Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Första dator + uppgradering av äldre.

Permalänk
Medlem

Första dator + uppgradering av äldre.

Hej,

Fick hjälp här på forumet för några år sedan (2014), angående köp av dator och nu hoppas jag kunna få hjälp igen.
Både inför ett nyköp och om en uppgradering av min gamla dator ens är värt att försöka, eller om det bara är att kasta pengarna i sjön.

Första är en dator till grabben (8år) i julklapp, han har ps4a och spelar fortnite med sina kompisar. Tanken med datorn är att börja vänja honom inför framtiden och skolarbete osv.

Så målet med datorn just nu är fortnite, roblox, minecraft just nu, men även kunna spela typ, POE, diablo 3+4, samt WoW och liknande spel som vi kan spela tillsammans i framtiden. Skärmen blir förmodligen 1080p.

Har plocka ihop detta, budgeten va först satt till 6000kr med kringutrustning, men det kan andra köpa i julklapp så lägger vi mer krut på själva burken. Tanken är att den ska vara tyst och inget RBG behövs, inga planer på att överklocka heller.

Chassit vet jag att det går att spara några hundralappar på, men tänkte att det kommer ju gå att återanvända i framtiden så värt att lägga mer där.

Men det jag har haft svårast för är nätaggregatet och grafikkortet, där jag verkligen skulle behöva hjälp med att välja något lämpligt till ett rimligt pris, om nu inte mina val redan är bra. Som sagt, redan gått över budget, men det känns lite snålt med 550 på agget.

Nu till uppgraderingen av min egna dator och det som sitter i nu.

Modekort: asus z97-a
Processor: i5 4690k (aldrig varit överklockad)
Kylning: Noctua NH-U12S, eller någon som ser exakt likadan ut.
Grafik: asus rog strix gtx 970
Ram: 8gb DDR3 oklart hastighet (2x4gb stickor)
Nätagg: EVGA 750w super G2
Chassi: Fractal R4
SSD: Crucial MX 240gb.
HDD: 2 TB.
Skärm: AOC oklart modell 1440p.

Det känns som grafikkortet börjar ge upp, när man scrollar på hemsidor så får man typ bristningar i mitten av skärmen.
Tanken är att byta ut grafikkortet, uppgradera till 16gb ram (4x4 stickor då) och en ny SSD på 1 tb och hoppas att det lyfter datorn så den kan vara med i några år till. Men frågan är om det ens är värt det?

Och hur mycket ska man lägga på ett grafikkort, är det värt att köpa ett 2060 på rea, som så kan följa med till en större uppgradering om några år?

Tacksam för hjälp och input.

https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...
https://www.inet.se/produkt/4300687/samsung-860-evo-1tb-bf20
https://www.inet.se/produkt/5410928/gigabyte-geforce-rtx-2060...

Glömde länka den tänkte uppgraderingen.

Permalänk

Gällande din dator så har du en i7 4790K och inte i5:a Skulle absolut säga att den går att får duglig för 1440p gaming.
Uppgradera till 16gb ram och investera i tex. ett 3060ti, så borde du vara good to go ett tag framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Gällande din dator så har du en i7 4790K och inte i5:a Skulle absolut säga att den går att får duglig för 1440p gaming.
Uppgradera till 16gb ram och investera i tex. ett 3060ti, så borde du vara good to go ett tag framöver!

Hej, jag hade skrivit fel i inlägget det ska va 4690K, har redigerat så det ska stämma.

Tack för snabbt svar.

Permalänk
Skrivet av trulls:

Hej, jag hade skrivit fel i inlägget det ska va 4690K, har redigerat så det ska stämma.

Tack för snabbt svar.

Då är det också något du för fundera på om du ska uppgradera. Beror såklart på vilka titlar du spelar. 4790k brukar gå för ca 1.5k på tradera. Hade själv en i5 3570k tidigare, uppgraderade till i7 3770k och märkte en enorm skillnad tack vare i7:ans hyper threading i bl.a. BF V.

Gällande grafikkort hade jag inte valt att satsa på 2060Super utan inväntat storebror 3060ti som bör landa i ungefär samma prisklass - men rejält mycket mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

Då är det också något du för fundera på om du ska uppgradera. Beror såklart på vilka titlar du spelar. 4790k brukar gå för ca 1.5k på tradera. Hade själv en i5 3570k tidigare, uppgraderade till i7 3770k och märkte en enorm skillnad tack vare i7:ans hyper threading i bl.a. BF V.

Gällande grafikkort hade jag inte valt att satsa på 2060Super utan inväntat storebror 3060ti som bör landa i ungefär samma prisklass - men rejält mycket mer prestanda.

Tack för svar.

Får hålla ögonen öppna efter prisvärda uppgraderingar då, sen får man ju se om 3060ti försvinner lika snabbt som dom andra i 30XX gör, då mitt kort börjar strula lite så får man se hur länge det håller.

Men då kan jag hålla liv i min burk några år till.

Nya datorn till grabben är lite viktigare, eftersom det är en julklapp. Och just då grafikkortet samt nätagget som jag är osäker på, vi kommer ju inte spela några direkt tunga saker, så räcker ett 1650? Det lär bli fortnite, roblox och liknande spel. Men hoppas han lär sig så vi kan spela diablo, poe och om han vill WoW ihop.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...

Nu är denna över budget, men det känns som ett bra pris för det man får?

Och jag slipper bygga själv, vilket jag bara gjort en gång tidigare.