Köpråd: Lagring för litet kontor

Permalänk

Köpråd: Lagring för litet kontor

Hej!

Jag tänkte sätta upp en intern lagring för kontoret och lite tips på hur man skall få det att funka smart och smidigt! Tanken är att ha en HDD på 2-10TB som alla på kontoret kan komma åt (behöver vara snabb överföringshastighet).

I ett rum där jag tänkte att man skulle ställa HDD finns det fyra datorer som behöver anslutas (kan man ansluta direkt via internetsladd för maximal överföringshastighet?), utöver det vill jag kunna ansluta HDDn till routern så att de andra datorerna kan ansluta till det via wifi/sladd.

Finns det någon smidig lösning för detta? Behöver jag sätta upp en typ av server, eller finns det ett komplett paket jag bara köper och pluggar in så det kommer funka?

Kanske har postat i fel forumdel, isåfall ber jag om ursäkt!

Visa signatur

Win10 Pro - I7 3,6GHz - RTX 2080 SUPER OC - 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Finns några olika alternativ:

  1. Koppla in en extern hårddisk med USB i routern (om din router har stöd).

  2. Köp en färdig NAS från ex. Synology och ploppa i så mycket lagring du vill ha.

  3. Bygg en liten server och kör något bra Server OS på den.

Budget?
Hur viktig är din data för dig?
Uptime-krav?

EDIT

Som referens kan jag dela min egna setup.

Ett antal datorer och telefoner ansluter på olika vis till en server som kör FreeNAS 11.3 (tror jag). Alla enheter har Nextcloud och kan således synka till servern; men jag delar dessutom ut en NFS Share från servern som vissa datorer på nätverket har rättighet att mounta.

Servern synkar i sin tur nattligen via rsync till en Synology NAS som står på annan ort. Inte allt, men det viktigaste. Så skulle jag (eller den andra orten) få inbrott, översvämning, härdsmälta, eller drabbas av en våldsam solstorm, finns förhoppningsvis datan kvar på åtminstone en av de tre (dator - server - nas) ställena

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Lagring är väl det minsta problemet. Backup och åtkomst är större problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Låter mer som det är en nas du letar än en hårddisk. Du har låga krav på storlek men tänk på redundans så man bör konfigurera den med nån typ av paritet. eftersom det är för ewtt företag så ska du nog inte kolla på de allra enklaste utan nån med plats för minst 4 men kanske ännu hellre 6 diskar. Synology har nog nått passande.

Men du ska även tänka på ett backupsystem och framförallt fungerande rutiner som testas så ni vet att backupen fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skriv också vad du menar med snabb.
"Alla" färdiga NAS:ar (och egenbyggda lösningar) har 1 Gbit nätverk.
Räcker detta att dela på för alla användare?

Sedan är det så att alla användare samtidigt behöver läsa/skriva filer (dvs nästan alltid)?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Hej!

Tack alla för svar!

Det är ett team på 4 personer som jobbar med videoproduktion, som behöver dela och lagra filer mellan varandra för snabb åtkomst. Vi kör för tillfället med en dropbox men det börjar bli omständigt. När jag säger snabbt så menar jag egentligen att det skall gå relativt fort att föra över och ladda ner filer från NAS, då det kan vara rätt stora videofiler som behöver delas. 1gbits låter som att det räcker gott och väl!

Användare kommer att behöva använda ladda upp/ner filer samtidigt.

https://www.inet.se/produkt/4301331/qnap-ts-451-2gb-4-bay-tow...

Om man tar den som exempel, är det bara att slänga in ett par hårddiskar i denna, koppla in, tuta och köra? Om jag skulle koppla in 2st NAS st, kan man göra så den ena används om backup?

Ursäkta om mina frågor är dumma eller dåligt förklarat, väldigt dålig koll på detta.

Mvh Lucas

Visa signatur

Win10 Pro - I7 3,6GHz - RTX 2080 SUPER OC - 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsentLucas:

Hej!

Tack alla för svar!

Det är ett team på 4 personer som jobbar med videoproduktion, som behöver dela och lagra filer mellan varandra för snabb åtkomst. Vi kör för tillfället med en dropbox men det börjar bli omständigt. När jag säger snabbt så menar jag egentligen att det skall gå relativt fort att föra över och ladda ner filer från NAS, då det kan vara rätt stora videofiler som behöver delas. 1gbits låter som att det räcker gott och väl!

Användare kommer att behöva använda ladda upp/ner filer samtidigt.

https://www.inet.se/produkt/4301331/qnap-ts-451-2gb-4-bay-tow...

Om man tar den som exempel, är det bara att slänga in ett par hårddiskar i denna, koppla in, tuta och köra? Om jag skulle koppla in 2st NAS st, kan man göra så den ena används om backup?

Ursäkta om mina frågor är dumma eller dåligt förklarat, väldigt dålig koll på detta.

Mvh Lucas

Ja typ.

Jag har bättre erfarenhet av Synology men gillar du qnap så är de med bra.
Räcker 8tb så kör på en 2 disk och släng i 2st 8tb och kör raid 1 för redundans. Gärna en NAS med dubbla nätverksportar och som stödjer teaming om er switch stödjer det. Då kan två datorer få ut full gigabit till NASen samtidigt.

Men att lokalt koppla de fyra datorerna till en NAS är generellt inget som stödjs, allt får gå via nätverket.

Vad har ni för switch idag?

Tänk på att backup har man inte i samma lokal, det är nästan meningslöst. Brinner huset ner brinner båda NAS ner.

Om någon av er har stark lina hemma kanske den andra NASen kan stå där? I så fall köper du två lika dana med lika dana diskar och så finns det i alla fall på Synology mjukvara för att köra nattlig backup off-site.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsentLucas:

Det är ett team på 4 personer som jobbar med videoproduktion, som behöver dela och lagra filer mellan varandra för snabb åtkomst.

Jag har följdfrågor:

Behöver ni kunna lagra data på NASen, eller är det bara för att dela filer mellan er?

Om ni bara ska dela filer låter det som att ni borde införskaffa en lösning med typ 10Gbps NIC och fyra 1TB SSD i RAID0 och bara mosa filer sinsemellan.

Om ni vill kunna lagra filerna på NASen borde ni ändå titta på en lösning där ni använder SSD-diskar som cache och sen har HDD för lagringen.

Jag tänker mig typ: https://www.inet.se/produkt/4301028/synology-ds1819, där ni kör 4xSSD och 4xHDD. Sen kan man tydligen utöka med ytterligare 10 HDD/SSD-platser.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Trådskapare - du behöver nog ge oss lite budget också!
Som @GLaDER skriver så lutar jag också åt SSD cache.

Men om ni ska läsa/skriva samtidigt så får ni bättre hastighet med fler diskar i NAS:en då det är fler läs/skrivhuvuden som kan jobba samtidigt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GodsentLucas:

Om jag skulle koppla in 2st NAS st, kan man göra så den ena används om backup?

Nja, en backup som är online och ansluten till elnät och nätverket och befinner sig i samma lokal kommer inte att ge nått bra skydd mot brand, stöld, skadeprogram, vatten, elfel och en massa annat som kan hända.
En backup ska ofta inte vara jättelätt att nå eller ändra nått på för då ger den dåligt skydd så man bör noga fundera igenom vad man behöver och rutinerna för hur det hanteras innan man verkligen upptäcker att man behövt ha en backup.
En nas på en annan plats ökar ju skyddet rejält för det är mycket osannolikt att båda platserna drabbas av inbrott, elfel eller brand samtidigt.
Däremot så kan det ju hända att skadliga program och användarfel sprids, men har man då även nån backup som inte är fysiskt inkopplad så påverkas inte den.
Det handlar alltså mycket om att tänka efter innan och inte bara tänka att en hårddisk går sönder utan även ta med yttre risker och risken med att användarna gör nått de inte borde gjort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för all hjälp!

För att svara ovanstående, vi behöver kunna lagra filer och inte endast dela.
Är tillbaks på kontoret imorgon och då kan jag kolla upp vilken switch vi kör med!

Vi har 1gbits på kontoret, och jag kör 250mbits hemma hos mig, bör vara tillräckligt för att ha backupen stående hemma eller?

Budget för hela lösningen hoppas jag kan landa runtomkring 10k, 20k då om det skall vara en likadan NAS hemma hos mig som backup. 8 TB lagring hade varit mer än tillräckligt för oss. Då bör man kunna hålla sig inom budgeten eller är jag för snål?

Mvh

Visa signatur

Win10 Pro - I7 3,6GHz - RTX 2080 SUPER OC - 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodsentLucas:

Tack för all hjälp!

För att svara ovanstående, vi behöver kunna lagra filer och inte endast dela.
Är tillbaks på kontoret imorgon och då kan jag kolla upp vilken switch vi kör med!

Vi har 1gbits på kontoret, och jag kör 250mbits hemma hos mig, bör vara tillräckligt för att ha backupen stående hemma eller?

Budget för hela lösningen hoppas jag kan landa runtomkring 10k, 20k då om det skall vara en likadan NAS hemma hos mig som backup. 8 TB lagring hade varit mer än tillräckligt för oss. Då bör man kunna hålla sig inom budgeten eller är jag för snål?

Mvh

Tips på NAS: Synology DS420+ eller Synology DS920+ där 920 är lite kraftfullare som kan komma till nytta beroende på last.

Diskar: Seagate IronWolf 8TB x2/nas eller WD Red 8TB x2/nas
Vilken som är bäst, det låter jag vara osagt. jag är nöjd med både seagate och wd red men har lite äldre diskar. Har hört att de har ändrat lite med dem utan att berätta.

Kör raid 1 på nasarna så har du redundans. Behövs det finns det plats för m.2 ssd som cache i jobb-serven. Också plats för att bygga ut till 16TB lagring.

Rent krasst kan du nog gå ner till billigare server på den du ska ha hemma om den bara ska ta emot backup nattligen. Men vi snackar 2-3kkr eller något sparat då, vad spelar 17k eller 20k för roll kan jag känna. Lättare med två som är identiska.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Om du ska köra 2 diskar så kommer du att köra dem i Raid-1 för att ha redundans ifall den ena går sönder.

Det betyder att hastigheten för själva lagringen kommer max vara vad en disk klarar av.
Så när du väljer diskar så behöver du tänka på att prestandan på disken verkligen betyder skillnad för ditt användningsområde (i enheten på jobbet).

Enkelt jämfört med Raid-5 på 4 diskar, där skriver och läser du till alla 4 diskarna samtidigt och har därmed högre prestanda i lagringen (CPUn i NASen jobbar mer med att skriva paritets data som är grunden i Raid-5 (och 6))

Detta är viktigt då du skriver att ni kommer att vara flera som läser/skriver till NASen samtidigt - därav frågan tidigare hur ni kommer att använda den.

Jag hade lagt mer pengar, >50% av budgeten, på den NASen som ni ska ha på kontoret och om möjligt sett ifall det går att ha SSD cache på den.
(Observera för både läs/skriv cache behövs 2 SSDer hos Synology)

NASen som du sedan ska ha hemma behöver inte vara så kraftfull då den ändå bara ska ta emot data som du kör backup på.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.