Uppdaterad: Nvidia ber Hardware Unboxed om ursäkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

åååh nej, de blir inte sponsrade, de får väl köpa själva då...

Analytisk förmåga som en fiskpinne, ser jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pellen:

Från HUB's YT-kanal:

Hardware Unboxed
9 minutes ago
BIG NEWS

I just received an email from Nvidia apologizing for the previous email and they've now walked everything back.

This thing has been a real roller coaster ride for us over the past few days. I’d like to thank everyone who supported us, obviously a huge thank you to
Linus. There are many more of you who deserve a big thank you as well, so thank you, we really appreciate all for you. As for our video, it’s still coming and you can expect that tomorrow.

Det var en snabb pudel

Man vet när man fuckat upp när man pudlar offentligt på en helgdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Men varför måste just HU lägga ner mycket tid på den funktionen? Man kollar ju ändå på 3-4 olika recensioner om inte mer... Beroende på vad man är intresserad av? Är du intresserad av hur saker och ting funkar i vissa program eller Linux så söker man upp såna recensioner?

Det behöver dom absolut inte göra men RT är väl ändå en funktion som kan klassas som exempelvis skuggor så den kommer förr eller senare anses som helt självklar. Det var aldrig en sån här debatt när AA infördes utan folk accepterade att det var tungdrivet och sen var det bra med den saken.

Kollar faktiskt inte så mycket på den kanalen men se där finns ju tester då förstår jag inte riktigt varför NVidia är så upprörda kanske handlar det om något annat?

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Enda negativ med HU är väl deras val av plattform 3950X var verkligen inget bra val de bör uppgradera till 5900X så fort som möjligt för att minska flaskhalsarna för denna generation grafikkort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Tur att man böt till det röda laget. Har AMD gjort något liknande förut? Minns ej.

Yep! Med R9 Fury X . Där vissa reviewers om jag minns rätt fick order av AMD att skicka tillbaka kort så de kunde skicka dem till "mer positiva" tech reviewers. Fanns inte många kort till att börja med, fanns fler Fury X kort än 6900XT kort dock, heh.

Permalänk
Digital fyndjägare

Före:
Så synd om HardwareUnboxed... de får inga gratis kort längre.
Vi får inga ens när vi köpt dom.

Efter:
Nu är dom GLADA.
De får Gratis kort igen.
Vi får vänta vidare..... och fortsätta se på deras tester.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Omedvetet köpte eller lurade?

Nvidia skjuter sig själva lite i foten här. Både Nvidia och ett flertal andra använder ju recencenter som ren marknadsföring. Alla som tar emot Nvidias kort OCH ställer upp på Nvidias NDA är ju en del i Nvidias marknadsföring. Helst skulle jag se att fler youtube kanaler / sajter, ex vis sweclockers inte ställer upp på NDA, och agerar som oberoende testare. För just nu är de flesta mer eller mindre köpat eller sponsrade av Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Från HUB's YT-kanal:

Hardware Unboxed
9 minutes ago
BIG NEWS

I just received an email from Nvidia apologizing for the previous email and they've now walked everything back.

This thing has been a real roller coaster ride for us over the past few days. I’d like to thank everyone who supported us, obviously a huge thank you to
Linus. There are many more of you who deserve a big thank you as well, so thank you, we really appreciate all for you. As for our video, it’s still coming and you can expect that tomorrow.

Det var en snabb pudel

Nvidia räknade antagligen inte med denna backlashen, vilket är förvånansvärt då det inte behövs mer än genomsnittlig konsekvensanalysförmåga för att inse att det enbart kommer leda till negativ PR när man agerar på detta viset i denna branschen.

Oroväckande att det hände till att börja med, företagets egentliga åsikt i frågan lär ju inte ha ändrats - hade de kunnat komma undan med det så hade de knappast pudlat, utan fortsätt låta bli att ge kort till recensenter som inte höjer deras kort till skyarna oavsett hur bra eller dåliga korten är.

Fortfarande två till Nvidia.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jäkligt tråkigt såklart, men det är såhär världen fungerar tyvärr.
Man kan tex prenumerera på en biltidning, och se en tydlig röd tråd i vilka som köper annonser och vilka som vinner tester.
Företag spenderar pengar för att få något tillbaka, så enkelt är det.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem

"SweClockers har inte mottagit önskemål om ändrat redaktionellt fokus, där mer vikt ska läggas på tester av ray tracing. Redaktionens testsviter utformas för att på bästa sätt belysa hårdvarans kapacitet och externa företag tillåts inte påverka vare sig fokus eller testförfarande."

För att ni redan lägger fokus på strålspårning??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Yep! Med R9 Fury X . Där vissa reviewers om jag minns rätt fick order av AMD att skicka tillbaka kort så de kunde skicka dem till "mer positiva" tech reviewers. Fanns inte många kort till att börja med, fanns fler Fury X kort än 6900XT kort dock, heh.

Har du några länkar om det? Minns inget av det alls.

Det enda som håller tillbaka AMD från att bete sig likadant är väl att de är minst, det enda som håller tillbaka nvidia är tydligen solidaritet mellan techtubers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Kollar faktiskt inte så mycket på den kanalen men se där finns ju tester då förstår jag inte riktigt varför NVidia är så upprörda kanske handlar det om något annat?

Det som nog är en stor anledning till deras mail är att i hans första recension på 3080 FE så var hans DLSS/RT del av videon typ 2minuter, Men i det segmentet så avslutar han med att dem kommer att behöva mer tid och kommer att komma med mer tester på RT/DLSS

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Från HUB's YT-kanal:

Hardware Unboxed
9 minutes ago
BIG NEWS

I just received an email from Nvidia apologizing for the previous email and they've now walked everything back.

This thing has been a real roller coaster ride for us over the past few days. I’d like to thank everyone who supported us, obviously a huge thank you to
Linus. There are many more of you who deserve a big thank you as well, so thank you, we really appreciate all for you. As for our video, it’s still coming and you can expect that tomorrow.

Det var en snabb pudel

Kul, är man många får man makt, så enkelt är det, Nvidia märkte hyfsat snabbt att det blev ett jäkla liv och negativ publicitet.

Permalänk
Medlem

Folk är lite väl dömande i tråden.
Vet vi ens om Nvidia har varit kontakt med HU tidigare? Det kan mycket väl varit så att Nvidia har varit missnöjda med HU tidigare och påpekat saker utan att få gehör vid flera tillfällen.

Därav tänker jag inte döma Nvidias hanteringen av detta, eftersom vi inte sitter med alla korten på bordet, vad som har skett från första början.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Viking
Skrivet av Bl4ckIce:

Före:
Så synd om HardwareUnboxed... de får inga gratis kort längre.
Vi får inga ens när vi köpt dom.

Efter:
Nu är dom GLADA.
De får Gratis kort igen.
Vi får vänta vidare..... och fortsätta se på deras tester.

Det handlar inte om gratis kort.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Folk är lite väl dömande i tråden.
Vet vi ens om Nvidia har varit kontakt med HU tidigare? Det kan mycket väl varit så att Nvidia har varit missnöjda med HU tidigare och påpekat saker utan att få gehör vid flera tillfällen.

Därav tänker jag inte döma Nvidias hanteringen av detta, eftersom vi inte sitter med alla korten på bordet, vad som har skett från första början.

Oavsett var man står i frågan när det kommer till relationen mellan Nvidia och Hardware Unboxed, så tror jag inte att någon privatperson/gamer gillar att Nvidia för deras talan, sätter ord i munnen på dom och säger vad vi ska gilla och inte gilla.

Skrivet av Nvidia:

It is very clear from your community commentary that you do not see things in the way we, gamers and the rest of the industry do. Our Founders Edition boards and other Nvidia products are being allocated to other media outlets, that recognize the changing landscape of gaming and the features that are important to gamers and anyone buying a GPU today – be it for gaming, content creation or studio and stream.

Nvidia vet inte vad jag vill eller gillar.
Nvidia vet inte vad 99% av deras kundbas vill och gillar.
Dom ska ge fan i att låtsas som att dom för min talan när det kommer till sådant här.

Oavsett om dom av en ren slump skulle ha rätt enligt ovan citat så är det fortfarnade ovärdigt ett marknadsekonomiskt företag år 2020 att skriva så här.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Kanske ett uträknat PR-trick detta och HU var lämpligt target att få fram sitt budskap?

Tror ni inte det blir mer fokus på RT/DLSS hos recensenter efter detta? Ingen vill väl medvetet riskera att bli av med recensionsexemplar. 🤔 Management by fear (nvidia)...

Permalänk
Medlem

Aussies, don't trust aussies. They cheat at cricket and thus everything else

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har du några länkar om det? Minns inget av det alls.

Det enda som håller tillbaka AMD från att bete sig likadant är väl att de är minst, det enda som håller tillbaka nvidia är tydligen solidaritet mellan techtubers.

Var så länge sedan, finns lite brödkrumbs kvar https://www.reddit.com/r/hardware/comments/3adslw/amd_withdra...

Folks minnen är korta dock.

Citat:

Christine Browne informed me directly on the phone that the reason for withdrawing the sample was based on ‘KitGuru’s negative stance towards AMD’. She said that with limited product they wanted to focus on giving the samples to publications that are ‘more positive’ about AMD as a brand, and company.

Exakt samma sak, AMD ville inte ge kort till reviewers som fokuserade på prestanda istället för helhetspaketet och användarupplevelsen med AMDs produkt. Så gräset är lika grönt på andra sidan, så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag vet att ingen vill lyssna på mig när jag brukar skriva likande tankar.
Vi konsumenter kan styra om vi VILL.
En avbeställning med ett mail till butiken man hr beställt ifrån med motivering vi beställer inte kort som inte finns i lager på fler månader, eller jag avbeställer pga X företags recensionspolicy kommer om tillräckligt många har lite stake att resultera i roliga resultat i framtiden.
Tillverkare må ha mycket makt, men det kan konsumenterna också skaffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Enda negativ med HU är väl deras val av plattform 3950X var verkligen inget bra val de bör uppgradera till 5900X så fort som möjligt för att minska flaskhalsarna för denna generation grafikkort.

Det har dom redan sagt att dom ska göra, men just nu är det tidsbrist

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det har dom redan sagt att dom ska göra, men just nu är det tidsbrist

Samt kretsbrist

Permalänk
Medlem

VP of PR skickar mail direkt till HW unboxed. Nu pudlar de. Kommer nog bli kul end of year diskussion för den VPn..

Nästa gång skulle han kanske delegerat det här till någon under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Oavsett var man står i frågan när det kommer till relationen mellan Nvidia och Hardware Unboxed, så tror jag inte att någon privatperson/gamer gillar att Nvidia för deras talan, sätter ord i munnen på dom och säger vad vi ska gilla och inte gilla.

Nvidia vet inte vad jag vill eller gillar.
Nvidia vet inte vad 99% av deras kundbas vill och gillar.
Dom ska ge fan i att låtsas som att dom för min talan när det kommer till sådant här.

Uppriktigt så tror jag att de vet vad vi gillar, eftersom om det inte visste så hade de inte sålt så många dunderdyra kort som om det vara lösgodis en lördagskväll.

Jag får nästan panik när jag tänker på hur galet 7000sek+ kort säljer, det om inte annat e ett bevis på att de vet vad "vi" gillar...

Enligt mig så är vi galna och jag hoppas på bättring med det blir ju bara värre och värre och "vi" verkar acceptera dessa hutlösa priser utan att knappt ens rycka på axlarna, galet!!!

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Det här är ju inte recensioner till grafikkort du länkat till. Kollar man t.ex deras 3070 review dissar han 3070 fullständigt för att det inte klår 2080ti i RT/DLSS prestanda. Att det kostar hälften så mycket spelar ingen som helst roll. Och detta av en kille som normalt tycker pris/prestanda är helt avgörande.

I deras 6800XT review testar han SOTR och Dirt 5 med RT, 3080 ser ungefär likvärdigt ut med 6800XT. Det kanske hade varit bättre att utlämna den informationen helt om man ändå inte gör det ordentligt.

Och så här fortsätter det. Jag tror helt enkelt Steve inte är intresserad, han gillar att benchmarka spel med "level playing field" på AMD och Nvidia och gör det därefter. Man får väl säga att han är rätt rigorös med dessa tester så det finns ju ett värde, därav tycker jag Nvidia tar i lite mycket när dom stänger av honom. Men helt oskyldig till detta är han inte.

Hade nog varit bättre för honom att han är helt öppen med att grafikkort skall reviewas med minsta gemensamma nämnare, istället för att kasta en massa skit på tekniker som bara det ena laget klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Samt kretsbrist

Det tror jag inte, dom har ju testat alla nya Ryzen 5xxx så cpuer har dom men det är mycket att testa om

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag vet att ingen vill lyssna på mig när jag brukar skriva likande tankar.
Vi konsumenter kan styra om vi VILL.
En avbeställning med ett mail till butiken man hr beställt ifrån med motivering vi beställer inte kort som inte finns i lager på fler månader, eller jag avbeställer pga X företags recensionspolicy kommer om tillräckligt många har lite stake att resultera i roliga resultat i framtiden.
Tillverkare må ha mycket makt, men det kan konsumenterna också skaffa.

Håller med till 100%, slutar konsumenter att handla produkter så lär det inte dröja länge innan det blir förändring. Tillverkarna har inte mer makt än vad vi ger dem(läs pengar).

Jag har tex en policy att inte köpa lunch ute över 100kr, så när restaurangen höjer priset så går jag någon annanstans, sen finns det givetvis undantag ibland vill man lyxa till det.
Sorry för offtopic. Mvh F

Permalänk
Medlem

Är der nån som vet var han köper sin läder jacka? Jag vill också ha en sån!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag vet att ingen vill lyssna på mig när jag brukar skriva likande tankar.
Vi konsumenter kan styra om vi VILL.
En avbeställning med ett mail till butiken man hr beställt ifrån med motivering vi beställer inte kort som inte finns i lager på fler månader, eller jag avbeställer pga X företags recensionspolicy kommer om tillräckligt många har lite stake att resultera i roliga resultat i framtiden.
Tillverkare må ha mycket makt, men det kan konsumenterna också skaffa.

Det du pratar om kan fungera, men i just det här fallet finns ingen annan att gå till för att köpa grafikkort. AMD har inga kort som man kan köpa istället för 3080 nu och innan det så hade de inga kort med matchande prestanda. Det är inte som med ditt exempel av restauranger där det finns många fler ställen som konkurrerar med varandra. Låt oss säga att nån gör som du säger och avbokar sitt 3080 och skriver ett klagomål, vad ska han då köpa istället när det inte finns något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Uppriktigt så tror jag att de vet vad vi gillar, eftersom om det inte visste så hade de inte sålt så många dunderdyra kort som om det vara lösgodis en lördagskväll.

Jag får nästan panik när jag tänker på hur galet 7000sek+ kort säljer, det om inte annat e ett bevis på att de vet vad "vi" gillar...

De vet att vill ha bättre prestanda, inga konstigheter, något annat hade bara varit märkligt.

Däremot så har de ingen aning om var gemene konsument står i frågan om raytracing och dlss, främst för att dels väldigt få(procentuellt) av världens gamers faktiskt äger ett kort som stödjer det, och dels för att väldigt få spel stödjer det rent allmänt - men det är denna punkten som de använder som skarp ammunition mot HWUB när de indirekt säger "gamers vill veta mer om och bryr sig om raytracing och DLSS, men ni gör inte som gamers vill, så därför kommer vi sluta sammarbeta med er", och det är som Linus säger "some presumptuous *****".

Återigen dock, även om de skulle råka ha rätt, så är det ovärdigt ett företag som Nvidia att uttrycka sig på detta viset och föra folks talan. Vad dom gör här är att föra sin egen talan (för det är Nvidia själva som pushar för raytracing och dlss - inget fel med det), och försöker förklä det som att dom bara gör vad deras konsumenter vill.

Det är minst sagt, äckligt beteende.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.