Permalänk
Medlem

"tyst" Varmilo med "lysande knappar"?

Ursäkta om detta är en dum fråga, men är lost i djungeln. Köpte mig ett Varmilo med MX brown när jag inredde mitt Corono-kontor hemma - nu kommer klagomålen om "oväsen". Så, kollar på att köpa ett med MX Red Silent, eller finns det nåt bättre?

Jag skulle även vilja ha så det lyser igenom knapparna så bokstäver etc syns på i mörker (jobbar en del nattjobb), men verkar inte hitta det i Varmilos sortiment?

Jag är inte låst på Varmilo, men vill bara ha ett rejält tbord (som inte ser ut som ett rymdskepp...)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Ursäkta om detta är en dum fråga, men är lost i djungeln. Köpte mig ett Varmilo med MX brown när jag inredde mitt Corono-kontor hemma - nu kommer klagomålen om "oväsen". Så, kollar på att köpa ett med MX Red Silent, eller finns det nåt bättre?

Jag skulle även vilja ha så det lyser igenom knapparna så bokstäver etc syns på i mörker (jobbar en del nattjobb), men verkar inte hitta det i Varmilos sortiment?

Jag är inte låst på Varmilo, men vill bara ha ett rejält tbord (som inte ser ut som ett rymdskepp...)

Testat att bara dra på lite o-ringar på ditt tangentbord? De tar bort de värsta ljudet som uppstår då tangenterna bottnar. Däremot tappar du dock en mm eller två "i höjd" på knapparna.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Testat att bara dra på lite o-ringar på ditt tangentbord? De tar bort de värsta ljudet som uppstår då tangenterna bottnar. Däremot tappar du dock en mm eller två "i höjd" på knapparna.

Det skulle kunna vara ett alternativ - tack! Dock så löser det inte lyset, som är ett "nice to have".

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Om det finns backlight på tangentbordet (som jag uppfattat som det gör) men inte keycapsen lyser igenom så kan du byta keycaps till några som lyser igenom, tex inet har ett gäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Ursäkta om detta är en dum fråga, men är lost i djungeln. Köpte mig ett Varmilo med MX brown när jag inredde mitt Corono-kontor hemma - nu kommer klagomålen om "oväsen". Så, kollar på att köpa ett med MX Red Silent, eller finns det nåt bättre?

Jag skulle även vilja ha så det lyser igenom knapparna så bokstäver etc syns på i mörker (jobbar en del nattjobb), men verkar inte hitta det i Varmilos sortiment?

Jag är inte låst på Varmilo, men vill bara ha ett rejält tbord (som inte ser ut som ett rymdskepp...)

Jag hade nog testat ett först om möjligt och se hur det låter. Som jag skrev i en annan tråd så spelar det otroligt liten roll vilka switchar du har i ett tangentbordet för den totala ljudnivån. Det är inte brytarna som låter, det är tangentbordets resonans när du slår ner dem i botten. Detta kan till viss del dämpas av O-ringar men det kommer inte bli någon natt och dag-skillnad. (EDIT: Med brassklappen att ljudet kan ha olika karaktär så att det upplevs som mer eller mindre irriterande, men bruna Cherry är inte speciellt taktila och den lilla skillnaden som dämpningen på stammen gör är ingenting i förhållande till hur mycket det låter när du slår ner knappen i botten oavsett vilken brytare du använder).

https://www.youtube.com/watch?v=12L0QZFf2XA&t=257s

Här kan du jämföra skillnaden mellan bruna, silent red och båda två med eller utan o-ringar. Det är inte direkt någon enorm skillnad.

Det enda sättet att få ett mekaniskt tangentbord att bli någorlunda tyst är antingen att ljuddämpa lådan, eller lära dig att skriva utan att slå tangenterna hela vägen ner i botten.

Eller löpa linan ut och bygga ett eget tangentbord med smorda brytare och dämpningsmattor, om du har några veckor och några tusenlappar över.

Som referens har jag två tangentbord jag använder ofta, där det ena har Boba U4 (taktila) och det andra har Novelkey Cream (linjära). De låter ungefär lika mycket om man håller dem vid örat. Ingen av dem låter något speciellt om man håller dem på en bits avstånd (inte nog för att höras). Det med Creams låter mer än det andra, trots samma låda. Skillnaden är att jag inte har hunnit fixa något bra dämpmaterial i det med linjära brytare så det är lite mer ljud när man slå ner. Däremot är det ett väldigt trevligt ljud så jag kommer nog behålla det så. Jag har ingen lös cherry brown att jämföra med men jag känner mig otroligt säker på att säga att den största skillnaden är att den skrapar lite mer eftersom den inte är smord, men det är ingen enorm skillnad. Däremot sitter de bruna brytarna jag har i ett Varmilo 109m och det låter otroligt mycket mer än något av de andra tangentborden. Burkigt, ihåligt och ett lätt metalliskt ljud när man skriver. Om det är samma för dig, vilket jag kan tänka mig, så är jag ganska säker på att det inte kommer bli en enorm skillnad i total ljudnivå på att gå på röda silent-switchar istället.

Är du inte rädd om garantin hade jag snarare tipsat om att skruva upp tangentbordet och kasta in några gamla musmattor eller så, det kommer nog göra en tydlig skillnad i ljudnivå oavsett brytare.

EDIT2: Just det ja, en desk mat gör också en del skillnad, mer än vad jag trodde faktiskt. Så har du inte en sån så är det en billigare quickfix att börja med än att byta tangentbord helt och hållet. Deskmat, eventuellt O-ringar om du hamrar hårt på tangenterna eller om du pallar skruva upp tangentbordet så kasta in dämpning där. Där kommer du hämta in en del vad gäller ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Har matta. Tolkar det från svaren att det inte finns några alternativ ?

Klart det kan vara kul att modda, men jag vill just nu bara ha ett färdigt alternativ.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har du kikat på Ducky?

https://www.inet.se/produkt/6100995/ducky-one-2-mini-pure-whi...

De har med MX Silent switchar + RGB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Har du kikat på Ducky?

https://www.inet.se/produkt/6100995/ducky-one-2-mini-pure-whi...

De har med MX Silent switchar + RGB.

https://youtu.be/2C2UlapRElc?t=260

Skrivtest för referens. Misstänker att det inte kommer upplevas som jättetyst jämfört mot ett varmilo med bruna brytare. Observera även jämförelsen mot blå brytare som, i sig själva, låter bra mycket högre än både bruna och röda brytare men trots detta är det inte direkt mycket högre totalvolym på tangentbordet, mer att det är ett skarpare och mer ettrigt ljud tack vare klicken.

Så om jag låter som en pessimist här, vill jag bara understryka att jag inte tycker att du ska lägga pengar på att köpa ett nytt tangentbord med "tysta" brytare innan du själv har testat och jämfört och bekräftat att ljudet är acceptabelt för dig. Det är möjligt att du tycker att ljudprofilen blir mer acceptabel och då är det bara att byta, men att köpa grisen i säcken och tro att det ska vara markant tystare tror jag leder till besvikelse.

Vill man ha ett tyst (tyst på riktigt) tangentbord från butik bör man inte kolla på mekaniska tangentbord ö.h.t. är min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Har du kikat på Ducky?

https://www.inet.se/produkt/6100995/ducky-one-2-mini-pure-whi...

De har med MX Silent switchar + RGB.

jo då! men det är här jag är lost - lyser det där igenom knapparna?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

jo då! men det är här jag är lost - lyser det där igenom knapparna?

Japp. Länkade en film ovanför där du kan se hur det är in action.

Permalänk
Medlem

Har tre varmilo, med MX brown, silent red och silent black. Skulle nog påstå att det är markant skillnad i ljudnivå mellan brown och de två silentvarianterna, de sistnämnda verkar så att säga ljuddämpade i alla riktningar inte bara i själva nerslaget. Om man exempelvis låter fingrarna glida längsmed baksidan av F-tangenterna så prasslar brown rejält medan silent red och black är helt tysta.

Testade snabbt med en ljuddmätarapp på telefonen och det skiljer 15+ "app-decibel" när jag försöker trycka på pil-ner tangengen med samma hastighet på brown vs silent red.

Det kan förstås bero på mer än bara switchen (det är olika modeller på tangentborden) men jag skulle nog tro att det finns en god chans att silent red eller black kan vara tillräckligt mycket tystare vs brown på just varmilo att det kan vara värt ett försök, åtminstone med öppet köp.

Däremot syns inte bakgrundsbelysningen genom keycapsen på något av dem, inte ens de med vita keycaps.