Proshop har fått in noll Radeon RX 6800 XT och RX 6800 från partnertillverkare

Permalänk
Melding Plague

Proshop har fått in noll Radeon RX 6800 XT och RX 6800 från partnertillverkare

Inte ett enda grafikkort från AMD:s partnertillverkare. Det är facit när Proshop publicerar leveranssiffror för höstens grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"AMD:s egen förklaring till bristen är efterfrågan "utan motstycke"."

Svårt för AMD att skylla på enorm efterfrågan när dom levererat noll kort. Blev dom så rädda på grund av efterfrågan att dom stängde fabriken och gick hem då tro?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Jämförelsen med Nvidia blir väl mest intressant om 2 månader eftersom situationen var densamma med 3080 vid launch som den är för 6800 XT just nu. Utöver AMDs löfte finns det inte mycket som tyder på det men om de får igång produktionen kan ju situationen ändras snabbt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem

Der ser onekligen ut som att AMD lyckats med att ha en ännu sämre lansering än Nvidia, vilket är imponerande på ett dåligt sätt.

Men att jämföra siffror rakt av mellan hur mycket AMD levererat med hur Nvidia levererat är inte helt rättvisande. 3090 har funnits på marknaden i 11 veckor nu, medan 6800/600XT bara i cirka 2 veckor. Om målet med artikeln är att jämföra hur väl Nvidia och AMD skött sina lanseringar så bör man egentligen titta på hur Nvidia låg till hos leverantörer 2 veckor efter lansering.

Alternativt vänta 2 månader och se hur AMD ligger tilll då, jämfört med hur Nvidia ligger till nu.

Permalänk
Medlem

Bättre än inga!

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Papper

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av The man swe 90:

Mark Papermaster.
Kan det bli annat med en Pappersmästare?
Hoppas dock på ökad tillgång framgent, tror delvis att AMD blev överraskade över den höga efterfrågan, delvis beror det nog också på att deras GPU:r konkurrerar med deras CPU:r hos TMC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Bättre än inga!

Inga är bättre än inga?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mark Papermaster.
Kan det bli annat med en Pappersmästare?
Hoppas dock på ökad tillgång framgent, tror delvis att AMD blev överraskade över den höga efterfrågan, delvis beror det nog också på att deras GPU:r konkurrerar med deras CPU:r hos TMC.

Och med deras kontrakt med Sony och Microsoft om konsol-chip. Men detta ursäktar inte deras, eller Nvidias vilseledande kommunikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jämförelsen med Nvidia blir väl mest intressant om 2 månader eftersom situationen var densamma med 3080 vid launch som den är för 6800 XT just nu. Utöver AMDs löfte finns det inte mycket som tyder på det men om de får igång produktionen kan ju situationen ändras snabbt.

Inte direkt.
Butiker hade faktiskt NVIDIA kort vid lanseringarna, även om det var begränsat.
Är stor skillnad på 50-150 kort och -> 0 <-

Speciellt när man går ut och säger att det inte skall vara samma brist som NVIDIA. Och sen säger man att där skall finnas fler tredjepartskort än nvidia laserat totalt, men skepar sedan 0 tredjepartskort till en rätt stor butik.

Permalänk
Medlem

Situationen i England är liknande. Scan.co.uk som är en relativt stor leverantör här, har liknande bekymmer. De har än så länge inte fått ett enda AMD RX6XXX kort. Och de har fortfarande en massiv backorder på NVIDIA RTX3XXX kort.
Det har inte gått att beställa något sedan lanserings dagarna då samtliga leverantörer har stängt av beställningar tills att samtliga orderar är uppfylda.
https://www.scan.co.uk/shops/amd/radeon-6000-series-faqs
https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Inaktiv

Och AMD säger att om 4-8 veckor så ska partnerkort säljas till msrp.. 😂
Hela denna höstens lanseringar har varit en besvikelse.
Bra produkter, men katastrofal tillgång, fantasipriser & scalpers drar ner allt :/

Permalänk
Testpilot

"To meet this unprecedented demand, we will tackle the issue by simply not releasing any cards in order to prevent scalping."

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av EntropyQ3:

Och med deras kontrakt med Sony och Microsoft om konsol-chip. Men detta ursäktar inte deras, eller Nvidias vilseledande kommunikation.

Håller med, det är lögnerna som retar mig mest.
Hade bara ärligt sagt som det är och berättat varför, hade det varit lättare att svälja.
Gäller både AMD och Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xermalk:

Inte direkt.
Butiker hade faktiskt NVIDIA kort vid lanseringarna, även om det var begränsat.
Är stor skillnad på 50-150 kort och -> 0 <-

Speciellt när man går ut och säger att det inte skall vara samma brist som NVIDIA. Och sen säger man att där skall finnas fler tredjepartskort än nvidia laserat totalt, men skepar sedan 0 tredjepartskort till en rätt stor butik.

Absolut, fast det som är relevant är ju hur det ser ut cirka 1-2 månader efter lansering. Jag kan inte komma på en enda ny produkt som var lätt att få tag på köpa typ 1-2 veckor efter lansering. AMD har ju lyckats spektakulärt dåligt med tillgången i det här tidiga skedet, och 0 levererade kort är ju anmärkningsvärt få, men det är ju först när en brist börjar bli långvarig som hos Nvidia som man verkligen kan prata om en misslyckad lansering.

Nu finns det ju inget som tyder på att AMD kommer att få ordning på sin situation inom de närmaste 1-2 månaderna, annat än vad AMD lovat (vilket inte står högt i kurs hos mig), och att Proshop inte fått in ett enda partnerkort är en oroväckande signal, men att redan 1-2 veckor efter lansering uttala lanseringen som ett fiasko är alldeles för tidigt och historielöst.

Oavsett, om du behöver ett grafikkort idag så ligger Nvidia bättre till, det går att jaga upp enstaka kort här och där om man verkligen har ett. Både jag och min fru har lyckats få tag på ett 3070 (för mig) och ett 3080 (för henne). Och får man ju dock inte glömma att Nvidia har ett 2 månaders försprång.

Permalänk
Medlem

Vore intressant att se hur många kort som faktiskt har tillverkats. Kan det grävas fram?

USA/Asien kanske tar alla korten och Europa lämnas i sticket.

Permalänk
Medlem

Kan ju inte bli sämre än så här, så de lär vara lika bra eller bättre som Nvidia om 2 månader. Fast nu har man redan beställt 3080 så snyggt jobbat AMD. De har ju sämre lansering då de har haft 2 månader på sig förbereda anstormningen men istället skröt man istället om att det skulle bli bättre oavsett.

Permalänk
Medlem

Såg twitter inlägget där någon slog vad med en AMD anställd, 10 dollar om att tillgången kommer vara som nvidias eller sämre. den AMD anställde svarade kaxigt att han ser fram emot dina 10 dollar.
Hoppas verligen den anställde betalar 10 dollar till den killen.

Funderade på ett 6800xt kort. till och med beställde deras egen variant utan resultat såklart eftersom man inte bottar och vid så små partier hinner bottarna roffa åt sig det mesta.
Väntade ivrigt på 3dje parts varianterna och när dagen kom gick jag tidigare från jobbet för att med god tillgång som AMD hintat om på flera ställen så bör det inte vara så stora problem att kunna få ett.
sen började oroande meddelanden från butiker dyka och och kompletts meddelande dödade allt hopp om ett 6800xt kort. "Kort borde komma in någon gång första halvåret av 2020"
FÖRSTA HALVÅRET??? i värsta fall så är det tidig sommar och som det ser ut verkar det inte bättre än att det blir så. Sket i amd och på fredag har jag istället ett 3080 i handen...

Första och sista gången jag "hänger på låset". brukar alltid köpa någon månad efter eller senare. nvidia har dålig tillgång men det kommer iallafall några kort. AMD satsar nog allt på PS5 och XBOX vilket skadar PC spelare som jag själv när dom är oklara/ljuger eller inte säger något.
Hade sett bättre ut om de gått ut och sagt som det var, tillgången kommer bli skit PGA konsolerna tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känns riktigt stabilt, tror de hinner "lansera" RTX 4090 och Radeon 7900XT innan de hinner få in kort från den här "generationen". Men de har skapat hype i alla fall.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Hojja, men nästa tisdag är det tävling till köplatsen igen

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Jag vill bara ha ett grafikkort ärligt talat, mitt söndriga 290x räcker inte. Försökte köpa ett 3060ti från notebookbilliger och få de skickat til lSverige, när klockan slog 15.00 igår så satt man i kö i 40minuter. När man väl kom in var allt slutsålt. Inte ens begagnat marknaden hjälper där ett 1080 går för 3000kr exempelvis.. suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

...scalpers drar ner allt :/

Glöm inte att Nvidia sålt 250tusen kost till mininggrupper. Skulle inte förvåna mej om AMD har gjort detsamma. När Radeon VII kom var det folk som köpte kort i drivor och drog ner tillgången till privata användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Såg twitter inlägget där någon slog vad med en AMD anställd, 10 dollar om att tillgången kommer vara som nvidias eller sämre. den AMD anställde svarade kaxigt att han ser fram emot dina 10 dollar.
Hoppas verligen den anställde betalar 10 dollar till den killen.

Funderade på ett 6800xt kort. till och med beställde deras egen variant utan resultat såklart eftersom man inte bottar och vid så små partier hinner bottarna roffa åt sig det mesta.
Väntade ivrigt på 3dje parts varianterna och när dagen kom gick jag tidigare från jobbet för att med god tillgång som AMD hintat om på flera ställen så bör det inte vara så stora problem att kunna få ett.
sen började oroande meddelanden från butiker dyka och och kompletts meddelande dödade allt hopp om ett 6800xt kort. "Kort borde komma in någon gång första halvåret av 2020"
FÖRSTA HALVÅRET??? i värsta fall så är det tidig sommar och som det ser ut verkar det inte bättre än att det blir så. Sket i amd och på fredag har jag istället ett 3080 i handen...

Första och sista gången jag "hänger på låset". brukar alltid köpa någon månad efter eller senare. nvidia har dålig tillgång men det kommer iallafall några kort. AMD satsar nog allt på PS5 och XBOX vilket skadar PC spelare som jag själv när dom är oklara/ljuger eller inte säger något.
Hade sett bättre ut om de gått ut och sagt som det var, tillgången kommer bli skit PGA konsolerna tyvärr.

Hans försvar var väl att så länge de sålde något kort alls så var det inte en papperslansering. Vilket också är ett sätt att tolka det på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Jag vill bara ha ett grafikkort ärligt talat, mitt söndriga 290x räcker inte. Försökte köpa ett 3060ti från notebookbilliger och få de skickat til lSverige, när klockan slog 15.00 igår så satt man i kö i 40minuter. När man väl kom in var allt slutsålt. Inte ens begagnat marknaden hjälper där ett 1080 går för 3000kr exempelvis.. suger

3060ti finns i lager fortfarande på inet. 50+ Ventus 2x på lager om du vill ha billigare eller strix om du vill ha dyrt. Inte billigaste kanske men finns i lager åtminstone.

3070 fanns i lager flera dagar också även om det nu ser tomt ut.

3090 har man sett i lager länge.

Bara 3080 när det fäller nvidia jag inte sett i lager någon gång på inet.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Är helt klart så att Nvidia sålt wafers till Cryptomining.

AMD kan mycket väl också ha gjort det, sen delar de antagligen produktionskapacitet med NextGen som säkerligen är prioriterade de är ju en väsentlig del av AMDs Cashflow.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar tala klartext nu och inte "vi kunde inte förutspå den höga efterfrågan" skitsnacket som Jensen försökte med.

We dont get enough chips https://www.tomshardware.com/news/nvidia-rtx-shortages

Så går det om man väljer Samsungs skitnod för att spara några kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

3060ti finns i lager fortfarande på inet. 50+ Ventus 2x på lager om du vill ha billigare eller strix om du vill ha dyrt. Inte billigaste kanske men finns i lager åtminstone.

3070 fanns i lager flera dagar också även om det nu ser tomt ut.

3090 har man sett i lager länge.

Bara 3080 när det fäller nvidia jag inte sett i lager någon gång på inet.

Ibland dyker det upp lite 3080 på Inet också, mestadels EVGA, men just nu har flesta kort en liten kö som leveranserna inte täcker. Däremot finns det en del modeller som man bara behöver köa någon vecka eller så.

Kollar man 3080/3090 i lager tråden så finns det flera som skriver att de fått kort 1-2 veckor efter beställning.

Permalänk
Medlem

Detta beror ju i stor del på att AMD allokerar runt 80% av kretsarna TSMC kan producera åt dem till konsolerna. Exakt hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte men det låter rätt trovärdigt. De har nog ganska hårda krav på sig från Sony och Microsoft att leverera kretsar.

https://www.tomshardware.com/news/tsmc-prioritizing-apple-con...

För mig som PC-användare är det givetvis tråkigt men de kanske är i stort behov av dessa extra intäkter. För min del är jag gärna helt utan konsoler dock.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mark Papermaster.
Kan det bli annat med en Pappersmästare?
Hoppas dock på ökad tillgång framgent, tror delvis att AMD blev överraskade över den höga efterfrågan, delvis beror det nog också på att deras GPU:r konkurrerar med deras CPU:r hos TMC.

Konstigt argument, som något skrev ovan, hur kan den överraskningen lett till färre kort än vanligt? Hade dom planerat att det typ inte skulle vart något intresse alls då eller? Och hur kan det ens vart en överraskning? Det är ingen nyhet att försäljningen gått upp under covid, och det är väl inte direkt så att dom missat trycket på nvidias 3000-serie? Den kanske tog vissa på sängen, men det var ju flera månader sedan.

Det stora problemet är ju inte att det inte finns kort i lager, utan att det i princip inte finns kort alls.

Samma gäller TSMC, vi har väl typ inte sett något som tyder på att dom har problem med deras populära 7nm nod, alla produkter där har ju varit planerade sedan lång tid tillbaka, kapacitetbristen där måste vart känd länge (och antagligen en stor anledning varför nvidia gick till Samsung). Sen kan det såklart vara så att skon klämmer där, att t ex andra kunder har tagit AMD:s planerade kapacitet, men det låter också rätt snårigt (har dom då fått pengar av TSMC för att ge upp sin beställning etc?), och är det AMD själva som fördelat om det, ja då är det ju ännu värre, det försvarar fortfarande inte varför man gör en lansering med så pass få kort.

Om något så är det AMD som tvingat ut en lansering för att svara på nvidia som dom egentligen inte var redo för. Sen är det nog absolut TSMC som är flaskhallsen här, men det försvarar ju inget med denna lansering...