Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Vänner,

Den ena av mina kontroller har en tendens till att X och O-knapparna ska fastna i bottenläget. Någon annan som lider av samma problem? Känns lite som att någon hällt en Joltcola i den fast det ej är fallet. En slagning på Reddit visar att jag inte verkar ensam...

Edit: i övrigt har maskinen tjänat mig i stort sett perfekt i 20 timmar och jag längtar knappt efter nextgenspel m t p hur bra gamla lir som Apex Legends blev.

Jag lider av samma sak på den kontroller jag köpte vid sidan av. Dessutom knarrar det när man trycker ned knapparna i botten. Säkert nåt jag borde ta med en terapeut, men det äter på mig! Är det rimligt att gå tillbaka med den, eller framstår man som vansinnig? Vad har du gjort?

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat med ett billigt USB ljudkort för att få ut 3.5mm eller optisk direkt från enheten?

Det stör mig lite att ljudet i dagsläget måste gå:
Ps5-soundbar-tv-hörlursuttag-sändare till hörlurar

Även om det funkar så känns det inte optimalt. I en perfekt värld skulle allt vara hopkopplat hela tiden för att slå över till lurarna när jag trycker igång dem, däremelllan skicka ljudet som vanligt till soundbar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomenq:

Jag lider av samma sak på den kontroller jag köpte vid sidan av. Dessutom knarrar det när man trycker ned knapparna i botten. Säkert nåt jag borde ta med en terapeut, men det äter på mig! Är det rimligt att gå tillbaka med den, eller framstår man som vansinnig? Vad har du gjort?

Har skjutit lite på problemet men mailade kundservice där jag köpte idag och gnällde lite, så får vi se. Jag vill nog inte ha det så i alla fall. Problemet fluktuerar lite men ibland fastnar den verkligen, särskilt om jag förlägger tumtrycket till knappens ovandel.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Har skjutit lite på problemet men mailade kundservice där jag köpte idag och gnällde lite, så får vi se. Jag vill nog inte ha det så i alla fall. Problemet fluktuerar lite men ibland fastnar den verkligen, särskilt om jag förlägger tumtrycket till knappens ovandel.

Fick liknande problem med L2-triggern igår kväll, den fastnade i ett nedtryckt läge, när jag väl drog upp triggern så blev den lös/glapp och väldigt känslig. Problemet dock är att jag vet inte om det är handkontrollen som följde med PS5:an från mediamarkt eller om det är den separata jag köpte från webhallen. FCC-ID, Modelnr och IC är identisk på båda handkontrollerna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Fick hem Ugreen 8k 3m hdmi kabel idag och den funkar klockrent med min PS5. Ifall någon vill ha en lite längre sladd så funkar denna fint. Dock verkar 3m vara slut på amazon de/se/fr (köpte min från fr)
https://bit.ly/2VYQnFc

Skärmdump på PS5 video signal med kabeln.
https://imgur.com/a/6drTcO3

Testade fortnite tidigare i 120hz med denna sladd och en LG gx. Funkade fint. Kan varmt rekommendera om någon fortfarande nyfiken på om den klarade av 4k@120hz.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar uppdateringen av spel på ps5´an, jag förstår att man kan låta den göra det automatiskt men jag vill veta när det faktiskt har skett en uppdatering på spel sålänge jag har det installerat.

blir man notifierad eller kan man på nått annat sätt upptäcka att det finns en uppdatering än att trycka "play" på spelet och då få uppdateringen.

mvh /H

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Hur fungerar uppdateringen av spel på ps5´an, jag förstår att man kan låta den göra det automatiskt men jag vill veta när det faktiskt har skett en uppdatering på spel sålänge jag har det installerat.

blir man notifierad eller kan man på nått annat sätt upptäcka att det finns en uppdatering än att trycka "play" på spelet och då få uppdateringen.

mvh /H

Man får meddelande om uppdateringen även om man har automatisk uppdatering.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

Hur fungerar uppdateringen av spel på ps5´an, jag förstår att man kan låta den göra det automatiskt men jag vill veta när det faktiskt har skett en uppdatering på spel sålänge jag har det installerat.

blir man notifierad eller kan man på nått annat sätt upptäcka att det finns en uppdatering än att trycka "play" på spelet och då få uppdateringen.

mvh /H

Kommer en notis i övre högra hörnet om den gjorde en update när enheten var i viloläget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Kör ni wifi eller trådat till er PS5? Jag har kört wifi och det har funkat utmärkt med wifi 6 router och 500/100-lina, snabba nedladdningar och spelen har funkat bra. Idag har det dock börjat lagga en del i COD. Antar att det handlar om ping, får nog testa med trådat men hade varit skönt att slippa det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Kör ni wifi eller trådat till er PS5? Jag har kört wifi och det har funkat utmärkt med wifi 6 router och 500/100-lina, snabba nedladdningar och spelen har funkat bra. Idag har det dock börjat lagga en del i COD. Antar att det handlar om ping, får nog testa med trådat men hade varit skönt att slippa det...

Kör trådat, hade redan kabel på rätt ställe sedan ps4 så inte ens test trådlöst faktiskt

Nedladdning tror jag skulle funka utmärkt även med Wi-Fi men spela online skulle jag nog vilja ha trådat, kanske främst av gammal vana.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Trådat, alltid trådat.

Permalänk
Medlem

Det var lite problem med korrupta nedladdningar i början, så jag har än så länge endast kört över WiFi.
Men jag tror att senaste uppdateringen som kom förra veckan ska ha löst dessa problem.

Permalänk
Medlem

Såg att Elgiganten kommer lotta ut chansen att köpa PS5, https://www.elgiganten.se/cms/exklusiv-utlottning/passa-pa-at.... Kan det vara ett sätt att motverka bot nätverk måntro?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Såg att Elgiganten kommer lotta ut chansen att köpa PS5, https://www.elgiganten.se/cms/exklusiv-utlottning/passa-pa-at.... Kan det vara ett sätt att motverka bot nätverk måntro?

Det framgår i texten. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Det framgår i texten. 🙂

Så sant.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Har hänt mig 2ggr att grafiken glitchat med ”spikar” på ett litet område ställe i spel och sen försvunnit,hände en gång i mafia 1 remake och en gång i cyberpunk 2077, I övrigt flyter allt som vanligt och låg ljud nivå. Gjort en ominstall av OS för säkertskull. Bör man ba orolig att det går sönder helt snart?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

skivläsaren PS5

Är det normalt att skivläsaren börjar låta varenda 20min? ifall man har en skiva i konsolen? och går det att fixa för att man hör och känner vibrationerna.

Permalänk

PS5 Stand Skruv

Verkar inte hitta min skruv som man använder till ps5 standet och undrar vart man kan köpa den ifall man råkat slarvat bort den eller om någon person kanske är villig att sälja mig sin ps5 skruv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Verkar inte hitta min skruv som man använder till ps5 standet och undrar vart man kan köpa den ifall man råkat slarvat bort den eller om någon person kanske är villig att sälja mig sin ps5 skruv.

Har du snurrat runt plattan? Min syntes inte heller direkt men efter att ha snurrat lite på plattan så låg den där i ett litet utrymme.

Kolla hur han skruvar på plattan 1:35 in.

https://youtu.be/CaAY-jAjm0w

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Har du snurrat runt plattan? Min syntes inte heller direkt men efter att ha snurrat lite på plattan så låg den där i ett litet utrymme.

Kolla hur han skruvar på plattan 1:35 in.

https://youtu.be/CaAY-jAjm0w

hittade den, men hur tar man bort plast cirkeln för att monter skruven?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

hittade den, men hur tar man bort plast cirkeln för att monter skruven?

Den som sitter på själva Ps5an? Dra loss den. 🙂

@ 2:00
https://youtu.be/uFEjbjFVfOE

Permalänk
Medlem
Skrivet av LebronJames23:

Är det normalt att skivläsaren börjar låta varenda 20min? ifall man har en skiva i konsolen? och går det att fixa för att man hör och känner vibrationerna.

Japp det är ”normalt”. Varför jag satte det i situationstecken är för att jag faktiskt inte förstår varför. För den gör ju det även om du spelar ett digitalt spel och har en skiva i. Så finns ju absolut ingen logik i varför den gör det Och nej det går tyvärr inte att lösa.
Skulle vara intressant att få ett utlåtande från Sony varför den gör det. Hade det varit en miss borde det ju kommit en fix för det i någon av de system updates som kommit, kan man tycka.

Nu har inte jag tagit tid, men är inte var 20e minut min drar igång utan är längre än så iaf mellan gångerna. Typ var 40-60e minut.

Permalänk
Skrivet av Wescan:

Japp det är ”normalt”. Varför jag satte det i situationstecken är för att jag faktiskt inte förstår varför. För den gör ju det även om du spelar ett digitalt spel och har en skiva i. Så finns ju absolut ingen logik i varför den gör det Och nej det går tyvärr inte att lösa.
Skulle vara intressant att få ett utlåtande från Sony varför den gör det. Hade det varit en miss borde det ju kommit en fix för det i någon av de system updates som kommit, kan man tycka.

Nu har inte jag tagit tid, men är inte var 20e minut min drar igång utan är längre än så iaf mellan gångerna. Typ var 40-60e minut.

WOW vad dåligt från Sony

Permalänk
Medlem

Egen premiär med PS5 under veckan som varit.

Först och främst känns konsollen inte alls så fysiskt stor som jag väntade mig. Ful är den ju förstås fortfarande, men den ser ändå bättre ut i verkligheten än på bild.

UI känns bekant men ändå fräscht, bra där.

Enda spelet jag provat hittills är Astros Playroom, vilket är helt OK för att vara ett tech demo. Handkontrollen är verkligen något i hästväg. Grymt imponerad över alla nya features. Ifall dessa verkligen också implementeras i s as verkliga spel framöver så kommer denna nya generation bli en riktig fullträff spelmässigt för Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Fick liknande problem med L2-triggern igår kväll, den fastnade i ett nedtryckt läge, när jag väl drog upp triggern så blev den lös/glapp och väldigt känslig. Problemet dock är att jag vet inte om det är handkontrollen som följde med PS5:an från mediamarkt eller om det är den separata jag köpte från webhallen. FCC-ID, Modelnr och IC är identisk på båda handkontrollerna.

Då borde det ju bara vara att välja och vraka vem du vill gå till.

Permalänk
Medlem

Är det nån som funderat (eller löst) väggmontering? Hideit Mounts har en lösning som jag tycker ser bra ut, men ursprungspriset på 40 USD blir 117 i kassan, vilket jag tycker känns väl saftigt för en bockad plåtbit med några hål i. Jag har också sett nåt slags trådlösning, men tycker den verkar väl riskfylld, speciellt med de löstagbara sidorna.

Nån som sett nån annan lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomenq:

Är det nån som funderat (eller löst) väggmontering? Hideit Mounts har en lösning som jag tycker ser bra ut, men ursprungspriset på 40 USD blir 117 i kassan, vilket jag tycker känns väl saftigt för en bockad plåtbit med några hål i. Jag har också sett nåt slags trådlösning, men tycker den verkar väl riskfylld, speciellt med de löstagbara sidorna.

Nån som sett nån annan lösning?

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/...

Köp den, nästan exakt lika stor som PS5.
Sen borrar du två hål i baksidan (alltså ej bara tejpen) och skruvar upp den med för väggen rätt skruv. Kan nog bli ganska sleek tror jag, speciellt med en kabelkanal eller två.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Såg att Elgiganten kommer lotta ut chansen att köpa PS5, https://www.elgiganten.se/cms/exklusiv-utlottning/passa-pa-at.... Kan det vara ett sätt att motverka bot nätverk måntro?

Tror ni det är lottning eller ett förtäckt boknings system?
Tänker mig att alla som skriver upp sig får en chans att köpa en, fast jag kanske lever i en fantasivärld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/...

Köp den, nästan exakt lika stor som PS5.
Sen borrar du två hål i baksidan (alltså ej bara tejpen) och skruvar upp den med för väggen rätt skruv. Kan nog bli ganska sleek tror jag, speciellt med en kabelkanal eller två.

"Badrumshyllan kan maximalt belastas med vikt på upp till 3 kilo." detta lär ju vara när man tejpat upp den på en bra vägg, såklart bör det vara bättre när man borrar, funderar lite över om den skulle börja räta ut sig efter ett tag :s. Vet iofs inte vad en ps5a väger men antar 5-6kg

Permalänk
Skrivet av Goldfish:

Vänner,

Den ena av mina kontroller har en tendens till att X och O-knapparna ska fastna i bottenläget. Någon annan som lider av samma problem? Känns lite som att någon hällt en Joltcola i den fast det ej är fallet. En slagning på Reddit visar att jag inte verkar ensam...

Edit: i övrigt har maskinen tjänat mig i stort sett perfekt i 20 timmar och jag längtar knappt efter nextgenspel m t p hur bra gamla lir som Apex Legends blev.

Den kontrollen jag fick med beter sig så där . x knappen. Trodde det var pojken som hade gjort nåt men då är det alltså fler med samma problem

Ska testa med en kontroll jag köpt .