Permalänk
Medlem

Imponerande recension. Gick verkligen på djupet. Dock värt att nämna att även det som där ser ut som hård data är baserat på reviewerns upplevelse och dess ögon. Kan variera, men Q2 verkar ju ha bättre linser, om än marginellt. Riktigt trist att G2 inte riktigt når upp till förväntingarna. Känns som att de var galet nära att göra ett solklart val för PC.

Ser fortfarande mycket fram emot att få det. Längtat sen jag sålde min Index. Dock har jag förhoppningar om att Samsung kommer in och får Facebook att svettas. Med sina nya skärmar så har de potential att krossa på VR marknaden.

Jag kan dock inte vänta på nästa headset. Det kan dröja år. Men skulle inte förvåna mig om vi nästa höst har ny hårdvara som konkurrerar. Bara mjukvaran börjar komma med, och helst inte anpassad för mycket till Q2. Det skulle få konsollports att kännas som problemfria i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Vilket skräp jag fått hem!

Värre fresnel rings och godrays än min G1 och så har jag också problem med banding-liknande statiska horisontella linjer över hela panelen. Precis lika svårt att komma över som mura på äldre headsets. Det görs sig påmint varje gång med rör på huvudet. Det var panelen det, sedan vill också joysticken på höger controller gärna fastna längst ut till höger eller uppåt.

Mitt ligger i kartongen igen. Skärpan utanför sweetspot är oacceptabel och förstör realismen i flightsims. Överväger ångerrätt och väntar in ev justeringar.

Har HP ändrat linserna till produktion? Det var ju ingen hejd på hyllningskörerna på YT. Är dom alla "köpta" eller gjorde HP en fulning och levererade förhandsex med bättre linser? Eller fick vi som beställde på HP Store "fulbatchen" och anledningen till att alla andra är försenade är pga att dom jobbar på förbättringarna? I sådana fall hade jag velat vänta till februari.

Nu har vi tekniken för upplösning, vi har grafikkort som pallar med. Nästa utmaning i VR är bättre linser. Det är A och O. Jag kan leva med snävt FOV men då måste det fanimej vara skarpt rakt igenom.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Jag har bara hunnit köra litegrann, men jag skulle säga att jag var väldigt impressed, mitt Q2 skulle jag än så länge säga är Happy Meal-material i jämförelse. Men jag är inte någon SIM-are så kanske skiljer sig vad man är ute efter. Dessutom brukar jag inte vara kräsen alls, behöver man titta rakt på, så gör jag det, vet att alla har olika preferenser så säger inte att någon annan har fel Utan för att poängtera att det finns nöjda användare som inte är Youtubers etc. Men dessutom kan det vara värt att poängtera att jag är en väldigt ny VR-are över lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taliyah:

Jag har bara hunnit köra litegrann, men jag skulle säga att jag var väldigt impressed, mitt Q2 skulle jag än så länge säga är Happy Meal-material i jämförelse. Men jag är inte någon SIM-are så kanske skiljer sig vad man är ute efter. Dessutom brukar jag inte vara kräsen alls, behöver man titta rakt på, så gör jag det, vet att alla har olika preferenser så säger inte att någon annan har fel Utan för att poängtera att det finns nöjda användare som inte är Youtubers etc. Men dessutom kan det vara värt att poängtera att jag är en väldigt ny VR-are över lag.

Ja, alltså. Håller man sig till sweetspot och inte har några behov av att vandra lite med blicken utan att röra på huvudet så saknar ju G2 konkurrens. Rakt i sweetspot så är det förstås kusligt skarpt - sådär som man alltid drömt om att VR en gång i framtiden skulle bli. Det stör mig att grafikkortet gör sitt jobb oväntat bra med FPS, G2 displayen gör sitt jobb med utmärkt upplösning för att sedan bli flaskade av undermålig linsdesign som bara släpper igenom en bråkdel av härligheten. Man eldar för kråkorna på något digitalt sätt.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Tråkigt att läsa angående kvaliteten på linserna och upplevelsen. Skumt att det kan skilja så.
Hoppas det löser sig för alla som är missnöjd antingen man lämnar tillbaka eller får ett nytt på reklamation.
Kanske det kommer bättre/fixade batcher.

Är det så svårt att sätta in acceptabla linser i ett VR headset 2020?
Gör HP om samma sak med kvalitets problem som vid lanseringen av G1:an fast ännu värre?

Man får väl se när man själv testar. Känns lite som ett lotteri.

Permalänk
Medlem

Det är väl rätt vanligt på andra headset att man 'moddar' linsen (byter ut), får väl göra det på G2 också tids nog.

Beställde från Webhallen, riktigt trött på väntan.. 15 januari?! känns ju också rätt orimligt. För att älta gammalt groll.

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Det var ju ingen hejd på hyllningskörerna på YT. Är dom alla "köpta" eller gjorde HP en fulning och levererade förhandsex med bättre linser?

Tanken slog mig redan när headsetet visades upp första gången på YouTube av MRTV och jag frågade om han kunde visa en jämförelse mellan G2an och G1an och jag aldrig fick något svar eller ens en kommentar på min fråga. Ställde sen samma fråga för varje nytt klipp han släppte med G2an där jag bad honom göra en jämförelse, inte bara mot andra headsets utan även mot G1. Som sagt, fick aldrig ens en kommentar. Kändes där redan helt sjukt att få se massor av jämförelser mot div andra headsets men inte ett ord om G1an. Bara massa lovord om hur fantastisk G2an var och hur mycket bättre den var än alla andra headset.

Det här var något som fick mig själv att tänka att HP kanske sagt att du kan få visa upp vår produkt men vi vill inte se eller höra några jämförelser mot vårt eget G1-headset.

Efter ett tag gav jag därför upp men när sen även Tyriel Wood - VR Tech på YT fick tag i en G2a fick jag nytt hopp om att kunna få en schysst jämförelse. Han är ju bl a känd för att göra jämförelser direkt genom linserna på olika headsets. Tyvärr (och till min förvåning måste jag säga eftersom han alltid känts väldigt "reko" i mina ögon) upprepades samma sak än en gång...blev aldrig någon direkt jämförelse mellan G2an och G1an och inte ett pip till svar på mina frågor och kommentarer. Bortsett från andra tittare som höll med om att det hade varit väldigt intressant att se den direkta skillnaden (förbättringen?) jämfört med föregående modell, dvs G1an. Speciellt för alla som sitter med en G1a och funderar på om byta till en G2a.

Så...med det här sagt känns det väl inte helt långsökt att tro att HP redan från början var väl medvetna om att skillnaden mot G1an kanske inte var riktigt så stor som man med hjälp av div YT-profiler osv först ville påskina. Något folk nu börjat märka av "den hårda vägen".

Permalänk

Har fått hem mitt också nu. Är generellt sett nöjd med det, men även jag blev besviken med skärpan så fort man låter blicken vandra utanför mitten. Blev marginellt bättre när jag mätt avståndet mellan pupillerna och ställt in efter det. Men eftersom jag kommer från PSVR är mitt intryck fortfarande mycket gott och jag kommer behålla det. Hade antagligen inte varit lika imponerad om jag bytt från index eller liknande.

Det jag dock inte är lika imponerad av är SteamVR tillsammans med WMR. Har kraschat ett flertal gånger redan. Körde lite Half-life Alyx och spelet var otroligt snyggt, men frös en halvtimme in ungefär. Ställde in allt på ultra och upplösningen på 100%, tyckte allt flöt på bra fram till kraschen. Sitter med ett 3080 kort.

Under den korta tid jag hann spela tyckte jag kontrollerna kändes ok, men jag kommer byta till index kontrollerna i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Det är väl rätt vanligt på andra headset att man 'moddar' linsen (byter ut), får väl göra det på G2 också tids nog.

Beställde från Webhallen, riktigt trött på väntan.. 15 januari?! känns ju också rätt orimligt. För att älta gammalt groll.

Vet inte om det är så vanligt att byta ut själva linserna för det här syftet såvida man inte har glasögon och vill lösa det med ersättningslinser?

Vet dock att många byter ut själva ansiktsskyddet (har inget bra ord för det) för att komma närmre (ökad FOV) och/eller få ett bekvämare headset. Vissa antyder att det blir en större sweetspot på G2:an med denna lösning men jag har testat att plocka bort inlägget/skyddet helt och det gav visserligen (som väntat) betydligt större FOV men upplevde inte direkt någon större sweetspot.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av Sienar:

Dock har jag förhoppningar om att Samsung kommer in och får Facebook att svettas. Med sina nya skärmar så har de potential att krossa på VR marknaden.

Håller med om att det ska bli väldigt interssant att se vad Samsung ev har att bjuda på framöver när det gäller VR!

Innan jag skaffade min G1a hade jag ett Samsung Odyssey Plus som jag var väldigt nöjd med. Inte riktigt samma skärpa som i G1an men ändå väldigt bra. Tycker även fortfarande att både färgåtergivning och ljus var klart bättre än i G1an. I G1an (i jämförelse med Samsung O+) har jag alltid tyckt att den känns lite "grådaskig". Anledningen till att jag ändå valde att behålla min G1a var för skärpan. Eftersom jag spenderar mest tid i X-Plane där man behöver kunna se instrument osv tydligt var det viktigt för mig. Har dock alltid saknat hur mitt Samsung O+ headset fick allt att kännas mer "levande".

Av den anledningen hoppades jag verkligen att G2an skulle visa vara det bästa av de här två kombinerat - skärpan från G1an eller ev t om ännu bättre i kombination med bättre färgåtergivning och ljus från Samsung O+. Tyvärr blev det ju inte riktigt så. Har själv inte fått min G2a än och funderar i nuläget på om jag över huvud taget kommer hämta ut den när den väl kommer in. Eller om jag kanske istället ska vänta på kommande headset från t ex Samsung. Min G1a är ju ändå fortfarande helt OK.

När jag testat G2an hos min kompis som redan fått den hade jag ungefär samma upplevelse som många andra här...kanske något bättre/skarpare än G1an men inte alls den skillnaden jag hade hoppats på. Upplevde även som andra varit inne på hur det kändes som FOV var mindre än i G1an. Mer "cyklop-känsla". Vilket förstår beror på vad som diskuterats här, hur man är längre ifrån linserna i G2an jämfört med G1an. Har kvar den "ansiktsmask" från VR Cover vissa tipsat om som egentligen är för Samsung O+ och vi testade att byta till den. Dock upplevde varken jag eller min kompis någon större skillnad.

Jaja, är väl tur kanske att man har några veckor till på sig att fundera innan G2an går att få tag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Eftersom jag spenderar mest tid i X-Plane där man behöver kunna se instrument osv tydligt var det viktigt för mig. Har dock alltid saknat hur mitt Samsung O+ headset fick allt att kännas mer "levande".

Jag läste och kollade en oherrans massa G2 reviews innan och i stort sett samtliga kom väl fram till att G2:an mest är lämplig för simulatorer. Så jag var aldrig orolig eftersom jag till 90% sitter bakom spakarna i en Airbus. Tills jag testade själv. Jag har delat lite av mina tankar här ang instrumenten:

https://www.avsim.com/forums/topic/591629-returning-my-g2-any...

Fick dock dålig respons så vet inte om folk inte vill höra eller om det finns olika versioner av headsetet. I sådana fall har jag fått den sämre versionen, helt klart. Paradoxalt nog fungerar dock trackingen väldigt bra för mig, det är det visuella som avgör i mitt fall. De flesta hävdar motsatsen.

Hoppas du får ett bättre exemplar. Men en lätt distans till förhoppningarna är kanske på sin plats. Visar det sig att HP gör en justering i detta nu så kommer jag boka igen nästa år. För när G2:an visar upp sig i sweetspot så är det en stor VR dröm utan konkurrens. Det är så galet vackert.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Jag läste och kollade en oherrans massa G2 reviews innan och i stort sett samtliga kom väl fram till att G2:an mest är lämplig för simulatorer. Så jag var aldrig orolig eftersom jag till 90% sitter bakom spakarna i en Airbus. Tills jag testade själv. Jag har delat lite av mina tankar här ang instrumenten:

https://www.avsim.com/forums/topic/591629-returning-my-g2-any...

Fick dock dålig respons så vet inte om folk inte vill höra eller om det finns olika versioner av headsetet. I sådana fall har jag fått den sämre versionen, helt klart. Paradoxalt nog fungerar dock trackingen väldigt bra för mig, det är det visuella som avgör i mitt fall. De flesta hävdar motsatsen.

Hoppas du får ett bättre exemplar. Men en lätt distans till förhoppningarna är kanske på sin plats. Visar det sig att HP gör en justering i detta nu så kommer jag boka igen nästa år. För när G2:an visar upp sig i sweetspot så är det en stor VR dröm utan konkurrens. Det är så galet vackert.

Bra inlägg, både här och på AVSIM. Trist att höra vad du skriver eftersom jag precis som du verkligen sett fram emot det här headsetet efter allt man hört och sett ang det sen i somras. Trist att så många nu känner att det inte alls motsvarade förväntningarna. Som i sin tur till stor del baserats på vad man sett och läst. Där det mest varit idel lovord som tidigare nämnt.

Ang dålig återkoppling på din tråd hos AVSIM är min egen erfarenhet att det inte alltid är populärt att leverera budskap som majoriteten inte vill höra. Även om det som sägs är sant. Lite som att den stora massan i vissa frågor hellre kör ner huvudet i sanden samtidigt som de maniskt upprepar "Det är inte sant, det är inte sant..." Påminner en del om det svenska samhället idag utan att snöa in på den typen av diskussioner.

Jag är iaf väldigt tacksam för den info du delat och är något som får mig att än mer tveka om jag ens ska plocka ut min G2a när den dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Bra inlägg, både här och på AVSIM. Trist att höra vad du skriver eftersom jag precis som du verkligen sett fram emot det här headsetet efter allt man hört och sett ang det sen i somras. Trist att så många nu känner att det inte alls motsvarade förväntningarna. Som i sin tur till stor del baserats på vad man sett och läst. Där det mest varit idel lovord som tidigare nämnt.

Ang dålig återkoppling på din tråd hos AVSIM är min egen erfarenhet att det inte alltid är populärt att leverera budskap som majoriteten inte vill höra. Även om det som sägs är sant. Lite som att den stora massan i vissa frågor hellre kör ner huvudet i sanden samtidigt som de maniskt upprepar "Det är inte sant, det är inte sant..." Påminner en del om det svenska samhället idag utan att snöa in på den typen av diskussioner.

Jag är iaf väldigt tacksam för den info du delat och är något som får mig att än mer tveka om jag ens ska plocka ut min G2a när den dyker upp.

Tack,

Jag tycker dock du skall plocka ut den. Det går ju alltid att returnera (även om det blir en del trassel). Dels kan det vara produktionsfel/stress på de första headseten (förseningarna skvallrar ju om det). Sedan så är det inte säkert att du upplever samma som jag. Har hört att IPD kan spela roll här. Jag har 62 men har förstått att många med bredare IPD har bättre förutsättningar. Dvs tvärs emot hur det var på G1:an som jag tror var fast vid 62?

Men även om det kan variera så kände jag att jag ändå ville dela med mig av mina intryck. Och jag är ju uppenbarligen inte ensam om dessa. Tyvärr

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Tack,

Jag tycker dock du skall plocka ut den. Det går ju alltid att returnera (även om det blir en del trassel). Dels kan det vara produktionsfel/stress på de första headseten (förseningarna skvallrar ju om det). Sedan så är det inte säkert att du upplever samma som jag. Har hört att IPD kan spela roll här. Jag har 62 men har förstått att många med bredare IPD har bättre förutsättningar. Dvs tvärs emot hur det var på G1:an som jag tror var fast vid 62?

Men även om det kan variera så kände jag att jag ändå ville dela med mig av mina intryck. Och jag är ju uppenbarligen inte ensam om dessa. Tyvärr

Ja, är väl långt ifrån omöjligt att jag plockar ut den iaf. När man väntat såhär länge känns det lite surt att bara hoppa av när man äntligen är där. Har ju redan fått möjlighet att testa hos min kompis som jag nämnt tidigare och var som jag skrev måttligt imponerad. Tycker kanske inte att det var så illa som det beskrivits i vissa fall men hade definitivt hoppats på en större skillnad till det bättre jämfört med mitt G1.

Ang retur undrar jag hur det är med det för en sån här produkt som väl skulle kunna anses som "kroppsnära". Speciellt i tider som dessa. Webhallen har ju öppet köp även när man testat en produkt. Får dock dubbelkolla hur det är med just den här produkten. Så man inte står där sen med ett headset man inte vill ha och 7.349:- mindre i plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Mitt ligger i kartongen igen. Skärpan utanför sweetspot är oacceptabel och förstör realismen i flightsims. Överväger ångerrätt och väntar in ev justeringar.

Har HP ändrat linserna till produktion? Det var ju ingen hejd på hyllningskörerna på YT. Är dom alla "köpta" eller gjorde HP en fulning och levererade förhandsex med bättre linser? Eller fick vi som beställde på HP Store "fulbatchen" och anledningen till att alla andra är försenade är pga att dom jobbar på förbättringarna? I sådana fall hade jag velat vänta till februari.

Nu har vi tekniken för upplösning, vi har grafikkort som pallar med. Nästa utmaning i VR är bättre linser. Det är A och O. Jag kan leva med snävt FOV men då måste det fanimej vara skarpt rakt igenom.

Jag håller med om att det är ett irriterande problem, men eftersom alla VR-hjälmar verkar lida av det i hyfsat stor mån, så finns det kanske inte nån easy fix?
Är G2 ens sämre än snittet här? Jag tycker det känns som G2 får lite onödigt mycket skit just nu.. Förväntade vi oss en total revolution på linsfronten??

*edit*
Jag har inte fått min G2 än ska tilläggas. Ska jämföra med CV1 sen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Jag läste och kollade en oherrans massa G2 reviews innan och i stort sett samtliga kom väl fram till att G2:an mest är lämplig för simulatorer. Så jag var aldrig orolig eftersom jag till 90% sitter bakom spakarna i en Airbus. Tills jag testade själv. Jag har delat lite av mina tankar här ang instrumenten:

https://www.avsim.com/forums/topic/591629-returning-my-g2-any...

Fick dock dålig respons så vet inte om folk inte vill höra eller om det finns olika versioner av headsetet. I sådana fall har jag fått den sämre versionen, helt klart. Paradoxalt nog fungerar dock trackingen väldigt bra för mig, det är det visuella som avgör i mitt fall. De flesta hävdar motsatsen.

Hoppas du får ett bättre exemplar. Men en lätt distans till förhoppningarna är kanske på sin plats. Visar det sig att HP gör en justering i detta nu så kommer jag boka igen nästa år. För när G2:an visar upp sig i sweetspot så är det en stor VR dröm utan konkurrens. Det är så galet vackert.

För varje stor steg i VR har vi fått ett nytt bekymmer. DK2 hade massivt SDE. CV1 hade bättre SDE men nu var det godrays som var det nya problemet. Då menade man med "sweetspot" hur mycket vertical eller horisontellt spelrum man hade vid placering av headset innan man tappar focus. Jag har stått med CV1 ganska länge och för mig är steget till G2 en uppgradering. Men jag förstår exakt vad du menar. Det ett ett nytt bekymmer att centrala delen av linsen ger perfekt focus och vid en punkt lägre ut så börjar en yttre ring med sämre focus och detta kan du inte påverka genom placering av headset. Du kan kanske få lite bättre FOV men inte påverka suddighet i den yttre ringen. Hur suddig är det? För mig är bilden i yttre ringen mer skarp än bästa bilden på CV1. Ringens omfattning kanske varierar mellan olika headset... när jag testade DCS kunde jag läsa text även i den yttre ringen. Men då var det 100% res scale och 1.3 pp i spelet. Men det gör att man rör mer på huvudet än sina ögon. Ändå är det mer känsligt med flightsim då man ska kunna se så bra som möjligt i hela fältet och mindre för bildspel. Bäst att så många som möjligt delar med sig sina erfarenheter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Det ett ett nytt bekymmer att centrala delen av linsen ger perfekt focus och vid en punkt lägre ut så börjar en yttre ring med sämre focus och detta kan du inte påverka genom placering av headset.

Ursäkta semantikenpetighet: är det verkligen ett nytt problem? Både CV1 och Vive blir också påtagligt suddigare utanför mitten, men det märks kanske lite mindre pga den sämre upplösningen osv.
Nu har jag som sagt inte sett G2 så kan inte jämföra...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ursäkta semantikenpetighet: är det verkligen ett nytt problem? Både CV1 och Vive blir också påtagligt suddigare utanför mitten, men det märks kanske lite mindre pga den sämre upplösningen osv.
Nu har jag som sagt inte sett G2 så kan inte jämföra...

Det suddiga är irriterande på min G2 MEN det är inte lika suddigt som på rift s. Tror irritatioen beror på perfekt skärpa i sweetspotten.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Som svar på båda inläggen så tänker jag lite i samma banor...det kan möjligen vara så att linserna i G2 inte nödvändigtvis är sämre än konkurrenterna utanför sweetspot men HP/Valve har uppenbarligen lagt en oherrans massa finslipning i mitten för det är sjukt skarpt där. Objekt som betraktas nära är som att titta på en 4K skärm. Ögat har en förmåga att anpassa sig så det blir plötsligt väldigt uppenbart när det inte längre är så där skarpt. Om det är lite halvsunk över hela bilden så är man nog inte lika känslig. Lite som en jämnsmutsig vit soffa som fortfarande ser vit och fräsch ut. Tills man lägger dit en ny dyna.

Sedan sker visserligen övergången till oskärpa tidigare på G2:an. I några inlägg upp så finns en länk till ett test där man mätt skärpan och jämfört med Quest2

Är det ett problem? Kan man vänja sig? Jag vet inte...kanske. Men min initiala gutfeeling är att jag vill vänta lite till. Jag blev besviken. Förväntningarna var på en annan nivå. Det som stör mig är just att det är så jäääävulskt bra i mitten så man blir väldigt frustrerad över att linserna ligger ovanpå och över stora områden smetar sönder den fina upplösningen som grafikkortet och displayen har serverat på ett silverfat. Och för mig är det inte bara en principsak, det påverkar mig negativt i simulatorn.

Sedan är det en del småsaker som också stör. Skuggor och svärta till exempel. Normalt inga problem men när jag körde Vader Immortal så blev det väldigt uppenbart. Likaså nattflygning som saknar definition. Detta är väl dock inte unikt för HP då det handlar om LCDn. Men allt det hade jag lätt haft överseende med om skärpan hade varit jämnare över hela bilden.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ursäkta semantikenpetighet: är det verkligen ett nytt problem? Både CV1 och Vive blir också påtagligt suddigare utanför mitten, men det märks kanske lite mindre pga den sämre upplösningen osv.
Nu har jag som sagt inte sett G2 så kan inte jämföra...

Du har i för sig i princip rätt, dock på G2 kan du nästan dra en cirkel där övergång till suddig sker och det blir inte successivt värre länge ut mot kanten.

Permalänk
Medlem

Har inte alls samma problem som övriga verkar ha här, självklart blir det något suddigare utanför mitten men det är inte något jag alls har reflekterat över när jag väl använder glajjorna till det jag vill. Om jag däremot aktivt sitter och försöker hitta det suddiga så går det ju. Märkte ganska väl också att det blev mer påtagligt ju längre ifrån linserna mina ögon hamnade så en ny tunnare gasket kommer jag satsa på.

Får säga att jag är sinnessjukt imponerad av vad HP har lyckats åstadkomma med detta headset när man kommer från "första generationen" vr headset (HTC Vive). Antar att kilona kommer rasa och man går med ständig träningsvärk i benen under några veckor framöver

Spelade beatsaber under ett par timmar utan att ha några som helst problem med trackingen, så det problemet verkar vara åtgärdat eller otroligt överdrivet. Allt som allt otroligt nöjd med headsetet och det är som sagt ljusår bättre än "1gen" glajjorna.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Mizccc:

Har inte alls samma problem som övriga verkar ha här, självklart blir det något suddigare utanför mitten men det är inte något jag alls har reflekterat över när jag väl använder glajjorna till det jag vill. Om jag däremot aktivt sitter och försöker hitta det suddiga så går det ju. Märkte ganska väl också att det blev mer påtagligt ju längre ifrån linserna mina ögon hamnade så en ny tunnare gasket kommer jag satsa på.

Får säga att jag är sinnessjukt imponerad av vad HP har lyckats åstadkomma med detta headset när man kommer från "första generationen" vr headset (HTC Vive). Antar att kilona kommer rasa och man går med ständig träningsvärk i benen under några veckor framöver

Spelade beatsaber under ett par timmar utan att ha några som helst problem med trackingen, så det problemet verkar vara åtgärdat eller otroligt överdrivet. Allt som allt otroligt nöjd med headsetet och det är som sagt ljusår bättre än "1gen" glajjorna.

Härligt att höra någon som verkligen är nöjd och som du skriver, kommer man från ett HTC Vive eller Rift CV1 är det ett rejält kliv till det bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Har inte alls samma problem som övriga verkar ha här, självklart blir det något suddigare utanför mitten men det är inte något jag alls har reflekterat över när jag väl använder glajjorna till det jag vill. Om jag däremot aktivt sitter och försöker hitta det suddiga så går det ju. Märkte ganska väl också att det blev mer påtagligt ju längre ifrån linserna mina ögon hamnade så en ny tunnare gasket kommer jag satsa på.

Får säga att jag är sinnessjukt imponerad av vad HP har lyckats åstadkomma med detta headset när man kommer från "första generationen" vr headset (HTC Vive). Antar att kilona kommer rasa och man går med ständig träningsvärk i benen under några veckor framöver

Spelade beatsaber under ett par timmar utan att ha några som helst problem med trackingen, så det problemet verkar vara åtgärdat eller otroligt överdrivet. Allt som allt otroligt nöjd med headsetet och det är som sagt ljusår bättre än "1gen" glajjorna.

Samma här!

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Första intrycken:

Avbokade min sista förbokning(webhallen) och köpte en g2 från en trevlig herre här på swec.

Har hunnit bli något osäker efter alla klagomål, så det var spännande att äntligen får känna på den IRL.
Skärpan är där, absolut, ljudet är oki(men kanske förväntade mig än bättre efter all hype från Index releasen).
Klen fov, inga 114, ganska exakt som Rift S vill jag hävda.
Får mig att uppskatta min trådlösa VivePro än mer.
Även lite horisontell banding, mot enfärgade bakgrunder.
Men ytterst marginellt.
Jag kommer behålla den absolut, men den kommer modda för större fov och sweetspot.
SDE är borta, iallafall med enligt mina ögon.
Fantastisk bild helt enkelt, även om det blir något suddigt mot kanterna.

För mig är det tydligt att det är en nischad produkt, mot produktion, film och simulatorer.
Trackingen duger, men är sämre än oculus inside out, och år bakom lighthouse tracking.
Jag insåg även hur förbannat bra VivePro är för roomscale, måste vara den mest underskattade hmdn på marknaden.
Foven är bra mkt större än Rift eller G2.
Oled, bra upplösning, tracking och okomprimerad trådlös grafik.
Svårt att klå.

Nä, nu ska jag köra vidare i simulatorn.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Det som stör mig är just att det är så jäääävulskt bra i mitten så man blir väldigt frustrerad över att linserna ligger ovanpå och över stora områden smetar sönder den fina upplösningen som grafikkortet och displayen har serverat på ett silverfat. Och för mig är det inte bara en principsak, det påverkar mig negativt i simulatorn.

Skrivet av kusk0r:

Du har i för sig i princip rätt, dock på G2 kan du nästan dra en cirkel där övergång till suddig sker och det blir inte successivt värre länge ut mot kanten.

Ok förstår hur ni resonerar, och att det är en lite mer skarp övergång låter som något som skulle kunna irritera mig också! Vi får se

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Mitt ligger i kartongen igen. Skärpan utanför sweetspot är oacceptabel och förstör realismen i flightsims.

Trist att höra. Jag har inte provat mitt än men planerar likt dig att köra just flygsim.

Jag snubblade dock på denna tråden nyss: https://www.reddit.com/r/HPReverb/comments/ke98nt/how_i_got_m...

Den trådskaparen upplevde stor förbättring av att just rengöra linserna 🤔...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ValdrGalga:

Trist att höra. Jag har inte provat mitt än men planerar likt dig att köra just flygsim.

Jag snubblade dock på denna tråden nyss: https://www.reddit.com/r/HPReverb/comments/ke98nt/how_i_got_m...

Den trådskaparen upplevde stor förbättring av att just rengöra linserna 🤔...?

Tack för tipset, det är dock dessvärre inte så enkelt :-/ Man märker tydligt att det är linsernas konstruktion

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Bör bli bättre med inserts så man kommer närmare förhoppningsvis :). Nu har man faktiskt lyckats landa ett 3080 så nu har banken tömts med batterier och samsyng odyssey inserts. Amazon.se har fraktfritt iaf.

https://www.amazon.se/gp/product/B089GNHN7F/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Känns som man nog behöver budgetera för brandsläckare också. Lithiumbränder går inte släcka så det är iof poänglöst.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nä vilken jävla dynga.. Gör er själv en tjänst and stay the F away. Jag tror att ritprogram kom på blurr effekten från detta headset!

kontrollerna: Gillar utformningen mer än Q2 som är enligt mig på tok för små.
Dem fungerade okej och är bara ett litet problem av många problem med detta headset, dem tappar tracking ganska ofta: Om man stannar med armarna längs kroppen ett tag i avslappnat läge eller om man har händerna ovanför huvudet en kortare tid. Dem slocknar även ganska fort (battery save) så man ser dem inte om man lägger ifrån sig dem. Är man inne i vevandet så är dem som sagt helt okej. Lite missar här och där men kan nog förbättras med lite uppdateringar. (om det kommer några). vibrationen är mer ett surrande ljud än en vibration.

Spelade en kväll med G2 och batterierna tog slut.. Min Q2 är det samma batterier som när jag köpte headsetet över en månad sen. och det är endast ett batteri i och dem använder IR. Så man kan spela i mörker om man så vill. G2 är väldigt känsliga i vilket ljus man spelar har jag även märkt. Edit: Batterierna jag använde = 1.6V 3000mWh Ni-Zn batterier.

headsetet testad med glasögon, linser med och utan själva masken som man sätter ansiktet i. (min IPD ligger väl inom valbar parameter)

Det är så suddigt att jag får magsår att man ens kan lansera en produkt som denna och hur i helvete folk har mage att säga att det är bra. Men visst smaken är som baken: Men om vi säger så här:

Ta två snusdosor och lägg en 10 krona på vardera dosa. Den 10 kronan representerar det ända som är bra (skarpt). Allt annat utanför den 10 krona är som en oljefläck och ju längre mot kanten desto suddigare. Det går från glasklart till oljefläck. HELT oanvändbart knappt läsbart och 10ggr värre än på g2an. På g2an så kommer det suddiga mycket längre ut. och overall mycket klarare bild över hela ytan totalt även om inte lika skarp i dem två tio kronorna jag nämnde ovan. så jag skulle säga att fov är kanske 60 om man räknar där bilden faktiskt är bra.

1/6 är grymt skarpt och bra, 1/6 är knappt godkänd 4/6 är suddigare än fläcken på fönstret i Lorry sketchen!
https://www.youtube.com/watch?v=Egxa5gYONiU

Nä usel edge to edge clarity och väldigt liten sweetspot men visst headsettet sitter bra som fan och skönt men inte helt enkelt att få det helt rätt då sweetspoten är så liten.

Nä den åker tillbaka med buller och bång köper hellre en q2 till och jaja facebook suger , fake account ftw... tråkigt som fan att denna hype skulle sluta i detta antiklimax..
Då har jag inte ens nämnt Windows mixed reality som är en helt egen finne i röven!

Skulle inte bli ett recension liknande inlägg. Men vill bara förbereda er på att inte ha höga förväntningar så slipper ni bli lika besviken som jag blev...

Testad på två system .. s1:
i5 8600K GTX980ti 32GB 3200 MHz - Half resolution
i7 9700KF RTX2080ti 16GB 3000MHz - Full resolution

Testat Vive, Rift S (mycket) och Quest 2(mycket( wired och wireless) ahh och nu HP G2.. edit123. index såklart också!
Jag skulle välja Rift S över denna. Så bekymmerfritt kontra det jag upplevt med G2an. Om jag nu inte redan ägde Q2an.
Bara gör en foliehatt och ett fake konto så är ni igång annars

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Vilken härva.
Finns det olika versioner av HP Reverb g2??
Man kan ju undra efter allt man läser. Förväntningarna är nere i källaren :-/

Tack för allas olika erfarenheter i.a.f