Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Är helt ärligt blown away av hur bra bilden är. Känner inte igen det många andra går igång på här. Men beror väl kanske på vad man jämför med, jag jämför mot HTC vive och skillnaden är verkligen enorm. Är väldigt nöjd.

Ja! Det är ju sinnessjukt vilken skärpa man har jämfört med tidigare headsets, jag satt i flera timmar igår och läste på internet/kollade youtube/använde glajjorna som en vanlig skärm. Detta var ju någonting som alltså inte var möjligt att göra med tidigare headsets utan att zooma till förbannelse för att kunna utläsa en enda bokstav i webbläsaren. Nu kan jag omringa mig med megaskärmar och läsa varenda en av dom utan att ha bokstäver större än vad jag ser på min vanliga pcskärm.

Vilka spel kör du/vad har du använt headsetet till? Jag är sjukt sugen på att köra asgards wrath (och givetsvis half life alyx). Letar även efter nått roligt "gud spel" :P. Super island god var skoj en stund men försöker leta något bättre.

Till folk som är påväg att köpa sitt första VR-headset säger jag bara KÖP! VR har aldrig varit bättre än just nu och det är upp till oss att bestämma hur framtiden för VR ska utformas.

Fattar heller inte vad för slags problem folk upplever med windows egen portal, man får ju vänja om sig från steam helt klart men man kan ju välja att gå direkt in i SteamVR om man redan är "inrutad" i det. Ser dock inga större bekymmer med wmr så jag kommer nog fortsätta att köra via det.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Detta är ju intressant. Hur det kan skilja sig så.

Ett test... om du är i mixed reality home. Vet inte vad den kallas, men den barnsliga miljön som Microsoft tycker vi skall ha som utgångsläge. Om du står vid trappsteget ner mot trädgården. Där står två människor bredvid varandra. Stå kvar på platån och om du riktar headsetet och skärpan på ett av ansiktena och håller kvar. Sedan tittar du bara med ögonen på ansiktet bredvid utan att röra headsetet. Är det ansiktet skarpt eller suddigt?

Hos mig är det suddigt. Vidare så märkte jag just en annan defekt när jag gjorde detta test. Vet inte om det är så i alla headsets men när jag panorerar med headsetet så "böjer" sig texturerna (syns i bakgrunden på gräset och stenarna). De liksom flyter till och rör sig där jag tittar. Det är lite subtilt men när man väl ser det så kan man inte släppa det. Skapar obehag och säkert illamående i längden. Vet inte om det är en bugg i portalen eller om det är linsernas konstruktion. Har inte hunnit forska vidare i andra miljöer än.

Ska försöka komma ihåg att testa det nästa gång jag sätter med mig G2an, blir nog imorgon jag hinner med det.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Ja! Det är ju sinnessjukt vilken skärpa man har jämfört med tidigare headsets, jag satt i flera timmar igår och läste på internet/kollade youtube/använde glajjorna som en vanlig skärm. Detta var ju någonting som alltså inte var möjligt att göra med tidigare headsets utan att zooma till förbannelse för att kunna utläsa en enda bokstav i webbläsaren. Nu kan jag omringa mig med megaskärmar och läsa varenda en av dom utan att ha bokstäver större än vad jag ser på min vanliga pcskärm.

Vilka spel kör du/vad har du använt headsetet till? Jag är sjukt sugen på att köra asgards wrath (och givetsvis half life alyx). Letar även efter nått roligt "gud spel" :P. Super island god var skoj en stund men försöker leta något bättre.

Till folk som är påväg att köpa sitt första VR-headset säger jag bara KÖP! VR har aldrig varit bättre än just nu och det är upp till oss att bestämma hur framtiden för VR ska utformas.

Fattar heller inte vad för slags problem folk upplever med windows egen portal, man får ju vänja om sig från steam helt klart men man kan ju välja att gå direkt in i SteamVR om man redan är "inrutad" i det. Ser dock inga större bekymmer med wmr så jag kommer nog fortsätta att köra via det.

Ja samma här, läste mail via VMR portalen och tog upp desktopen där jag läste Slack meddelanden utan problem. Kunde man ju bara drömma om med Viven utan att zooma till förbannelse som du säger.

Har väl använt den 6-7 timmar två kvällar denna vecka. Första dagen var det bara roomscale och enklare spel som jag tidigare kört på Viven för att jämföra. The Blu, Labs, Eleven Table tennis VR, Budget Cuts, Job simulator osv. frun och pojken fick även testa på.

Igår gick jag igenom sånt som jag vet kommer flaska med ett 1070 (väntar fortfarande på mitt 3080) så jag accepterade låg fps bara för att kolla skärpan osv. Asetto corsa, DCS, IL2, ETS2, HL:Alyx osv. Blir väldigt sugen på att köpa kort som väl dyker upp i lager även om dom är väldigt mycket dyrare än det TUF jag förbokade. Men det såg väldigt bra ut i alla spelen, stod säkert 15 minuter på balkongen i HL:Alyx och bara kollade runt och testade lyfta olika objekt. Alyx flöt på väldigt fint även på 1070 men har ju läst att dom gör lite dynamisk res skalning osv. Körde dock ultra preset.

Enda jag haft något problem med hittils är när man skiftar från VMR portalen till SteamVR home, buggar ur ibland och man får stänga ner SteamVR. Men går ju att starta allt via VMR portalen också så.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

När jag körde WMR så satte jag alla spel genvägar direkt i wmr home. Dom blir ju som små monitorer man kan hänga på väggarna eller ställa på nått så det ser "städat" ut

Förr buggande det ut 50% av gångerna om man först skulle in i SteamVR och sen starta spelen.

Nåt som också strulade förr var att golvnivån aldrig stämde i spel och vad man hade i home.
Då finns det ett program som heter OpenVr advance settings som är väldigt användbart. Man kan göra en massa inställningar "in game".
Idag är SteamVR bättre på det också men jag tror för att justera golvnivån måste man använda sig av advance settings.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Golvet för VMW kan man ställa in via genvägen där det är en gubbe som är i ett grid i huset, bredvid Edge genvägen. Men märkte att ställde man den rätt där och sen hoppade in i ett steamvr spel så stämde det inte om man skulle ha sittande experience. Då kan man dock snabbt ta upp steamvr overlay och trycka på knappen bredvid volymen "reset head någonting.." så blir det rätt.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Golvet för VMW kan man ställa in via genvägen där det är en gubbe som är i ett grid i huset, bredvid Edge genvägen. Men märkte att ställde man den rätt där och sen hoppade in i ett steamvr spel så stämde det inte om man skulle ha sittande experience. Då kan man dock snabbt ta upp steamvr overlay och trycka på knappen bredvid volymen "reset head någonting.." så blir det rätt.

Med advance settings behöver man inte tjorva med wmr's styltighet 👍

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Är helt ärligt blown away av hur bra bilden är. Känner inte igen det många andra går igång på här. Men beror väl kanske på vad man jämför med, jag jämför mot HTC vive och skillnaden är verkligen enorm. Är väldigt nöjd.

Htc vive är inte bra visuellt. Kan nog vara den sämsta av alla. Bra att den har base station tracking men mer än så är det inte. En tillfällig blown away kommer såklart men inte för att hpn är bra utan för att viven är dålig.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Htc vive är inte bra visuellt. Kan nog vara den sämsta av alla. Bra att den har base station tracking men mer än så är det inte. En tillfällig blown away kommer såklart men inte för att hpn är bra utan för att viven är dålig.

Vive pro hade bra rykte gällande färger iaf. Sen så är det ju skillnad på lighthouse och inside out tracking trots allt. För trångbodda är inte inside out någon konkurrent

Man är bra jäkla bitter nu. Fått hem MSI Suprim X 3080 efter 3 månaders kamp. Vilket monsterkort man blir kär men kan verkligen inte få någon bild ur den. Ingen aning om kortet är defekt eller om den snackar dåligt med min Asus Z270h eller vad det är. Så nu i frustration blir det försöka med ett Zotac 3090 som finns i lager för inte helt galet pris för att va 3090. Jag hade kunnat haft ett zotac amp holo för en månad sedan men jag avbokade det för jag ville inte ha det. Överprissatt med billigaste möjliga komponenter. Men ampere överklockar ju nära noll oavsett så det spelar ju ingen vidare roll egentligen...

Har aldrig vart med om att man aldrig ens fått någon slags bild ens i bios innan windows laddas. Datorn bootar som den ska och alla leds lyser vackert men får bara ingen bild.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har aldrig vart med om att man aldrig ens fått någon slags bild ens i bios innan windows laddas. Datorn bootar som den ska och alla leds lyser vackert men får bara ingen bild.

Lite off topic, men har du testat flera skärmar och/eller flera utgångar på kortet? (HDMI istället för DP osv)
(och förstås dubbelkollat att kortet sitter 100% snyggt i PCI-E slotten och strömkontakterna sitter klockrent)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Testat allt det över 5 ggr...

Bara kvar testa i annan burk för att se om den är defekt eller har kompabilitetsproblem. Men i vilket fall är den diskvalificerad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testat allt det över 5 ggr...

Bara kvar testa i annan burk för att se om den är defekt eller har kompabilitetsproblem. Men i vilket fall är den diskvalificerad.

Tråkigt som fan! en "dum" fråga: Vad har du för psu? Läst om folk som stött på problem med 650w även vissa 750w som nvidia rekommenderar som minimum. 2080ti fungerade hur bra som helst med ett 650w.. Bara en tanke.. Men att testa kortet i annan rig är en enkel och bra test metod.

här är en snubbe som förklarar en hel del grejer som jag upplevde med reverben
https://www.youtube.com/watch?v=qdvRCUyPHZc

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk

la upp mitt reverb G2 på tradera om någon är intresserad. ja tänkte lägga upp det på marknad här men jag är van vid tradera så därför fick det bli så. https://www.tradera.com/item/342283/436693163/reverb-g2-vr-he...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

här är en snubbe som förklarar en hel del grejer som jag upplevde med reverben
https://www.youtube.com/watch?v=qdvRCUyPHZc

Den där var spot on. Bekräftar att det inte bara rör sig om en tillfällig batch till HP Store i Sverige...

Jag vet inte vad jag skall göra. Jag har packat ner mitt headset i kartong och fått alla uppgifter från HP om retur/återköp. Samtidigt är man ju ändå liite nyfiken på hur ett nytt headset skulle bete sig. Sannolikt samma så det är väl inte värt allt besvär. Men jag förstår inte hur vissa kan påstå edge-to-edge skärpa. Det är i min värld fullständigt obegripligt, oavsett vilken IPD man har eller hur långt in eller ut ögonen sitter. Jag har testat allt inkl tagit bort ansiktsinlägget. Det senare gav iofs en riktigt bra FOV men den sunkiga skärpan utanför absoluta mittenpunkten kvarstår. Möjligen blev det nååågot bättre men då var mina ögon så nära linserna så jag kunde känna värmen.

Om det finns en batch med dåliga linser så hoppas jag HP kammar sig och meddelar detta så man åtminstone vet hur man skall förhålla sig.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att HP renderar skärmarna med "fixed foveated" rendering, dvs lägre upplösning mot kanterna pga att de är så högupplösta så merparten av användarna inte har hårdvara som matchar? Det skulle då innebära att problemet med suddighet inte beror på linserna utan på mjukvaran. Och att det därmed är lösbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Den där var spot on. Bekräftar att det inte bara rör sig om en tillfällig batch till HP Store i Sverige...

Jag vet inte vad jag skall göra. Jag har packat ner mitt headset i kartong och fått alla uppgifter från HP om retur/återköp. Samtidigt är man ju ändå liite nyfiken på hur ett nytt headset skulle bete sig. Sannolikt samma så det är väl inte värt allt besvär. Men jag förstår inte hur vissa kan påstå edge-to-edge skärpa. Det är i min värld fullständigt obegripligt, oavsett vilken IPD man har eller hur långt in eller ut ögonen sitter. Jag har testat allt inkl tagit bort ansiktsinlägget. Det senare gav iofs en riktigt bra FOV men den sunkiga skärpan utanför absoluta mittenpunkten kvarstår. Möjligen blev det nååågot bättre men då var mina ögon så nära linserna så jag kunde känna värmen.

Om det finns en batch med dåliga linser så hoppas jag HP kammar sig och meddelar detta så man åtminstone vet hur man skall förhålla sig.

Det är nog också den mest negativa recensionen jag sett av headsetet. Det problemen med sweetspot ni nämner har jag knappt hört förut. Det var iof några på reddit som klagat, flera fick det då bättre genom placering av spännena runt "kullen" bak på huvudet.

Men kan också vara att inte tillräckligt många kör just flight sim där edge-to-edge är mer märkbart. Eller att de som klagat på det inte fått samma uppmärksamhet som de som klagat på tracking eller liknande. Kan också vara få som kört flightsims där jag antar att det är mera märkbart då det är mer naturligt att ha en fast blick framåt med småkollar mot reglageb. Men jag hör från folk som har Q2 som tycker G2 är överlägset i alla kategorier av bild. För många verkar sweet spot vara större än de är vana vid.

Ska snart få hem det och jämföra med mitt minne av Index. Minns att ett av mina Index klagomål var just oskärpa mot sidorna, så vi får se. Synd att så många har problem. För mig är det mitt enda alternativ just nu pga Facebook bojkott (har ett konto, men vill inte att det kopplas till min rörelsedata) så jag vara hoppas på det bästa.

Tycker inte man ska skicka tillbaka det eller undvika köp utan att ha testat själv först. Detta verkar extremt individuelt. Många tycker att detta självklart är det bästa headsetet för sina visuals, även de som är kritiska mot det i andra aspekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Den där var spot on. Bekräftar att det inte bara rör sig om en tillfällig batch till HP Store i Sverige...

Jag vet inte vad jag skall göra. Jag har packat ner mitt headset i kartong och fått alla uppgifter från HP om retur/återköp. Samtidigt är man ju ändå liite nyfiken på hur ett nytt headset skulle bete sig. Sannolikt samma så det är väl inte värt allt besvär. Men jag förstår inte hur vissa kan påstå edge-to-edge skärpa. Det är i min värld fullständigt obegripligt, oavsett vilken IPD man har eller hur långt in eller ut ögonen sitter. Jag har testat allt inkl tagit bort ansiktsinlägget. Det senare gav iofs en riktigt bra FOV men den sunkiga skärpan utanför absoluta mittenpunkten kvarstår. Möjligen blev det nååågot bättre men då var mina ögon så nära linserna så jag kunde känna värmen.

Om det finns en batch med dåliga linser så hoppas jag HP kammar sig och meddelar detta så man åtminstone vet hur man skall förhålla sig.

Hittade detta i min desperata situation att försöka övertyga mig själv om att jag har ett måndags ex och att headsettet faktiskt är grymt. Även om det inte hjälpte mig så kanske någon annan blir hjälpt.
https://reverb.danol.cz/category/posts/

Men jag tror tyvärr det handlar mest om att jag har för höga krav.
Samt hypen blev nog även för stor och som han säger i filmen jag länka innan så eftersom den är så skarp så syns det också så väl när den inte är skarp. Det samma med god rays då kontrasten är så bra så blir även detta ett bakslag. ett av skälen för att jag köpte var att köra virtual desktop 1440p och det är helt omöjligt att se något. Om jag ökar storleken till 175% så ser man men det är ju helt värdelöst.

Ni som har problem : https://store.steampowered.com/news/app/250820/view/449962408...
Note: Some users with NVIDIA GPUs are experiencing dropped frames with SteamVR 1.15. If you encounter this issue on a 10xx or 20xx card, consider rolling back your GPU drivers to 446.14. This resolved the issue for many people.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Tråkig läsning om G2:an. Jättebra recension som länkades till, känns ärlig från ett användarperspektiv utan "sponsrade" omdömen, där han också kör mycket simracing som jag gör. Jag har haft både Rift S och HP Reverb 1 där jag var mest nöjd med Rift S. Låter som att sweetspot på G2 inte är mycket bättre än första versionen som jag tyckte var katastrofal. FS2020 släpper VR support nästa vecka så jag har tankar på VR igen. Var ofta för meckigt dock när jag väl hade tid att spela så valde jag 9 ggr av 10 att köra utan. Något av en periodare helt klart när det gäller VR. Men kanske ger Quest 2 ett försök med nya link-updaten som verkar vara ett genomarbetat system(?). Prisvärt åtminstone och fler i familjen kan ha glädje av att det även är trådlöst för andra spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Kan det vara så att HP renderar skärmarna med "fixed foveated" rendering, dvs lägre upplösning mot kanterna pga att de är så högupplösta så merparten av användarna inte har hårdvara som matchar? Det skulle då innebära att problemet med suddighet inte beror på linserna utan på mjukvaran. Och att det därmed är lösbart.

Nja, då borde samtliga kunder ha problem med dålig skärpa. Vissa förstår ju inte vad man pratar om och hävdar att skärmen är skarp hela vägen ut till kanten i princip.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Hittade detta i min desperata situation att försöka övertyga mig själv om att jag har ett måndags ex och att headsettet faktiskt är grymt. Även om det inte hjälpte mig så kanske någon annan blir hjälpt.
https://reverb.danol.cz/category/posts/

Jo, jag har testat det mesta. Sedan kan man ju oavsett undra hur konstruktionen är gjord om alla dom stegen krävs för att få bra skärpa.

Jag har kört med Quest 2:an nu en hel del. Inte riktigt samma upplösning och knallskärpa i mitten som G2 men bilden är jämnare och sweetspot större. Vidare så sker övergången till oskärpa på ett mjukare och mer naturligt sätt. Det gör att man aldrig tänker på det och upplevelsen känns mer immersiv. Så uppenbarligen går det att få till bättre linser.

Sedan så är ju G2:an inte bara "mjukt suddig" utanför sweetspot, det ser ut som någon form av brytningsfel också. Jag är fotograf och kan känna igen fenomenet från sämre objektiv.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Dum fråga men har ni senaste versionen av windows? Såvitt jag fattar så har senaste mixed reality uppdateringarna små mjukvarutweaks som ska förbättra bilden lite överlag för Reverb G1 och G2.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dum fråga men har ni senaste versionen av windows? Såvitt jag fattar så har senaste mixed reality uppdateringarna små mjukvarutweaks som ska förbättra bilden lite överlag för Reverb G1 och G2.

Japp, senaste versionen.

Brytningsfelet/oskärpan är så grov så det är tyvärr omöjligt att reducera via mjukvaruoptimering. Även om upplösningen tripplas så ligger det en fysisk lins av undermålig kvalité ovanpå som förstör allt utanför sweetspot.

Rent teoretiskt kan man förstås tänka sig att supersampling ökar upplösningen utanför sweetspot men upplösningen ökar ju med samma logik även i sweetspot. Så problemet kvarstår inbillar jag mig.

Det är möjligt att detta är ett resultat av att HP har finslipat så in i helsike i mitten för att ge dess häpnadsväckande skärpa där och sedan trott att kanterna inte spelar så stor roll eftersom man bara har blicken rakt fram...typ.

Fast så funkar det inte i praktiken. I vart fall inte för mig som kör flygsim. Och en stor del av VR känslan bygger ju på att man även kan vandra runt med blicken precis som man gör IRL. När man väl lugnat sig från det initiala "Ohhh....aaaaahhh" som Reverben onekligen triggar i sweetspot så börjar man snart upptäcka detta. Och det handlar inte om att förvänta sig skärpa ut i kanterna. Vi som klagar kan knappt avika från sweetspot innan det övergår till brutal oskärpa. Någon nämnde en tiokrona på en snusdosa och det är nära sanningen.

MEN! Återigen...vi kan ha olika enheter. Det vore rimligt att anta att det skickats ut en dålig batch till några av oss.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Nja, då borde samtliga kunder ha problem med dålig skärpa. Vissa förstår ju inte vad man pratar om och hävdar att skärmen är skarp hela vägen ut till kanten i princip.

Jag har fått ett svar från produktchefen för Reverb G2 i Sverige. Det är inte fullt bekräftat ännu, han skulle prata med sina tekniker, men han säger som svar på min fråga om foveated rendering att det till största sannolikhet är det som ligger till grund för suddigheten. Linserna säger han är "second to none" vad gäller kvalitet och de har en mycket rigorös kvalitetskontroll på tillverkningen där vad jag förstår. Det är extremt höga krav på GPU'n för att kunna rendera 2160p per öga i 90 Hz, och det krävs high-end hårdvara för att detta ska fungera. Teorin här är att när drivrutinen känner att hårdvaran inte räcker för att rendera full frames så går den automatiskt över i foveated rendering och renderar alltså bara centrum i full 2160p och omgivande i lägre upplösning.

Hans tips är att gå ner på 60 Hz i drivrutinen då det avlastar GPU'n rejält, och se om det förändrar något. I princip behövs alltså RTX 3000-produkter o.dyl för att kunna driva headsettet fullt ut. Jag avvaktar mer information och kommer att ge er den här så snart jag fått reda på något mer.

Att vissa upplever bättre kvalitet kan alltså vara relaterat hårdvaruskillnader i PC'n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har fått ett svar från produktchefen för Reverb G2 i Sverige. Det är inte fullt bekräftat ännu, han skulle prata med sina tekniker, men han säger som svar på min fråga om foveated rendering att det till största sannolikhet är det som ligger till grund för suddigheten. Linserna säger han är "second to none" vad gäller kvalitet och de har en mycket rigorös kvalitetskontroll på tillverkningen där vad jag förstår. Det är extremt höga krav på GPU'n för att kunna rendera 2160p per öga i 90 Hz, och det krävs high-end hårdvara för att detta ska fungera. Teorin här är att när drivrutinen känner att hårdvaran inte räcker för att rendera full frames så går den automatiskt över i foveated rendering och renderar alltså bara centrum i full 2160p och omgivande i lägre upplösning.

Hans tips är att gå ner på 60 Hz i drivrutinen då det avlastar GPU'n rejält, och se om det förändrar något. I princip behövs alltså RTX 3000-produkter o.dyl för att kunna driva headsettet fullt ut. Jag avvaktar mer information och kommer att ge er den här så snart jag fått reda på något mer.

Att vissa upplever bättre kvalitet kan alltså vara relaterat hårdvaruskillnader i PC'n.

Intressant.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

En fråga, har alla ändrat till "Best visual quality" under Mixed reality portal settings, är inte default settings nämligen.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Skrivet av Barsk66:

Jag har fått ett svar från produktchefen för Reverb G2 i Sverige. Det är inte fullt bekräftat ännu, han skulle prata med sina tekniker, men han säger som svar på min fråga om foveated rendering att det till största sannolikhet är det som ligger till grund för suddigheten. Linserna säger han är "second to none" vad gäller kvalitet och de har en mycket rigorös kvalitetskontroll på tillverkningen där vad jag förstår. Det är extremt höga krav på GPU'n för att kunna rendera 2160p per öga i 90 Hz, och det krävs high-end hårdvara för att detta ska fungera. Teorin här är att när drivrutinen känner att hårdvaran inte räcker för att rendera full frames så går den automatiskt över i foveated rendering och renderar alltså bara centrum i full 2160p och omgivande i lägre upplösning.

Hans tips är att gå ner på 60 Hz i drivrutinen då det avlastar GPU'n rejält, och se om det förändrar något. I princip behövs alltså RTX 3000-produkter o.dyl för att kunna driva headsettet fullt ut. Jag avvaktar mer information och kommer att ge er den här så snart jag fått reda på något mer.

Att vissa upplever bättre kvalitet kan alltså vara relaterat hårdvaruskillnader i PC'n.

Väldigt intressant och skulle ju precis som du är inne på kunna vara en förklaring varför upplevelsen varit så olika från en person till en annan här inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har fått ett svar från produktchefen för Reverb G2 i Sverige. Det är inte fullt bekräftat ännu, han skulle prata med sina tekniker, men han säger som svar på min fråga om foveated rendering att det till största sannolikhet är det som ligger till grund för suddigheten. Linserna säger han är "second to none" vad gäller kvalitet och de har en mycket rigorös kvalitetskontroll på tillverkningen där vad jag förstår. Det är extremt höga krav på GPU'n för att kunna rendera 2160p per öga i 90 Hz, och det krävs high-end hårdvara för att detta ska fungera. Teorin här är att när drivrutinen känner att hårdvaran inte räcker för att rendera full frames så går den automatiskt över i foveated rendering och renderar alltså bara centrum i full 2160p och omgivande i lägre upplösning.

Hans tips är att gå ner på 60 Hz i drivrutinen då det avlastar GPU'n rejält, och se om det förändrar något. I princip behövs alltså RTX 3000-produkter o.dyl för att kunna driva headsettet fullt ut. Jag avvaktar mer information och kommer att ge er den här så snart jag fått reda på något mer.

Att vissa upplever bättre kvalitet kan alltså vara relaterat hårdvaruskillnader i PC'n.

Detta var ju extremt intressant. Tack för att du kollade. Klart värt att packa upp headsetet igen och testa på nytt. Stämmer det så beställer jag ett 3080 på studs. Får väl vänta ett halvår men det kan jag leva med i sådana fall.

Det enda som gör att jag inte riktigt vågar tro på teorin än är att även i de mest simpla miljöer som Windows Mixed Reality Home så är det suddigt. Har lite svårt att tro att mitt 1080ti inte skulle kunna blåsa på full kräm där. Vidare så borde HP i sådana fall vara tydliga med detta då merparten av köparna inte sitter på 3000-serien än.

Men som sagt...återstår att se

Edit. Jag har för mig att jag läste nånstans att man kan köra G2:an i lägre native upplösning, är det inställningen i Mixed Reality som avses?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Det är inte foveated rendering som är orsaken, det låter som skitsnack och killgissningar.
Oavsett titel på herrn.
Upplever det som klassiska fresnel linser i allmänhet.
Men kontrasten mot skärpan i sweetspotten gör det mer markant.
Folk har för höga förväntningar tror jag.
Testa själv i valfrit VR test program för sweetspot,
Det är faktiskt en aningen bättre än Rift s när jag testar.
Men va vet jag, tycker faktiskt linserna är helt oki.
Mina ögon är kanske übermench?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Skrivet av flightsim18:

Detta var ju extremt intressant. Tack för att du kollade. Klart värt att packa upp headsetet igen och testa på nytt. Stämmer det så beställer jag ett 3080 på studs. Får väl vänta ett halvår men det kan jag leva med i sådana fall.

Det enda som gör att jag inte riktigt vågar tro på teorin än är att även i de mest simpla miljöer som Windows Mixed Reality Home så är det suddigt. Har lite svårt att tro att mitt 1080ti inte skulle kunna blåsa på full kräm där.

Men som sagt...återstår att se

Något annat som talar emot det här är att jag sett andra med 1080Ti som är väldigt nöjda med både visuell kvalitet och prestanda. Tänker bl a på den här killen med ett 1080ti som släppt en hel del klipp med G2an och är supernöjd

https://www.youtube.com/channel/UCtr084FH7rX9rUKTAlZFKXA

Permalänk
Medlem

Har läst rykten om att WMR/cliffhouse använder Fixed Foveted rendering. Skulle rekommendera testa tex Virtualdesktop och kräma på hög SS för att testa om det stämmer. VD tar ingen nämnvärd kraft om man bara surfar swec tex.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Det här var ett intressant klipp jag kollade på igår från samma kille på YT som länkades till tidigare. Handlar om upplösningen i SteamVR och varför den upplösning man ser där ofta är högre än native.

https://youtu.be/DltoXmiM-so