Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det brukar rekommenderas att man stannar hemma tills man varit symptomfri i två dagar. Sen beror det lite på omständigheterna, om du t.ex. redan haft påvisad covid-19 tidigare så kan du återgå så fårt du är symptomfri.

Jag tycker det såg ut att finnas en viss korrelation i din graf, särskilt om man bortser från Gibraltar. Men visst, att hänvisa till totala befolkningstätheten i ett land är ju ganska trubbigt eftersom det beror på var folk bor. Om man tränger ihop sig i städer spelar det ingen roll hur många km2 av mörk skog per capita det finns, om nästan ingen bor där. Man kanske skulle titta på befolkningstätheten för medianpersonen per land istället.

Vad som är normal kroppstemperatur är väldigt individuellt och kan skilja med uppemot en grad. 37,2 C är inte direkt feber, men kan absolut vara förhöjd kroppstemperatur. Förhöjd kroppstemperatur behöver inte tyda på infektion, men det kan man känna på hur man mår.

Jobbigt för Farenheit-skalan...

Skrivet av Mighty Mic:

Nja, nu är det ju inte så att Sverige var ensamt att testa mycket – enligt worldometers så kommer Sverige först på 43:e plats om man rangordnar antalet test per 1 miljon innevånare. Generellt så har de flesta europeiska länderna testat mer än Sverige – ex har Danmark testat gjort närmare 1,2 milj test/1 milj befolkning, medan Sverige bara gjort knappt 300 000 test/1 milj befolkning. Att då hävda att data skiljer sig för att man har testat mer är tufft…

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Sedan finns det ju andra datapunkter i rapporten som inte kan förklaras av testning, exempelvis mobilitet och smittans fortsättning efter IVA-toppen (alltså hur effektiva åtgärderna varit för att få ner smittspridningen).

https://i1.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/11/iDB-2020-11-20-kl.-15.45.47-1.png?w=1270&ssl=1
https://i2.wp.com/emanuelkarlsten.se/wp-content/uploads/2020/11/iDB-2020-11-20-kl.-15.46.08-1.png?w=1236&ssl=1

Sammantaget tycker jag därför att det är mycket värdefullt med många olika perspektiv på pandemin och att även OECD:s rapport är intressant. Det viktiga är ju att rädda liv och minimera skadeverkningarna av åtgärderna, inte att berättiga de (fel)beslut som man har fattat.

/M

OECD backar:

Citat:

OECD har blandat ihop antalet utförda tester per vecka och dag för fyra länder, däribland Sverige.

– Värdet var sju gånger för högt. Enligt dem låg vi nästan i topp när det gäller antal tester och det stämmer inte, säger Anders Björkman, professor i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet.

Efter att SVT ställt frågor till OECD om deras beräkningar så backar de.

Citat:

”Det är ett räknefel för Tyskland, Nederländerna, Spanien och Sverige. Vi kommer att uppdatera rapporten inom de närmsta dagarna”, skriver Guillaume Dedet på OECD.

– Det är skrämmande och häpnadsväckande att de släppt igenom dessa faktafel. Det visar på bristande insikt i covidepidemin, säger Anders Björkman.

Hmmm, jag saknar trängsel...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

@sAAb, jag förstår inte riktigt relevansen av texten du citerade av mig (eventuell korrelation mellan smittspridning och befolkningstäthet) för det du skriver (om OECDs rapport), blev det en felcitering? Eller kan du förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

@sAAb, jag förstår inte riktigt relevansen av texten du citerade av mig (eventuell korrelation mellan smittspridning och befolkningstäthet) för det du skriver (om OECDs rapport), blev det en felcitering? Eller kan du förklara?

Citerade fel person. Skall korrigera.

EDIT: Hittar inte det inlägg jag tänkte på. Så, bortse från felciteringen.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Aha, intressant att de kunnat göra en så pass stor miss, blanda ihop antalet tester per vecka och per dag. Det felet är ett annat än det som Anders Tegnell påpekat tidigare, och som jag lyfte i ett tidigare inlägg:

Skrivet av Oegat:

Jag har inte heller läst OECD-rapporten (än), men bara en observation: argumentet som Tegnell gör i SVT-artikeln är inte att Sverige har testat en massa mer än andra, utan att Sverige ökade sin testning rejält under den tidsperiod som OECD använder som grund för beräkningen av minskningen av R0. Den relevanta jämförelsen är alltså om andra länder förändrat sin testning på samma sätt under motsvarande tid. (Har de det? Ingen aning, men går säkert att få fram från officiella siffror.)

Han verkar inte heller antyda att Sverige skulle ha minskat R0 lika snabbt som de som haft lockdown, bara att OECD har räknat på ett sätt som kan förväntas underskatta minskningen.

Jag har inte kollat resonemanget mot rapporten eller data, vill bara klargöra vad som var Tegnells argument.

AT:s kritik upprepas i den nya SVT-artikeln (gissar att de bara citerar vad han sa tidigare), men det är alltså en annan kritik än den som lett till att OECD nu korrigerar rapporten.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Aha, intressant att de kunnat göra en så pass stor miss, blanda ihop antalet tester per vecka och per dag. Det felet är ett annat än det som Anders Tegnell påpekat tidigare, och som jag lyfte i ett tidigare inlägg:

AT:s kritik upprepas i den nya SVT-artikeln (gissar att de bara citerar vad han sa tidigare), men det är alltså en annan kritik än den som lett till att OECD nu korrigerar rapporten.

https://emanuelkarlsten.se/oecd-rattar-rapport-och-placerar-s...

Tänkte bara att den ska med också. Påverkar inte de andra siffrorna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

https://emanuelkarlsten.se/oecd-rattar-rapport-och-placerar-s...

Tänkte bara att den ska med också. Påverkar inte de andra siffrorna.

Huh? Den länken säger intet, lika litet som OECD:s uppdaterade och korrigerade rapport. Jag hade har inte hört talas om den här Karlsten och blir beklämd av att han har är "Journalist. Vinnare av Stora journalistpriset – Årets förnyare för bevakningen av corona", vilket framår av länken. Jag är inte imponerad av det som presenteras där, när han inte lyckas komma med en egen analys, och sväljer den "****" OECD serverar honom, åter utan egen tolkning. Han bara citerar utan journalistisk reflektion. Vilken nolla det verkar vara lätt att bli när man är på egna bloggen, med eget namn, men utan en redaktör som granskar. Då riskerar det lätt bli politik av det. Nej, släpp denne för reflektion och analys, när det inte ens finns.

Visa signatur

Permalänk

Körde utanför flera butiker idag och till min stora besvikelse så såg jag att det var proppfullt med människor Jag valde tillsammans med min vän att gå in i en butik bärandes munskydd, jag , min vän och kanske ett par till hade munskydd alla andra gick runt omkring utan och trängdes. Valde att gå ut efter ett par minuter. Tyvärr är det väldigt många som inte tar ansvar och det kommer i sin tur att straffa sig. Mycket sorgligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flexiblus:

Körde utanför flera butiker idag och till min stora besvikelse så såg jag att det var proppfullt med människor Jag valde tillsammans med min vän att gå in i en butik bärandes munskydd, jag , min vän och kanske ett par till hade munskydd alla andra gick runt omkring utan och trängdes. Valde att gå ut efter ett par minuter. Tyvärr är det väldigt många som inte tar ansvar och det kommer i sin tur att straffa sig. Mycket sorgligt.

Ja, kanske är sorgligt, men det är även sorgligt med alla dessa folk som dömmer andra som gör samma jäkla sak...

Här har vi till och med en tidningsartikel om det:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQgVEq/sjukskoterskan-om...

”gick förbi”, jo tjena, tillåt mig att tvivla att analysen gjordes ståendes ute i brunnsparken påväg till/från jobbet.

...

Eller så skiter man i att gå i butiker på vad man vet på förhand kommer vara en av de värsta dagarna på hela året... Satt man sin fot frivilligt på stan idag så kan man snällt kliva av sin höga häst eftersom man själv är en del av problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag förstår inte varför du slutade läsa pga av de länkarna. Det framgick inte.

Men, ämnet är relevant för hur man tolkar spridningen av SARS-CoV-2. Det finns de som vill se en övergripande orsak till de spridningsmönster vi ser, när det mest handlar om enkla fenomen som den statistiska fördelningen av mänskliga kontakter. Kännedomen om emergenta fenomen är grundläggande för vidare förståelse av de mönster vi ser i både samhälle och natur. Här är länkar till två nobelpristagare som bygger på emergens, Roger Sperry 1981 och Richard Thaler 2017.

Det blev relevant igen i morse när en filur menade att man skulle snarare vaccinera de yngre än de äldre och svaga, om man måste priotirera.

I artikeln antyds även hur läkemedelsbolaget Biogen omdevet kan ha startat extra snabb spridning i USA via en konferens i Boston. Tydligen tog NY Times upp det mer utförligt i våras (12 april 2020) i en artikel, som jag hade missat - https://www.nytimes.com/2020/04/12/us/coronavirus-biogen-bost....

Generellt är spridningen säkert något i stil med en Pareto-fördelning som så att ett fåtal sprider mer än den stora massan. Här en artikel från 2018 som beskriver exakt det:

Kujala, R., Weckström, C., Mladenović, M. N., & Saramäki, J. (2018). Travel times and transfers in public transport: Comprehensive accessibility analysis based on Pareto-optimal journeys. Computers, Environment and Urban Systems, 67, 41-54.

Här är ett diagram ur artikeln som visar fördelning av olika restider i ett sammanhang, där vi ser hur en verklig fördelning kan se ut. Restider kan användas som "proxy" ("indirekt mått") på antalet kontakter man har, och därmed ge en bild av hur viktig restiden är för smittospridning.

https://i.imgur.com/5WENDJe.png

Det följer en Pareto-fördeling hyfsat väl, vilket gör att diskussionen om superspridare saknar hyfs, balans, nyans och relevans i många svenska dagstidningar. Det är en gradvis spridning av olika kategorier i samhället.

Ja, jag önskar också att man hade haft en mer paranoid inställning redan i februari, likt Norge och Finland; förvisso de hade andra resmönster, med förre utlandsresor till vad som senare upptäcktes vara härdarna. Men nu? Nu är det andra förutsättningar.

Vad bra att du kan göra detta fortfarande relevant! Nja jag kände att det är tråkigt att vetenskapen (den där länken) insisterar medvetenhet kommer från nervsystem när de inte alls kan redogöra 100%. Medvetenhet är en mycket svår fråga för alla. Till och med känslor och annat kan se ut att tillhöra medvetandet men behöver inte direkt vara så. Jag var på trött humör och dålig koncentration denna natten så ska helt klart att läsa klart det sen Jag älskar vetenskap också.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte läsa 420 sidor och leta efter ett inlägg, så sorry om det här redan gjorts...
Men jag har Covid-19. AMA (om det finns nåt intresse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag kan inte läsa 420 sidor och leta efter ett inlägg, så sorry om det här redan gjorts...
Men jag har Covid-19. AMA (om det finns nåt intresse)

Hur känns det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Hur känns det då?

Jag har klarat mig riktigt bra än så länge.
Jobbar hemifrån på slutet här nu under pandemin, så det var ju bra.

Kände mig först snuvig och hostade tre pyttesmå hostningar.
Inget som gick att känna skillad på jämfört med annan vintersnuvighet. Dvs jag kände mig inte förkyld utan bara lite seg och och snuvig. Jag hade gått till jobbet 99/100 såna dagar normalt sett.

Någon dag efter det ringde en kollega jag jobbat med ute på fältet och sa att han var smittad och då förstod jag vad det var jag hade.
Blev sen helt otroligt tät i näsan och fick lock för ena örat.
Har inte haft nån värre feber, inget illamående, och allerginässpray(!) hjälpte mot locket i örat.

De värsta dagarna har det varit som en ruggig bakfylla, med att jag varit lite stel i axlarna och varit typ "öm i huden". Maten har också... skyndat sig igenom systemet... ett par gånger.
Har nog också haft någon halv grad feber, för jag duschar extremt sällan varmt, och nu har jag varit över den där säkerhetsspärren två gånger.

Det tråkigaste är bortfall av smak och doft. Det är på väg tillbaka nu, men det är en extremt - extremt konstigt känsla att dricka loka citron och pepsi max och inte kunna känna skillnad.

Provade vitlökssås, minttuggumin, D-vitamintablett med citrussmak, besk IPA, sött godis.
Ingen smak.

Har varit helt isolerad sen det telefonsamtalet och borde numer inte vara spridare iom att det är tio dagar sedan.
Fick positivt svar idag på test, och kommer isolera hela helgen också.
1177 ska kontakta mig för smittspårning, men den enda jag lyckats smitta är tjejen/särbo såvitt jag vet.

La till info om smak- och doftbortfall.
Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Jag har klarat mig riktigt bra än så länge.
Jobbar hemifrån på slutet här nu under pandemin, så det var ju bra.

Kände mig först snuvig och hostade tre pyttesmå hostningar.
Inget som gick att känna skillad på jämfört med annan vintersnuvighet. Dvs jag kände mig inte förkyld utan bara lite seg och och snuvig. Jag hade gått till jobbet 99/100 såna dagar normalt sett.

Någon dag efter det ringde en kollega jag jobbat med ute på fältet och sa att han var smittad och då förstod jag vad det var jag hade.
Blev sen helt otroligt tät i näsan och fick lock för ena örat.
Har inte haft nån värre feber, inget illamående, och allerginässpray(!) hjälpte mot locket i örat.

De värsta dagarna har det varit som en ruggig bakfylla, med att jag varit lite stel i axlarna och varit typ "öm i huden". Maten har också... skyndat sig igenom systemet... ett par gånger.
Har nog också haft någon halv grad feber, för jag duschar extremt sällan varmt, och nu har jag varit över den där säkerhetsspärren två gånger.

Har varit helt isolerad sen det telefonsamtalet och borde numer inte vara spridare iom att det är tio dagar sedan.
1177 ska kontakta mig för smittspridning, men den enda jag lyckats smitta är tjejen/särbo såvitt jag vet.

Låter bra! Det kommer säkert gå bra.

edit: Ja ser att du också har bortfall av smak och doft. Detta är dock inte helt ovanligt ibland när man är sjuk. Jag minns mycket väl förut som barn då tyckte jag chips var sjukt äcklig o smaklös. Inget nytt alltså, så hoppas de kommer tillbaka sen som är det mest troliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Låter bra! Det kommer säkert gå bra.

edit: Ja ser att du också har bortfall av smak och doft. Detta är dock inte helt ovanligt ibland när man är sjuk. Jag minns mycket väl förut som barn då tyckte jag chips var sjukt äcklig o smaklös. Inget nytt alltså, så hoppas de kommer tillbaka sen som är det mest troliga.

Tack kompis för lyckönskningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

...
1177 ska kontakta mig för smittspridning, men den enda jag lyckats smitta är tjejen/särbo såvitt jag vet.

Jag hoppas innerligt att du menar smittspårning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag hoppas innerligt att du menar smittspårning?

Hahah. Oj... Ja! Såklart.
Jag ändrar.

Permalänk
Medlem

Fick ett tragiskt besked igår att en bekant har avlidit pga corona och hans 2 bekanta har testats positivt för corona.
Detta viruset är inte att leka med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Fick ett tragiskt besked igår att en bekant har avlidit pga corona och hans 2 bekanta har testats positivt för corona.
Detta viruset är inte att leka med.

Beklagar sorgen. Hur gammal var bekanten då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Beklagar sorgen. Hur gammal var bekanten då?

88 år och bodde på korttidsboende där han blev smittad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

88 år och bodde på korttidsboende där han blev smittad

Må han vila i fred! Ja Corona är inte att leka med.

Permalänk
Medlem

176 fall över en vecka i Kina där pandemin började. Borde betyda att det avtar här också om en månad. Lite konstig det där med Kina. Pandemins hemland och just nu tror jag att ekonomin går för högvarv där medan jag har för mig att ekonomin i USA och Europa stapplar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

176 fall över en vecka i Kina där pandemin började. Borde betyda att det avtar här också om en månad. Lite konstig det där med Kina. Pandemins hemland och just nu tror jag att ekonomin går för högvarv där medan jag har för mig att ekonomin i USA och Europa stapplar.

Varför skulle det avta här? Det väl inte konstigt att det går "bra" för Kina?

De hade extrem nedstängning som påverkade deras ekonomi hårt. Inget västland har genomfört så extrema åtgärder som de gjorde. Nu har de restriktioner, är på sin vakt och landet kan rulla på mer som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Just du skulle alltså gå i butiker, men inte andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Huh? Den länken säger intet, lika litet som OECD:s uppdaterade och korrigerade rapport. Jag hade har inte hört talas om den här Karlsten och blir beklämd av att han har är "Journalist. Vinnare av Stora journalistpriset – Årets förnyare för bevakningen av corona", vilket framår av länken. Jag är inte imponerad av det som presenteras där, när han inte lyckas komma med en egen analys, och sväljer den "****" OECD serverar honom, åter utan egen tolkning. Han bara citerar utan journalistisk reflektion. Vilken nolla det verkar vara lätt att bli när man är på egna bloggen, med eget namn, men utan en redaktör som granskar. Då riskerar det lätt bli politik av det. Nej, släpp denne för reflektion och analys, när det inte ens finns.

Det blev den länken eftersom han vid stunden var en av de få som verkade ha pratat med OECD om korrigeringen av rapporten. Det var inte heller tänkt som "reflektion och analys", bara ett konstaterande kring att Sverige inte magiskt fick ett mycket finare omdöme i rapporten när den korrigerades, vinkeln i bl.a. kvällstidningarna har ju lämnat en del att önska.

Att han vunnit stora journalistpriset för den där bloggen är för mig också helt obegripligt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Det blev den länken eftersom han vid stunden var en av de få som verkade ha pratat med OECD om korrigeringen av rapporten. Det var inte heller tänkt som "reflektion och analys", bara ett konstaterande kring att Sverige inte magiskt fick ett mycket finare omdöme i rapporten när den korrigerades, vinkeln i bl.a. kvällstidningarna har ju lämnat en del att önska.

Att han vunnit stora journalistpriset för den där bloggen är för mig också helt obegripligt.

Det är vid sådana tillfällen man inser att redaktörer gör nytta.

Här är några diagram från ourworldindata.org. Se man på en handfull större länder i Europa samt Sverige så verkar några ha nått toppen av andra vågen vad gäller andel smittade av testade. Tyvärr lär dödstalen fortsätta med fördröjning.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av sAAb:

Det är vid sådana tillfällen man inser att redaktörer gör nytta.

Här är några diagram från ourworldindata.org. Se man på en handfull större länder i Europa samt Sverige så verkar några ha nått toppen av andra vågen vad gäller andel smittade av testade. Tyvärr lär dödstalen fortsätta med fördröjning.

https://i.ibb.co/x38XSp2/11-30a.png
https://i.ibb.co/k0jNBry/11-30b.png

Är det bara jag som finner Spaniens plötsliga sänkning av dödstal runt den 10e nov suspekt? Eller är det hela puckeln från den 3e som är konstig? Överrapportering av avlidna, eller vad kan det vara som busar på det viset?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Man kan inte själv vara där och trängas och gå runt och vara dömmande av andra😂 du var ju också där och trängdes🤣

Permalänk
Inaktiv

Köpte faktiskt munskydd igår på apoteket, blev en 10 pack som jag kommer använda då jag går och handlar mat, just nu och minst 5 veckor tillbaka är de det enda ställe jag går till där de är folk, och apoteket ca 1 gång i månaden.

Blir att fira jul själv i år, min mamma har cancer sedan drygt 4 år och har nog inte så länge kvar, hon orkar inte längre gå upp utan ligger i sängen hela tiden, jag har inte träffat henne på mer en 2 månader utan vi pratar bara via telefon.

Har 2 syskon som kommer fira var för sig också med deras familj, kommer kännas konstigt i år, blir som en vanlig dag för mig.

Permalänk
Medlem

Två saker kan man kan ta med sig efter att följt denna tråden är att folk i stor utsträckning trivs med att leva med nån slags fara runt sig, om det beror på att nått spännande har hänt för första gången i deras liv eller ett litet adrenalin påslag av att döden alltid är närvarande vet jag inte.

Det andra är att om man försöker lugna dessa människor så är man människohatare, faktaförnekare eller bara dum i huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Är det bara jag som finner Spaniens plötsliga sänkning av dödstal runt den 10e nov suspekt? Eller är det hela puckeln från den 3e som är konstig? Överrapportering av avlidna, eller vad kan det vara som busar på det viset?

Spanien har inte haft någon tydlig struktur på sin rapportering av data sedan starten. De verkar ha bytt metod att räkna flera gånger också. Det inger inget högt förtroende.

Visa signatur