Nvidia Geforce RTX 3060 Ti – utmärkt prestanda utan tillgänglighet

Permalänk
Medlem

Nu ser jag ju att oavsett vilket kort jag än hade valt så skulle det vara en rätt stor upgrade från mitt gtx 1080.. aja, då är det väl bara att sitta o vänta på lagersaldo :I

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fast 4 500 kronor är MSRP för Sverige. Återigen, det är lägsta priset som RTX 3060 Ti får kosta enligt Nvidia i Sverige. Det betyder inte att korten måste kosta så mycket eller egentligen kommer kosta så mycket. När vi, i det här fallet, testar referensmodellen så utgår vi från det priset, precis som alla andra Nvidia-kort som har gått efter MSRP. Sen faller det helt på att det inte går att köpa.

Du måste ju ändå medge att han har en poäng. Det är mycket möjligt att de skulle ha hållit MSRP men faktum är ju att de valde att inte sälja det alls så det går inte att veta vad priset skulle ha varit. Anledningen till att de inte valde att sälja det i Sverige kan mycket väl vara att de helt enkelt tjänar mer pengar på partnerkort, nu när de skulle ha behövt sälja genom återförsäljare som behöver 5-10% marginaler för att gå runt. Särskilt med tanke på att kylaren verkar vara dyr att tillverka och att partnertillverkare säger att det är omöjligt att hålla MSRP och samtidigt ha en vettig kylare.

Permalänk
Medlem

"Lansering" av hårdvara under 2020 i ett nötskal

Fördelar:
-Bra prestanda
-Prisvärt
-O.s.v.

Nackdelar:
-Produkten finns egentligen inte utan är bara hittepå

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

@Webhallen Inget tips om vilket kort ni har flest av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

@Webhallen Inget tips om vilket kort ni har flest av?

Säger dom det blir det ju 10 ggr fler som försöker boka just det kortet imorgon. Med andra ord, du har 0,1% chans att få ett kort oavsett.😉

Permalänk

Priset är väl inte så galet i relation till 3070? Finns ju modeller för under 5000 kr vilket är c-a 20 % billigare än 3070 och 13 % skillnad i prestanda ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Prestandan var ju lite meh.

Hade det varit bättre hade 3070 varit en meningslös modell. Nvidia har gjort ett bra kort men jag tror att det kommer vara ett bättre alternativ att bara köpa ett 1080 TI om raytracing inte är ett måste. 3060 TI och 3070 är egentligen för dyra i min mening.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Haha, när man kollar på vad Nvidia lyckades med Ampere så känner man sig nästan lurad att köpa ett 2000-serie kort. Man sitter på ett 2070 Rog från Asus som bara åker längre och längre ner i listan. Kortet kosta även 7000 kr vid köptillfället så ser man denna generation med kort för bara 4000 kr köra över det.

Bara att bita sura äpplet antar jag

Fast ett Asus rog 3060ti går för 7000kr med - FE modellen lär ju vara omöjlig att få tag på i praktiken.

Permalänk
Medlem

Priset i artikeln går det inte att köpa något kort för korten går inte att köpa från nvidia.
AIB kort finns däremot att köpa.
Proshop redovisar hur många kort de erhållit.
https://www.proshop.se/RTX-30series-overview
Det billigaste de har i lager är GIGABYTE GeForce RTX 3060 Ti Eagle 8GB för 4790kr (23st).
https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3060-T...

Permalänk
Skrivet av Johan.ka:

Du måste ju ändå medge att han har en poäng. Det är mycket möjligt att de skulle ha hållit MSRP men faktum är ju att de valde att inte sälja det alls så det går inte att veta vad priset skulle ha varit. Anledningen till att de inte valde att sälja det i Sverige kan mycket väl vara att de helt enkelt tjänar mer pengar på partnerkort, nu när de skulle ha behövt sälja genom återförsäljare som behöver 5-10% marginaler för att gå runt. Särskilt med tanke på att kylaren verkar vara dyr att tillverka och att partnertillverkare säger att det är omöjligt att hålla MSRP och samtidigt ha en vettig kylare.

Nvidia tjänar mycket mer genom att sälja genom sin egen site. Vi pratar stora marginaler här som återförsäljare eller partners som Asus, MSI, EVGA bara kan drömma om.

Det finns ett multum av nackdelar med ett sådant tillvägagångsätt (annars hade vi haft en AMD store här oxå) som t.ex logistik, administration & after sales problematik.

Som leverantör har Nvidia problem.
Dom kan inte leverera ställt till efterfrågan. Så för att hålla hela kedjan nöjd så skrotar dom egenförsäljning tillfälligt så partners
och deras återförsäljare får en del av kakan/smulorna till slut ändå.

Detta är en balansgång med en jädrans massa sura miner, politik o annat som jag ändå tycker Nvidia lyckas med ganska bra sett till omständighetera idag.

Samma gäller för AMD i övrigt ifall någon undrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har för mig att 1070 kostade 3500kr och man tyckte det var dyrt...

Ca 4200 var riktpris vid lansering (ej FE, som var dyrare), enl Swec. Motsvarar ca 4600 idag med kronkurs och inflation inräknat.

Så däromkring är 3060Ti väldigt vettigt prissatt om man jämför med Pascal. Om man hittar nått i närtid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummifisk:

Nvidia tjänar mycket mer genom att sälja genom sin egen site. Vi pratar stora marginaler här som återförsäljare eller partners som Asus, MSI, EVGA bara kan drömma om.

Det har antytts innan lansering att tillverkare inte klarade att sälja för MSRP och jag tror att en anledning till att nvidia inte säljer korten i Sverige för MSRP är att det inte lönar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det har antytts innan lansering att tillverkare inte klarade att sälja för MSRP och jag tror att en anledning till att nvidia inte säljer korten i Sverige för MSRP är att det inte lönar sig.

Varför inte? Skatt osv läggs ju på priset. Jag tror snarare att vi inte är värda besväret när dom endå inte kan möta tillgången på större marknader.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummifisk:

Nvidia tjänar mycket mer genom att sälja genom sin egen site. Vi pratar stora marginaler här som återförsäljare eller partners som Asus, MSI, EVGA bara kan drömma om.

Det finns ett multum av nackdelar med ett sådant tillvägagångsätt (annars hade vi haft en AMD store här oxå) som t.ex logistik, administration & after sales problematik.

Som leverantör har Nvidia problem.
Dom kan inte leverera ställt till efterfrågan. Så för att hålla hela kedjan nöjd så skrotar dom egenförsäljning tillfälligt så partners
och deras återförsäljare får en del av kakan/smulorna till slut ändå.

Detta är en balansgång med en jädrans massa sura miner, politik o annat som jag ändå tycker Nvidia lyckas med ganska bra sett till omständighetera idag.

Samma gäller för AMD i övrigt ifall någon undrar

Om du läste inlägget så var jag ganska tydligt med att en anledning för att de inte säljer i Sverige kan vara just för att de inte kan sälja genom deras egen sida. Anledningen (Enligt Nvidia) till att de inte säljer genom deras sida längre är att botters köpte upp nästan alla kort för att de inte har något skydd mot botters. Det kan ju vara BS såklart men det var deras förklaring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Varför inte? Skatt osv läggs ju på priset. Jag tror snarare att vi inte är värda besväret när dom endå inte kan möta tillgången på större marknader.

Det brukar vara dyrare att sälja i Sverige än de flesta länder vi har högre löner och starkare konsumentskydd vilket driver upp kostnader om man måste använda återförsäljare. MSRP på FE kortet var ju baserat på att kunna sälja det genom deras egen sida. Pga botters så fick de lägga ner deras egen sida enligt Nvidia.

Permalänk

Hade hellre lagt pengarna på ett sånt här , istället för ett rtx 3070 som jag köpte 😛

Permalänk
Medlem

@Kenneth

Trevligt att ni börjat med strömmätning för grafikkorten.
Alltså enbart grafikkorten utan att mäta hela systemets förbrukning och gissa på avdrag för övriga delar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hade det varit bättre hade 3070 varit en meningslös modell. Nvidia har gjort ett bra kort men jag tror att det kommer vara ett bättre alternativ att bara köpa ett 1080 TI om raytracing inte är ett måste. 3060 TI och 3070 är egentligen för dyra i min mening.

Det ska vara möjligt att köra "realtidsraytracing" på grafikkort från GTX 1060 och uppåt om man gillar bildspel...
Såg någon benchmark där de testat Quake 2 RTX
GTX 1060 6GB fick väl 6 fps har jag för mig i 1080p och ett GTX 1080 fick åtminstone över 10 fps i samma upplösning.

Inte direkt lysande prestanda.
Men jämfört med raytracing på 80 och 90 tals datorer där en enda bild kunde ta flera timmar att rendera så är det ändå ett ganska stort steg till att kunna få flera bilder per sekund.
Då användes det så klart inte för spel.
Hade varit ganska värdelöst att dö nästan på direkten och inte se vad som döda en förrän flera timmar senare.

RTX 2060 är väl det lägsta man kan köpa om man vill kunna spela datorspel i mer än 30 fps med raytracing påslaget om man inte ska köra i 1280×720 eller lägre upplösning.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att lansera 4000 serien när de ändå har farten uppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det ska vara möjligt att köra "realtidsraytracing" på grafikkort från GTX 1060 och uppåt om man gillar bildspel...
Såg någon benchmark där de testat Quake 2 RTX
GTX 1060 6GB fick väl 6 fps har jag för mig i 1080p och ett GTX 1080 fick åtminstone över 10 fps i samma upplösning.

Inte direkt lysande prestanda.
Men jämfört med raytracing på 80 och 90 tals datorer där en enda bild kunde ta flera timmar att rendera så är det ändå ett ganska stort steg till att kunna få flera bilder per sekund.
Då användes det så klart inte för spel.
Hade varit ganska värdelöst att dö nästan på direkten och inte se vad som döda en förrän flera timmar senare.

RTX 2060 är väl det lägsta man kan köpa om man vill kunna spela datorspel i mer än 30 fps med raytracing påslaget om man inte ska köra i 1280×720 eller lägre upplösning.

Åtminstone 2000 kronor mer för raytracing som nyper 60-70 fps? Nej tack. Överskattad teknik som inte borde användas på bekostnad av en bra spelupplevelse.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Såg på LTT WANSHOW så pratade de om att tydligen så ska Nvidia ha sålt pallvis med RTX 3000 serien kort direkt till kryptominers.
Okänt antal, men ryktas handla om över 200k grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Såg på LTT WANSHOW så pratade de om att tydligen så ska Nvidia ha sålt pallvis med RTX 3000 serien kort direkt till kryptominers.
Okänt antal, men ryktas handla om över 200k grafikkort.

Varför tror du de gjort en arkitektur som funkar utmärkt för kryptomining? Dvs gjort en "GCN" arkitektur..... De vill tjäna pengar inget annat...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, synd att korten är som alla andra nysläppta kort en enhörning...

Men jag måste säga att jag tycker att era grafer kring RT-prestanda är lite svår att få en överblick över, speciellt när det är ojämnt antal grafer per kort (ex ingen DLSS för AMD-kort). Personligen föredrar jag att man listar prestandan i samma pelare, exempelvis som Nvidias egna:

Men misstänker att det inte är helt aktuellt då det skulle avvika från designen? Men ni har säkert några finurliga lösningar på gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Alltså vad förväntar du dig när du köper ett kort egentligen? Som konsument skulle jag bli mer upprörd om innovation och förbättring avstannade. Man kan ju inte räkna med att ens produkt ska kunna mäta sig med top-of-the-line 2 år senare.

Vi vet vid detta laget att alla som inhandla 2000-serien kort agera beta-testare för NVIDIA till ett oerhört högt pris. Är imponerad av prestandan för dem nya korten, och självklart förväntar jag mig inte att ett 2070 skall prestera som ett 3070. Menar mest att steget från 2000-3000-serien var högre än 1000-2000-serien.

Man får bita det sura äpplet helt enkelt på gott och ont, men det är ingen tillgång på korten oavsett.

Om man bara visste förra året att ett 3060 Ti presterar i snitt bättre än ett 2080 Super till en kostnad av 4500 SEK så hade man väntat

Visa signatur

Bildskärmar - Asus ROG PG278Q | Asus ROG PG279Q
Stationär - NVIDIA 3080 | 9900K @ 5,2 GHz | 32 GB DDR4
HTPC- GTX 1070 | i5 6400 | 8GB DDR4
Glorious GMMK Pro / Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Åtminstone 2000 kronor mer för raytracing som nyper 60-70 fps? Nej tack. Överskattad teknik som inte borde användas på bekostnad av en bra spelupplevelse.

Med den logiken så borde man köra allt på Low för att FPS inte ska få lida av bättre grafik. Bra RT är riktigt snyggt och häftigt. Visst behöver utvecklare lära sig att använda det och ibland blir det ju fel. Men överskattat? Nej nej nej. Kommer köra allt med RT på som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Bra artikel, synd att korten är som alla andra nysläppta kort en enhörning...

Nu vet jag ju inte hur tillgången är imorgon, men ska sitta och kolla vid 15 för rolighetens skull. Men för 3070 fanns det bra mycket kort vid släpp och köerna är inte jättelånga.

Sedan beror det ju på vilka modeller man beställt, jag har en order på 3080 ZOTAC Trinity 15:20 sedan släpp som bara flyttat sig bakåt. Sedan har jag lagt en order på 3080 ZOTAC AMP HOLO förra fredagen eller något som webhallen ska få in senast nästa vecka.

Allt som kommer in säljs ju, men det existerar ju bra mycket ute i stugorna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Med den logiken så borde man köra allt på Low för att FPS inte ska få lida av bättre grafik. Bra RT är riktigt snyggt och häftigt. Visst behöver utvecklare lära sig att använda det och ibland blir det ju fel. Men överskattat? Nej nej nej. Kommer köra allt med RT på som stödjer det.

Och det gör en ganska stor andel av alla som kör tävlingsinriktade spel likt Counter Strike så det är absolut inte taget ur luften. Tror dessutom skillnaden i fps är mindre i low - ultra jämfört med rt on - off i de flesta moderna titlar med ett kort som 3060 TI.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Och det gör en ganska stor andel av alla som kör tävlingsinriktade spel likt Counter Strike så det är absolut inte taget ur luften. Tror dessutom skillnaden i fps är mindre i low - ultra jämfört med rt on - off i de flesta moderna titlar med ett kort som 3060 TI.

Ja visst, men överlag är det nog ganska nischat i det stora hela att köra tävlingsinriktad FPS.

En snabb koll med Control så 108 FPS vs 56 FPS, Low vs High. Settings gör skillnad också.
Kollar vi Control RT för 2070S så är det 101 vs 57, RT On vs RT Off (ej DLSS).

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det innan och säger det igen: det är inte bara tillverkarnas fel, tvärtom så har butikerna valt att ta överpriser. Jag förstår inte varför butikerna slipper undan denna kritik. Det är ju uppenbart något fel i ledet när t.ex. Proshop kan ta 400 kr (4800 mot 5200 kr) mindre för Gigabyte-kortet än vad vissa butiker gör. Butiker som Webhallen och Inet har ett stort ansvar själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Hade hellre lagt pengarna på ett sånt här , istället för ett rtx 3070 som jag köpte 😛

Är nog inga problem att få sålt ditt grafikkort om du vill byta.