Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Väldigt intressant och skulle ju precis som du är inne på kunna vara en förklaring varför upplevelsen varit så olika från en person till en annan här inne.

Hmm vet inte om jag tror på den förklaringen. Det som beskrivs mer som brytningsfel av vissa tror jag inte har med renderingen att göra...
Och om foveated rendering vore en grej borde det gälla alla WMR headsets - det borde inte vara en G2 specifik grej?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Något annat som talar emot det här är att jag sett andra med 1080Ti som är väldigt nöjda med både visuell kvalitet och prestanda. Tänker bl a på den här killen med ett 1080ti som släppt en hel del klipp med G2an och är supernöjd

https://www.youtube.com/channel/UCtr084FH7rX9rUKTAlZFKXA

Japp. Brukar kolla hans livesändningar ibland. Det skulle vara om han kanske inte reagerat på det eller kör med lägre upplösning.

Alltså...jag måste iofs erkänna att jag reagerat på att prestandan i G2 var oväntat bra med mitt 1080ti. Jag trodde verkligen inte att Xplane11 skulle funka utan att nolla alla sliders. Men jag kunde köra med medium settings och Reverb i native resolution. Om det nu är Foveated så kanske det förklarar.

Får testa när jag jobbat klart idag. Hoppas någon hinner testa före mig och kan bekräfta om jag skall riva upp headsetet igen. Jag är väldigt försiktigt optimistisk även om det jag sett i mitt headset liknar begränsning i linserna.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har fått ett svar från produktchefen för Reverb G2 i Sverige. Det är inte fullt bekräftat ännu, han skulle prata med sina tekniker, men han säger som svar på min fråga om foveated rendering att det till största sannolikhet är det som ligger till grund för suddigheten. Linserna säger han är "second to none" vad gäller kvalitet och de har en mycket rigorös kvalitetskontroll på tillverkningen där vad jag förstår. Det är extremt höga krav på GPU'n för att kunna rendera 2160p per öga i 90 Hz, och det krävs high-end hårdvara för att detta ska fungera. Teorin här är att när drivrutinen känner att hårdvaran inte räcker för att rendera full frames så går den automatiskt över i foveated rendering och renderar alltså bara centrum i full 2160p och omgivande i lägre upplösning.

Hans tips är att gå ner på 60 Hz i drivrutinen då det avlastar GPU'n rejält, och se om det förändrar något. I princip behövs alltså RTX 3000-produkter o.dyl för att kunna driva headsettet fullt ut. Jag avvaktar mer information och kommer att ge er den här så snart jag fått reda på något mer.

Att vissa upplever bättre kvalitet kan alltså vara relaterat hårdvaruskillnader i PC'n.

Att testa påståendet borde vara enkelt - det är ju bara att köra ett program som med potatishårdvara grejar 2x2160x2160. Hot Squat kanske (fult gratisspel på Steam) eller en av de där kalibreringsverktygen som används för att mäta FOV, läsa bokstäver på en bokstavstavla etc. Dessa saker borde gå att rendera väl utan ett RTX 3080.

Permalänk
Medlem

Frågan är väl hur den väljer att köra foveated eller ej? Om det är från vilken GPU du har i burken eller vilken faktisk fps du får. Om den går på burkens hårdvara rakt av så hjälper det inte att köra ett "enkelt" spel.

Så fort jag får mer info från HP så lovar jag posta det här. Jag är ju själv spekulant på en G2 och RTX 3080 som är beställda men ej levererade, så jag vill själv ha detta löst tills dess. Kan ju också vara buggar i drivrutinerna som triggar detta i onödan.

Permalänk
Medlem

Nej, nu har jag testat och det är inte någon Foveated rendering som ligger bakom. Inte på min i vart fall. Linserna suger helt enkelt. Så är det. Jag testade 60 Hz, både i native resolution och minskad. Drog ner alla tänkbara inställningar samt maxade dom. Samma resultat hur jag än gjorde.

Sedan tillbaka igen på 90 Hz och native upplösning. Samma resultat. Sedan så ser man att upplösningen är oförändrad bakom det suddiga. Det är bara att det hamnar ur fokus.

Nån annan får hemskt gärna testa också men mitt åker tillbaka i kartongen (igen)

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Ingen mer än jag som testade igår? I sådana fall, såg ni någon förbättring? I takt med att allt fler headsets rullas ut så hittar jag fler rapporter om dålig sweetspot. I natt skrev en användare i en facebook grupp att han hade väldigt liten sweetspot och han körde 3090 med 100% SS.

Jag vill verkligen att detta skall kunna lösas. Om man fick någon garanti att det är ett dåligt headset man fått som kan bytas ut. Men samtidigt vet jag inte om jag orkar med en sådan process. Tröstlöst om man skulle få ett nytt lika dåligt headset. Kanske bättre att lämna tillbaka det och sedan vänta ut det hela och göra ett nytt försök i vår.

Hur resonerar ni andra som har ett dåligt ex?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

På iRacing-forumet är det ungefär samma diskussion som här. Hur kunde förhandstesterna vara så odelat positiva? Hur kan sweet spot på G2 vara så liten nu?

Man undrar ju om det verkligen är samma lins? Eller det ska väl egentligen vara en lite bättre lins än vad förhandstestarna hade? Det verkar gått åt fel håll, något gick fel.

Min G2 är i Sverige och på väg, mina förväntningar har gått ner.

Permalänk
Medlem

Tror och hoppas att när man kommer vettigt nära linserna minskar problemet drastiskt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av gz:

På iRacing-forumet är det ungefär samma diskussion som här. Hur kunde förhandstesterna vara så odelat positiva? Hur kan sweet spot på G2 vara så liten nu?

Man undrar ju om det verkligen är samma lins? Eller det ska väl egentligen vara en lite bättre lins än vad förhandstestarna hade? Det verkar gått åt fel håll, något gick fel.

Min G2 är i Sverige och på väg, mina förväntningar har gått ner.

Har dom varit det, dock? Norm på Tested har till exempel anmärkt på att linserna har lägre sweet spot än Q2. MRTV haussar så att han storknar, men det är väl nästan bara han som gör det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har dom varit det, dock? Norm på Tested har till exempel anmärkt på att linserna har lägre sweet spot än Q2. MRTV haussar så att han storknar, men det är väl nästan bara han som gör det också.

Det är möjligt att det finns något enstaka undantag. Gjordes den testen innan preorder?

Annars har det översvallande samlade intrycket varit att G2 varit det bästa från G1 och Index och att särskilt det visuella imponerat stort. Det är inte så konstigt att många nu är besvikna och förbryllade.

Permalänk
Medlem

Blev också lite besviken på sweet spot. Efter att ha sett mrtv.. han överdriver om hur stor sweet spot är och generellt så haussar han G2. När vanliga användare har testat så har dom INTE gått i samma linje..
Men visst mitt i sweet spot så är den grym!

Sitter för övrigt på 3090

Permalänk
Medlem

Jag lyckades inte sniffa tag i någon info någonstans som påpekade att de försämrat linserna sedan G1 som hade helt okay linser och inte mindre sweetspot än CV1 eller Rift S. Nu så finner jag att alla headset jag haft har en minimal sweetspot där man verkligen måste pricka på en halv mm men jag har haft tur har alltid kunnat justera så jag når dit.

HP skrev ju att de slipade om den flera gånger som orsak till förseningar också för att bli än bättre men de kanske hade absurda QC problem från deras lowest bidder fresnellinsslipningsfabrik

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det verkar för mig att det är mer suddigt mot yttre kanten (teat stänga ett öga). Får större sweetspot om jag kör max ipd med headsetet vinklad nmqx neråt (verkar inte som mina ögon blir trött av det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Ingen mer än jag som testade igår? I sådana fall, såg ni någon förbättring? I takt med att allt fler headsets rullas ut så hittar jag fler rapporter om dålig sweetspot. I natt skrev en användare i en facebook grupp att han hade väldigt liten sweetspot och han körde 3090 med 100% SS.

Jag vill verkligen att detta skall kunna lösas. Om man fick någon garanti att det är ett dåligt headset man fått som kan bytas ut. Men samtidigt vet jag inte om jag orkar med en sådan process. Tröstlöst om man skulle få ett nytt lika dåligt headset. Kanske bättre att lämna tillbaka det och sedan vänta ut det hela och göra ett nytt försök i vår.

Hur resonerar ni andra som har ett dåligt ex?

Den ligger I kartongen och ska åter HP. Blir oculus för min del. Det är helt enkelt för mycket som inte är bra. Pallar inte göra 500 kompromisser. Sweetspot, edge to edge, GUI, kontroller, uppdatering cykler, Steam kompatibilitet osv etc i can go on!

Skrivet av oqvist:

Tror och hoppas att när man kommer vettigt nära linserna minskar problemet drastiskt.

Har testa över 10 timmar, två datorer med olika förutsättningar. Med glasögon, utan med linser. Två polare har även testat nu och bekräftat att jag inte gnäller mer än vanligt. Som båda har VR.. med facemask och utan på full resolution och half.. Det ett bra marknadsfört headset och det är tyvärr allt. Fattar inte er som tycker det är bra. Har ni inga krav?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Den ligger I kartongen och ska åter HP. Blir oculus för min del. Det är helt enkelt för mycket som inte är bra. Pallar inte göra 500 kompromisser. Sweetspot, edge to edge, GUI, kontroller, uppdatering cykler, Steam kompatibilitet osv etc i can go on!

Har testa över 10 timmar, två datorer med olika förutsättningar. Med glasögon, utan med linser. Två polare har även testat nu och bekräftat att jag inte gnäller mer än vanligt. Som båda har VR.. med facemask och utan på full resolution och half.. Det ett bra marknadsfört headset och det är tyvärr allt. Fattar inte er som tycker det är bra. Har ni inga krav?

Jag tycker du låter jävligt gnällig och det är givetsvis tråkigt att du inte är nöjd med ditt köp, är det viktigt för dig att alla andra också är missnöjda?

Är G2 allt man hade hoppats på med edge to edge clarity i "2x4k" upplösning med möjlighet att magiskt drivas av grafikkort som inte klarar av 4k på en vanlig skärm? -Tyvärr
Är G2 tillräckligt bra för sitt pris och överlägset dom andra headseten bildmässigt? För mina ögon ja, absolut! Har tyvärr vänner som köpt facebooks Q2 vilket gett mig möjligheten att pröva det och i jämförelse är ju hela bilden helt "kladdig".
Tror att det dröjer något/några år till innan vi ser grafikkort som kan driva "2x4k" headsets och därmed får headsets som klarar av att leverera detta på ett perfekt sätt, och då kommer vi inte heller vara 100% nöjda. Även om jag är 90% nöjd med mitt G2 och känner att jag kommer behålla det länge då det går att använda till mer än VR-spel på ett rimligt sätt tillskillnad från dom andra glajjorna jag testat.

Lite intressant att du frågar angående folks krav när du precis har proklamerat att du ska gå från G2 till Q2 btw Jag har ju hellre ett headset där jag behöver vrida på huvudet en centimeter för att få PERFEKT skärpa än ett headset där hela headsetet är lika oskarpt. Men alla är vi olika.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag tycker du låter jävligt gnällig och det är givetsvis tråkigt att du inte är nöjd med ditt köp, är det viktigt för dig att alla andra också är missnöjda?

Är G2 allt man hade hoppats på med edge to edge clarity i "2x4k" upplösning med möjlighet att magiskt drivas av grafikkort som inte klarar av 4k på en vanlig skärm? -Tyvärr
Är G2 tillräckligt bra för sitt pris och överlägset dom andra headseten bildmässigt? För mina ögon ja, absolut! Har tyvärr vänner som köpt facebooks Q2 vilket gett mig möjligheten att pröva det och i jämförelse är ju hela bilden helt "kladdig".
Tror att det dröjer något/några år till innan vi ser grafikkort som kan driva "2x4k" headsets och därmed får headsets som klarar av att leverera detta på ett perfekt sätt, och då kommer vi inte heller vara 100% nöjda. Även om jag är 90% nöjd med mitt G2 och känner att jag kommer behålla det länge då det går att använda till mer än VR-spel på ett rimligt sätt tillskillnad från dom andra glajjorna jag testat.

Lite intressant att du frågar angående folks krav när du precis har proklamerat att du ska gå från G2 till Q2 btw Jag har ju hellre ett headset där jag behöver vrida på huvudet en centimeter för att få PERFEKT skärpa än ett headset där hela headsetet är lika oskarpt. Men alla är vi olika.

Dels så måste det bevisligen finnas olika exemplar av headsetet där ute. Jag delar Daniels uppfattning om displayen/skärpan och jag tror inte någon hade accepterat mitt exemplar. Tittar jag rakt fram på ett objekt och har det i skärpa, behåller blicken på det objektet medans jag vrider sakta på huvudet så har objektet blivit suddigt efter bara 5-10 grader. Det är en smal strimma av knallskärpa rakt i mitten. Sedan så är det suddigt. Inte OK. I de spel jag kör (mest flightsim) så behöver man kika runt och det blir då en mix av skärpa och oskärpa samtidigt. Det känns inte längre som VR. Visst...det är 3D och VR - absolut. Men känslan av att "vara där" minskar märkbart.

Ang Quest2 så har jag faktiskt gjort exakt samma. Det är helt ok upplösning och framförallt så är skärpan mer konsekvent över bilden. Att sweetspot inte är lika skarp som G2 må vara hänt, men jag har lättare att anpassa mig till en miljö som är konsekvent skarp än ett slags tunnelseende i skärpa. Det känns inte naturligt. Satt just och fikade med en tradig bulle och det slog mig mitt exemplar är som en torr och smaklös kanelbulle där allt det saftiga och sockriga är i den absoluta mitten. Om det nu ens krävs en analogi för detta fenomen

Det kanske uppfattas som gnäll men alla vi som upplever detta vill förstås inget hellre än att headsetet skall leverera. Vi hör om edge-to-edge clarity och kan inte begripa hur det kan vara så annorlunda. Därför är det viktigt att ventilera och höra vilka fler som har problem.

Är man nöjd med sin G2 så är det sannolikt ett bättre exemplar och då kan jag bara gratulera. För som sagt...bildkvalitén i mitten är utan konkurrens den bästa som finns att köpa (för normala pengar).

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

https://reverb.danol.cz/achieving-edge-to-edge-clarity/

"edge to edge clarity" tvivlar jag på men det kanske är värt att läsa

Det verkar som vissa har upptäckt att ipd justeringen/slidern har ändrats ur sitt läge vid av/på eller häftiga rörelser.
Värt att hålla koll på kanske.

Permalänk
Medlem

Jösses, man undrar ju verkligen hur stor del av dessa problem är produktvariation, jämfört med hur stor del är mänskliga faktorer som olika fysiska förutsättningar och olika tycke/smak?

(personligen tror jag vid det här laget att det HP har nån form av kvalitetsproblem så headseten diffar lite, annars borde det inte vara så här spridda intryck, men det förklarar kanske inte allt...)

...

Kan det finnas någon gemensam faktor för de som har problem?
Enligt den där länken nyss så verkar det ju som att sätta IPD lite artificiellt högt kan hjälpa kantskärpan.
Ni som har problem, har ni möjligen hög naturlig IPD, så ni ligger i gränslandet för att rymmas inom spannet?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jösses, man undrar ju verkligen hur stor del av dessa problem är produktvariation, jämfört med hur stor del är mänskliga faktorer som olika fysiska förutsättningar och olika tycke/smak?

(personligen tror jag vid det här laget att det HP har nån form av kvalitetsproblem så headseten diffar lite, annars borde det inte vara så här spridda intryck, men det förklarar kanske inte allt...)

...

Kan det finnas någon gemensam faktor för de som har problem?
Enligt den där länken nyss så verkar det ju som att sätta IPD lite artificiellt högt kan hjälpa kantskärpan.
Ni som har problem, har ni möjligen hög naturlig IPD, så ni ligger i gränslandet för att rymmas inom spannet?

Min IPD är 61.8. Har testat alla inställningar. Jag har frågat på Facebook om folks IPD och det finns ingen röd tråd. Däremot har jag ganska djupa ögonhålor vilket - i kombination med G2:ans avstånd till displayen förstås påverkar. Men jag har tagit bort hela ansiktsinlägget och kört så nära så mina ögonfransar nästan borstar displayen. Det gav en imponerande FOV vilket i sig gjorde att jag satt kvar i en WOW känsla. Men sweetspot ändrades inte märkbart.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem

Det tipsas om att man kan köpa ett Samsung Odessy VR Cover, ta bort den befintliga paddingen och fästa VR Cover-ditot med velcro. På så sätt kommer man mycket närmare displayen. Den som tipsade om detta i en youtube-video var sim-racer och nämde inget om edge-to-edge skärpa. Däremot hade han problem med FOV. Han visade att FOV för honom ökade från ca 90 till 100 grader med den modden. Kanske också en lösning för skärpan?
Hela videon här: https://www.youtube.com/watch?v=qYZUMUBBbIU

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Dels så måste det bevisligen finnas olika exemplar av headsetet där ute. Jag delar Daniels uppfattning om displayen/skärpan och jag tror inte någon hade accepterat mitt exemplar. Tittar jag rakt fram på ett objekt och har det i skärpa, behåller blicken på det objektet medans jag vrider sakta på huvudet så har objektet blivit suddigt efter bara 5-10 grader. Det är en smal strimma av knallskärpa rakt i mitten. Sedan så är det suddigt. Inte OK. I de spel jag kör (mest flightsim) så behöver man kika runt och det blir då en mix av skärpa och oskärpa samtidigt. Det känns inte längre som VR. Visst...det är 3D och VR - absolut. Men känslan av att "vara där" minskar märkbart.

Ang Quest2 så har jag faktiskt gjort exakt samma. Det är helt ok upplösning och framförallt så är skärpan mer konsekvent över bilden. Att sweetspot inte är lika skarp som G2 må vara hänt, men jag har lättare att anpassa mig till en miljö som är konsekvent skarp än ett slags tunnelseende i skärpa. Det känns inte naturligt. Satt just och fikade med en tradig bulle och det slog mig mitt exemplar är som en torr och smaklös kanelbulle där allt det saftiga och sockriga är i den absoluta mitten. Om det nu ens krävs en analogi för detta fenomen

Det kanske uppfattas som gnäll men alla vi som upplever detta vill förstås inget hellre än att headsetet skall leverera. Vi hör om edge-to-edge clarity och kan inte begripa hur det kan vara så annorlunda. Därför är det viktigt att ventilera och höra vilka fler som har problem.

Är man nöjd med sin G2 så är det sannolikt ett bättre exemplar och då kan jag bara gratulera. För som sagt...bildkvalitén i mitten är utan konkurrens den bästa som finns att köpa (för normala pengar).

Ja det är verkligen otroligt spridda skurar vad gäller detta och jag har faktiskt inte spelat tillräckligt mycket i G2an för att komma med en slutsats om hur "insugen" man blir i detta VR headset. Har lagt mest tid på att slösurfa och anpassa mitt virtuella hem och jag känner att om kantskärpan inte stör mig i detta bör den störa ännu mindre vid spelande, men det återstår väl att se.
Jag förstår inte heller folk som pratar om edge to edge clarity, jag kan ju såklart urskilja att det blir suddigare mot kanterna även på mitt headset men det är inget som direkt stör. Jag tror helt klart att många skulle ha nytta av att kunna ställa en vidare idp, märkte jävligt snabbt att sweetspoten blev sjukt liten när jag ställde den snävt

Det är självklart att man ska komma med synpunkter, det är ju trots allt detta ett forum är till för. Jag gillar dock inte när man som i sdaniels fall försöker dumförklara folk som är nöjda med hjälp av snorkiga kommentarer.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Jag tycker du låter jävligt gnällig och det är givetsvis tråkigt att du inte är nöjd med ditt köp, är det viktigt för dig att alla andra också är missnöjda?

Är G2 allt man hade hoppats på med edge to edge clarity i "2x4k" upplösning med möjlighet att magiskt drivas av grafikkort som inte klarar av 4k på en vanlig skärm? -Tyvärr
Är G2 tillräckligt bra för sitt pris och överlägset dom andra headseten bildmässigt? För mina ögon ja, absolut! Har tyvärr vänner som köpt facebooks Q2 vilket gett mig möjligheten att pröva det och i jämförelse är ju hela bilden helt "kladdig".
Tror att det dröjer något/några år till innan vi ser grafikkort som kan driva "2x4k" headsets och därmed får headsets som klarar av att leverera detta på ett perfekt sätt, och då kommer vi inte heller vara 100% nöjda. Även om jag är 90% nöjd med mitt G2 och känner att jag kommer behålla det länge då det går att använda till mer än VR-spel på ett rimligt sätt tillskillnad från dom andra glajjorna jag testat.

Lite intressant att du frågar angående folks krav när du precis har proklamerat att du ska gå från G2 till Q2 btw Jag har ju hellre ett headset där jag behöver vrida på huvudet en centimeter för att få PERFEKT skärpa än ett headset där hela headsetet är lika oskarpt. Men alla är vi olika.

Nu ska vi se här, det enda större headsetet med väsentligt högre upplösning än "4k"-upplösning är Pimax 8k som har just "2x4k"-upplösning. G2s kombinerade upplösning är endast "4k" som den senaste generationen grafikkort ser ut att klara rätt OK, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Nu ska vi se här, det enda större headsetet med väsentligt högre upplösning än "4k"-upplösning är Pimax 8k som har just "2x4k"-upplösning. G2s kombinerade upplösning är endast "4k" som den senaste generationen grafikkort ser ut att klara rätt OK, eller?

Tänkte lite snett angåede nuvarande headsets upplösning. G2an mäter in på dryga 9,3 miljoner pixlar medens en 4k skärm 8,3.
Visserligen inte lika tungdrivet som 2x4k men uppenbarligen för tungt för dagens grafikkort då det inte finns något som klarar av att leverera stabila 90+ fps i 4k, vi börjar ju närma oss med den senaste generationen men är inte riktigt i mål än.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Tänkte lite snett angåede nuvarande headsets upplösning. G2an mäter in på dryga 9,3 miljoner pixlar medens en 4k skärm 8,3.
Visserligen inte lika tungdrivet som 2x4k men uppenbarligen för tungt för dagens grafikkort då det inte finns något som klarar av att leverera stabila 90+ fps i 4k, vi börjar ju närma oss med den senaste generationen men är inte riktigt i mål än.

Tycker mig se att 3080 & 3090 kan leverera 90+ fps 4k i tester med ultra settings där jag också kan tycka att lägre grafikinställningar är OK bara man till upplösningen och skärpan i VR. Ni som kör dessa grafikkort, lyckas ni inte få ut detta?

Permalänk
Medlem

Beror ju helt om man kör spel som har grafik eller om man kör beat saber. Tar vi seriösa lir där du har i stort sett samma grundgrafik som i pannkakevarianten som racingsimulationer och flygsimulationer så är nog normen att man subsamplar även med 3090. Kommer inte orka driva dem fullt ut på maxinställningar och hålla 90 fps i regel.

Nu har ju dessa headsets lägen där man matar dem med lägre upplösning och de samplar upp för att få 4kish prestanda. Inte lika bra som native men nog att föredra framför hackig 4K. Mitt 2080ti var inte nära kunna köra vare sig 5k+ eller Reverb G1 i native.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det mesta jag kör med G1 eller G2 på ett 3080 måste ligga på 50-100% res i steamvr om jag vill undvika att det cappar till 45 istället för 90.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Att driva ett G2 i native upplösning är som att köra 2*4k skärmar + en 2k skärm.

Så det får trixas en del med grafik och rendering resolution för att hitta sweetspot mellan grafik och prestanda.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Det mesta jag kör med G1 eller G2 på ett 3080 måste ligga på 50-100% res i steamvr om jag vill undvika att det cappar till 45 istället för 90.

What? Har visserligen 3090 men så stor skillnad kan det inte va. Har 90fps på 100% res.. kör mest sim, as.corsa osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sys81:

What? Har visserligen 3090 men så stor skillnad kan det inte va. Har 90fps på 100% res.. kör mest sim, as.corsa osv...

50% res i steamvr är visserligen nära native res på G2 vad jag förstått, så jag kan tolerera att 100% res inte pallar 90 fps i alla titlar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Stor förvirring överallt om detta. Reverb g2 kör med 2st 2160×2160 skärmar. Pgå barrel correction måste steamvr rendrera 3168x3096 för att du ska få en bild i skärmarna som ser rätt ut efter att det passerat linserna. Det blir ganska så tungtdrivet och att en 3080 klarar knappt något spel på höga inställningar och 100% resolution scale om du siktar mot 90 fps. Oftast handlar det mer om subsampling än supersampling...