Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple utvecklar egna mobilmodem

Permalänk
Melding Plague

Apple utvecklar egna mobilmodem

Apples nästa steg mot att bli oberoende av andra företag är att ersätta Qualcomms modem för mobil uppkoppling med egen teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Med egen CPU / GPU och eget modem så styr de ju i princip allt sen så inte konstigt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Med egen CPU / GPU och eget modem så styr de ju i princip allt sen så inte konstigt.

Även kallat modermodem

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Även kallat modermodem

Själva hjärtat i den smarta enheten.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Föredrar om kommunikationssystem inte blir en del av Apple's "walled garden". Se en framtid där en viss operatör har bäst(optimerad) iphone täckning. Inte önskvärt.

Sen ur ett säkerhetsperspektiv, är det inte önskvärt att alla tillverkare av telefoner har större tillgång till samma modem (och andra komponenter) så eventuella säkerhetsproblem kan upptäckas och uppdagas från olika källor oberoende av varandra?

Vem kommer ha insyn i precis hur Apples modem fungerar mer än Apple själva och statsmakter utan något intresse att delge informationen.

Permalänk
Medlem

Jag välkomnar Apples värderingar gällande integritet i min hårdvara. Förvånande att så många som hejar på t.ex Bahnhof för deras privacy inte faktiskt slår på bröstet för integritetens enda hopp inom IT idag, Apple.

Permalänk

Jag förväntade mig detta.

"If you want something done, do it yourself"

https://www.youtube.com/watch?v=lbDoZTs3NoY

Precis som på filmen

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem

Detta borde väl bara vara en naturlig konsekvens av köpet förra året, inte direkt förvånande

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Föredrar om kommunikationssystem inte blir en del av Apple's "walled garden". Se en framtid där en viss operatör har bäst(optimerad) iphone täckning. Inte önskvärt.

Sen ur ett säkerhetsperspektiv, är det inte önskvärt att alla tillverkare av telefoner har större tillgång till samma modem (och andra komponenter) så eventuella säkerhetsproblem kan upptäckas och uppdagas från olika källor oberoende av varandra?

Vem kommer ha insyn i precis hur Apples modem fungerar mer än Apple själva och statsmakter utan något intresse att delge informationen.

Ur ett säkerhetsperspektiv har jag lite svårt att säga bu eller bä men om de hittar ett säkerhetshål då sitter vi alla där med exakt samma problem, men igen, ingen aning om vad som är bäst.
Kan däremot tycka ur ett marknadsperspektiv så är det bättre med fler aktörer som skapar konkurrens och förhoppningsvis bättre priser och produkter.

Permalänk
Medlem

Antar det bara är fördelar med det här, vi slipper tänka på att bygga PC, vad ska vi benchmarka för när det bara finns ett system. IT JUTS WORKS! Haleluja!

Pfff apple kan FOAD.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Antar det bara är fördelar med det här, vi slipper tänka på att bygga PC, vad ska vi benchmarka för när det bara finns ett system. IT JUTS WORKS! Haleluja!

Pfff apple kan FOAD.

🤨

Nä, förlåt. Jag läser ju kommentarer på en Apple nyhet på SweC – viss ja; allt är som vanligt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Sen ur ett säkerhetsperspektiv, är det inte önskvärt att alla tillverkare av telefoner har större tillgång till samma modem (och andra komponenter) så eventuella säkerhetsproblem kan upptäckas och uppdagas från olika källor oberoende av varandra?

OT: Tvärtom, flera olika tillverkare borgar för att ett specifikt problem enbart drabbar en del av enheterna, så ur säkerhetsperspektiv är det positivt att vi får ytterligare en tillverkare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Tvärtom, flera olika tillverkare borgar för att ett specifikt problem enbart drabbar en del av enheterna, så ur säkerhetsperspektiv är det positivt att vi får ytterligare en tillverkare.

Problemet är att denna tillverkare kommer bara förse sig själv med dessa kretsar, och eventuella problem kan i största utsträckning bara upptäckas av den som kontrollerar direkta kommunikationen med modemet, OS tillverkaren, dvs Apple själva, som inte kommer ha något intresse att delge denna informationen. Kommer inte finnas någon transparens för slutanvändare.

Permalänk

Jag ser detta som självklarhet. Apple är så stora så de har ekonomisk sett inga problem att göra detta. Snart börjar de säkert med egen skärmtillverkning, fast det kanske svårare och man bör upp i extrema volymer för att få det ekonomisk hållbart. Förr sålde de displayer med olika kvaliter till olika tillverkare och de är då behov att både sälja till premium och budget mobiler.

Skrivet av Ryssfemma:

Jag välkomnar Apples värderingar gällande integritet i min hårdvara. Förvånande att så många som hejar på t.ex Bahnhof för deras privacy inte faktiskt slår på bröstet för integritetens enda hopp inom IT idag, Apple.

Den var rolig, årets skämt helt klart!
Integritet är annars ett stort problem. Google är extrema med deras övervakning, där det mesta är frivilligt och faktiskt för användaren ofta bra, jag tänker t.ex. på Google Maps Timeline. Där man kan se var man har varit när som helst. Jävlar vilken övervakning om denna information kommer ut i fel händer.

Så google bör man undvika, Apple bör man främst undvika för att de blir för dominant och låser in i sitt ekosystem, inget fara så länge som de har en liten marknadsandel, men blir denna för stor stagnerar utvecklingen.
Men man bör undvika Apple av samma anledning om man tänker på integritet, vi kommer dock till ett skede där användaren får offra så mycket om den inte går med det. Bara ta en sådan sak som att ens klocka dagligen ska få vikt från ens badrumsvåg, i mitt fall så vet vågtillverkaren om min vikt dagligen. En tredjepart mellanhand som skickar datan från vågtillverkaren till telefontillverkarens databas är inblandad och sist telefontillverkaren vet om det.
Så 3st helt olika företag vet om min vikt dagligen för att min arbandsklocka ska veta det, men det är bekvämt.

Permalänk
Medlem

Big Brother USA kommer nog ha sin näsa i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jag välkomnar Apples värderingar gällande integritet i min hårdvara. Förvånande att så många som hejar på t.ex Bahnhof för deras privacy inte faktiskt slår på bröstet för integritetens enda hopp inom IT idag, Apple.

Jag har gillat Apples integritet, men är inte lika säker längre......

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag har gillat Apples integritet, men är inte lika säker längre......

https://sneak.berlin/20201112/your-computer-isnt-yours/

Hmm, det där borde ju inte vara okej ur ett GDPR perspektiv om man tänker på Shrems II..

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Är ju Intels gamla modem verksamhet de sitter på, de har aldrig varit särskilt snabba på att få fram produkter och det är väl därför det dröjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Med egen CPU / GPU och eget modem så styr de ju i princip allt sen så inte konstigt.

Skärmen, batteriet och kameror är väl inte deras egna?

Permalänk
Medlem

Mobiluppkoppling inbyggt i en Air känns som en sjukt nice uppgradering i min värld.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Skärmen, batteriet och kameror är väl inte deras egna?

OLED-skärmen är designad av Apple men kontraktsproduceras av Samsung. LCD-skärmarna är rena standard-produkter.

Batterierna är standardprodukter idag, bara formade precis som Apple vill ha dem, men de verkar jobba på den saken.

Kamerorna har en standard-sensor, men jag tror att kombinationen av sensor och optik är unik för Apple. Det är dock inte speciellt ovanligt, andra mobiltillverkare gör samma sak.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Snart kommer de väl tillverka smarta kylskåp, tvättmaskiner osv. Ni vet, som Samsung.
Kanske är det så att alla apparater, prylar, redskap, möbler etc. stora som små, elektronik eller ej, kommer tillverkas/säljas av Apple. Sen så behöver vi ju också mat, dryck och läkemedel vi människor. Låt Äpplet rädda oss från all vad heter budgetprodukter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Snart kommer de väl tillverka smarta kylskåp, tvättmaskiner osv. Ni vet, som Samsung.
Kanske är det så att alla apparater, prylar, redskap, möbler etc. stora som små, elektronik eller ej, kommer tillverkas/säljas av Apple. Sen så behöver vi ju också mat, dryck och läkemedel vi människor. Låt Äpplet rädda oss från all vad heter budgetprodukter!

Skulle lätt köpa t.ex. huvudvärkstabletter och plåster från Apple, tänk stilren förpackning där det är en upplevelse bara av att öppna den...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Ja ska dom inte ta å köpa upp globalfoundries så dom också kan tillvärka kretsarna helt själva ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Mobiluppkoppling inbyggt i en Air känns som en sjukt nice uppgradering i min värld.

De har ju haft den möjligheten i 12 års tid utan att ha tagit den. Själv hade jag väl första bärbara datorn med integrerat 3G-modem omkring 2008 så tekniken har funnits länge och fungerat väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja ska dom inte ta å köpa upp globalfoundries så dom också kan tillvärka kretsarna helt själva ^^

GF hoppade av 7nm tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

GF hoppade av 7nm tåget.

Jo jag vet, men med appels plånbok så kan dom komma in i leken igen ^^ samt betyderligt billigare att köpa upp en befintlig aktör än att börja från grunden.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Jo jag vet, men med appels plånbok så kan dom komma in i leken igen ^^ samt betyderligt billigare att köpa upp en befintlig aktör än att börja från grunden.

Förmodligen rätt, men det krävs väldigt mycket avancerad kompetens som tar tid att bygga upp eller köpa in, GF är inte där, och ändå är det svårt att få det att fungera. Och en ny fabrik kostar typ 50-100 miljarder och dubbla siffran för att säkerställa kontinuitet och kunna hålla tempot gentemot TSMC. Den här industrin är helt cracy.

Permalänk
Medlem

En annan indikation på att Apple menar allvar med modemen är att de nu är mycket mer aktiva i standardiseringsorganet 3GPP som är själva basen för mobilstandarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Förmodligen rätt, men det krävs väldigt mycket avancerad kompetens som tar tid att bygga upp eller köpa in, GF är inte där, och ändå är det svårt att få det att fungera. Och en ny fabrik kostar typ 50-100 miljarder och dubbla siffran för att säkerställa kontinuitet och kunna hålla tempot gentemot TSMC. Den här industrin är helt cracy.

Självklart men är mer eller mindre ända valet 8m dom inte skulle börja om från början samt helt slippa va beroende på andra bolag, liksom att köpa Samsung eller TSMC kommer aldrig hända.

Visa signatur

here we go!