Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det jag säger är att det är en farlig väg att gå, att bemöta deras beteende med rättsliga åtgärder.

Så är det åsikter eller inte? Eller tycker du det är en farlig väg att gå om man bemöter brottslighet med rättsliga åtgärder?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

I USA förväntas ju snart en order från presidenten om att USA ska prioriteras i vaccinfrågor (vad det exakt innebär är väl inte helt klart).

Tror ni detta kan påverka oss i Europa? Skulle det t.ex. kunna begränsa tillgång till vaccin för oss?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffalakofot:

<klipp>
Och nej, äldreboende döden är inte ett skäl till att vi har fler döda. Om man jämför proportionellt hur många av våra dödsfall som skett på äldreboende så är de lika många som våra grannländer proportionellt deras totala döda, men vi har en mycket större allmänspridning.

En orsak till att vi har större allmänspridning är tydligen att vi var väldigt dåliga på att snabbt minska onödiga resor, inte minst av nöjeskaraktär. Vi kom in fel redan från början.

https://www.expressen.se/nyheter/sa-hade-sverige-kunnat-kvava... (refererar till Lancet)

"Internationella reserestriktioner kan vara effektivt för länder som har få fall och låg smittspridning av covid-19.
Som Sverige i början av pandemin.
Det visar en ny studie som publiceras i läkartidskriften The Lancet.
– Det är viktigt att regeringar använder reserestriktioner på ett målinriktat sätt, säger professor Mark Jit, som lett studien. "

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Hurtigbullen:

Tror ni detta kan påverka oss i Europa? Skulle det t.ex. kunna begränsa tillgång till vaccin för oss?

Jag förmodar att bl.a. Angela Merkel skulle vilja ha ett ord med i leken. Att köra solo-race på enbart Pfizer/BioNTech och möjligen även Moderna är nog bara till nackdel jämfört med ha tillgång ett bredare utbud. Det hjälper ju föga att köra med blame game (ironiskt nog en låttitel av Kanye West, Trumpist) på WHO och andra länder när ens egna folk "dör som flugor".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag förmodar att bl.a. Angela Merkel skulle vilja ha ett ord med i leken. Att köra solo-race på enbart Pfizer/BioNTech och möjligen även Moderna är nog bara till nackdel jämfört med ha tillgång ett bredare utbud. Det hjälper ju föga att köra med blame game (ironiskt nog en låttitel av Kanye West, Trumpist) på WHO och andra länder när ens egna folk "dör som flugor".

BioNTech är ju ett tyskt företag och Tyskland har vad jag förstått så finansierat en del av utvecklingen. Dessutom läste jag nyss att dom ska tillverka vaccin för EU i Belgien och Tyskland, så man kan ju hoppas att eventuella påhitt från vita huset inte påverkar oss.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

AstraZeneca's vaccinstudie har nu blivit granskad (peer-reviewed) och publicerad i The Lancet (källa).
Jag har inte hunnit kolla på studien själv, men för er som är intresserade så finns den här.

Edit: Är det någon som vet om man kan läsa granskningskommentarerna någonstans?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Edit: Är det någon som vet om man kan läsa granskningskommentarerna någonstans?

De brukar vara konfidentiella såvida det inte rör sig om "crowd-sourcing peer review". Ibland kan det också finnas kommentarsfält på pre-printservrar där registrerade kollegor kan diskutera artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

De brukar vara konfidentiella såvida det inte rör sig om "crowd-sourcing peer review". Ibland kan det också finnas kommentarsfält på pre-printservrar där registrerade kollegor kan diskutera artikeln.

Det är ju synd. Jag misstänker att man hade kunnat lära sig en del av kommentarerna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Älskar att regeringen nu är klara för att få sin pandemilag på remiss - Och förväntar sig få igång den till mars, över ett år efter att allt drog igång...
Jag förstår helt att det inte bara är att slänga ihop en lag, men ursäkten från socialministern är ju för rolig (från oktober);
"Pandemin har pågått under en längre tid nu. Varför kommer det här förslaget först i slutet av oktober?
– Den här pandemin har bara börjat. Vi är förmodligen inte ens mitt i den, utan vi har fortfarande lång tid kvar innan pandemin är över. Det är pandemi av historiska mått i en kris vi inte skådat tidigare. Vi har behövt hantera så många förändringar och besöksförbud. Vi har helt enkelt inte hunnit med att göra alla delar."
Så man har alltså "inte hunnit"...? Det är fan ett halvår från mars till oktober, hur kan man säga att man "inte hunnit" titta på det här tidigare...? Byråkrati at its finest.

Permalänk
Inaktiv

Här i Umeå kommer de finnas vaccin för 100 tusen i början på nästa år och man kan börja ta spruta direkt enligt lokala tidningen.

Är nog bra eftersom folk verkar skita i de mesta, shopping verkar vara viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Älskar att regeringen nu är klara för att få sin pandemilag på remiss - Och förväntar sig få igång den till mars, över ett år efter att allt drog igång...
Jag förstår helt att det inte bara är att slänga ihop en lag, men ursäkten från socialministern är ju för rolig (från oktober);
"Pandemin har pågått under en längre tid nu. Varför kommer det här förslaget först i slutet av oktober?
– Den här pandemin har bara börjat. Vi är förmodligen inte ens mitt i den, utan vi har fortfarande lång tid kvar innan pandemin är över. Det är pandemi av historiska mått i en kris vi inte skådat tidigare. Vi har behövt hantera så många förändringar och besöksförbud. Vi har helt enkelt inte hunnit med att göra alla delar."
Så man har alltså "inte hunnit"...? Det är fan ett halvår från mars till oktober, hur kan man säga att man "inte hunnit" titta på det här tidigare...? Byråkrati at its finest.

Bryter inte lagförslaget mot grundlagen? Att kunna förbjuda människor att vistas på allmän plats är inte acceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Bryter inte lagförslaget mot grundlagen? Att kunna förbjuda människor att vistas på allmän plats är inte acceptabelt.

Nja. De riktigt absoluta förbuden vi har i grundlagen är förbuden mot dödsstraff, kroppsstraff och tortyr. Resten går i princip att reglera i vanlig lag.
För mötesfriheten och demonstrationsfriheten står det uttryckligen att de kan begränsas för att förhindra farsot. Även rörelsefriheten får regleras i vanlig lag. Finns lite speciella regler, men har man 5/6 av de röstande med sig i riksdagen går det att klubba i princip över dagen.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Älskar att regeringen nu är klara för att få sin pandemilag på remiss - Och förväntar sig få igång den till mars, över ett år efter att allt drog igång...
Jag förstår helt att det inte bara är att slänga ihop en lag, men ursäkten från socialministern är ju för rolig (från oktober);
"Pandemin har pågått under en längre tid nu. Varför kommer det här förslaget först i slutet av oktober?
– Den här pandemin har bara börjat. Vi är förmodligen inte ens mitt i den, utan vi har fortfarande lång tid kvar innan pandemin är över. Det är pandemi av historiska mått i en kris vi inte skådat tidigare. Vi har behövt hantera så många förändringar och besöksförbud. Vi har helt enkelt inte hunnit med att göra alla delar."
Så man har alltså "inte hunnit"...? Det är fan ett halvår från mars till oktober, hur kan man säga att man "inte hunnit" titta på det här tidigare...? Byråkrati at its finest.

Är mest förvånad över att vi inte haft lagar tidigare som kunnat reglera kristillstånd på adekvat sätt. Andra länder har ju möjlighet att införa undantagstillstånd. Det här nya förslaget verkar ju enbart vara tidsbegränsat till ett år också...

Permalänk

Med tanke på dagens rubriker om fulla platser på IVA i Stockholm kan jag undra om många ångrar sitt "spring i butiker" den 27:e November. Om man räknar att man blir sjuk efter 3-5 dagar och sedan allvarligt sjuk ca 10-12 dagar så stämmer det rätt bra in.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dangerdan:

Med tanke på dagens rubriker om fulla platser på IVA i Stockholm kan jag undra om många ångrar sitt "spring i butiker" den 27:e November. Om man räknar att man blir sjuk efter 3-5 dagar och sedan allvarligt sjuk ca 10-12 dagar så stämmer det rätt bra in.

Är ju trist men samtidigt kan jag känna att de är lite rätt åt dom som inte brytt sig, varje gång jag ser en person som fullständigt skiter i att hålla avstånd och agerar som om allt var som vanligt så brukar jag tänka att hoppas du blir riktigt sjuk.

Jag har endast varit på Coop och apoteket senaste månaden och jag kommer fortsätta med de så länge de känns viktigt att undvika andra människor, vad har jag för glädje av min inköpta tv på Black Friday om jag blir dödligt sjuk?

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Är ju trist men samtidigt kan jag känna att de är lite rätt åt dom som inte brytt sig, varje gång jag ser en person som fullständigt skiter i att hålla avstånd och agerar som om allt var som vanligt så brukar jag tänka att hoppas du blir riktigt sjuk.

Jag har endast varit på Coop och apoteket senaste månaden och jag kommer fortsätta med de så länge de känns viktigt att undvika andra människor, vad har jag för glädje av min inköpta tv på Black Friday om jag blir dödligt sjuk?

Exakt! jag önskar verkligen inte någon att bli allvarligt sjuk men det här med en fylld Drottninggata under Black Friday är så in i he...ete huvudlöst av människor.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är ju trist men samtidigt kan jag känna att de är lite rätt åt dom som inte brytt sig, varje gång jag ser en person som fullständigt skiter i att hålla avstånd och agerar som om allt var som vanligt så brukar jag tänka att hoppas du blir riktigt sjuk.

Jag har endast varit på Coop och apoteket senaste månaden och jag kommer fortsätta med de så länge de känns viktigt att undvika andra människor, vad har jag för glädje av min inköpta tv på Black Friday om jag blir dödligt sjuk?

Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt att det är 1=1 mellan de som sprang runt i butiker på Black Friday och nu har behov av IVA. D.v.s de som smittats i sitt springade på butiker kan i sin tur smitta någon som inte har samma möjlighet att skydda sig på samma sätt (kan inte jobba på distans, är vårdmottagare inom äldrevården o.s.v).

Det bör i princip vara samma resonemang till varför man skall vaccinera sig som till varför man skulle gett fan i att springa runt på butiker under Black Friday. Om inte för en själv - för andras skull.

Jag är för övrigt allt annat än avundsjuk på de som jobbar inom vården... Fyfan..

Stavning
Permalänk
Skrivet av Eldarion:

Jag är för övrigt allt annat än avundsjuk på de som jobbar inom vården... Fyfan..

Herregud ja ......

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Till alla som överväger att ta vaccinet så rekommenderar jag att kolla igenom klippet, jag säger varken bu eller bä men uppmuntrar alltid båda sidorna av en diskussion vilket inte har varit fallet alls i år. Ofantligt mycket smutskastning ifrån anti vaccers samt pro vac.

https://www.bitchute.com/video/TlxWZHk5yhFM/

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av GETSOME:

Till alla som överväger att ta vaccinet så rekommenderar jag att kolla igenom klippet

Seriöst, en svensk akupunktör som dissar vaccin, vad har det för relevans, seriöst?

Permalänk
Medlem

Det var allt du tog ifrån klippet, inget ifrån vad flertalet olika läkare uttalade sig om? Rolig kille.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Nu är det tyvärr inte riktigt så enkelt att det är 1=1 mellan de som sprang runt i butiker på Black Friday och nu har behov av IVA. D.v.s de som smittats i sitt springade på butiker kan i sin tur smitta någon som inte har samma möjlighet att skydda sig på samma sätt (kan inte jobba på distans, är vårdmottagare inom äldrevården o.s.v).

Det bör i princip vara samma resonemang till varför man skall vaccinera sig som till varför man skulle gett fan i att springa runt på butiker under Black Friday. Om inte för en själv - för andras skull.

Jag är för övrigt allt annat än avundsjuk på de som jobbar inom vården... Fyfan..

Förklara varför man "skall" vaccinera sig för andras skull.
För vems skull? Alla som vill ska ju få vaccinet.
De som inte vill har valt att de inte behöver skyddas.
Vaccinerna sägs ge gott skydd till alla åldersgrupper.
Vilka blir kvar som behöver skyddas?
Som jag förstått det blir det frivilligt att vaccinera sig?
Är det inte mitt eget beslut för min egen skull?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Till alla som överväger att ta vaccinet så rekommenderar jag att kolla igenom klippet, jag säger varken nu eller bä men uppmuntrar alltid båda sidorna av en diskussion vilket inte har varit fallet alls i år. Ofantligt mycket smutskastning ifrån anti vaccers samt pro vac.

https://www.bitchute.com/video/TlxWZHk5yhFM/

Orkade inte kolla hela men var det någon som var positiv? För annars säger väl du ganska mycket bu...
Vilket du får men försök inte vara opartisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förklara varför man "skall" vaccinera sig för andras skull.
För vems skull? Alla som vill ska ju få vaccinet.
De som inte vill har valt att de inte behöver skyddas.
Vaccinerna sägs ge gott skydd till alla åldersgrupper.
Vilka blir kvar som behöver skyddas?
Som jag förstått det blir det frivilligt att vaccinera sig?
Är det inte mitt eget beslut för min egen skull?

Vi som bryr oss om andra än oss själva gör det inte bara för vår egen skull.
Fanns de i England som inte skulle ta Pfizers vaccin för de var allergiska. Hur tänker du där? Låt de drabbas för du klarat dig?

Permalänk
Medlem

Jag hävdar fort samma, kommer alltid att lyssna på båda sidorna så länge som personer som uttalar sig har något expertis.
Men misstänker att du inte resonerar på samma sätt.
Hade du valt att lyssna vidare på klippet så talar dom även om proceduren som i normala fall måste genomgå för att ett vaccin ska godkännas samt hur nuvarande läge ser ut.

Och jag är rätt skeptiskt till att flertalet läkemedelsföretag har lyckats att producera ett effektivt vaccin på så kort tid utan biverkningar, men med det sagt så säger jag inte att det är bluff bara att jag är skeptisk.

Permalänk
Medlem

Finns flertal grupper av människor som inte kan ta levande virus vaccin, så som jag.

Kan handla om sjukdomsbild, medicinering allergi osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Och jag är rätt skeptiskt till att flertalet läkemedelsföretag har lyckats att producera ett effektivt vaccin på så kort tid utan biverkningar, men med det sagt så säger jag inte att det är bluff bara att jag är skeptisk.

Har extremt svårt att tro att någon påstår det, frågan är hur allvarliga dom är och hur vanliga dom är, och hur det står sig i relation till Covid19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Till alla som överväger att ta vaccinet så rekommenderar jag att kolla igenom klippet, jag säger varken nu eller bä men uppmuntrar alltid båda sidorna av en diskussion vilket inte har varit fallet alls i år. Ofantligt mycket smutskastning ifrån anti vaccers samt pro vac.

https://www.bitchute.com/video/TlxWZHk5yhFM/

Ursäkta min franska, men vilken otrolig jävla dynga du länkar till!

Det där är en otroligt vinklad video där ett gäng läkare, journalister och andra kvacksalvare sprider desinformation i värsta skräckfilmsstil med spökmusik och allt. Inte på någon som helst planet passar denna video in i någon form av "informera dig om vaccin" sammanhang. Att påstå att man ska se denna video för att "se båda sidorna av en diskussion" är som att försöka se båda sidorna av en diskussion om huruvida 2+2=5...

Saker som påstås i denna video är t.ex:

  • Att all vaccinering genom tiderna har byggt på korrupt vetenskap, propaganda och systematiskt undertryck av informerade beslut.

  • Att det finns nanobottar i vaccinet som kan göra dig till en kontrollerbar marionett där du styrs av din egen smartphone via anslutning till 5G nätet och AI.

  • Att kvinnor och flickor kan bli sterila av vaccinet.

  • Att man inte har identifierat något virus som ger sjukdomen Covid-19.

  • Att pandemin är fake/fraud/hoax/etc.

  • Att pandemin är en konspiration för att skrämma folk att vaccinera sig.

  • Att vaccin mot coronavirus inte går att ta fram eftersom att alla tidigare försök till vaccin mot coronavirus misslyckats pga sidoeffekter såsom autoimmuna sjukdomar, infertilitet, etc-

  • Att vaccin mot sars-cov-2 inte behövs.

  • Att vaccinen inte är säkra/tillräckligt testade

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Vi som bryr oss om andra än oss själva gör det inte bara för vår egen skull.
Fanns de i England som inte skulle ta Pfizers vaccin för de var allergiska. Hur tänker du där? Låt de drabbas för du klarat dig?

Då är risken större att dessa allergiska personer drabbas av vaccinet så därför tänker jag att de kan låta bli att vaccinera sig.
Individuellt val utifrån sin egen risk. Kanske finns det andra vaccinvarianter som funkar för dem istället för pfizers?

Det är valfritt att göra det för egen skull eller andras skull. Jag bryr mig inte vad du väljer. Välj vilketdera som du vill.
Jag har inte bestämt mig än hur jag ska göra men det är enbart mitt beslut, ingen annans.
Tänker inte propagera varken för eller mot att man ska vaccinera sig.
Jag propagerar för att det är ett individuellt val. Andra ska inte lägga sig i detta.
Frihet är viktigt för mig.

Jag tänker att man inte ska kräva av andra att offra sig för sin egen skull.
Däremot är det fritt fram att själv offra sig för andras skull om man så önskar.
Det är ändå min kropp de ska spruta in vaccinet i. Jag bestämmer själv över min kropp.
Men jag bestämmer inte över andras kroppar. Jag tänker inte kräva något av någon annan.
Varför skulle inte de som vill vaccinera sig inte få göra det?
Varför skulle inte de som inte vill inte få slippa?

Är det rätt att kräva att miljontals ska vaccinera sig för några få allergiska personers skull?
Kanske finns det fler allergiska som inte vet om det som kommer drabbas då de vaccinerar sig?
Men vet man hur stor risken är att drabbas av allergisk reaktion kan man bedöma om det är värt risken.
Hur kom det sig att detta inte kom fram i de omfattande testerna som gjordes på vaccinet?
Vilka fler okända risker kan det finnas?

Riskerna att bli coronasjuk skulle kunna vara värre. Men då vill jag också veta hur stor den risken är.
Det är viktigt att man informerar om alla risker men också fördelarna med att vaccinera sig.
Man ska kunna ta beslut på fakta och inte på tyckande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GETSOME:

Till alla som överväger att ta vaccinet så rekommenderar jag att kolla igenom klippet, jag säger varken bu eller bä men uppmuntrar alltid båda sidorna av en diskussion vilket inte har varit fallet alls i år. Ofantligt mycket smutskastning ifrån anti vaccers samt pro vac.

https://www.bitchute.com/video/TlxWZHk5yhFM/

Brukar du kolla på flat earthers också för att få andra sidan av diskussionen om vilken form jorden har? Vilken smörja. Anledningen att den liggen på bitchute är väl för alla vettiga tjänster raderar den på direkten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB