Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ok 🙂

Vi är många kritiska här och många tämligen väl överkritiska osv men när du hänvisar till en källa med en helt absurd video utan nyans då är det inte objektivt.

Sen pratade du om att det är enkelt att motbevisa en galning men jag hävdar motsatsen. Galningen kommer aldrig tro på dig plus att det mesta är ganska komplext och svårt att bevisa.
Ingen här på forumet har någon aning om vaccinen och hur det har gått till.
Själv har jag gått från att vara orolig och tänker inte vaccinera mig till att jag ska göra det så fort jag får.

Okej, du har säkert rätt i att det kanske inte alltid är så lätt att motbevisa "galningar" och även komplexa problem/situationer.

Men det är betryggande att höra att din oro har lagt sig angående vaccin, hoppas din magkänsla har rätt 👌

Jag är däremot högst orolig för mina föräldrar och resterande familjemedlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Okej, du har säkert rätt i att det kanske inte alltid är så lätt att motbevisa "galningar" och även komplexa problem/situationer.

Men det är betryggande att höra att din oro har lagt sig angående vaccin, hoppas din magkänsla har rätt 👌

De talade i videon om att vaccinet innehåller nano-bots som kommer ta över dig och göra dig till en robot med hjälp av 5G och AI. Jag tror inte du behöver oroa dig för något som sades i videon som du länkade. Jag kan lugna dig med att säga att inte ens den mest sofistikerade AI:n är på nivån att kunna styra en människa, och då talar jag om världens mest kraftfulla beräkningskluster. Tänk sedan att det som påstås är att de lyckats förminska ner detta till nanorobotar som inte syns i ett vaccin.

Permalänk
Medlem

Smittad vårdpersonal utan symptom skickas hem:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/x3J5Qj/smittad-vardperso...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiraeth:

De talade i videon om att vaccinet innehåller nano-bots som kommer ta över dig och göra dig till en robot med hjälp av 5G och AI. Jag tror inte du behöver oroa dig för något som sades i videon som du länkade. Jag kan lugna dig med att säga att inte ens den mest sofistikerade AI:n är på nivån att kunna styra en människa, och då talar jag om världens mest kraftfulla beräkningskluster. Tänk sedan att det som påstås är att de lyckats förminska ner detta till nanorobotar som inte syns i ett vaccin.

Min oro är inte direkt uppbyggd på information ifrån videon, utan oro för att vaccinet har påskyndats, läkemedelsföretagen har blivit friskrivna ifrån ansvar, narkolepsin ifrån svininfluensan vaccinet och lite andra personliga erfarenheter av mediciner i överlag.

Men sen för sakens skull, att inte AI kan styra och kontrollera människor. Har du sett "the social dilemma" på Netflix? 😁

Kanske inte riktigt samma sak, men man får väl ialf tycka att det rör ämnet.

Permalänk

Förlåt en okunnig, men är det någon här som har koll på vilka som har tillgång till Pfizers data för vaccinationstest genom alla faser? Alltså, finns det en kontrollinstans vars information är publikt tillgänglig?

Jag sitter _inte_ och skriver med foliehatt, utan jag är genuint intresserad av hur det fungerar för ett företag som Pfizer i USA. De har nästan fått någon form av messiasstatus och det finns mycket att vinna på att det inte framkommer information om ”jobbiga” bieffekter.

Jag talar om att det räcker med att 1 på 10 000 ska råka få narkolepsi på grund av nån latent orsak, och att media då basunerar ut det här, vilket i värsta fall leder till att en betydande andel väljer att avstå från vaccinering, som kan få katastrofala följder.

Det som ställer mig frågande (och samtidigt lämnar mig lite imponerad) är hur Pfizer så pass relativt snabbt lyckas ta fram ett vaccin med en 90-procentig verkningsgrad utan nämnvärda bieffekter. Det är det som driver min initiala fråga.

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Förlåt en okunnig, men är det någon här som har koll på vilka som har tillgång till Pfizers data för vaccinationstest genom alla faser? Alltså, finns det en kontrollinstans vars information är publikt tillgänglig?

Jag sitter _inte_ och skriver med foliehatt, utan jag är genuint intresserad av hur det fungerar för ett företag som Pfizer i USA. De har nästan fått någon form av messiasstatus och det finns mycket att vinna på att det inte framkommer information om ”jobbiga” bieffekter.

Jag talar om att det räcker med att 1 på 10 000 ska råka få narkolepsi på grund av nån latent orsak, och att media då basunerar ut det här, vilket i värsta fall leder till att en betydande andel väljer att avstå från vaccinering, som kan få katastrofala följder.

Det som ställer mig frågande (och samtidigt lämnar mig lite imponerad) är hur Pfizer så pass relativt snabbt lyckas ta fram ett vaccin med en 90-procentig verkningsgrad utan nämnvärda bieffekter. Det är det som driver min initiala fråga.

Kanske kommer ett svar ang det?

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/vaccinuppgifter-stulna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Narkolepsin kom sig högst sannolikt av en osannolik otur att själva svininfluensaviruset hade en viss struktur som liknade de delar i hjärnan som styr vakenhet. Immunsvaret gick alltså även på dessa delar, möjligen med förstärkt effekt av en tillsats i vaccinet som skulle ge ett kraftigare immunsvar, och på så vis utvecklades narkolepsin hos ett fåtal. Det sägs att även de som fick svininfluensan (dvs, den faktiska smittan) hade en lätt förhöjd risk för att utveckla narkolepsi. Just den biverkningen är alltså i princip inget man ska vara orolig för här.

Att det gått så snabbt har redan förklarats många gånger i denna och andra trådar, men i korthet handlar det om att man kunnat lägga vissa moment parallellt i stället för efter varandra, att man fått ekonomiska garantier och direkta stöd för att kunna genomföra det på kortare tid och att godkännandeprocesser har accelererats. Dessa vaccin har redan testats på långt över 100 000 personer hittills, och de första doserna gavs för snart ett halvår sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Min oro är inte direkt uppbyggd på information ifrån videon, utan oro för att vaccinet har påskyndats, läkemedelsföretagen har blivit friskrivna ifrån ansvar, narkolepsin ifrån svininfluensan vaccinet och lite andra personliga erfarenheter av mediciner i överlag.

Men sen för sakens skull, att inte AI kan styra och kontrollera människor. Har du sett "the social dilemma" på Netflix? 😁

Kanske inte riktigt samma sak, men man får väl ialf tycka att det rör ämnet.

Jag har sett "The social dilemma", det jag syftade på var snarare det som sades i videon, nämligen att vi skulle bli robotar som - fysiskt - kunde styras och att alla våra egna tankar skulle försvinna. AI för att styra oss online finns redan, men de kräver definitivt mer plats än några nanometer

Permalänk
Medlem

läste FDA Pfizer fas III vaccine handlings sammanfattning o det verkar vara väldigt lovande!

Today the FDA released Pfizer’s Phase III vaccine trial data. This is big, as this is the first time we, scientists, have seen the data. Pfizer’s report was 92 pages long and the FDA report was 53 pages long. And, yes, I read it all. Here are your cliff notes…
Things are looking good. Well, not just good, they are looking great. This trial was as clean as it can get. There is nothing (big) we didn't expect.
Efficacy.
• We see benefit starting 14 days after the first dose (see Figure). This makes sense because it takes about 2 weeks for the immune system to make sufficient antibody protection after vaccination.
• After the first dose, efficacy was 52%. This is a fantastic for a single dose.
• After your second dose (3 weeks later), efficacy is 95%. We are confident that efficacy ranges from 90-98%.
• Efficacy doesn’t meaningfully differ by age, race/ethnicity, or comorbidity.
Adverse events.
• Overall, the Pfizer vaccination gives more adverse events than the flu vaccination but less than the shingles vaccine.
• The most common solicited adverse reaction (i.e. what we were expecting) were mild to moderate: injection site reactions (84.1%), fatigue (62.9%), headache (55.1%), muscle pain (38.3%), chills (31.9%), joint pain (23.6%), fever (14.2%)
• The chance of getting a serious adverse event was low (<0.5%). A severe event is more likely in the second dose than the first and were less frequent among older adults compared to younger participants.
• An unsolicited (i.e. not expected) adverse event that came up more in the vaccine group was swollen lymph nodes (lymphadenopathy). 64 people in the vaccine group compared to 6 people in the placebo group. This could be related to the vaccine.
• There were 4 people in the vaccine group that got Bell’s palsy (compared to 0 in the placebo group). These cases occurred at 3,
9, 37, and 48 days after vaccination. This isn’t much of a concern because it reflects the same rate of Bell’s palsy in the general population. Something to keep an eye on
• 6 people died during the trial (4 in placebo; 2 in vaccine group). Deaths were NOT related to the vaccine. Mostly related to heart attacks.
There are a few unknowns. From this study, we do not know…
• Duration of protection
• Effectiveness against transmission
• Effectiveness or safety among certain high-risk populations, such as children less than 16 years of age, pregnant and lactating individuals, and immunocompromised individuals. There were just not enough people in the study to make meaningful conclusions. This likely means that the FDA will not approve emergency use for these populations. We will know more on Thursday.
• Benefits of individuals with prior COVID19 infection. But, given there is documented reinfection, the FDA stated that previously infected people could benefit from vaccination.
Translation: This vaccine will likely be approved on Thursday. Which, by the way, will be streaming live. An event that will likely go down in history, albeit a bit boring, scientific, and long.
Non-facebook link: https://yourlocalepidemiologist.com/phase-iii-data/
Here is the FDA document: https://www.fda.gov/media/144245/download
Here is the Pfizer document: https://www.fda.gov/media/144246/download

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ok.. *hold my beer*

Den grej som förs fram om och om igen av olika personer i videon du länkat är: coronaviruset är INTE en Pandemi.

Fakta:
Nästan 70 miljoner människor världen över har BEKRÄFTATS smittade med coronaviruset.

Fakta:
Nästa 1,6 miljoner människor världen över har dött med bekräftad Covid-19.

Källa på faktan:
https://coronavirus.jhu.edu/map.html

Så det blir lite som du själv skriver, ett gäng idioter hävdar att Covid-19 inte är en pandemi, det är det och det var väldigt lätt att motbevisa.

Det betyder att 0,7 % av jordens befolkning är bekräftat smittade, pandemi eller hysteri?

Permalänk
Skrivet av Dimetikon:

Det betyder att 0,7 % av jordens befolkning är bekräftat smittade, pandemi eller hysteri?

Har du nån aning om hur du framstår?

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Du tycker inte det kvalificerar som en pandemi per definition eller vad är problemet?

Du har därtill mörkertal och högst extraordinära åtgärder för att hålla ner spridningen i väldigt många länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Du tycker inte det kvalificerar som en pandemi per definition eller vad är problemet?

Du har därtill mörkertal och högst extraordinära åtgärder för att hålla ner spridningen i väldigt många länder.

du trycker på fakta men i nästa mening nämner du ett mörkertal som per definition inte är fakta?
Jag svarar både ja och nej på frågan om en pandemi, JAG tycker att det är överdrivet i många avseenden och i andra inte. Har vi för få vårdplatser för att klara detta? även här ja och nej, för att klara "normal" vård JA!!! för att klara en extrem situation NEJ!!
Är det en överdriven reaktion av världen? JA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Har du nån aning om hur du framstår?

spelar inte så stor roll när man lyssnar på fakta och inte känslor...
Tex: var nån förvånad över att media rapporterar en "ALLERGISCHOCK" efter att det gått ett dygn från första sprutan? Fåraherdar är vad dom är

Och nej, all media ljuger inte, dom flesta har en uns sanning i sig men överdrivna i sin natur att sälja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dimetikon:

du trycker på fakta men i nästa mening nämner du ett mörkertal som per definition inte är fakta?
Jag svarar både ja och nej på frågan om en pandemi, JAG tycker att det är överdrivet i många avseenden och i andra inte. Har vi för få vårdplatser för att klara detta? även här ja och nej, för att klara "normal" vård JA!!! för att klara en extrem situation NEJ!!

Fast att mörkertal finns är fakta. Sluta vara faktaresistent.

Är det en pandemi? Ja.
Wikipedia:

Citat:

En pandemi (av grekiska pandemias, ”hela folket”), förr farsot, är en epidemi som får spridning över stora delar av världen och drabbar många individer

70 miljoner människor är väldigt många människor. Och som sagt så är det fakta att det finns ett mörkertal.

Är det en överdriven reaktion av världen? Nej, varför? Hur tror du det hade sett ut utan denna reaktion?

Skrivet av Dimetikon:

spelar inte så stor roll när man lyssnar på fakta och inte känslor...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Nämnde jag en faktisk siffra i och med mörkertalet eller vad är det för halmstrån du nu drar efter? Jag förstår inte vad det är som inte skulle vara fakta med att det finns ett mörkertal.

EDIT: Det går bra att konstatera att det är en pandemi OCH tycka att det är hysteri, om man vill. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Är du orolig för vaccinet eller att dom ska smittas av Covid-19?

För äldre personer är det nog en no-brainer att ta vaccinet. Såhär skriver DN i en artikel:

När EMA och andra regulatoriska myndigheter granskar data för vaccin och läkemedel gör de en bedömning om nyttan med vaccinet överstiger eventuella risker för biverkningar. Risken att dö av covid-19 ökar med åldern. Enligt en ny studie är risken att dö en på 250 för en 55-åring och en på drygt 20 för en 75-åring. Risken för eventuella biverkningar av vaccinet verkar alltså vara mycket lägre än risken med sjukdomen.

Om vaccinet mot sars-cov-2 skulle vara riktigt kasst så har det nån läskig biverkan för typ en person på 10-20 tusen. Sannolikt är det betydligt mindre risk än så för en allvarlig biverkan. Av nån anledning så verkar en del folk vara väldigt rädda just för vacciner, men sen tar dom gladeligen diverse vardagsmediciner utan att fundera på biverkningar, t.ex. har Ipren ovanliga men livshotande biverkningar i samma storleksordning som risken att få narkolepsi av svininfluensavaccinet (Pandemrix).

Gissningsvis beror det till stor del på desinformation och skräckpropaganda som sprids av vaccinationsmotståndarna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Inaktiv

Sist jag tog en spruta var under 90 talet då dom första virus sjukdomar kom och de var via mitt jobb, dom ville inte att vi skulle bli sjuka men de slutade med att alla blev sjuka av sprutan, jag låg i 40 grader feber i en vecka, tog bara en dryg timme efter sprutan innan jag blev sjuk och sen dess har jag aldrig tagit nånting och jag har aldrig heller blivit sjukt av dom virus som kommit varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Sist jag tog en spruta var under 90 talet då dom första virus sjukdomar kom och de var via mitt jobb, dom ville inte att vi skulle bli sjuka men de slutade med att alla blev sjuka av sprutan, jag låg i 40 grader feber i en vecka, tog bara en dryg timme efter sprutan innan jag blev sjuk och sen dess har jag aldrig tagit nånting och jag har aldrig heller blivit sjukt av dom virus som kommit varje år.

Förstår din ovilja men att säga att du klarar dig trots att du inte har tagit något har inte med dig att göra utan att samhället sköter det åt dig. Dvs vi andra tar vaccin/medicin och minskar spridningar.
Kommer inte ihåg vilken sjukdom som har börjat komma tillbaka, tror det är mässlingen, och det beror på folk inte vågar/vill ta sprutan.
Så istället för att se sig själv som oövervinnlig så tacka grannen som tog sprutan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Förstår din ovilja men att säga att du klarar dig trots att du inte har tagit något har inte med dig att göra utan att samhället sköter det åt dig. Dvs vi andra tar vaccin/medicin och minskar spridningar.
Kommer inte ihåg vilken sjukdom som har börjat komma tillbaka, tror det är mässlingen, och det beror på folk inte vågar/vill ta sprutan.
Så istället för att se sig själv som oövervinnlig så tacka grannen som tog sprutan.

Jag kommer nog avvakta, är först och främst dom över 70 och dom i riskzonen som ska ta först, Jan-Feb har dom sagt här i Umeå så ska man ta sprutan så lär de nog vara många månader bort, framåt våren.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Det kanske var ett redigt bra vaccin du fick Skämt åsido, du kanske har klarat dig för att du haft tur eller för att du har ett bra immunförsvar, eller som någon sa, att andra har vaccinerat sig. Feber är ju inte en helt ovanlig biverkan för en del vaccin, även om 40 grader i en vecka är mer än vad jag tror många får. Vad sa sjukvården om det?

Skrivet av anon301768:

Jag kommer nog avvakta, är först och främst dom över 70 och dom i riskzonen som ska ta först, Jan-Feb har dom sagt här i Umeå så ska man ta sprutan så lär de nog vara många månader bort, framåt våren.

Du har nog rätt och jag tror att du har tid på dig att fundera på. Jag tror knappast att 50+ (som jag är) som inte är i en riskgrupp kommer att erbjudas vaccinering innan april. Nu tillhör jag dessutom en riskgrupp så jag hoppas på att bli erbjuden vaccin tidigare.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Timbro vettiga?

Permalänk
Medlem

Jag funderar på hur stort tvång det kommer bli på vaccinet.
Att man ej får resa om man inte är vaccinerad. Krav inom jobb att man måste vara vaccinerad osv.
Vad tror ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Om bara 0.7% av jordens befolkning var smittad, och det inte fanns något mörkertal, så hade det betytt att dödligheten var många gånger större än vad man realistiskt uppskattar idag. Hade smittskyddsmyndigheter, andra experter och politiker på allvar trott detta så hade de reagerat mycket mer panikartat (på goda grunder) än de gör nu.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Att man ej får resa om man inte är vaccinerad. Krav inom jobb att man måste vara vaccinerad osv.
Vad tror ni?

Jag hoppas det blir tvingande inom i alla fall vård- och omsorgsyrken. Tyvärr tycker jag mig se en stor tveksamhet till att ta vaccin, sett utifrån min vardag då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag hoppas det blir tvingande inom i alla fall vård- och omsorgsyrken. Tyvärr tycker jag mig se en stor tveksamhet till att ta vaccin, sett utifrån min vardag då.

Jag hoppas att tvånget blir så lågt som möjligt. Men man får se vad som händer.
De flesta i min omgivning säger att de kommer ta vaccinet frivilligt i alla fall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag hoppas att tvånget blir så lågt som möjligt. Men man får se vad som händer.
De flesta i min omgivning säger att de kommer ta vaccinet frivilligt i alla fall.

Då hoppas jag din verklighet är mer representativ än min. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Vad tror ni?

Jag tror att det kommer att vara relativt lite tvång, men det kommer nog finnas incitament till att bli vaccinerad, iaf på kort sikt. Vissa länder kanske kräver det för inresa, eller kräver nyligt test plus karantän om man inte är vaccinerad.

Jag tror inte på krav inom jobb generellt och inte heller inom vårdyrken (inkl äldrevård). Möjligtvis i väldigt speciella fall. I vårdyrken tror jag dock att dagliga snabbtester skulle kunna bli vanliga.

F.ö. är det för tillfället bara AstraZenecas vaccin där vi med säkerhet vet att det skyddar mot smittspridning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Timbro vettiga?

Innehållet i denna artikel är vettigt. Jag har inte koll vad de tycker om annat.