Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Behöver råd om vilken ny systemkamera som jag ska köpa

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver råd om vilken ny systemkamera som jag ska köpa

Hej,
För 10 år sedan på min 40-års dag önskade jag mig bidrag till en ny kamera. Resultatet blev en Canon 60D som har följt med mig de senaste 10 åren. Till den har jag ett EFS 18-135mm objektiv (har en liten repa som dock inte verkar påverka bilden) och ett Sigma AP0 DG 70-300mm objektiv. Jag kan inte påstå jag är en avencerad fotograf utan jag tycker bara det är lite kul att fota dels produkter för tester men sen även barnen och naturen, främst när vi är på Gotland (ett mål där är att fota havsörnarna som är runt oss ibland). Jag äger även en Canon 270EX II-blixt.

Nu fyllde jag 50 år i torsdags och på samma sätt önskade jag mig ett bidrag till en ny kamera (eller nytt objektiv). Jag är egentligen inte missnöjd med 60D men tänkte dels att den ska eventuellt migrera till att kopplas till ett teleskop eller en kikare men också att det vore en möjlighet nu att uppgradera mig lite. Skulle t ex gärna ha en kamera med möjlighet att synka över bilder via trådlöst.

Till saken är att jag även äger en Samsung NX1000 men den kameran har jag aldrig riktigt gillat då jag tycker den är för lite och för lätt. Det som blivit är att jag fotar med min iPhone 11 när jag inte har 60D'n framme.

När det gäller datorer och komponenter för en dator har jag full koll men kameror är en vit fläck. Jag vet ju att jag inte behöver en super-dyr och avancerad proffkamera. Men samtidigt vill jag ju ha en bra kamera som håller ytterligare 10 år. Så däför vänder jag mig till "Foto-clockers" - d v s ni här som har bättre koll på det än jag har.

Budget: upp till runt 10000 kr

En tanke jag hade var att om jag går på Canon-spåret igen så skulle jag kunna använda mina objektiv även för den kameran. Skulle t ex en EOS 250D vara en bra uppgradering för min kamera? Om jag förstår rätt så¨funkar inte mina objektiv direkt till en EOS M-kamera (t ex EOS M50) men skulle funka med en adapter? Är det i så fall bättre att gå till EOS M50?

Eller tycker ni att jag ska helt skippa Canon och titta på något från Nikon eller någon annan? Visst blir et trist att inte kunna använda samma objektiv men i slutändan är det något jag kan ta eftersom jag ändå tänker ha kameran en längre tid.

Mvh

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Samsung Sverige

Jag har själv snöat in lite mer på Micro 4/3-formatet och tycker att det finns en hel del bra grejer där. Det finns ju även bra möjligheter att använda äldre manuella objektiv med olika konvertrar. Men med hur läget verkar kring nya produkter, och där Panasonic lägger fokus mer mot filmning (som GH5 fortfarande är strålande till) så kanske det inte är förstahandsvalet för stillbildsfoto i dag.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem

Filmning kommer jag nog inte riktigt använda min systemkamera till. Det är aldrig fel att ha möjligheten men tror att min iphone 11 mest kommer användas till det. Men man ska aldrig säga aldrig .... GH5'an är dock 'ändå långt ifrån min budget :). Såg att deras GX8800 är "perfekt för modebloggaren" :). Finns ju dock en bunt andra som ligger i rätt prisläge. Vad gör att du tycker dom är bra/bättre?

Den jag är lite sugen på nu ändå är detta paket: https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/ca... där man får en EOS M50 med objektiv men även en adapter för EF-objektiven vilken som jag fattar det skulle innebär att jag kunde använda mina gamla objektiv ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Sony a6000 för ett år sedan, uppgraderade till en a6400 och är hur nöjd som helst med den kameran. Fotar mycket djur/fjällresor.

Permalänk
Medlem

Är det inget fel på din 60D och du inte bryr dig om vikten kan den nog slita lite till,
det du ska titta på är vilket objektiv du skulle önska dig på nästa kamera alternativt vilka bilder du vill ta.
Det troliga är att kameran inte begränsar dig nu och priset på objektiven blir mer än för kameran så välj de först,
men man kan ju göra det enkelt för sig och fortsätta med canon - de funkar ju på M-serien med.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Björn Endre:

Filmning kommer jag nog inte riktigt använda min systemkamera till. Det är aldrig fel att ha möjligheten men tror att min iphone 11 mest kommer användas till det. Men man ska aldrig säga aldrig .... GH5'an är dock 'ändå långt ifrån min budget :). Såg att deras GX8800 är "perfekt för modebloggaren" :). Finns ju dock en bunt andra som ligger i rätt prisläge. Vad gör att du tycker dom är bra/bättre?

Den jag är lite sugen på nu ändå är detta paket: https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/ca... där man får en EOS M50 med objektiv men även en adapter för EF-objektiven vilken som jag fattar det skulle innebär att jag kunde använda mina gamla objektiv ...

Det jag gillar med Micro 4/3 är nog också mycket av de fördelar som finns med andra spegellösa system. Kompaktare hus och lägre ljudnivå. Men även objektivutbudet tycker jag har varit rätt vettigt på Micro 4/3, med bland annat fina och relativt ljusstarka normalzoomar för vettiga prislappar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Först och främst: Grattis!

Jag hade skrivit ett långt inlägg på telefonen, men safari bestämde sig för att krascha. Hur som helst, min input:

Med tanke på den givna budgeten tycker jag inte du ska satsa på att köpa en ny kamera. Om man håller sig till DSLR så är de största skillnaderna att en ny kamera har bättre mörkeregenskaper, dvs du kan sannolikt fota på högre ISO än tidigare med mindre brus. Den andra stora skillnaden är skärmen som brukar vara större och mer högupplöst. Din 60D är fortfarande en bra kamera.

Nästa stora steg inom DSLR hade varit fullformatare, men det ryms inte riktigt i din budget - det blir inte riktigt värt det om man behöver kompromissa på alla andra egenskaper.

När det kommer till spegellöst så nja, man vinner lite vikt och storlek, men tappar i mitt tycke en hel del känsla. Jag har en 6D med batterigrepp. Ibland kör jag med ett 90-tals EF 80-200 f/2.8L - spegellöst eller ej hade gjort varken till eller från gällande vikt Det är annorlunda, men eftersom du inte filmar direkt så tycker jag du ska avstå.

Så vad tycker jag du ska göra? Jag tycker du ska köpa dig ett eller två fasta objektiv att komplettera dina nuvarande. Nu är 60D en cropkamera (1.6x) så jag hade satsat på 50mm f/1.4-f/1.8 eller 85mm /f1.4-f/1.8 för mer porträtt där man enklare kan isolera den/det man vill fota och samtidigt få till snygg bokeh. När man börjar med fasta objektiv så är det i min erfarenhet vanligt att man vill ha rätt lång brännvidd - just för det jag nämnde ovan att man enklare kan isolera just det man vill fota.

Ju mer erfarenhet man får så brukar man också vilja gå mot kortare brännvidder ("mindre inzoomat") - det är svårare just för att man får med mer i bilden. Det kräver mer av fotografen helt enkelt, men ger i mitt tycke oftast mer intressanta bilder. Det går alldeles utmärkt att ta porträttbilder med ett 35mm-objektiv, man måste bara vara medveten om att (och hur) brännvidder påverkar perspektivet Så nästa objektiv hade varit antingen 24mm f/1.4-f/1.8 eller 35mm f/1.4-f/1.8.

Jag har skrivit två olika brännvidder som alternativ, det första är för cropkamera - 24mm på cropkamera (1.6x) är ungefär lika som 35mm på en fullformatare. Där får man avgöra lite om man tror att man kommer skaffa sig en fullformatare i framtiden, då kanske det är värt att satsa på de "riktiga" brännvidderna på en gång trots att de blir "lite längre" på cropkamera.

Jag köpte min första systemkamera runt 2006 (EOS 350D) med kitobjektiv EF-S 18-55 f/3.5-5.6. Efter ett halvår eller liknande skaffade jag mig ett EF 50mm f/1.8 och det var något _helt_ annat, som att en ny värld öppnade sig.

Notera att jag utgått från att du vill fota mer allround (tänk produkter/personer främst), sett till ditt nuvarande utbud. Det går utmärkt att fota natur/landskap med 24-35mm också såklart. Vill du enbart fokusera på landskap eller liknande kan man alltid ta ännu kortare brännvidder.

TL;DR; Köp inte ny kamera, den du har är bra. Satsa hellre på ett par vassa fasta objektiv, det kommer utmana dig och samtidigt belöna dig i form av riktigt bra bilder

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Instämmer med @Dimman
Har du en begränsad budget får du generellt sett väldigt mycket bättre bilder med en budget-systemkamera och ett dyrt objektiv, än ett dyrt kamerahus med budgetobjektiv. Du har redan ett klart okej kamerahus, om än inte supermodernt, objektiv är vägen att gå. om du inte behöver litet kamerahus, eller möjlighet att filma med kameran. (köp extern kamera för film isf är mitt förslag)

Ett 50mm 1.4 Canon är vad jag själv kör med som go-to objektiv, det är riktigt trevligt, och kommer ge dig "bättre" möjlighet att fota i mörker än att köpa ett nytt kamerahus med befintliga objektiv, det är även ett riktigt trevlig porträttfoto objektiv.
Det lämnar dessutom gott utrymme i budgeten för ett till inköp
https://www.canonrumors.com/reviews/review-canon-ef-50mm-f1-4...

Men det handlar givetvis om vad du fotar för något, och vad du ska ha kameran till.
Ett fast objektiv kan vara ganska begränsande, man måste ha utrymme och kunna "zooma" med benen istället för objektivet.
(brännvidden är alltså fast, du kan inte zooma/zooma ut, utan måste flytta kameran närmare/bortåt, men får oftast betydligt bättre ljuskänslighet, kortare skärpedjup eller annat trevligt istället)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

EOS XXD serien är ju en radda semiproffs-kameror och betydligt mer hållbara än budget-sortimentet.
Har själv haft 40D, 60D och 80D som slithästar och de har hållit över förväntan. Min första 40D, köpte jag 2st extrakameror för att ha i reserv till. Men de blev aldrig använda. Min 60D köpte jag en reservkamera till.. aldrig använd den heller. Min 80D har jag ingen reserv till.

Det finns ju lite nya saker med varje modell, men frågan du får ställa dig är om du behöver dem. Om du vill uppgradera till nästa modell ur samma serie. Som någon annan var inne på, så är nog det mer naturliga valet att gå upp till fullformat, men det spräcker din budget...

Så mitt råd är att kolla över vad som är nytt i de nya och sedan tänka över om det är något du behöver. Annars är nog ett par bra objektiv inte helt fel heller. Som jag sagt i många år... Man kan ha vilken papplåda som helst, men har du inte bra linser blir det inte bättre.

Finns en sida som visar hur länge en kamera kan förväntas hålla, med användardata...
Canon EOS 60D
http://www.olegkikin.com/shutterlife/canon_eos60d.htm

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för råden (keep them coming). Då var min tanke med att kanske istället satsa på objektiv inte helt fel. Om jag satsar på ett par till bra objektiv så kan jag senare byta kamerahus och fortsätta.

Jag är inte van vid fasta objektiv så det skulle självkalrt bli en liten invänjningsperiod. Ok, ni har eventuellt övertygat mig ;).

Först ett Canon EF 50mm f/1,4 USM-objektiv. Kostar runt 4000 kr så bra inom budgeten. Då kan jag fundera på ytterligare objektiv sen ...

Känns som det är dags att börja läsa på igenom om hur man fotar bra. började läsa och experimentera en hel del när jag köpte mig kameran men över åren har det fallit i glömska så man tar för ofta allt med "Auto" istället för att ställa in saker rätt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Om du vill utveckla ditt fotograferande, så kan jag rekommendera att gå med i någon lokal fotoklubb.
Där får du många tips och andra som kan inspirera dig att förbättras...

Kanske inte så mycket aktivitet i dessa Corona-tider, men de går väl över så småningom... får vi hoppas!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Björn Endre:

Tack för råden (keep them coming). Då var min tanke med att kanske istället satsa på objektiv inte helt fel. Om jag satsar på ett par till bra objektiv så kan jag senare byta kamerahus och fortsätta.

Jag är inte van vid fasta objektiv så det skulle självkalrt bli en liten invänjningsperiod. Ok, ni har eventuellt övertygat mig ;).

Först ett Canon EF 50mm f/1,4 USM-objektiv. Kostar runt 4000 kr så bra inom budgeten. Då kan jag fundera på ytterligare objektiv sen ...

Känns som det är dags att börja läsa på igenom om hur man fotar bra. började läsa och experimentera en hel del när jag köpte mig kameran men över åren har det fallit i glömska så man tar för ofta allt med "Auto" istället för att ställa in saker rätt.

Precis som de andra säger så rekommenderar jag också att skaffa lite schyssta objektiv först. Det kommer att ge mycket mer och du kan dessutom behålla dem till nästa kamerahus vid framtida uppgradering.

Om du inte bryr dig om att få officiell garanti, så finns det en hemsida med väldigt bra priser på bl.a. Canons prylar. T.ex. 289€ för Canons EF 50mm f/1,4 USM. Panasonic säljer dom också, inte lika mycket rabatt men en GH5 för 1119€ är ju ändå bra enligt mig. Skicka ett PM om du vill ha mer info

Permalänk
Medlem

Håller med om att komplettera din kamera med ett eller flera nya objektiv. Om du skaffar dig en 50/1.4 skulle du kunna komplettera med en 24/2.8, då har du på din kamera två bra brännvidder för att täcka många situationer. Två prisvärda objektiv som är riktigt bra, risken är stor att du inte blir så sugen på att använda dina zoomar när du testat dessa.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ som annars kan vara ett vettigt alternativ är detta paketet med Canon M50 från Cyberphoto även om du då får köpa till EF-(S) till EF-M adaptern för runt 1300kr löst:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/kameror/systemkameror/ca...

Visst om du hade tänkt köpa ett 50mm i vilket fall kanske det inte spelar någon roll, men man får tänka på att 50mm på en APS-C kamera som 60D då motsvarar 80mm på fullformat/småbild så det blir kanske lite snäv användning där det passar bäst som porträtt tele.

Ska man köpa dyrare ljusstarka 50mm objektiv till APS-C som med 1,6 förlängningsfaktor motsvarar 80mm så vill det till att man är intresserad av användningsområdet jämfört med något objektiv med bredare användning.

Å andra sidan är vitsen med systemkamera att man kan köpa just de objektiv man behöver och vill ha för det man fotograferar.

Jag har kompletterat min EOS 70D och ett flertal EF-och EF-S objektiv med ett spegellöst EOS M3 EF-M hus samt EF-M 18-55 (numera säljs istället EF-M 15-45, då EF-M 18-55 går ej att få längre) och dessutom också den utmärkta fasta EF-M 22/2 optiken som då motsvarar den klassiska brännvidden 35mm.

Det 22mm objektivet är både bra och lätt och på M3 ser det ut som en vanlig liten kompaktkamera om man inte vill skylta med systemkamera i något läge som gatufoto exempelvis.

Faktum är att oftast åker den lilla smidiga M3an med utom i de oftast planerade situationer då jag behöver använda min 70D som är bättre på snabba saker och ger lite mer kontroll möjligheter. Den lilla lätta M3an åker därför med i lägen när man inte skulle tänka sig att dra runt med större och tyngre utrustning.

jag har också EF-M objektivadaptern så jag kan använda alla EF och EF-S objektiv till stora 70D även på M3 och även med adaptern på så fungerar min EF-S 10-18 vidvinkelzoom utan att bli alltför klumpig på M3an. Tar man däremot mitt EF 70-300 så ser det lite löjligt ut på den lilla kameran men det fungerar trots allt bra.

Tycker det är väldigt praktiskt att ha både en normal DSLR och en liten spegellös med fördelen att kunna använda mina befintliga EF och EF-S objektiv på EF-M med adaptern.

Är ganska nöjd med APS-C formatet för mina behov då det kostar mer med utrustning för fullformat och APS-C är ändå tillräckligt bra för mig som dessutom har nytta av teleförlängningen när jag plåtar sådant som flygplan i luften på flygdagar.

Din 60D är fortfarande en helt ok kamera, så alternativet är att bara köpa optik istället för ny kamera. (tipset om M-systemet är annars att komplettera din 60D på samma sätt som jag kompletterade min 70D med M3).

M systemet har visserligen lite magert utbud av EF-M optik men har man objektivadaptern så finns det mycket EF och EF-S att välja på, hade själv inte köpt EF-M systemet om inte adaptern fanns.

Det man annars enkelt kan göra är att ställa in zoomen på den fasta brännvidd man vill testa och gå runt och "zooma med fötterna" så får man se hur det känns som fast objektiv. Det är klart att med en ljussvag zoom så får man inte samma bakgrundsoskärpa osv men man kan i alla fall se om bildutsnitt och vinklar passar och hur nära/långt man behöver vara från sitt fotoobjekt.
Är faktiskt en bra idé att få en uppskattning av hur en viss fast brännvidd ter sig innan man köper den.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle lägga pengarna på objektiv istället för att byta kamerahus. Visst, de har utvecklats en del men det är inte nån extrem skillnad som gör att man måste kasta en hög med pengar på ett nytt kamerahus.

Vilka brännvidder använder du mest och vad är intressant att uppgradera? Jag är själv förtjust i motsvarande 35-45mm i fullformat, det är relativt mångsidigt och inte för vidvinkligt. Så nånstans 24-28mm skulle jag satsa på i ditt fall.

50mm på aps-c sensor är i mina ögon ganska begränsad och trist brännvidd för vanligt fotande. Okej till porträtt men inte så mångsidigt. Skulle hellre lägga pengarna på ett makroobjektiv med ungefär samma brännvidd (dvs 60mm), Lite ljussvagare men att kunna komma nära inpå kan vara kul också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Eller tycker ni att jag ska helt skippa Canon och titta på något från Nikon eller någon annan? Visst blir et trist att inte kunna använda samma objektiv men i slutändan är det något jag kan ta eftersom jag ändå tänker ha kameran en längre tid.

Själv gick jag från Nikon APS-C till m4/3 för ett par år sedan och har inte ångrat mig en sekund.

Bilden visar min Olympus OM-D E10 Mk II tillsammans med Nikon D90.

Det mindre och smidigare formatet gör att kameran följer med mig oftare på turer. Väldigt smidigt att ha ett objektiv på kameran och sedan ett i fickan Oftast kör jag med vidvinkelzoom (9-18) samt något fast ljusstarkt objektiv (25mm f1.8 eller 45mm f1.8).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Tack för råden (keep them coming). Då var min tanke med att kanske istället satsa på objektiv inte helt fel. Om jag satsar på ett par till bra objektiv så kan jag senare byta kamerahus och fortsätta.

Jag är inte van vid fasta objektiv så det skulle självkalrt bli en liten invänjningsperiod. Ok, ni har eventuellt övertygat mig ;).

Först ett Canon EF 50mm f/1,4 USM-objektiv. Kostar runt 4000 kr så bra inom budgeten. Då kan jag fundera på ytterligare objektiv sen ...

Känns som det är dags att börja läsa på igenom om hur man fotar bra. började läsa och experimentera en hel del när jag köpte mig kameran men över åren har det fallit i glömska så man tar för ofta allt med "Auto" istället för att ställa in saker rätt.

Nu kommer jag in lite sent i denna tråden och jag har inte lusläst alla svaren men jag tycker mig inte kunna se att du skriver så mycket om vad du eg vill uppnå med uppgraderingen (annat än detdär om att du har ett mål att fota örnarna).
Detta gör ju även att svaren i tråden blir väldigt spretiga och att alla rekommenderar det de själva har.

Jag tycker att du ska fundera på vad det är du vill uppnå. Vad vill du kunna göra som du inte kan göra idag?

Ang. just 50/1.4 så tycker jag att du ska tänka på att 50mm på en APS-C-kamera är ett kort teleopvejktiv. Det ger ett utsnitt/perspektiv som är väldigt populärt/använt för porträtt. I övrigt är det en brännvidd som inte är så himla användbar på APS-C, IMO. Du ska även fråga dig om f/1.4 är värt de extra pengarna. Det kan visserligen vara trevligt med lite extra ljusstyrka, särskilt på APS-C men köper du 50/1.8 istället så får du 95% av prestandan/bildkvaliteten/möjligheterna för en tredjedel av priset.

Frågar du mig är 24 eller 35mm mer användbart på APS-C. Av mina fasta objektiv använder jag mest 35mm (på fullformat/småbild), vilket motsvarar ca 22mm på Canon APS-C. Av en händelse har Canon en 24/2.8 för APS-C som inte heller är så dyr. Den hade kunnat vara lite ljusstartare men i övrigt är det en bra presterande och kompakt optik.

Beroende på hur allvarligt menat detdär om örnarna kan det ju även vara en tanke att kolla på en bättre och längre teleoptik. Både Tamron och Sigma har 100-400/4.5-6.3 som rymms inom budget och 150-600/5-6.3 som ligger något utanför, om man inte vill kolla begagnat förstås.
Canons eget 400/5.6 är populärt för fågelfoto pga bra prestanda och (relativt) lågt pris, men nytt liggen den ju en hygglig bit ovanför budget.

Även en ljusstarkare/bättre normalzoom hade ju varit något att överväga men det är, som sagt, svårt att veta när du inte skriver så mycket om vad du vill kunna göra. Då kan man ju mest utgå från sig själv...

Edit: Ändrat några sakfel.

Permalänk
Medlem

Jag har FF Canon EOS 6d. Det objektiv som används allra mest är 35mm fast objektiv.
Det är ofta man snabbt vill ta ett kort med kameran om man tex är ute på stan, fotograferar ungar, på tillställningar etc.
Vi dessa tillfällen är man ofta väldigt nära det man ska fota och du har inte tid att backa.

Att köra med 50mm på en APS-C gör dig rätt begränsad, du kommer många gånger behöva backa för att kunna få med allt du vill.
För 50mm på en APS-C gör 50*1,6=80 mm. Alltså ett kort teleobjektiv.

Om jag vare dig så skulle jag lägga pengar på ett bättre fast 24mm objektiv. Helst med bildstabilisator och USM.
Kan varmt rekonendera detta: https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/canon-ef-24-2-8...
Jag har 35 mm varianten av samma objektiv och det är riktigt vasst objektiv. Du får väldigt mycket objektiv för dessa pengar.
Det har största bländaröppning på F2.8, fördelen med att inte gå allt för mycket lägre är att objektivet är inte så stort.
Går du ner till tex F1.4 så har du plötsligt ett mycket större objektiv enbart för att få kortare skärpedjup. Frågan du måste ställa dig om det är värt det. Det är bara vid porträtfoton jag kan tycker så kort skärpedjup är bra, och då har du ändå galet kort skärpedjup så att ögonen är skarpa men nästippen är suddig.

Fördelen med fasta objektiv är bl.a. att du oftast får ett mindre objektiv som gör att du orkar ta med dig kameran oftare.
Och bildkvaliteten blir markant bättre med ett fast. Det sticker iväg rejält i pris om du ska ha ett zoomobjektiv som har likvärdig bildkvalitet.

Sedan kan det vara värt att ha ett zoomobjektiv också för att kunna vara flexlibet samt att det inte går att zooma med ett fast objektiv (hört klyschan allt för många gånger att med fasta objektiv zoomar du med fötterna med det är helt fel, det du gör är att ändra perspektivet).

Detta är mina 5 öre om din fråga.
Som flera redan har sagt får du bra mer ut av att köpa nya objektiv än ny kamera.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag ser nu när jag läser mitt inlägg ovan att jag nog blandat ihop saker lite. Canon har ett EF-S 24/2.8 STM, som ju passar på 60D (EOS) och så har de ett EF-M 22/2 STM som passar till EOS M. Oavsett så är EF-S 24/2.8 STM ett bra objektiv och väldigt privärt. Ljusstyrkan är, som sagt, inte allra bästa, men det är istället väldigt kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Tack för råden (keep them coming). Då var min tanke med att kanske istället satsa på objektiv inte helt fel. Om jag satsar på ett par till bra objektiv så kan jag senare byta kamerahus och fortsätta.

Hur går det med kameraplanerna?

Permalänk
Medlem

Hej!

Köpte en Sony a7c för ett par veckor sedan och måste säga att det är en helt fantastisk kamera och dessutom är det världens minsta fullformats kamera med autofocus.

Sonys autofokus system är helt fantastiskt och slår allt annat med hästlängder.

Gillar du dessutom att filma är a7c kamera fantastisk, du behöver inte oroa dig för överhettning alls och batteriet räcker i ca 3h.

Dessutom har Sony den absolut bästa och bredaste uppsättningen av objektiv för spegellösa system kameror.

Sony ligger några år före resten av konkurrenterna på spegellösa kameror, även om avståndet är mindre än vad det var för ett par år sedan.

Mvh/

Permalänk
Medlem

Missade att pristaket var 10k.

Isåfall hade jag nog kört på en Sony a6400 och om du vill ha ett riktigt mångsidigt objektiv kan jag rekommendera sony G 18-105mm f/4.

Vill du ha hela kalaset billigare kan jag varmt rekommendera denna sidan: https://www.e-infin.com/eu/category/mirrorless_cameras

Har köpt både kameror och objektiv därifrån och de kan varmt rekommenderas.