Grafikprestanda i Cyberpunk 2077

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

I DLSS 2.0 så har det neurala nätverket mer rollen av att välja vilka pixlar som ska uppskalas, för att sedan matas till en vanlig uppskalare. Dessa pixlar tas från de X föregående bildrutorna. Ju närmare i tiden dessa är, desto bättre blir effekten.

Vet vi hur många bildrutor tillbaka den kollar? Eller det kanske varierar?

Har inte funderat över det tidigare men DLSS är ju ganska intressant teknik 🤔

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

60-65 fps 1440p med allt på max (utan rtx såklart...funkar inte till AMD än)
Jag är nöjd Har inte kommit till riktigt påfrestande zoner än, men det ser bra ut

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MorbidPytte:

Ser ingen grafisk skillnad mellan DLSS ”ultra performeance” eller lägre ”performance”. Bara att det flyter på bättre med ultra.
Enda som jag stängt av är Film grain och motion blur
Varför skulle det se dåligt ut?

För att den scalar upp från 720P på Ultra?

Du ser ingen skillnad på dessa 2 bilder alltså?

Kan du ta en print screen på din karaktär från inventory och posta? När du har DLSS på Ultra perf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Resultatet för 1070 1080p känns väldigt fel. Jag ett 1070 (icke överklockat), spelet på ultra, och det upplevs flyta på extremt väl, gissningvis över 60fps. Jag har visserligen inte kollat faktisk fps men jag tror inte på att det skulle vara under 50 fps.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Är detta ett spel som skulle må rätt bra av Vsync tilsammans med Gsync eller är jag ute och cyklar som vanligt?
Det jag menar är att vissa spel känns svinbra i 60 fps, medans andra spel är ospelbara i 60fps.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av CAD-Slaven:

Jag har samma och en 6700k prolle. Satte medium preset, ligger på ca 47 fps.

Tack! Då vet jag att det verkligen är rätt beslut att skippa detta spel i nuläget. Blir något att testa i framtiden

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

https://www.ghostarrow.com/how-to-increase-fps-performance-in...

Denna är bra för dom som har en potatis. Jag fick en del extra fps.
Kör på High och några på skuggor på medium i 1080p och ligger runt 60 fps med några dippar.

Jag fick möjligen lägre fps av detta, kanske också beror på att jag nu är i miljöer som kräver mer än i början.

Hur som helst har jag problem med låg fps och låg cpu- och gpu-usage - hur kommer man till rätta med det?

Komponenter enligt min signatur.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Vet vi hur många bildrutor tillbaka den kollar? Eller det kanske varierar?

Har inte funderat över det tidigare men DLSS är ju ganska intressant teknik 🤔

Jag vet inte om NVIDIA gått ut med det tidigare (jag hittade inget), men det kan vara ganska många och förmodligen fler ju lägre ner i upplösning man kommer. Skulle tro att t.ex ultra performance använder sig av fler samples för att skala upp bilden 9x jämfört med quality, men är inte helt säker. Det borde ju vara rimligt med tanke på att bildrutorna är närmare i tid och rum.

Men... i vissa fall kan DLSS 2.0 falla sönder. T.ex för partiklar, som förmodligen är mest uppenbart i death stranding.

Men jag hade en bild förut för wolfenstein youngblood där jag räknade hur många ghosting samples det blev. Jag kan räkna 12 st iallafall. Men det finns inget som säger att de måste använda alla 12st. Det är AI:n som väljer vad den ska ta med och vad som är skräp/ska fixa (bara att i det här fallet så verkar den inte fatta att det är skräp, möjligtvis för att det inte finns tydliga rörelsevektorer).

Till vänster är DLSS 1.9 som ghostar ur flammor och får dem att försvinna i tomma intet. Till höger är en ny algoritm som de arbetade på efter DLSS 1.9 som inte har dessa problem. Under är DLSS 2.0 som ghostar ur flammor och får dem att försvinna i tomma intet.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

För att den scalar upp från 720P på Ultra?

Du ser ingen skillnad på dessa 2 bilder alltså?

Kan du ta en print screen på din karaktär från inventory och posta? När du har DLSS på Ultra perf.

Ser ut som skit i inventory men i själva spelet är det inte mycket skillnad. Döm själv. Jag är väl helt bakom fötet haha
https://imgur.com/a/7FDHrGI

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorbidPytte:

Ser ut som skit i inventory men i själva spelet är det inte mycket skillnad. Döm själv. Jag är väl helt bakom fötet haha
https://imgur.com/a/7FDHrGI

DLSS verkar konstigt nog inte fungera i menyer. Skulle gissa på att det är en bugg?

Jag kör 1440p, RT Ultra med DLSS Performance. Man kan se skillnaden mot Native om man tar screenshots och jämför inzoomat, men om man bara spelar spelet så märker man absolut inte att det renderas i 720p. Det ser snarare ut som 1440p Native med någon slags FXAA aktiverat, vilket är helt okej för min del. Riktigt imponerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det var ett problem med DLSS 1.0 , men lär inte vara ett problem med DLSS 2.0. Prestandan skalar rätt så väl med upplösning. Den punkt där det händer (om det ens kan hända) måste programet köra i tusentals FPS ändå... så inget problem. Grafikkortet kan inte bara strunta i att rendera bildrutor heller, utan den väntar såklart med att visa en ruta om en beroende uträkning dröjer. DLSS använder tensorkärnorna (undantag DLSS 1.9 i Control som är väldigt lik DLSS 2.0).

Vill man ha en teknisk förklaring till det är att DLSS 1.0 var mer en typisk maskininlärd uppskalare, vilket tar tid. I DLSS 2.0 så har det neurala nätverket mer rollen av att välja vilka pixlar som ska uppskalas, för att sedan matas till en vanlig uppskalare. Dessa pixlar tas från de X föregående bildrutorna. Ju närmare i tiden dessa är, desto bättre blir effekten. Ett annat sätt att säga det är ju snabbare det går för DLSS, desto snabbare anpassar den sig. Hur stor skillnad det gör i praktiken är svårt att svara på, då jag utgår från en teoretisk grund.

I så fall så används ju inte tesorprestandan fullt ut hos de kraftfullare korten. Det är helt okej att det är så såklart, men trodde inte det var så

Permalänk
Inaktiv

Kollat diverse jämförelser mellan olika plattformar och PC:s. Går inte att säga annat än att Stadia är överlägset när man gör en bedömning av: visuellt/pris/enkelhet. Inte sett en bugg på 8h spelande. Tror säkert att en rigg med det senaste för 40000 ger bättre grafik just nu men Stadia kommer komma ikapp enklare och utan att man behöver ruinera sig. Att kunna spela på dator eller TV inom en minut är oslagbart.
3-5 år, sen är PC och konsollspelande som vi ser det idag dött.

Permalänk
Medlem

Ligger mellan 40-60 FPS utomhus och ~115 FPS inomhus.

Det spelar ingen roll vilken upplösning/settings jag kör med.
På 1440P / Ultra hamnar jag på runt 60% GPU utilization med datorn i sig.

Sätter jag spelet på 1280x1024 eller liknande hamnar jag på samma fps men med 20% utilization.
Kör senaste drivarna och jag har patchat spelet.

Hoppas det är något som löses inom närmsta framtiden.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ett nytt problem som jag inte kommer ihåg att jag upplevde igår, händer när jag trycker på Skip Ahead i konversationer:

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Hur funkar HDR i detta spel?, har läst att det är inte bra implementerat.

Har inte köpt spelet ännu, så jag kan inte testa själv.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

"Cyberpunk2077 + Reshade"
Try it

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

ni som tänkte spela Cyberpunk i 4k på ett 3070 räckte era 8GB Vram ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag som älskar grafik spelar med allt maxat i 2 560 × 1 440 och då har jag alternativet Psycho på raytracing. Snittar runt 35 FPS vilket inte gör mig något då allt över 30 FPS är spelbart i min värld 😁

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Jag som älskar grafik spelar med allt maxat i 2 560 × 1 440 och då har jag alternativet Psycho på raytracing. Snittar runt 35 FPS vilket inte gör mig något då allt över 30 FPS är spelbart i min värld 😁

Då klarar du dig i många år på din nuvarande dator 👍😁

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Efter patchen igår kväll så märker jag extrem stor skillnad. Jag har en 6700k och 1080ti och kör i 1440p. Innan patchen hoppade mina frames mellan 30-60 fps konstant på medium/low inställningar och såfort jag satte mig i bilen så blev det näst intill ospelbart. Nu efter patchen har jag kunnat vrida up iställningarna en del och kör medium och några på high och mina frames hoppar inte längre utan det flyter på väldigt bra. Jag kan även köra bil dock så dippar frames fortfarande när jag kör men inte alls som det var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jag fick möjligen lägre fps av detta, kanske också beror på att jag nu är i miljöer som kräver mer än i början.

Hur som helst har jag problem med låg fps och låg cpu- och gpu-usage - hur kommer man till rätta med det?
https://i.ibb.co/sjqSbQ3/fps.png
Komponenter enligt min signatur.

Du är cpu bound. Öka grafiska effekter så går gpu upp.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu har jag ingen koll på den sidan så förhoppningsvis kan du hjälpa till där, men har en hel del frågetecken runt deras test. Första, hur många är dom som testar? Om det inte sitter en armé med folk så finns det bokstavligen inte tid nog på dygnet att hinna med så många grafikkort och processorer.

Andra så står det att dom använder FRAPS för att fånga FPS. Det är inte möjligt för FRAPS fungerar inte med DX12 eller Vulkan.

japp det är säkert fake news som putin ligger bakom, mäta fps är svårt

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Då klarar du dig i många år på din nuvarande dator 👍😁

Haha japp så länge det inte blir under 30 FPS i nästkommande raytracing-spel!

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Blurrigt/fartränder efter karaktärer och fordon, någon som vet fix för det? :S
5700xt som gpu

Permalänk
Avstängd

Jag hittade äntligen inställning för crowd density den ligger under gameplay. Jag sänkte den från high to low vilket gjorde rätt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Tappade också sjukt mycket frames när jag kom ut till staden från Vs lägenhet men att sänka crowd density som @kazmion skrev hjälpte lite, tack för det!
Sitter på ett Ryzen 2600x och ett 3080 och gilder runt på 35-40 fps oavsett låg eller hög upplösning när det är som värst, tror ni processorn bottleneckar så hårt eller är det spelet som behöver patchas för att fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mochme:

Tappade också sjukt mycket frames när jag kom ut till staden från Vs lägenhet men att sänka crowd density som @kazmion skrev hjälpte lite, tack för det!
Sitter på ett Ryzen 2600x och ett 3080 och gilder runt på 35-40 fps oavsett låg eller hög upplösning när det är som värst, tror ni processorn bottleneckar så hårt eller är det spelet som behöver patchas för att fixa det?

Det kan säkert bli något bättre med några patchar, men ditt 3080 behöver ju en bättre lekkamrat. Om du vill satsa på lite billigare så minst en Ryzen 5 3600 eller än bättre ett 5600X om ditt moderkort stödjer det och du kan tänka dig den ökade kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WareZ:

Blurrigt/fartränder efter karaktärer och fordon, någon som vet fix för det? :S
5700xt som gpu

Testat motion blur->off?

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Testat motion blur->off?

Nepp, redan avstängt. kör inga "film" effects.. får se om kommande patch fixar det helt enkelt.
Har som testat alla inställningar in-game