Vilka grafikkort kan jag välja på?

Permalänk

Vilka grafikkort kan jag välja på?

Hejsan!

Jag har ett äldre moderkort Asus P8P67PRO med bl.a. 2 x PCI Express 2.0x16 slots och 1 x PCI Express 2.0x16 slots och just nu sitter ett ASUS GTX560 Ti Direct CUII Top 900 MHz overclocked 1GB GDDR5.

Nu står jag i begrepp att uppgradera grafikkortet.
Är det vettigt?
Vilka grafikkort kan jag välja på?
Vad ska jag tänka på?
Kommer jag märka någon skillnad på prestandan om jag uppgraderar (nu tänker jag inte så mycket på spel, då jag inte spelar så mycket längre)?
Vad skulle ni rekommendera för grafikkort som inte gräver ett gigantisk hål i plånboken?

Permalänk
Medlem

Köp 770 eller 970 begagnat för några hundralappar.

Permalänk

Vågar man köpa begagnat? Det kanske är helt slutkört!
Passar alla grafikkort till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av levander73:

Vågar man köpa begagnat? Det kanske är helt slutkört!
Passar alla grafikkort till mitt moderkort?

I princip skall alla grafikkort passa, men det händer att vissa moderkort och grafikkort bara inte fungerar ihop. Omöjligt att säga i förväg vad som kan krångla dock.

Varför behöver du nytt grafikkort? Jag menar, om du inte spelar så gör det nog ingen större skillnad med nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Som sagt kör grafikkort inte mycket för datorn om du inte spelar eller kör blender eller liknande. Processorn, minne och hårddisk spelar mer roll för allmänt datoranvändande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av levander73:

Vågar man köpa begagnat? Det kanske är helt slutkört!
Passar alla grafikkort till mitt moderkort?

Om det skulle vara intressant med begagnat kort så har jag sedan en vecka tillbaka ett msi gtx 680 som ligger. Skulle kunna skicka det för några hundringar om du vill komma undan billigt med ett uppgraderat grafikkort.

Permalänk
Skrivet av William00:

Om det skulle vara intressant med begagnat kort så har jag sedan en vecka tillbaka ett msi gtx 680 som ligger. Skulle kunna skicka det för några hundringar om du vill komma undan billigt med ett uppgraderat grafikkort.

Hur många GB är det på?

Permalänk
Skrivet av levander73:

Hur många GB är det på?

https://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048m...

Vet ju inte riktigt vad du ska göra men det är ju inget kort som klarar AAA spel men har funkat bra för mig i cs samt lol spelande