Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

1 tangenbord/mus - två datorer. USB splitter?

Permalänk
Medlem

1 tangenbord/mus - två datorer. USB splitter?

Nu när man jobbar hemma en hel del så delar jobbdatorn tangenbord och mus med hemdatorn.
Skärmen har usb hub och ett antal portar för HDMI/DP etc.

Så nu är allt kopplat till skärmen men jag måste flytta en USB kabel mellan datorerna varje gång jag ska byta från jobb till spel.
Nu är det inte så ofta, jag jobbar hela dagen och sedan blir det eventuellt spel på kvällen.

Kan så klar köpa en KVM switch men då jag aldrig har på datorerna samtidigt så tänkte jag att det borde gå att ha någon typ av USB splitter. Då stänger jag av den dator jag inte använder och så går bara signalerna till den jag använder och byter ingång på skärmen. En KVM switch är en dyr lösning som jag egentligen inte behöver.
Finns det USB splitter kablar?

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johros:

Nu när man jobbar hemma en hel del så delar jobbdatorn tangenbord och mus med hemdatorn.
Skärmen har usb hub och ett antal portar för HDMI/DP etc.

Så nu är allt kopplat till skärmen men jag måste flytta en USB kabel mellan datorerna varje gång jag ska byta från jobb till spel.
Nu är det inte så ofta, jag jobbar hela dagen och sedan blir det eventuellt spel på kvällen.

Kan så klar köpa en KVM switch men då jag aldrig har på datorerna samtidigt så tänkte jag att det borde gå att ha någon typ av USB splitter. Då stänger jag av den dator jag inte använder och så går bara signalerna till den jag använder och byter ingång på skärmen. En KVM switch är en dyr lösning som jag egentligen inte behöver.
Finns det USB splitter kablar?

Det är en kvmswitch eller mjukvarulösning du behöver, du kan köra mjukvarukvm typ Synergy https://symless.com/synergy
Det går också att använda fjärrskrivbord.
Du kan också skaffa tangentbord och mus som har inbyggda funktioner för att kunna anslutas till flera enheter, Logitechs nyare funkar på 3 enheter via en knapptryckning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@johros:

Ett alternativ som jag använder mellan 2 dator, Windows 10 & Linux.
Som är gratis för hemmaanvändare.

Teamviewer

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Synergy kräver att båda datorer är på så vitt jag vet. KVM-switch, som du nämner, kostar en del. Teamviewer för spel funkar kanske sådär. Jag har själv stött på samma problem nyligen och beställde en sån här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3274902. Jag kan dock inte svara för hur väl den fungerar i och med att jag väntar på leverans, men jag ser inte att det skulle vara några problem att använda.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

haft samma problem, men tog en usb hub till tangentbord och mus och hade två USB förlängningar fastsatta med dubbelhäftande tejp i bakkant på skrivbordet. Gjorde det väldigt simpelt att bara flytta hubsladden mellan förlängningarna.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Synergy kräver att båda datorer är på så vitt jag vet. KVM-switch, som du nämner, kostar en del. Teamviewer för spel funkar kanske sådär. Jag har själv stött på samma problem nyligen och beställde en sån här https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3274902. Jag kan dock inte svara för hur väl den fungerar i och med att jag väntar på leverans, men jag ser inte att det skulle vara några problem att använda.

Den verkar vara precis det jag behöver. Borde fungera bra! Jag har funderat på synnergy men jag gillar inte mjukvarulösningar. Om det inte fungerar när man ska sätta sig ner och jobba så är det väldigt irriterande.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av johros:

Den verkar vara precis det jag behöver. Borde fungera bra! Jag har funderat på synnergy men jag gillar inte mjukvarulösningar. Om det inte fungerar när man ska sätta sig ner och jobba så är det väldigt irriterande.

Mjukvara funkar bra för jobb, det är vid spelande som det blir märkbara skillnader, fjärrskrivbord kan ju tom vara bättre ibland tex om man har en jobbdator som inte fysiskt kan ansluta 2 stora skärmar så kan det gå via den andra datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hittade denna som är ännu billigare. Rejäla knappar endast en switch mellan två olika usb kablar.
Borde fungera utmärkt för mina behov.

Tack för all input.

https://www.elfa.se/sv/stroembrytare-usb-2x-koenig-cmp-switch...

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av johros:

Den verkar vara precis det jag behöver. Borde fungera bra! Jag har funderat på synnergy men jag gillar inte mjukvarulösningar. Om det inte fungerar när man ska sätta sig ner och jobba så är det väldigt irriterande.

Synergy har jag provat och jag tycker att det fungerar riktigt bra faktiskt, anledningen till att jag valde bort det nu är att datorerna jag vill använda är anslutna till olika nätverk.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

En USB-switch som den här ser ut att vara exakt vad som efterfrågas:
https://www.webhallen.com/se/product/258324-ATEN-US224-manuel...

Permalänk
Medlem

Jag beställde exakt den switchen den kom up tidigare i tråden. Återkommer med hur det fungerar.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Aten switchen fungerade precis som tänkt.
Nu kan jag switcha mellan mina två datorer. Måste trycka en gång på skärmen och en gång på switchen men det är inte så ofta så det går nog bra.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk

Finns det ingen switch som stödjer USB 3.0+?

Visa signatur

ASUS ROG G30AB DreamLeague.
Intel Core i7 4770K @4.3GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriknords:

Finns det ingen switch som stödjer USB 3.0+?

Jo den jag har beställt stödjer 3.0, kolla här, hade exakt samma frågeställning
#18828805

Visa signatur

Baaahh