Problem med LG 34GN850 (flimmer och blinkande)

Permalänk
Medlem

Problem med LG 34GN850 (flimmer och blinkande)

Tjena! Köpte en LG 34GN850 och har en del problem med den. Min dator är en ASUS GL502VS gaming laptop med ett GTX 1070, och är inköpt sommaren 2018. Kör med en DP till mDP, och har bytt den sladden en gång.

Skärmen blinkar titt som tätt, dvs bilden blir svart i någon sekund för att sedan fungera igen. Detta händer vid uppstart, då den blinkar ett par gånger, vid "vanlig" användning samt vid spelande.

Sedan så är det ett återkommande flimmer som sker lite då och då där det ser ut på liknande sätt som när skärmsladden inte sitter i ordentligt. Jag vet inte om "flimmer" är rätt ord, kan lägga upp en videosnutt ifall någon undrar.

Slutligen, nu idag när jag testat lite olika saker så har t.om. hela datorn stängts av, och då glömmer den liksom de inställningar jag ställt in för bildskärmarna. Jag har min laptopskärm avstängd, men när denna krasch skett så visas bilden på båda skärmarna och i laptopskärmens upplösning.

Jag har provat med adaptiv synk av, och då kändes det till en början som att det flimrade mindre, men sedan kraschade datorn.

Annars fungerar de spel jag kört bra, kan spela Wow på ganska hög grafik utan att det känns laggigt.

Jag har gjort ganska mycket research och provat en del olika saker, men vänder mig nu till experterna för att försöka få bukt på problemet. Skärmen var dyr, och jag kommer inte behålla den om problemen kvarstår. Betalar man premium skall man få premium.

Väldigt tacksam för svar!

***UPPDATERING***

Körde nyss Overwatch en stund med fullscreen aktiverat i spelet samt G-sync enbart aktivt i fullscreenläge. Det flimrade ingenting, blinkade ingenting utan flöt på helt perfekt. När jag spelat wow så finns det ju enbart windowed fullscreen. Kan detta vara problemet?

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara relaterat till inställningarna i Fullscreens/windowed mode. Då är problemet snarare i dator/GPU än i skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara relaterat till inställningarna i Fullscreens/windowed mode. Då är problemet snarare i dator/GPU än i skärm.

Jag funderade på ifall det var ngt med GPU:n. Jag bytte nu inställningarna på G-syncen till enbart i fullscreen mode och provade Wow. De har ju tagit bort fullscreen helt så man måste köra i windowed fullscreen. G-syncen aktiveras då ändå i windowed och stuttret fortsätter.

Det verkar ju vara att G-sync via VESA ej gillar att samarbeta med windowed mode?

Permalänk
Bildexpert 📺

Effekten av adaptiv synk hänger på att man håller sig inom ett visst intervall för antal FPS. Kliver man över eller under och framför allt pendlar in och ut ur gränserna är det inte skärmen är med på det hela. Därför måste man börja bekanta sig med begrepp som FPS och Herz.

Men det kan också vara kabeln som spökar och inte har tillräckligt hög kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Effekten av adaptiv synk hänger på att man håller sig inom ett visst intervall för antal FPS. Kliver man över eller under och framför allt pendlar in och ut ur gränserna är det inte skärmen är med på det hela. Därför måste man börja bekanta sig med begrepp som FPS och Herz.

Men det kan också vara kabeln som spökar och inte har tillräckligt hög kvalitet.

Tack för svar! Är väl bekant med begreppen.

Jag har nu provat i princip allt.

-Kört i safety mode och ominstallerat drivrutiner till skärmen
-Installerat LGs egna drivrutiner
-Kört med G-sync av, på, window och fullscreen
-Bytt DP-kabel
-Säkert flera saker som jag inte kommer på nu då jag är riktigt arg och trött

Jag fattar verkligen inte vad som är fel. Det blinkar och flimmrar hela tiden, nu även frekvent utanför spel. Det laggar INGENTING inuti spelen heller, vilket jag tycker är riktigt konstigt.

Har ni några fler tips? Annars får jag väl lämna tillbaka den.