Permalänk
Medlem

Efter att jag satt minnena i samma kanal har det inte skett någon förändring. Spel kraschar, men inte datorn. Sitter i uefi och tittar på vcore soc, jag kan inte ange ett absolut värde utan jag får ange +/-0.300. Jag vet inte vilket värde jag utgår ifrån, därav inte heller hur mycket jag ska justera åt vilket håll för att nå 1.1V.

Ja jag är mycket lockad att bara testa andra minnen!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Simpaa:

Hej!

Har byggt flera datorer genom åren, både med nya delar och med begagnade delar och inte haft några större problem men nu känner jag att jag går bet.
Satte ihop en dator i somras men drabbas fortsatt av återkommande blåskärmar. En del av delarna är kvar från förra bygget från 2013.
Det kan hända spontant när datorn är i idle och jag inte är vid den, och det kan hända vid surfande eller spelande. Rätt ofta kraschar endast webbläsaren (Firefox) och ibland bara en enstaka flik.
Kan egentligen inte spela något vidare då det orsakar blåskärm, ibland ganska fort och ibland efter 10-15 minuter.
Ibland kraschar inte hela datorn utan bara själva spelet.
De spel jag försöker driva är t.ex. AoE2 DE, Metal Gear Solid Ground Zeroes/The Phantom Pain, Mount&Blade 2 Bannerlord.
Undantaget är Heroes of Might and Magic 3 som ligger på min äldre WD Blue-disk, det verkar jag kunna spela utan att datorn kraschar.

Jag har kört CHKDSK. Jag har testat att installera Win10 på 2 olika SSDer och en mekanisk hårddisk. Jag har testat att köra bara en RAM-sticka istället, samt använda olika slots.
Jag har laddat optimized defaults i UEFI.
Jag har testat att använda en kollegas RAM-sticka istället, dock exakt samma modell som jag har. Har kollat att RAM-modellen återfinns i listan över kompatibla modeller för CPU/mobo.
Har testat att använda mitt gamla GTX670 istället. Jag har testat att installera Win7 istället. Jag har ominstallerat Win10 flera gånger. Jag har lagt ny kylpasta mellan CPU:n och kylaren.
Jag har tittat på CPU-pinsen men ser inga böjda pins. Var lite orolig när den levererades för den låg inte i kartong utan bara invirad i väldigt mycket papper, plats och bubbelplast.
Jag har kopplat ur DVD-läsaren.
Jag har testat att plugga ur allt onödigt som skrivare, webbkamera etc. Jag har låtit Windows update köra alla uppdateringar den vill. Jag har uppdaterat alla drivrutiner jag kan komma på, nätverk, ljud, mus, chipset etc.
Hårdvarumässigt har jag inte kunnat utesluta mobo, cpu och psu.
Får olika errormeddelanden nästan varje gång. Ibland pekar det mot minne, ibland mot disk, men oftast bara mot ospecificerad drivrutin.
Läste i någon tråd för Windows-support att ibland kan problem orsakade av hårdvara ge uttryck som flera olika errormeddelanden relaterade till drivare.
Jag har kört Driver Verifier Manager för att försöka tvinga fram vilken drivare som bråkar men inte fått något konklusivt svar.

Använder programmet WhoCrashed för att tolka de error-meddelanden som genereras men har inte fått några konklusiva resultat. Se exempel:
On Sat 2020-11-28 17:27:08 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\112820-4796-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32kbase.sys (0xFFFFAB5452861BB6)
Bugcheck code: 0xBE (0xFFFFAB5452861BB6, 0x100000100ADF021, 0xFFFFA90BB29F06D0, 0xB)
Error: ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY
file path: C:\WINDOWS\system32\win32kbase.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Base Win32k-kerneldrivrutin
Bug check description: This is issued if a driver attempts to write to a read-only memory segment.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time.

On Fri 2020-11-27 10:10:33 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\112720-7578-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (0xFFFFF8026F1455B7)
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF8026F1455B7, 0xFFFFF68E6CB4F058, 0xFFFFF68E6CB4E890)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Filterhanteraren för Microsofts filsystem
Bug check description: This indicates that a system thread generated an exception which the error handler did not catch.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a file system driver. Since there is no other responsible driver detected, this could be pointing to a malfunctioning drive or corrupted disk. It's suggested that you run CHKDSK.

Kan det vara mobo, cpu eller psu på något sätt som felar tror ni? Har ju garanti på moderkortet men vill inte starta ett ärende om jag inte är säker på var felet ligger.
Jag har säkert testat fler saker som jag inte kommer ihåg då det felat över så lång tid.

Spec:
Operativsystem: Microsoft Windows 10, version 2004 och kört de uppdateringar i Windows Update den vill ha
Processor: AMD Ryzen 5 3600X (Swec marknad)
Processorkylare: BeQuiet Pure Rock 2 (Inet)
Moderkort: Gigabyte B450M-DS3H (Inet)
Minne: 2x 8 GB Corsair Dominator 3200MHz CL16 Vengeance (Inet)
Grafikkort: Sapphire RX 580 8GB (Swec marknad)
Hårddisk: Samsung 850 Evo (Blocket)
Hårddisk: WD Blue 1TB (behållt från förra datorn)
Nätaggregat: FD Integra 650 W (behållt från förra datorn)
Övrig kylning: 1x120mm insug och 2x120mm utblås i lådan
Övriga komponenter: DVD-brännare
Temperaturer: 64C processor vid spel, kring 37C i idle

Tacksam för hjälp och tankar

Jag tror det är minnena. Provat med bara en sticka från annat märke?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

Det blir lätt huvudvärk när man inte hittar stabilitet,
Visa moderkort har varit notoriskt värdelösa eller mao allmänt jobbiga att arbeta med pga minnen som har enormt svårt att posta =/ Antingen går de till slut men efter mycket bök eller så är de inte ens möjligt/låg prestanda i slutänden.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Har nu beställt ett par G.Skill Flare X 3200 CL14 2x8GB. Vore ju kul om de hann komma till imorn men det känns ju tveksamt. Hoppas de funkar bättre hur som helst!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror det är minnena. Provat med bara en sticka från annat märke?

Skrivet av coolerfreak:

Det blir lätt huvudvärk när man inte hittar stabilitet,
Visa moderkort har varit notoriskt värdelösa eller mao allmänt jobbiga att arbeta med pga minnen som har enormt svårt att posta =/ Antingen går de till slut men efter mycket bök eller så är de inte ens möjligt/låg prestanda i slutänden.

Fick Flare X-minnena från Inet igår, förvånad över så snabb leverans mitt i julhandeln. De verkar tyvärr inte ha gett någon effekt alls. Fick en krasch efter kanske 20 minuter. Efter det har jag testat att återställa bios till optimized defaults, kraschar ändå. Aktiverat XMP, kraschar ändå. Satt upp volten på minnet till 1.35 igen, kraschar ändå. Kört en CHDSK /r samt en sfc /scannow, och kraschar fortfarande. Nu idag testade jag att köra igång Skyrim istället för Bannelord eftersom Bannerlord inte är färdigutvecklat ännu och Skyrim är ju såpass gammalt att det borde vara stabilt. Då kraschade själva spelet efter kanske 40 minuter, men inte hela datorn.

Min senaste felrapporter:

On Fri 2020-12-18 17:25:49 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121820-4531-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x3F5780)
Bugcheck code: 0x1 (0x7FFBE0AEC034, 0x0, 0xFFFF, 0xFFFFF38DF17E2B80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Fri 2020-12-18 19:17:42 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121820-3937-01.dmp
This was probably caused by the following module: amdppm.sys (amdppm+0x2ec7)
Bugcheck code: 0x133 (0x0, 0x501, 0x500, 0xFFFFF806340FA320)
Error: DPC_WATCHDOG_VIOLATION
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\amdppm.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Processor Device Driver
Bug check description: The DPC watchdog detected a prolonged run time at an IRQL of DISPATCH_LEVEL or above. This could be caused by either a non-responding driver or non-responding hardware. This bug check can also occur because of overheated CPUs (thermal issue).
The crash took place in a Microsoft module. The description of the module may give a hint about a non responding device in the system.

On Fri 2020-12-18 19:24:43 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121820-4171-01.dmp
This was probably caused by the following module: fltmgr.sys (0xFFFFF8026D5D5F04)
Bugcheck code: 0xBE (0xFFFFF8026D5D5F04, 0x900000003321121, 0xFFFFFD0C4DA13150, 0xA)
Error: ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY
file path: C:\WINDOWS\system32\drivers\fltmgr.sys
product: Operativsystemet Microsoft® Windows®
company: Microsoft Corporation
description: Filterhanteraren för Microsofts filsystem
Bug check description: This is issued if a driver attempts to write to a read-only memory segment.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in a file system driver. Since there is no other responsible driver detected, this could be pointing to a malfunctioning drive or corrupted disk. It's suggested that you run CHKDSK.

On Sat 2020-12-19 10:38:12 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\Minidump\121920-3890-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x3F5780)
Bugcheck code: 0x1 (0x7FFD6CD8C034, 0x0, 0xFFFF, 0xFFFF910BFB62FB80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
file path: C:\WINDOWS\system32\ntoskrnl.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

On Sat 2020-12-19 10:38:12 your computer crashed or a problem was reported
crash dump file: C:\Windows\MEMORY.DMP
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!setjmpex+0x8299)
Bugcheck code: 0x1 (0x7FFD6CD8C034, 0x0, 0xFFFF, 0xFFFF910BFB62FB80)
Error: APC_INDEX_MISMATCH
Bug check description: This indicates that there has been a mismatch in the APC state index.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem.
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem

Ursäktar om detta är föreslaget redan, har inte läst precis allt.
Jag har liknande spec som dig och fick samma felkoder och problem. Efter att ha gjort precis allt man kan göra utan att hitta en lösning kom jag på att SSDn har också en firmware. Efter att jag uppdaterat den och kört en sfc så har jag inte haft ett problem, det är nu ca 3 månader sedan. Inte logiskt fel men värt ett försök!

Edit: En annat misstag jag gjorde var att ta de båda 8 pin kontakterna till gpu från samma kabel, bytte till 2st kablage och upplevde stabilare system. Inte heller logiskt i mitt huvud men det kan ju vara så att nätagget inte är riktigt 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob4:

Ursäktar om detta är föreslaget redan, har inte läst precis allt.
Jag har liknande spec som dig och fick samma felkoder och problem. Efter att ha gjort precis allt man kan göra utan att hitta en lösning kom jag på att SSDn har också en firmware. Efter att jag uppdaterat den och kört en sfc så har jag inte haft ett problem, det är nu ca 3 månader sedan. Inte logiskt fel men värt ett försök!

Edit: En annat misstag jag gjorde var att ta de båda 8 pin kontakterna till gpu från samma kabel, bytte till 2st kablage och upplevde stabilare system. Inte heller logiskt i mitt huvud men det kan ju vara så att nätagget inte är riktigt 100%.

Tog ner Samsung Magician men jag hade redan senaste firmware för disken. Gällande nätagget har jag testat två olika, och det som sitter i just nu har bara en kabel för GPU. Tack för dina förslag

Hittade nu denna tråden som diskuterar defekta Ryzen 3000-cpuer. https://www.reddit.com/r/Amd/comments/j70utz/psa_if_you_have_...

"I suggest anyone getting these BSOD's who know their RAM is good, just RMA their CPU, because it's no good:
APC_INDEX_MISMATCH
DPC_WATCHDOG_VIOLATION
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"

Jag får alla dessa felkoder. Ett förslag i tråden är att backa BIOS-version till AGESA 1.0.0.4 eller äldre. Mitt mobo startade på 1.0.0.4 B som syns i listan här https://www.gigabyte.com/Motherboard/B450M-DS3H-rev-10/suppor...

Är det lugnt att bara helt sonika flasha om till f40 som har 1.0.0.2 eller måste jag börja på f32 som det står i beskrivningen för f40?

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk

Fungerar systemet stabilt så finns det ingen anledning att uppdatera men som i ditt fall, varför inte!
Att rekommendera flashning åt höger och vänster kan snabbt låsa situationen fullständigt om det blir fel, och har man ingen flashback-funktion, dual-bios så vill det sig till att det verkligen blir rätt. Se till att äldre bios supportar din cpu bara

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Ja, med tanke på att alternativen börjar ta slut är det lika bra att testa flasha BIOS också. Jag skulle kört tillbaks till F32 och sen testat den också och eventuellt lagt in F40 sen om det inte fungerar, hoppas de löser sig för dig! 😊

Permalänk
Medlem

Surt, låter mer och mer som att processorn har en defekt minneskontroller, har själv haft (och har) en R5 3600 med defekt PCI-E kontroller som kraschar grafikkort som ligger i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Fungerar systemet stabilt så finns det ingen anledning att uppdatera men som i ditt fall, varför inte!
Att rekommendera flashning åt höger och vänster kan snabbt låsa situationen fullständigt om det blir fel, och har man ingen flashback-funktion, dual-bios så vill det sig till att det verkligen blir rätt. Se till att äldre bios supportar din cpu bara

Skrivet av rob4:

Ja, med tanke på att alternativen börjar ta slut är det lika bra att testa flasha BIOS också. Jag skulle kört tillbaks till F32 och sen testat den också och eventuellt lagt in F40 sen om det inte fungerar, hoppas de löser sig för dig! 😊

F40 ger stöd för Ryzen 3000 så jag går direkt till den, antar att systemet inte kommer kunna boota om jag sätter F32 men fortfarande har min 3600X isatt.

Skrivet av str8forthakill:

Surt, låter mer och mer som att processorn har en defekt minneskontroller, har själv haft (och har) en R5 3600 med defekt PCI-E kontroller som kraschar grafikkort som ligger i idle.

Ja ju mer jag läser om det, ju mer likt låter det mina problem. Sjukt. Har alltid tänkt att CPUer alltid är idiotsäkra.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog testat att beställa hem en annan cpu från Inet och testat om problemet kvarstår med en annan cpu, om det kvarstår så kan du ju faktiskt gå in med moderkort/cpu/ram till Inet och be dom felsöka då det till 99,99% sannolikhet är någonstans där problemet ligger med bakgrund av den gedigna felsökning du har gjort.

Om problemet löses av att köpa ny cpu så är det nog bara att bita i det sura äpplet och stå för kostnaden. Jag hade isf pratat med den tidigare ägaren och frågat om cpu'n hade några problem och om inte kollat om säljaren är villig att dela på förlusten eller liknande.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag hade nog testat att beställa hem en annan cpu från Inet och testat om problemet kvarstår med en annan cpu, om det kvarstår så kan du ju faktiskt gå in med moderkort/cpu/ram till Inet och be dom felsöka då det till 99,99% sannolikhet är någonstans där problemet ligger med bakgrund av den gedigna felsökning du har gjort.

Om problemet löses av att köpa ny cpu så är det nog bara att bita i det sura äpplet och stå för kostnaden. Jag hade isf pratat med den tidigare ägaren och frågat om cpu'n hade några problem och om inte kollat om säljaren är villig att dela på förlusten eller liknande.

Ja nu blev jag kluven, så kan jag ju göra såklart. Finns inga 3600X i lager men finns ju 3600 i mängder, och den är ju klart mer prisvärd sett till nypriset.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpaa:

Ja nu blev jag kluven, så kan jag ju göra såklart. Finns inga 3600X i lager men finns ju 3600 i mängder, och den är ju klart mer prisvärd sett till nypriset.

Ja absolut! I ärlighetens namn lär du inte märka någon skillnad på dom ändå, vi snackar ju 100mhz liksom.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Inaktiv

Finns minnena med i moderkortets QVL lista? om inte så prova ta bort minnes överklockningen.
Blir det inga fel då så fungerar det inte att köra de minnena i sin snabbaste MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja absolut! I ärlighetens namn lär du inte märka någon skillnad på dom ändå, vi snackar ju 100mhz liksom.

Nej men precis, hade jag köpt i butik hade jag ju inte valt X-modellen.

Skrivet av anon298854:

Finns minnena med i moderkortets QVL lista? om inte så prova ta bort minnes överklockningen.
Blir det inga fel då så fungerar det inte att köra de minnena i sin snabbaste MHz.

Nej men många andra Flare X-modeller är med, och Gigabyte säger själva att de inte kan testa alla minnen. Moderkortet är med på minnenas QVL. Just denna modellen är det många personer på flera ställen som förespråkat som en bra modell för just Ryzen. Jag kör ingen överklockning.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

För en stabil grundkonfiguration skall du ha ett minne i DDR4_1 och ett i DDR4_2.
Det kommer då vara en Dual channel konfiguration vilket brukar vara att föredra.
En del minnen har problem med två stickor i en kanal (delad minneskontroller)

Av min Ryzen erfarenhet så var det bästa sätter att slippa problem på Ryzen 1 att köra på G-skill Flare X (som körde Samsung B-die)

Jag har haft många problem att minnena inte går att köra i sina timings, trots "AMD Ready" eller vad det står på boxen.

De minnena jag har nu är också från G-skill men inte B-die. Funkar dock utmärkt med Zen 3 men testade dem på en Ryzen 1700 och kunde inte köra i mer än 3333MHz då.

Så även om det kostar på skulle jag nog köpa nya minnen om jag vore dig och slippa all huvudvärk. (nu är jag inte 100% på att det här är ett minnesproblem men 95% säker)

Jag vet av erfarenhet att finns inte minnena med i moderkortets QVL lista så kan det bli problem, inte alltid dock.

Har du lagt in nyaste bios? Det kan fixa mycket minnesproblem mm.

Du får även kolla minnenas version då det tillverkas samma minnen fast med olika versioner som kanske inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Har du testat det mesta redan så skulle jag prova att sätta på XMP och lossa timings (höj värdena ett snäpp från det de står på efter XMP-profil valts).

DRAM Voltage 1.35 V.

Har du prova kört en sticka endast? (slott två från CPU)

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Jag vet av erfarenhet att finns inte minnena med i moderkortets QVL lista så kan det bli problem, inte alltid dock.

Har du lagt in nyaste bios? Det kan fixa mycket minnesproblem mm.

Du får även kolla minnenas version då det tillverkas samma minnen fast med olika versioner som kanske inte fungerar.

Moderkortets QVL säger att de inte kan testa alla modeller och att modeller utanför listan mycket väl kan fungera, samtidigt finns moderkortet med på minnenas QVL.
Ja kortet levererades med F50 BIOS, jag har uppdaterat först till F51 och sedan F60e, ingen skillnad.
Både Corsair-minnena och G.Skill-minnena är identiska.

Skrivet av MeSaber:

Har du testat det mesta redan så skulle jag prova att sätta på XMP och lossa timings (höj värdena ett snäpp från det de står på efter XMP-profil valts).

DRAM Voltage 1.35 V.

Har du prova kört en sticka endast? (slott två från CPU)

Jag tog ett djupt andetag och backade BIOS till F40 med AGESA 1.0.0.2 igår natt. Körde Bannerlord i minst en timme utan krasch. Ska testa vidare när jag kommer hem igen i eftermiddag.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simpaa:

Moderkortets QVL säger att de inte kan testa alla modeller och att modeller utanför listan mycket väl kan fungera, samtidigt finns moderkortet med på minnenas QVL.
Ja kortet levererades med F50 BIOS, jag har uppdaterat först till F51 och sedan F60e, ingen skillnad.
Både Corsair-minnena och G.Skill-minnena är identiska.

Jag tog ett djupt andetag och backade BIOS till F40 med AGESA 1.0.0.2 igår natt. Körde Bannerlord i minst en timme utan krasch. Ska testa vidare när jag kommer hem igen i eftermiddag.

Låter precis som kompabilitets problem,
Inga andra minnen att testa?

Permalänk
Medlem

Det här låter precis som problemen jag hade med min nybyggda dator! Löste det genom att aktivera xmp samt "game mode" på mitt MSI mobo. Krashade konstant i idle men efter det har jag inte haft en enda krash.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk

Visa fick sina ryzen cpu'er utbytta och allt löste sig därefter. Träligt läge förstår jag. Lite beklagligt kanske att behöva ställa in diverse timings manuellt, konfiguera upp spänning för dram, soc'n, LLC'n, ratio etc helst gärna inte SMT samt att även vara medveten om att 3'e parts appar kan ställa till de.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det verkar ha löst sig nu efter att jag backade BIOS, inga blåskärmar på 1-2 veckor varken med G.Skill eller Corsair-minnena. Kört alla möjliga spel.

Så jag utgår ifrån att det var det här med defekt minneskontroller i CPUn.

Tack för all hjälp från er som svarat i tråden

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini R2 | AMD Ryzen 5 3600| Sapphire RX 580 8GB | 16 GB | Samsung 850 256GB + Intel 520 240GB | 1TB + 3TB