Datorn får för sig att göra omstart/BSOD titt som tätt vid load.

Permalänk

Datorn får för sig att göra omstart/BSOD titt som tätt vid load.

Tjena! jag tänker jag slänger in en tråd här då jag under åren har haft återkommande problem med burken och börjar bli desperat.
Som nuläget är så vid load så slår den av som rubriken lyder, Speciellt när jag har ett spel igång, Tex pubg samt att jag har en stream uppe på andra skärmen, spelar ingen roll om det är youtube, twitch eller att någon som streamar på discord jag tittar på, resultatet blir densamma, spelet dör långsamt, felmeddelanden kommer upp och därefter BSOD eller bara en omstart. jag har kikat i BlueScreeenView dom gångerna jag får BSOD och filnamnet ntoskrnl.exe är återkommande, samt diverse systemfel som kommer upp ibland som lyder bla, "exception Processing Message 0xc0000006 - Unexpected Parameters.

Jag har:
* Felsökt ram i memtest, Inga konstigheter där.

*Temperaturerna är det inga som helst problem med, Cpun ligger som max på 75~ grader vid full load

*Cpu:n är överclockad MEN har stresstestat osv och den går stabilt (Ryzen 3900x) Hade dessutom detta problem med den tidigare processorn.

*Grafikkort har jag bytt "regelbundet" så inget strul där.

*Hårddisken har jag försökt att testa via Samsung magician men tydligen är inte min 970 pro kompatibel med deras tester MEN programmet säger att den är OK och datorn gör inga utslag när jag klickar i hdd i AIDA.

*Har också tidigare blåst datorn x antal gånger så jag är helt säker på att mjukvara är ej något problem. OM det inte är så att tex Logitech G HUB eller Nvidia experience etc gör att datorn slår av. Alltså dom vanligaste programmen jag använder mig utav buggar m.m.

*BIOS är uppdaterat samt chipset.

*Virus? tror inte det om inte Eset missar skit. Dessutom har jag fått dessa problem med fräsh Windows installation.

*Har dubbelkollat ifall windows har någon trasig fil m.m, inget där allt är OK där.

dom senaste dagarna har jag kunnde "typ" lokalisera problemet, Körde stresstest med AIDA64 med alla komponenter iklickade förutom GPU där, inga problem, Körde då igång Kombustor V4, och körde alla test förutom GPU, Crash..
Då började jag klicka i en komponent för sig och det visade sig att kör jag Kombustor samt att jag klicka i cache eller system memory så crashade det..
Okej tänkte jag, dålig modul etc, plockade ut ett ram och körde samma test igen, ingen crash allt flöt på bra, GÖTT då är det den stickan jag håller i som är pajj, byter ut den "fina" och sätter i den jag trodde va dålig och testar igen, flyter på hur bra som helst.. OK? då kör jag väl i båda då, funkar återigen hur bra som helst.. har bytt runt lite på slotsen på moderkortet men lyckades inte framkalla problemet igen, det mirakulöst löste sig bara att jag plockade ut ett ramminne.(?)
Datorn fungerade som den skulle helt enkelt och jag kunde spela och kolla streams som vanligt igen.

Jag har tidigare trott att programmet AIsuite 3 var lite grundorsaken till problemet då jag aldrig fick riktigt koll på fläktarna då dom titt som tätt varvade upp och ner, avinstallerade AIsuite och körde fläktkurvor i BIOS bara men problemet kvarstod där.
Dock när jag körde stresstesterna såg jag att på fliken Cooling fans samt Voltages så var det väldigt ovanliga peakar, det stack upp i taket och gick inte att mäta hur mycket väldigt sporadiskt.

Så, jag tänker om det finns någon som har haft samma problem som jag eller kan tänka sig veta vad det kanske kan bero på?
Jag sitter och funderar på om det har något med att det löper ut ström någonstans som jäklas med systemet?
Hårdvarufel med moderkortet?

Hjälp snälla! Tack på förhand.

*Ryzen 3900x
*Asus ROG strix 470 f-gaming
*Corsair HX1200i
*Kraken x72
*samsung 970 m2 Pro 1tb.
*Corsair Vengance 32Gb 3200Mhz x2
*GTX 1070
*Övrig kylning:Noctua NF-F12 iPPC-3000 120mm x2,Noctua NF-A14 iPPC-3000 140mm X3
*Övriga komponenter: NZXT Led strip som går runt chassit i ytterkant nära glaspanelen.
*Chassie Corsair Obsidian 750D
* Temp, Cpu 75~ Full load.
*Windows 10 Pro

Permalänk

kolla minnesspänning i bios.

ibland kan man få peta på lite extra för att kompensera för ev spänningsfall vid belastning. testa peta på typ 0.05V extra eller något på ram och se om felet återstår. dvs peta upp till 1.4V på dina minnen

den lilla ökningen från 1.35 till 1.4 är ingen fara typ en piss i havet att köra med och om nu moderkortet inte orkade driva minnena pga för högt spänningsfall så kommer du troligen ändå hamna närmre 1.35 än 1.4V.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla minnesspänning i bios.

ibland kan man få peta på lite extra för att kompensera för ev spänningsfall vid belastning. testa peta på typ 0.05V extra eller något på ram och se om felet återstår. dvs peta upp till 1.4V på dina minnen

den lilla ökningen från 1.35 till 1.4 är ingen fara typ en piss i havet att köra med och om nu moderkortet inte orkade driva minnena pga för högt spänningsfall så kommer du troligen ändå hamna närmre 1.35 än 1.4V.

Tack för svar! Jag testar direkt.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

kolla minnesspänning i bios.

ibland kan man få peta på lite extra för att kompensera för ev spänningsfall vid belastning. testa peta på typ 0.05V extra eller något på ram och se om felet återstår. dvs peta upp till 1.4V på dina minnen

den lilla ökningen från 1.35 till 1.4 är ingen fara typ en piss i havet att köra med och om nu moderkortet inte orkade driva minnena pga för högt spänningsfall så kommer du troligen ändå hamna närmre 1.35 än 1.4V.

Datorn har betett sig normalt nu senaste tiden, har ju bara varit en tidsfråga tills den känner för att ge upp igen, men har ökat Volten nu till 1.4V och får helt enkelt se om det händer igen, får återkomma helt enkelt. Men kan spänningsfall vara något som kommer och går? det kan gå månader innan problemet uppstår och jag använder ju datorn ganska så friskt för tex streaming m.m.

Permalänk
Skrivet av YllePelle:

Datorn har betett sig normalt nu senaste tiden, har ju bara varit en tidsfråga tills den känner för att ge upp igen, men har ökat Volten nu till 1.4V och får helt enkelt se om det händer igen, får återkomma helt enkelt. Men kan spänningsfall vara något som kommer och går? det kan gå månader innan problemet uppstår och jag använder ju datorn ganska så friskt för tex streaming m.m.

Njae.. Borde vara hela tiden om problemet är spänningsfall. Men visst kan vara lite beroende på hur tungt belastad vrm på moderkortet är vid tillfället.

Även värme kan ev påverka lite.

Men som sagt kör på lite överspänning och hoppas att det var problemet. Som sagt den lilla ökningen ska inte vara något problem att köra med permanent men återkommer det är det troligen något annat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Njae.. Borde vara hela tiden om problemet är spänningsfall. Men visst kan vara lite beroende på hur tungt belastad vrm på moderkortet är vid tillfället.

Även värme kan ev påverka lite.

Men som sagt kör på lite överspänning och hoppas att det var problemet. Som sagt den lilla ökningen ska inte vara något problem att köra med permanent men återkommer det är det troligen något annat.

Är ju det när den blev tungt belastad då den slog av, men ibland fungerade det att belasta utan problem i veckor och sedan utan förvarning så börjar problemen och då går det inte alls.

Värmen har jag väldigt bra koll på, och har väldigt bra flow genom chassit, men det kunde också hända antingen efter 10 min efter start eller efter 4 timmars full load.

Men jag kör med lite överspänning just nu, dom senaste dagarna har det fungerat utan några problem. Får helt enkelt återkomma igen om någon vecka efter intensivt testande.

Tack för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av YllePelle:

Är ju det när den blev tungt belastad då den slog av, men ibland fungerade det att belasta utan problem i veckor och sedan utan förvarning så börjar problemen och då går det inte alls.

Värmen har jag väldigt bra koll på, och har väldigt bra flow genom chassit, men det kunde också hända antingen efter 10 min efter start eller efter 4 timmars full load.

Men jag kör med lite överspänning just nu, dom senaste dagarna har det fungerat utan några problem. Får helt enkelt återkomma igen om någon vecka efter intensivt testande.

Tack för svar!!

Angående cpufläktar som rampar upp och ner, kolla om det finns en inställning för hysteres/glidning/eftersläp. För att ytterligare hålla ner ljudet lite kan det vara id'e att kolla vad chassifläktarna styrs av, styrs de av cpu kan du testa att låta de styras av chipset temperatur för att de fläktarna inte ska rampa upp och ner. Du kan då få lite högre cpu temp beroende på last (hur hårt chipset jobbar styr hur hårt chassifläktarna jobbar och styr också indirekt hur hårt cpu fläkten arbetar) men förhoppningsvis upplever du att den totala ljudvolymen minskar något.