Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Skrivet av lamslagen:

Köpte hem ett 3070 idag, Gigabyte Geforce OC.

Va en himla oskön coil whine vid belastning....
Jag har satsat mycket pengar på att få datorn tyst med noctua och be quiet fläktar. Samt detta kortet skulle vara tystare än många andra. Men nix... Låter likt @westrandy som ett gammalt hederligt modem.

Har mixat och trixat och hittat "lösningen". Laddade ner MSI Afterburner och sänkte Power Limit från 100% till 37% (lägsta som finns).
Då försvann coil whinen till 99%. Hade absolut kunnat behålla det så här OM jag inte tappade cirka 60% av prestandan samtidigt.
Får bli retur på denna imorgon.

Om någon vill höra hur det låter
Coil whine ljudet från min PC (OBS! högt ljud)

sådär lätt mitt med.... exakt

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Skrivet av adzer:

Jag blev av med coil whine när jag sänkte spänningen. Det behöver inte heller kosta någon prestanda utan i mitt fall ökade prestandan tom. Irriterande att produkten inte fungerar 100% som den är, men om du kan leva med en manuell justering så kan det vara värt att testa.

https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Testade detta, men funkade tyvärr inte.
Även vid sänkt spänning så tjöt den nästan lika mycket, och till slut börja spel krascha p.g.a för låg spänning.

Åkte tillbaka till Inet och bytte det mot en MSI OC 8gb 3070. Funkar utmärkt och ingen coil whine!
Inet skötte det riktigt snyggt, va inga som helst problem att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lamslagen:

Testade detta, men funkade tyvärr inte.
Även vid sänkt spänning så tjöt den nästan lika mycket, och till slut börja spel krascha p.g.a för låg spänning.

Åkte tillbaka till Inet och bytte det mot en MSI OC 8gb 3070. Funkar utmärkt och ingen coil whine!
Inet skötte det riktigt snyggt, va inga som helst problem att byta.

Skönt att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Testat 2 msi 3090 gaming x
Båda har ett tydligt gnäll

Bär kortet har varit uppe i temp en stund så blir det tystare, men hörs fortfarande över fläktarna

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CarlOscar:

Testat 2 msi 3090 gaming x
Båda har ett tydligt gnäll

Bär kortet har varit uppe i temp en stund så blir det tystare, men hörs fortfarande över fläktarna

Kan du spela en ljudet du har så vi får höra. Länka ljudfilen här.
Jag är bara nyfiken. Jag sitter i tankarna att byta upp mig. Jag behöver inte det. Men man är sugen. Men sen dör ju hela tanken på att köpa nytt när man ser andra sitter och säger de har Coil whine.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Kan du spela en ljudet du har så vi får höra. Länka ljudfilen här.
Jag är bara nyfiken. Jag sitter i tankarna att byta upp mig. Jag behöver inte det. Men man är sugen. Men sen dör ju hela tanken på att köpa nytt när man ser andra sitter och säger de har Coil whine.

PM’a onedrivellänk
Är ju ärligt bara marginellt irriterande om jag jobbar utan musik
Har man datorn på skrivbordet så kanske det stör mer.
Jag stör mig mest pga jag vet att det finns kort utan.

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CarlOscar:

PM’a onedrivellänk
Är ju ärligt bara marginellt irriterande om jag jobbar utan musik
Har man datorn på skrivbordet så kanske det stör mer.
Jag stör mig mest pga jag vet att det finns kort utan.

Ja precis.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CarlOscar:

PM’a onedrivellänk
Är ju ärligt bara marginellt irriterande om jag jobbar utan musik
Har man datorn på skrivbordet så kanske det stör mer.
Jag stör mig mest pga jag vet att det finns kort utan.

Det som räddar mig. Jag har ju datorn i ett annat rum. Så jag kan strunta i det. Men det är som du säger. Att man bara vet.
Sen min historia. Jag hade ett 1080 kort som bara en dag så där utan något direkt. Coil whine öka som satan. Då menar jag skit mycket. Bilden fick artefakter. Det kom och gick. Sen dog kortet helt. Så detta att man säger att inget som går sönder. Är nog bara strunt prat. Tror det hände mig. Så nej det är inte roligt att då köpa ett grafikkort för 10 000 kr-20 000 kr.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Det som räddar mig. Jag har ju datorn i ett annat rum. Så jag kan strunta i det. Men det är som du säger. Att man bara vet.
Sen min historia. Jag hade ett 1080 kort som bara en dag så där utan något direkt. Coil whine öka som satan. Då menar jag skit mycket. Bilden fick artefakter. Det kom och gick. Sen dog kortet helt. Så detta att man säger att inget som går sönder. Är nog bara strunt prat. Tror det hände mig. Så nej det är inte roligt att då köpa ett grafikkort för 10 000 kr-20 000 kr.

Då hade jag nog klarat mig! Det är ju inget ”fel” på kortet.
Aldrig någonsin har jag haft så stabila fps som med detta 3090 dock!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CarlOscar:

Då hade jag nog klarat mig! Det är ju inget ”fel” på kortet.
Aldrig någonsin har jag haft så stabila fps som med detta 3090 dock!

Spela du in med din mobil då. Med en mobil blir ju inte direkt vad det är för dig som står och hör. Man såg när du närma dig grafikkortet så öka det mer. Men med en stängd låda och dina andra fläktar som överröstar. Sen får man leva med det.
Man ska inte börja tänka på det så mycket. För då blir man mer irriterad eller sur.

Sen är det ju det. Om man lämnar tillbaka det. Så är risken så stor att du får samma eller mycket värre.
Men visa det du har spelat in. Till den återförsäljaren du har köpt det. Se vad de tycker eller tror. Maila dem.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk

jag sände tillbala mitt Msi gaming trio som lät exakt så som lamslagens ljudfil visade.. nu har jag ett Evga 3080 FTW3 som är typ tyst..

godta aldrig copilwhine

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av westrandy:

jag sände tillbala mitt Msi gaming trio som lät exakt så som lamslagens ljudfil visade.. nu har jag ett Evga 3080 FTW3 som är typ tyst..

godta aldrig copilwhine

Det är lättare att vinna 100 000 kr lol. Gött

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Har en del coil whine på mitt MSI Gaming Trio X 3080, har för närvarande två kablar (1:a och 2:a uttaget på samma kabel, 3:e uttaget på egen kabel) läste nu att det är rekommenderat att 1:a uttaget har egen kabel då det drar mest ström. Någon som vet vad som gäller här?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zorken:

Någon som vet vad som gäller här?

Är väl osannolikt att vilka strömuttag som har en egen kabel påverkar spoltjut, men du kan ju se i GPU-Z vilka strömuttag som belastas mest med Ampere-serien. Det lilla jag sett i diverse tester på nätet har dock visat att korten verkar balansera strömuttaget ganska bra tycker jag, men om just ditt kort drar mer från ett uttag ser du ju det där. Och då kan du flytta om sladdarna dina för att kompensera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zorken:

Har en del coil whine på mitt MSI Gaming Trio X 3080, har för närvarande två kablar (1:a och 2:a uttaget på samma kabel, 3:e uttaget på egen kabel) läste nu att det är rekommenderat att 1:a uttaget har egen kabel då det drar mest ström. Någon som vet vad som gäller här?

Ja det är rekommendationen. Kan du inte testa koppla om?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Är väl osannolikt att vilka strömuttag som har en egen kabel påverkar spoltjut, men du kan ju se i GPU-Z vilka strömuttag som belastas mest med Ampere-serien. Det lilla jag sett i diverse tester på nätet har dock visat att korten verkar balansera strömuttaget ganska bra tycker jag, men om just ditt kort drar mer från ett uttag ser du ju det där. Och då kan du flytta om sladdarna dina för att kompensera.

Jo exakt känns ju inte så sannolikt men värt att prova tänkte jag! Bra idé ska prova GPU-Z, såg följande på reddit nu:
"I have this card, and I noticed that pin #1 usually pulls almost double of pins 2 and 3, so those would definitely be OK on one cable: https://i.imgur.com/ltGrpkA.png"

Skrivet av Lagerlöf:

Ja det är rekommendationen. Kan du inte testa koppla om?

Vad bra! Tänkte prova koppla om idag och se om det blir någon skillnad

Edit: Kopplat om nu och ser också att #1 drar mer än #2, #3 så antar att det blir bäst att koppla så. Blev dessvärre ingen skillnad på coil whinet!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Jag har en lättare coilwhine på mitt Asus 3080 TUF. Är så sjukt i valet kvalet hur göra, returnera eller behålla?
Jämfört med andras inspelade filer på nätet så är min väldigt låg, men ändå störande att det finns.

Spelar främst med hörlurar, så det märks egentligen inte.
Men å andra sidan känns det trist att det öht är acceptabelt att kränga en produkt för 8000:- med denna defekt.

Hade det funnits 3080 på hyllan hade det varit en nobrainer, lämna tillbaka och köpa ett nytt. Men nu så lär man ju få vänta en bra bit in i Q1/Q2 på ett nytt kort...
Sen verkar det ju även som att folk haft betydligt sämre tur i lotteriet, så känns ju inte som en klockren chansning.

Hur är det egentligen med coilwhine numera? Är det 9 kort av 10 som har det, eller 1 kort av 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har en lättare coilwhine på mitt Asus 3080 TUF. Är så sjukt i valet kvalet hur göra, returnera eller behålla?
Jämfört med andras inspelade filer på nätet så är min väldigt låg, men ändå störande att det finns.

Hur är det egentligen med coilwhine numera? Är det 9 kort av 10 som har det, eller 1 kort av 10?

Alltså det är ju inget fel på kortet i sig.
Alla mina grafikkort ja ägt senaste 5-10 åren har haft coilwhine mer eller mindre.
Finns ingen garanti att de blir bättre vid ett byte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Alltså det är ju inget fel på kortet i sig.
Alla mina grafikkort ja ägt senaste 5-10 åren har haft coilwhine mer eller mindre.
Finns ingen garanti att de blir bättre vid ett byte.

Nja, felet är ju mer att det inte går att njuta av vad man nu sitter och gör vid datorn när man konstant hör ett tjut. Känns lite sjukt att normen blivit att man får slänga på sig sina brusreducerande hörlurar för att inte störa sig när man sitter och spelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Känns lite sjukt att normen blivit att man får slänga på sig sina brusreducerande hörlurar för att inte störa sig när man sitter och spelar.

Tja, det blir väldigt lätt så när det susar 300+ ampere genom voltregulatorerna (mycket mer i momentanvärde). Du får köpa grafikkort med lägre prestanda helt enkelt för att bli av me't.

Ur-anledningen till coilwhine är samma som får transformatorer eller elektroniskt styrda AC/likströmsmotorer att surra. Vi får patcha universums lagar om vi ska bli av med det, men det är nog inte värt besväret då den elektromagnetiska kraften är rätt behändig till många saker.