3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var endast Elgiganten som inte levererat kort från releasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luowei:

Ser ut som att någon har returnerat ett 3090 till Netonnet i kungens kurva, om någon vågar slå till är det nog så billigt man kan få den närmaste tiden!
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Tack för tipset, klippte det kortet, skrev någon minut innan dig om att jag var inne på ett suprim x men det här var ett bra pris för ett 3090. Ska ta hem och jämföra, behåller det jag gillar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Tack för tipset, klippte det kortet, skrev någon minut innan dig om att jag var inne på ett suprim x men det här var ett bra pris för ett 3090. Ska ta hem och jämföra, behåller det jag gillar bäst.

Det blir fler billigare kort som fyndvara när man gör så här=)

Permalänk
Skrivet av parenek4:

Jag trodde att det var endast Elgiganten som inte levererat kort från releasen.

Tyvärr finns de oss som var dumma nog att inte beställa OC varianten av Asus. Då får man skämmas över beställt en produkt som är lika ovanlig som att se en rysk ubåt i Stockholm skärgård.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Dragon Center är rent skräp. Senaste gångerna jag testat det har det alltid begränsat min uppladdning till 50 Mbit/s av någon anledning.

Illa, får testa och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Alltså Komplett är inte direkt snabba på att skicka ut uppdatering om man klickat i "meddela mig" knappen på hemsidan. Fick tydligen i ca klockan 3 i natt meddelande om att 3080 Aorus Master fanns i lager, dvs mer än 15 timmar efter att tips kom i tråden här och de sedan några minuter senare var slut igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det blir fler billigare kort som fyndvara när man gör så här=)

Nej jag har ett 3080 aorus master redan som jag jämför mot, inte mot ett nytt 3090 suprim x som jag funderade över.
Behåller jag 3090 så lägger jag upp 3080 aorus master på marknad för kompletts butikspris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Alltså Komplett är inte direkt snabba på att skicka ut uppdatering om man klickat i "meddela mig" knappen på hemsidan. Fick tydligen i ca klockan 3 i natt meddelande om att 3080 Aorus Master fanns i lager, dvs mer än 15 timmar efter att tips kom i tråden här och de sedan några minuter senare var slut igen.

Jag fick mail kl.5 inatt så fungerar inte bra =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Någon som fått kort ifrån Elgiganten nu det senaste? Vart dödstyst ifrån dem, deras KC svarar plikttroget att alla deras kunder får sina kort i Januari. Dvs att de får typ 50 pall med grafikkort då (tvek på det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Är det vanligt att folk bokar upp/köar på flera kort och från olika ÅF?

Ja det verkar väldigt vanligt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Ja det verkar väldigt vanligt.

Och folk i det här fallet är fullfjädrade nördar, inte så representativt för genomsnittssvensken.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Du fick i alla fall en uppdatering. Nvidia sket i de totalt trots att jag hade "meddela mig".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Någon som fått kort ifrån Elgiganten nu det senaste? Vart dödstyst ifrån dem, deras KC svarar plikttroget att alla deras kunder får sina kort i Januari. Dvs att de får typ 50 pall med grafikkort då (tvek på det).

Haha nej. Blev så jävla besviken på de på sistone så blir inte förvånad

Permalänk
Medlem

100 st i kö till WH chat,detta året går nog till historien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Och folk i det här fallet är fullfjädrade nördar, inte så representativt för genomsnittssvensken.

Ja precis, sen är ju frågan om "genomsnittssvensken" ens är intresserad av GPU:er för 8-10k ( en ren killgissning såklart, men hade varit kul med statistik ) ?

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Är det vanligt att folk bokar upp/köar på flera kort och från olika ÅF?

Det är vanligt. Jag är arg på mig själv att jag inte gjorde det i september.

Är lite inflation på köerna på grund av det, men spelar ingen större roll i slutändan, om man avbokar andra kort man har beställt när man får ett av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nice, men nej jag nöjer mig med RTX3070 och är tillfreds med att det inte gick att bygga en värstingdator denna gången. Upper midrange med 5900X/RTX3070 får duga tills nästa teknikhopp. Det är i alla fall feature parity med det senaste

Sedan när är den snabbaste "consumer grade" 12-kärnig processor på marknaden just nu "upper midrange" herregud 🤣

Permalänk
Hedersmedlem

@Webhallen

Går det att uppdatera informationen om hur många bokningar ni har på MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X 24GB på produktsidan, står att 20 st är beställda men undrar hur det ser ut med bokningar? Har ordernummer *5845

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Sedan när är den snabbaste "consumer grade" 12-kärnig processor på marknaden just nu "upper midrange" herregud 🤣

Finns ju 5950X som är över

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

@Webhallen

Går det att uppdatera informationen om hur många bokningar ni har på MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X 24GB på produktsidan, står att 20 st är beställda men undrar hur det ser ut med bokningar? Har ordernummer *5845

På min order står det att jag får kortet den 17 Dec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Nej jag har ett 3080 aorus master redan som jag jämför mot, inte mot ett nytt 3090 suprim x som jag funderade över.
Behåller jag 3090 så lägger jag upp 3080 aorus master på marknad för kompletts butikspris.

Fråga

Vad tycker du om 3080 master kortet? Funkar allt som det ska, ljud osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Finns ju 5950X som är över

👊🤣 Hahaha eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Ja precis, sen är ju frågan om "genomsnittssvensken" ens är intresserad av GPU:er för 8-10k ( en ren killgissning såklart, men hade varit kul med statistik ) ?

Så trodde jag också i september när jag skulle beställa mitt kort och såklart får man vänta över 2 månader för sitt. Mer tryck på 3080 än 3070 trots att 3070 är billigare och "tillräckligt bra" för de allra flesta.

Mitt resonemang är så här, man kan nog köpa ett kort nu för 4000 och få ish 100 FPS på 1440p i de flesta spelen. Sen om 2 år köpa ett nytt för 4000 och ha 100 FPS i de nya spelen.

Eller kan du pröjsa 8000 redan nu och få 150+ FPS på dagens spel och förhoppningsvis fortfarande 100+ FPS om två år. Så man i slutändan spenderar lika mycket, njuter av mer prestanda nu och samma prestanda i framtiden.

Efter att jag skaffade 1440p 144Hz skärm och testade spel som höll 144+ FPS konstant som CSGO, det var en game changer. Men det tråkiga är att ju närmare 60 FPS spelen kommer nu desto sämre känns det. Körde Doom Eternal med en RX 580 och kunde få mellan 60 och 90 FPS på 1440p eller 90-120 på 1080p, och skillnad var bara för stor för mig att inte välja 1080p, och även dipparna till 90 FPS kunde jag känna av.

Nu med ett 3080 är man över 200 FPS 99% av tiden, lägsta jag sett är 140 FPS i ett ställe där mitt 580 fick typ 40 FPS. Och det blir en så bra upplevelse. Samma med Warzone, ändå över 144 FPS typ 90% av tiden på högsta inställningar och det är amazing.

Med en 3070 skulle man nog dippa ner till 100 FPS då och då på Warzone till exempel. Och man hade då ändå betalat 6000 eller mer för ett kort. Hade för mig inte känts så värt egentligen.

Så hellre bara betala de där extra 2000 på en gång och kunna ha kakan och äta den samtidigt. Tror att många nog resonerade likadant när man såg intropriset på 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Dvs att de får typ 50 pall med grafikkort då (tvek på det).

Januari är ungefär den tidslinjen du kan räkna med om Nvidia beställde mer wafers från Samsung i mitten på september (vilket är ganska troligt). Du har ca 2-3 månader från wafer start till att du har en färdig GPU. Sen ett par veckor upp till en månad för tillverkning samt leverans av kort (via båt). Flygleveranser är inte gångbara i det långa loppet ekonomiskt, speciellt inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Fråga

Vad tycker du om 3080 master kortet? Funkar allt som det ska, ljud osv

Tycker det är fantastiskt, mitt går i 1905mhz på 0,850mV och det är knäpptyst, går upp som max i 67 grader när jag spelar, 70 i 3dmark stresstest. Gillar displayen som kan visa temp/klock osv.

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Så trodde jag också i september när jag skulle beställa mitt kort och såklart får man vänta över 2 månader för sitt. Mer tryck på 3080 än 3070 trots att 3070 är billigare och "tillräckligt bra" för de allra flesta.

Mitt resonemang är så här, man kan nog köpa ett kort nu för 4000 och få ish 100 FPS på 1440p i de flesta spelen. Sen om 2 år köpa ett nytt för 4000 och ha 100 FPS i de nya spelen.

Eller kan du pröjsa 8000 redan nu och få 150+ FPS på dagens spel och förhoppningsvis fortfarande 100+ FPS om två år. Så man i slutändan spenderar lika mycket, njuter av mer prestanda nu och samma prestanda i framtiden.

Efter att jag skaffade 1440p 144Hz skärm och testade spel som höll 144+ FPS konstant som CSGO, det var en game changer. Men det tråkiga är att ju närmare 60 FPS spelen kommer nu desto sämre känns det. Körde Doom Eternal med en RX 580 och kunde få mellan 60 och 90 FPS på 1440p eller 90-120 på 1080p, och skillnad var bara för stor för mig att inte välja 1080p, och även dipparna till 90 FPS kunde jag känna av.

Nu med ett 3080 är man över 200 FPS 99% av tiden, lägsta jag sett är 140 FPS i ett ställe där mitt 580 fick typ 40 FPS. Och det blir en så bra upplevelse. Samma med Warzone, ändå över 144 FPS typ 90% av tiden på högsta inställningar och det är amazing.

Med en 3070 skulle man nog dippa ner till 100 FPS då och då på Warzone till exempel. Och man hade då ändå betalat 6000 eller mer för ett kort. Hade för mig inte känts så värt egentligen.

Så hellre bara betala de där extra 2000 på en gång och kunna ha kakan och äta den samtidigt. Tror att många nog resonerade likadant när man såg intropriset på 3080.

Kan man bara påpeka här, att bara du köper ett nytt kort för 4k så innebär inte gamla kort är värdelös?! Du säljer så klart gamla kort för 2-3k och köper den nya kort. Så du spenderar mindre, är det rätt tänkt?

Permalänk
Medlem

Plockade ut mitt Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO från webbhallen i Fredags. Allt gick smidigt och jag märker en viss skillnad från mitt tidigare ASUS ROG STRIX 1080. Men dock så får jag inte lika bra score i dessa benchmarks som Sweclockers får gällande Firestrike och Unigine Superposition. Får 12-13k i score på min dator (signatur) medans SweC får 17-18k i score.

Är det min CPU som flaskar lite eller vad tror ni? Har en i7-7700K i stock freq.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

Plockade ut mitt Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO från webbhallen i Fredags. Allt gick smidigt och jag märker en viss skillnad från mitt tidigare ASUS ROG STRIX 1080. Men dock så får jag inte lika bra score i dessa benchmarks som Sweclockers får gällande Firestrike och Unigine Superposition. Får 12-13k i score på min dator (signatur) medans SweC får 17-18k i score.

Är det min CPU som flaskar lite eller vad tror ni? Har en i7-7700K i stock freq.

Så klart det är CPU. Du har 2 alternativ:
1. Överklocka din till 5ghz
2. Bygga nytt med allt det innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Januari är ungefär den tidslinjen du kan räkna med om Nvidia beställde mer wafers från Samsung i mitten på september (vilket är ganska troligt). Du har ca 2-3 månader från wafer start till att du har en färdig GPU. Sen ett par veckor upp till en månad för tillverkning samt leverans av kort (via båt). Flygleveranser är inte gångbara i det långa loppet ekonomiskt, speciellt inte nu.

Är fullt enig med dig men det känns ganska infantilt att man säger till samtliga kunder att alla får kort i Januari. Tror knappast det dyker upp en maersk båt med alla deras beställningar då