trodde att jag kunde få kortet levererat mitten eller slutet av December.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

15:07 på TUF på Webbis ;p

Får mitt TUF OC levererat idag, hade köplats 15.13, tror David nämnde att de har skickat/täckt alla kort till fram till ca 15.20 nu.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av Slap:

Får mitt TUF OC levererat idag, hade köplats 15.13, tror David nämnde att de har skickat/täckt alla kort till fram till ca 15.20 nu.

@Steffe menade icke OC kan jag våga påstå.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slap:

Får mitt TUF OC levererat idag, hade köplats 15.13, tror David nämnde att de har skickat/täckt alla kort till fram till ca 15.20 nu.

Ah, han kanske ligger efter på uppdaterandet

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Ah, han kanske ligger efter på uppdaterandet

Jo de verkar så

Update: Såg nu att de va icke OC kön, my bad.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Edit: Kollade fel butik, my bad. Datumen rättas.
Hej!
Nu har jag inte föjt den här tråden helt men ni som verkar ha koll, vet ni när man kan förvänta sig att få kortet ungefär, om man bokade hos webhallen, en MSI 3080 Trio 2020-09-17 kl 15:43
Och en Asus tuf oc 2020-09-19 kl 17:46.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Hej!
Nu har jag inte föjt den här tråden helt men ni som verkar ha koll, vet ni när man kan förvänta sig att få kortet ungefär, om man bokade den 15e september klockan 15:04? Alltså 4 minuter efter release. Lade beställningen hos Webhallen på en 3080 asus tuf oc.

öh du borde fått den vid d här laget. tror kön ligger kring 15.15 redan

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Alla som tyckte att 3000-serien varit en shit show så verkar ju AMD säga "Hold my beer", och satsa på en ännu värre. Försökte kolla idag på kort så man kan göra sig redo, men finns inga produktsidor någonstans! Hittade det här på Inet:

Citat:

Viktig info angående releasen 15:00 idag

På grund av oerhört dålig tillgång och extrem efterfrågan kommer vi ha ett annorlunda upplägg för släppet av AMD Radeon RX 6800 och RX 6800XT.

Till att börja med har vi aktiverat ett extra skydd mot bots/scalpers.
När du går in på sidan kommer du hamna på en mellanstegssida hos Cloudflare innan du omdirigeras till produktsidorna, vilket normalt ska ta mellan en och fem sekunder.

Väldigt snart efter releasen kommer vi också behöva stoppa möjligheten att boka, baserat på hur många beställningar vi får.
Vi kommer inte heller visa aktuellt lagersaldo, utan endast skriva ut hur många vi vet att vi kommer få under 'mer info' på produktsidorna.

Anledningen till detta är att dagens release endast inkluderar referensdesignen, vilken tillverkats i begränsad upplaga.
Som det ser ut nu kommer vi inte få fler grafikkort än de vi fått till release och vi vill därför inte ta onödiga beställningar på produkter vi inte kommer kunna leverera alls.

Till dig som får igenom en beställning under dagens release vill vi vara tydliga med att det inte är garanti för att få tilldelning. Vi har tyvärr inte möjlighet att med tillräcklig precision stoppa slussen vid så här stora releaser och vi kommer få många fler beställningar än vi har kort.

Efter att vi stoppat bokningarna kommer vi gå igenom allt manuellt för att säkerställa allt står rätt till. Senare under dagen mailar vi ut till alla som beställt, med besked om tilldelning.

Därefter behöver vi tyvärr ta vi bort alla övriga beställningar.

Om en vecka, 25 november, släpps tredjepartstillverkarnas kort upp för bokning. Vi kan inte uttala oss om exakt tillgång på dem än, men där vet vi att det inte rör sig om begränsade upplagor och vi kommer därför inte begränsa antalet beställningar på de modellerna.

Vi förstår att det här är frustrerande, men vi hoppas att upplägget känns bra med tanke på förutsättningarna.

Angående priser
Som en fotnot vill vi även bemöta eventuella frågor om prissättningen. Tyvärr har vi ingen möjlighet att möta det sedan tidigare kommunicerade rekommenderade priset AMD bestämt, det är under vårt inköpspris. Skenande leverenskostnader med flygfrakt under rådande omständigheter och ett instabilt dollarpris påverkar dessvärre den här releasen på ett negativt sätt.

Andra butiker har skrivit liknande. Så håll hårt i era 3080-bokningar tills ni faktiskt får ett annat kort.

Permalänk

Nu tycker jag mig se att flera fått ut ett 3080 Strix icke OC från Elgiganten. Borde inte webhallen få en laddning snart då också? Hoppas hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

öh du borde fått den vid d här laget. tror kön ligger kring 15.15 redan

Sorry, jag skrev helt fel, rättade datum o tider nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Nu tycker jag mig se att flera fått ut ett 3080 Strix icke OC från Elgiganten. Borde inte webhallen få en laddning snart då också? Hoppas hoppas.

Webhallen skulle ha fått "flera leveranser V44, 45 och 46". Det blev i slutändan bara typ 10 kort V44.
Alla förväntade leveranser blev buntade till den 13:e, men inte heller då kom något. Snart har vi nått den 20:e som är det sista utlovade leveransdatumet och ännu INGA kort. Nästan en hel månad nu med i princip 0 kort levererade.
Så ja, det borde verkligen komma kort snart!
Får känslan av att ASUS har slutat skicka småleveranser och kommer med ett jätte lass någon dag. Trist för oss som har stått typ först i kön i en månad med vetskapen om att han som fick igenom sin beställning någon sekund tidigare fick sitt kort för länge sedan.

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkka:

Sådärja. Beställde en sådan i söndags, fick den strax före kl 20.00 idag.

Grattis, har en med, med coilwhine under load
Hur låter ditt?

Skrivet av JoOngle:

Mitt 3090 MSI Ventus OC har ingen coil whine, har kört med det i 2 veckor nu. Noll crash, Zero coil whine.

Ser ut som mitt gamla 1080ti Asus Strix OC, samma storlek, ungefär samma design.

Snälla sätt alla fläktar på minimum i datorn och spela in när du spelar något krävande spel i höga FPS
Jag tror inte på att det finns tysta kort

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexXxuS:

Webhallen skulle ha fått "flera leveranser V44, 45 och 46". Det blev i slutändan bara typ 10 kort V44.
Alla förväntade leveranser blev buntade till den 13:e, men inte heller då kom något. Snart har vi nått den 20:e som är det sista utlovade leveransdatumet och ännu INGA kort. Nästan en hel månad nu med i princip 0 kort levererade.
Så ja, det borde verkligen komma kort snart!
Får känslan av att ASUS har slutat skicka småleveranser och kommer med ett jätte lass någon dag. Trist för oss som har stått typ först i kön i en månad med vetskapen om att han som fick igenom sin beställning någon sekund tidigare fick sitt kort för länge sedan.

Rätt säker på att Webbis inte fått in ett enda 3080 Strix icke-OC hittills och dem har heller inte haft några förväntade leveranser på dem heller utifrån min vetskap.
Har själv en beställning liggandes på 15:08 (Releasedagen)

Source:

Skrivet av ronz:

Och när det gäller Strix non-OC antar jag att ni inte fått ett enda kort från Asus än så länge?

Skrivet av Webhallen:

Not a single

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexXxuS:

Webhallen skulle ha fått "flera leveranser V44, 45 och 46". Det blev i slutändan bara typ 10 kort V44.
Alla förväntade leveranser blev buntade till den 13:e, men inte heller då kom något. Snart har vi nått den 20:e som är det sista utlovade leveransdatumet och ännu INGA kort. Nästan en hel månad nu med i princip 0 kort levererade.
Så ja, det borde verkligen komma kort snart!
Får känslan av att ASUS har slutat skicka småleveranser och kommer med ett jätte lass någon dag. Trist för oss som har stått typ först i kön i en månad med vetskapen om att han som fick igenom sin beställning någon sekund tidigare fick sitt kort för länge sedan.

Jag intalar mig själv att det tar tid för att de är noggranna med ihopsättning av komponenter. Det skulle vara förödande om de skickar en stor batch som de hafsat ihop i stress för att sedan generera ett stort antal garantiärenden.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NexXxuS:

Webhallen skulle ha fått "flera leveranser V44, 45 och 46". Det blev i slutändan bara typ 10 kort V44.
Alla förväntade leveranser blev buntade till den 13:e, men inte heller då kom något. Snart har vi nått den 20:e som är det sista utlovade leveransdatumet och ännu INGA kort. Nästan en hel månad nu med i princip 0 kort levererade.
Så ja, det borde verkligen komma kort snart!
Får känslan av att ASUS har slutat skicka småleveranser och kommer med ett jätte lass någon dag. Trist för oss som har stått typ först i kön i en månad med vetskapen om att han som fick igenom sin beställning någon sekund tidigare fick sitt kort för länge sedan.

Var OC jag menade, sorry

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Medlem

Så otroligt nöjd över designen på detta, dock 3070 men ändå var tvungen o ladda upp en bild

Ska installera nu äntligen.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Inet verkar heller inte ha fått in 3080 Strix OC på ett tag. Jag beställde 16:16 17/9. Mailade och frågade om köplats 3/11, hade då plats 20. Idag frågade jag igen, har nu plats 19. Håller tummarna för snar leverans.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Snälla sätt alla fläktar på minimum i datorn och spela in när du spelar något krävande spel i höga FPS
Jag tror inte på att det finns tysta kort

Värmt blir det, jag har sidopanelen av på båda sidar av mitt PC chassis, GPU på 100% Vid Ark-Survival 4K - Epic settings på allt.
76c grader på kortet, zero coil whine...sorry to disappoint you mate!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Värmt blir det, jag har sidopanelen av på båda sidar av mitt PC chassis, GPU på 100% Vid Ark-Survival 4K - Epic settings på allt.
76c grader på kortet, zero coil whine...sorry to disappoint you mate!

Bah!
Testat 3x 3090, alla har whine
Ska snart testa 2x 3080 med...

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Inet verkar heller inte ha fått in 3080 Strix OC på ett tag. Jag beställde 16:16 17/9. Mailade och frågade om köplats 3/11, hade då plats 20. Idag frågade jag igen, har nu plats 19. Håller tummarna för snar leverans.

Tack för info
Då känns det verkligen som att det måste hända något snart!

Men med tanke på din köplats och beställningstid så skulle jag nog ha beställt av Inet istället. De verkar ha levererat snabbare eller haft färre beställningar än Webhallen.
Jag försökte hos båda under release-webside-krasch-minuterna men fick igenom en beställning snabbast hos Webhallen och nöjde mig med den. Lätt att vara efterklok...

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Bah!
Testat 3x 3090, alla har whine
Ska snart testa 2x 3080 med...

Who are you!
Jag tillhör pöbeln och börjar tro att det är en myt att 30-serien ens finns på riktigt.

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Medlem

Hittade det här i lager hos Computersalg via CDON. Sjukt pris, inget jag skulle betala men länkar. finns kanske någon som är villig.

gigabyte-aorus-geforce-rtx-3080-xtreme-10g

Permalänk
Medlem

Mitt Zotac 3080 Trinity OC är fritt från spoltjut, FYI. Fläktljudet är också ok, även om det har vissa övertoner som hörs mer än mina andra fläktar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Fick meddelande idag om att mitt 3080 Tuf från inet skulle packas (stod att det skulle levereras i januari förut) men med alla nya lanseringar som pågår så tänkte jag att jag gott kunde fortsätta vänta och avbokade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Mitt Zotac 3080 Trinity OC är fritt från spoltjut, FYI. Fläktljudet är också ok, även om det har vissa övertoner som hörs mer än mina andra fläktar.

Är du nöjd med ditt? Jag har ett påväg från Amazon, just nu i Hannover