Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

50% res i steamvr är visserligen nära native res på G2 vad jag förstått, så jag kan tolerera att 100% res inte pallar 90 fps i alla titlar.

Nej, 100% är det som gäller för att få native upplösning i mitten. Det ser man eftersom det är olika upplösningar vilket headset man har.
Så att säga att 50% är native för g2 och nån lägre siffra är native för nå annat headset är fel. 100% är native för alla.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Stor förvirring överallt om detta. Reverb g2 kör med 2st 2160×2160 skärmar. Pgå barrel correction måste steamvr rendrera 3168x3096 för att du ska få en bild i skärmarna som ser rätt ut efter att det passerat linserna. Det blir ganska så tungtdrivet och att en 3080 klarar knappt något spel på höga inställningar och 100% resolution scale om du siktar mot 90 fps. Oftast handlar det mer om subsampling än supersampling...

Skrivet av Molotov:

Nej, 100% är det som gäller för att få native upplösning i mitten. Det ser man eftersom det är olika upplösningar vilket headset man har.
Så att säga att 50% är native för g2 och nån lägre siffra är native för nå annat headset är fel. 100% är native för alla.

100% steamvr är 3156x3092 per eye och detta menar ni är native för G2:ans 2160x2160 per eye?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

100% steamvr är 3156x3092 per eye och detta menar ni är native för G2:ans 2160x2160 per eye?

Jepp

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk

Vad jag tycker är lite skumt är varför SteamVR för min G1a rekommenderar 2708x2648? Vilket enligt SteamVR motsvarar 150%

Borde det inte vara lika som för G2an med tanke på att native upplösning är densamma för G1 och G2?

Här är hur det ser ut i SteamVR hos mig

https://imgur.com/gogw8sz

Drar jag ner till 100% ser det ut såhär, dvs samma upplösning i SteamVR som native

https://imgur.com/mIwPCyR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

100% steamvr är 3156x3092 per eye och detta menar ni är native för G2:ans 2160x2160 per eye?

Ja det kallas för barrel distortion och correction.
Skärmarna måste rendera en "innåtbuktande bild" för att linserna visar annars en "utåtbuktande bild". (Kan vara tvärt om) och för att man ska få bild över "hela synfältet" så måste renderingen vara mycket högre än vad som anges.

Mao, så sänker du rendering resolution till 50% så är det bara halva upplösningen som visas i mitten.
Det för att det kommer flyta bättre så klart men det är tex som att du kör 1440p på din 4k skärm.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Vad jag tycker är lite skumt är varför SteamVR för min G1a rekommenderar 2708x2648? Vilket enligt SteamVR motsvarar 150%

Borde det inte vara lika som för G2an med tanke på att native upplösning är densamma för G1 och G2?

Här är hur det ser ut i SteamVR hos mig

https://imgur.com/gogw8sz

Drar jag ner till 100% ser det ut såhär, dvs samma upplösning i SteamVR som native

https://imgur.com/mIwPCyR

Även om skärmupplösningen mellan G1 & G2 är samma så är det olika linser mellan modellerna vilket gör att den renderade upplösningen för att matcha skärmupplösningen skiljer sig, G1 verkar inte behöva öka den renderade upplösningen för att matcha skärmupplösningen. Man kan tänka sig att man spänner ut en 2D-bild på en 3D-sfär vilket gör att pixlar i mitten av bilden blir utdragna och pixlar i ytterkanten blir hopklämda eller bortklippta. För att matcha de utdragna renderade pixlarna i mitten av bilden med skärmupplösningen behöver man ha en ökad renderad upplösning för att få ett lokalt 1:1 förhållande mellan skärmpixlar och renderade bildpixlar.

För att återgå till ursprungsämnet verkar det som att 3090 klarar av att leverera stadiga 90fps i många spel medans 3080 klarar det för ett fåtal? Har haft funderingar på att gå från en 3060ti till 3080 men då kanske jag kan fortsätta köra med 3060 och syntetisk 90fps istället.

Permalänk

Får erkänna att det där blev lite för mycket för min trötta hjärna men tror jag förstår på ett ungefär och tack iaf för den detaljerade förklaringen!

Permalänk
Medlem

Bra förklarat, har alltid undrat över samma sak. 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Även om skärmupplösningen mellan G1 & G2 är samma så är det olika linser mellan modellerna vilket gör att den renderade upplösningen för att matcha skärmupplösningen skiljer sig, G1 verkar inte behöva öka den renderade upplösningen för att matcha skärmupplösningen. Man kan tänka sig att man spänner ut en 2D-bild på en 3D-sfär vilket gör att pixlar i mitten av bilden blir utdragna och pixlar i ytterkanten blir hopklämda eller bortklippta. För att matcha de utdragna renderade pixlarna i mitten av bilden med skärmupplösningen behöver man ha en ökad renderad upplösning för att få ett lokalt 1:1 förhållande mellan skärmpixlar och renderade bildpixlar.

För att återgå till ursprungsämnet verkar det som att 3090 klarar av att leverera stadiga 90fps i många spel medans 3080 klarar det för ett fåtal? Har haft funderingar på att gå från en 3060ti till 3080 men då kanske jag kan fortsätta köra med 3060 och syntetisk 90fps istället.

Fick igång mitt 3080 nu var en kass 8-pin adapter bara. Hade vart kul ha G2n nu. 3090n jag får imorgon lär jag returnera rakt av bara innan jag frestas för hårt... Tror nog man kommer få kompromissa så pass att 10 gb inte blir någon begränsning ändå. Utan den så skiljer det ju i regel inte mer än 10 % mellan 3080 och 3090.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fick igång mitt 3080 nu var en kass 8-pin adapter bara. Hade vart kul ha G2n nu. 3090n jag får imorgon lär jag returnera rakt av bara innan jag frestas för hårt... Tror nog man kommer få kompromissa så pass att 10 gb inte blir någon begränsning ändå. Utan den så skiljer det ju i regel inte mer än 10 % mellan 3080 och 3090.

Har kört med 3080 och det funkar men en del spel kräver uppåt 12-16gig vram och då växlar det mot internminnet, vad jag förstått iaf. Lyckades krascha syrien kartan i DCS pga minnesbrist igår (hade glömt att växlingsfilen var avstängd)
När jag satt på den igen så användes 13gig Vram och 39 gig RAM under soloflygning (F-16) med allt på max i inställningar & 100% i steamVR, 45fps fick jag tills jag kom över beirut då droppa jag till ca 30fps på låg höjd inget illamående eller något obehag ändå.

Ska prova med 3090 så fort den dyker upp.

Optimal DCS PC
64GB ram 3600cl14
rtx 3090
9900k eller bättre

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Optimal DCS PC
64GB ram 3600cl14
rtx 3090
9900k eller bättre

Fy sjutton! Det kostar att ligga på topp!

Min TUF Gaming 3080 listas nu som på lager 15/3 på inet.se (även om de med beställningar går före i kön). Kan bli så att 3080 TI släpps innan jag hinner få mitt 3080, och då kanske man borde gå på det. Nu kör jag dock mer race/rally-sim och det drar nog inte riktigt lika mycket vram som flyg vill jag tro. Men helt klart ska man ha klart för sig att Reverben kräver high-end hårdvara. Det finns en anledning till att Oculus begränsat sig till lägre upplösningar och tidigare (quest1) också 72 Hz. Inte många som har den hårdvara som egentligen krävs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har kört med 3080 och det funkar men en del spel kräver uppåt 12-16gig vram och då växlar det mot internminnet, vad jag förstått iaf. Lyckades krascha syrien kartan i DCS pga minnesbrist igår (hade glömt att växlingsfilen var avstängd)
När jag satt på den igen så användes 13gig Vram och 39 gig RAM under soloflygning (F-16) med allt på max i inställningar & 100% i steamVR, 45fps fick jag tills jag kom över beirut då droppa jag till ca 30fps på låg höjd inget illamående eller något obehag ändå.

Ska prova med 3090 så fort den dyker upp.

Optimal DCS PC
64GB ram 3600cl14
rtx 3090
9900k eller bättre

Du hjälper inte till F-n oxå.

Kommer ingenstans med mina 16 gb i minne heller då. Har testat 32 gb för FS 2020 men min burk ogillade 3200 minnen skarpt. DCS är en jäkla best så jag är inte förvånad. Rullar mitt 3080 bara som det ska så kör jag nog på det. Får jag pengar över till 4080 om det inte räcker till. Mitt Zotac 3090 åker tillbaks

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du hjälper inte till F-n oxå.

Kommer ingenstans med mina 16 gb i minne heller då. Har testat 32 gb för FS 2020 men min burk ogillade 3200 minnen skarpt. DCS är en jäkla best så jag är inte förvånad. Rullar mitt 3080 bara som det ska så kör jag nog på det. Får jag pengar över till 4080 om det inte räcker till. Mitt Zotac 3090 åker tillbaks

3080 ger skitbra bild & flyt och som sagt inte alla spel är så krävande. Såg en youtube video när någon kom upp i 16-18 gig vram i Half Life Alyx med SS200%.

Ilandsproblemen har nått en ny nivå

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Har kört med 3080 och det funkar men en del spel kräver uppåt 12-16gig vram och då växlar det mot internminnet, vad jag förstått iaf. Lyckades krascha syrien kartan i DCS pga minnesbrist igår (hade glömt att växlingsfilen var avstängd)
När jag satt på den igen så användes 13gig Vram och 39 gig RAM under soloflygning (F-16) med allt på max i inställningar & 100% i steamVR, 45fps fick jag tills jag kom över beirut då droppa jag till ca 30fps på låg höjd inget illamående eller något obehag ändå.

Ska prova med 3090 så fort den dyker upp.

Optimal DCS PC
64GB ram 3600cl14
rtx 3090
9900k eller bättre

Du som har 3080 - hur är din sweetspot i G2:an? Har du den mytompunna "edge-to-edge" skärpan?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Du som har 3080 - hur är din sweetspot i G2:an? Har du den mytompunna "edge-to-edge" skärpan?

Hade också skitdålig klarhet och liten sweetspot när jag provade första gången, sen vart det helt plötsligt skitbra dagen efter.

Har ingen aning om vad som hände däremellan om det laddades ner någon uppdatering eller så.
I uppdateringshistoriken finns två driver updates som kom ner samma dag Microsoft HID och Microsoft Holographic, kan tyvärr inte se något klockslag på dom.

Men någon edge to edge är det inte, kanske kan vandra med ögonen ca 35-40 grader åt alla håll innan det blir för dåligt.
och den är ungefär lika känslig som rift S på hur man har den på huvudet.
Kan kännas ungefär som att få på sig glasögon för första gången när man får den rätt på huvudet.

SDE kan du inte se om du letar ens, när allt körs i native iaf.

ett ex: Första dagen så flög jag P51 i DCS och kunde inte urkilja bränlemätarens siffror bredvid benet på golvet.
Dagen efter var den kristallklar och såg nästan "verklig" ut, så jag är också lite förvirrad.

Helt klart är som flera konstaterat att man behöver kraftfull hårdvara för att driva 4k i VR.
Har också märkt att jag tittar med hela huvudet istället för att "snegla" det påverkar nog också rätt mycket.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Om VRAM är en reell begränsning, borde inte AMD:s nya kort prestera mycket bättre än Nvidias i VR då? För det verkar dom inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om VRAM är en reell begränsning, borde inte AMD:s nya kort prestera mycket bättre än Nvidias i VR då? För det verkar dom inte göra.

Är det inte bara överdriven allokering man ser? Iofs svårt att då förklara varför det också spiller ut över RAM.

Trots ett RTX 3080 och "bara" 16 GB RAM så kan jag inte låta bli att vara lite nojig över det hela.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Har testat 32 gb för FS 2020 men min burk ogillade 3200 minnen skarpt.

På vilket sätt menar du att din burk ogillade 3200-minnen?

Permalänk

Var över en sväng hos min kompis igår som fick sin G2a för en dryg vecka sen. Kände att jag måste testa lite till efter alla blandade intryck jag läst härinne senaste veckan. Sitter själv för närvarande med en G1a som jag överlag är väldigt nöjd med. Lite "grådaskig" i färgåtergivning jämfört med Samsung O+ jag hade tidigare men bortsett från det väldigt nöjd.

Kunde inte se de problem många andra rapporterat här om mer eller mindre usel skärpa utanför absoluta centrum.

Visst...sitter du helt stilla med huvudet och bara rör ögonen i olika riktnignar blir skärpan sämre ju längre du vandrar med blicken. Dock ser inte jag det som ett problem utan känns naturligt för mig. Även i verkligheten rör jag spontant mitt huvud i den riktning jag tittar. Speciellt ifall det är något jag behöver fokusera på.

Vad jag däremot konstaterade igår efter att ha spenderat en hel del tid i min G1a senaste tiden var att förbättringen från G1->G2 när det gäller bildkvalitet är väldigt liten om ens märkbar. Däremot finns ju andra fördelar som bättre ljud, smidigare kabel och fysisk justering av IPD ifall de bitarna är viktiga för en.

För min del dock där jag redan är väldigt nöjd med min G1a känner jag inte det är värt pengarna att byta till en G2a. Har nu lagt en beställning på ett 3090 istället som jag hoppas kunna ge mig en knuff i rätt riktning i VR både i X-Plane och MSFS2020 som ju dyker upp med sitt stöd för VR om det var imorrn eller på onsdag. Spännande!

Tillbaka till VR-headset tror/hoppas jag att Samsung kommer överraska oss med något väldigt trevligt framöver. På samma sätt som när de kom med sitt Odyssey Plus. Svårt att se hur Samsung inte skulle vilja vara med och dela på VR-kakan nu när det känns som VR börjat bli betydligt mer gemene mans grej än det varit för bara några år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det är självklart att man ska komma med synpunkter, det är ju trots allt detta ett forum är till för. Jag gillar dock inte när man som i sdaniels fall försöker dumförklara folk som är nöjda med hjälp av snorkiga kommentarer.

Jag orkar inte, Jag skapade en facebook-grupp. #Triggered
Dumförklarar endast dig om du har svårt för att jag inte gillar produkten lika mycket som du gör!

Hittade en film till er som valt att inte skicka tillbaka headsetet.
https://www.youtube.com/watch?v=qYZUMUBBbIU lite tips och macgyver för öka lite fov och göra headsetet ännu skönare.

Någon som lekt med detta?
https://steamcommunity.com/app/719950/discussions/0/327682448...
(eller applyar inte alls på G2 kanske om någon vet dvs.

Ett annat mönster jag tycker mig se för oss som gnäller och dumföklarar folk!?, när jag läser mig omkring detta ämne är att det är endast personer som har låg IPD som klagar på kass sweetspot och väldigt suddig bild i allt annat än sweetspoten
( . )v( . )

Men hur ser det ut för er? True or False ?

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om VRAM är en reell begränsning, borde inte AMD:s nya kort prestera mycket bättre än Nvidias i VR då? För det verkar dom inte göra.

Man borde tycka att växlingen när den sker är så optimerad att du inte märker av den. I DCS märks den av lite grann när omgivningen "hoppar till" med jämna mellanrum, och man kan dra ner på hur långt bort man vill kunna se byggnader och annat på marken då kan man krypa ner i både Vram och RAM användning. Half life alyx lägger sig på exakt 10GB och flyter skitbra har man mer så används mer.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

På vilket sätt menar du att din burk ogillade 3200-minnen?

Svart skärm kom inte förbi minneskontrollen.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe3:

Hade också skitdålig klarhet och liten sweetspot när jag provade första gången, sen vart det helt plötsligt skitbra dagen efter.

Har ingen aning om vad som hände däremellan om det laddades ner någon uppdatering eller så.
I uppdateringshistoriken finns två driver updates som kom ner samma dag Microsoft HID och Microsoft Holographic, kan tyvärr inte se något klockslag på dom.

Men någon edge to edge är det inte, kanske kan vandra med ögonen ca 35-40 grader åt alla håll innan det blir för dåligt.
och den är ungefär lika känslig som rift S på hur man har den på huvudet.
Kan kännas ungefär som att få på sig glasögon för första gången när man får den rätt på huvudet.

SDE kan du inte se om du letar ens, när allt körs i native iaf.

ett ex: Första dagen så flög jag P51 i DCS och kunde inte urkilja bränlemätarens siffror bredvid benet på golvet.
Dagen efter var den kristallklar och såg nästan "verklig" ut, så jag är också lite förvirrad.

Helt klart är som flera konstaterat att man behöver kraftfull hårdvara för att driva 4k i VR.
Har också märkt att jag tittar med hela huvudet istället för att "snegla" det påverkar nog också rätt mycket.

Fasen vad skumt. Var det knallskärpa i sweetspot som sedan snabbt blev suddig? Och sedan efter uppdateringen blev det märkbart bättre? Jag har alltså kanonskärpa i mitten men efter bara 5-10 grader så tappar jag skärpan. Uppskattningsvis är det max 15% av bilden som är skarp. Känner du igen detta innan det blev bättre för dig?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Svart skärm kom inte förbi minneskontrollen.

Skumt men berodde nog mer på märke/modell än hastighet på minnet.

Förutsatt att du har stöd för den hastigheten och typ av minne förstås på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

De gjorde ju en rejäl uppdatering via Windows for WMR, speciellt för G2. Vet inte hur man kollar att man fått den manuellt. Men det skulle ju hjälpa just med klarhet av bilden.

Här är en artikel om den: https://www.google.com/amp/s/www.roadtovr.com/latest-windows-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

De gjorde ju en rejäl uppdatering via Windows for WMR, speciellt för G2. Vet inte hur man kollar att man fått den manuellt. Men det skulle ju hjälpa just med klarhet av bilden.

Här är en artikel om den: https://www.google.com/amp/s/www.roadtovr.com/latest-windows-...

När jag först installerade g2 så gjordes någon vad jag upplevde större uppdatering av något. Det är möjligt att det var denna uppdatering.
Så jag hade aldrig problem med chromatic aberration som denna update verkade fixa och vara fokuserad på..

Offcenter blurriness är problemet

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Hur ser folkets leveranser ut?
På HP´s hemsida har min order stått med leverans till 21/12.
Idag har den texten försvunnit och inga pengar är dragna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Hur ser folkets leveranser ut?
På HP´s hemsida har min order stått med leverans till 21/12.
Idag har den texten försvunnit och inga pengar är dragna.

Kom och hämta min!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar rätt på bestwares reddit så skickas mitt idag. Hinner nog knappast få det innan jul dock men kanske kan leka med det till nyår.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Här finns det lite info om hur man kan delta i WMR beta programmet och hur man aktiverar reprojection.