Fukt och mögel på sovrumsfönstret

Permalänk
Medlem

Fukt och mögel på sovrumsfönstret

För ett par dagar sedan upptäckte jag att det kommit en hel del kondens på vårt sovrumsfönster och när jag tittade närmare tidigare idag såg jag att det även börjat mögla i nederkant, förmodligen för att vatten runnit ner längs glaset och samlats i springan mellan glas och båge. Frugan blev naturligtvis nojig över att sova i rummet och började genast planera för att byta sovrum.

Själv funderar jag mer på vad vi kan göra åt problemet. Kondensen beror på en kombination av kallt glas och (för) hög luftfuktighet så fönsterbyte är naturligtvis en lösning, dock en ganska dyr sådan, som jag gärna slipper så här mitt i blötvintern. Någonstans läste jag att dålig ventilation och tätt liggande gardiner kunde förvärra kondensen så jag har vridit upp ventilationsaggregatet och dragit undan persienner och gardiner.

Vad kan man göra istället eller för att förbättra läget tills vädret blivit bättre? Byta tätningslister eller rent av bort tätningslisterna? Ställa in en Torrboll?

Fönstren är treglas från sent 80-tal i ok skick i övrigt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Exempelvis https://fintrent.se/hur-man-rengor-fonsterkarmar-mogel/#:~:te....
mer ventilation och täta där fukten kommer in. Är det vid regn eller när som? Ser du mögel kan du räkna med att det är mycket mer. För säkerhets skull om du inte vet själv bör du ta in nån som kan inspektera hur mycket som är skadat och behöver fixas redan nu och inte senare när det blir värre.

Till frugan, det är lugnt om ni tar bort det direkt att sova vidare. Ha dock koll.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har du mätt luftfuktigheten? Torrboll lär inte vara tillräckligt men en avfuktare borde väl hjälpa tillfälligt i alla fall, även om det nog är rekommenderat att gå till botten med vad det beror på och åtgärda grundproblemet. Är ju inte normalt att det rinner vatten på insidan.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Är det på insidan mot sovrummet eller mellan glasen (förlåt, svårt att läsa mig till var kondensen bildas) kondensen bildas?

Vi har problem i ett av våra rum med samma sak, nyinflyttade, så detta är av eget intresse med.

Efter lite googling hittade jag denna tråden, lösningar finns många men att täta om fönsterlisterna kan hjälpa, alternativt Tata om listerna och tillföra en spaltventil ovanför fönstren för tilluft.

Ska försöka ge mig på att täta om karmen imorgon och kan skriva hur det blir.

Ska tillägga att i vårat rum så finns ingen tillförsel eller ventil för luft, vi har ett element under fönstret men heller inga gardiner utan en rullgardin som förmodligen kan vara en bov i detta.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Exempelvis https://fintrent.se/hur-man-rengor-fonsterkarmar-mogel/#:~:te....
mer ventilation och täta där fukten kommer in. Är det vid regn eller när som? Ser du mögel kan du räkna med att det är mycket mer. För säkerhets skull om du inte vet själv bör du ta in nån som kan inspektera hur mycket som är skadat och behöver fixas redan nu och inte senare när det blir värre.

Till frugan, det är lugnt om ni tar bort det direkt att sova vidare. Ha dock koll.

Det är invändig fukt, inget som kommer utifrån. Skall prata med en bekant imorgon som är lite mer insatt.

Har torkat bort allt synligt nu, får titta till det igen om några dagar och se om det kvarstår eller blivit bättre.

Skrivet av fragande:

Har du mätt luftfuktigheten? Torrboll lär inte vara tillräckligt men en avfuktare borde väl hjälpa tillfälligt i alla fall, även om det nog är rekommenderat att gå till botten med vad det beror på och åtgärda grundproblemet. Är ju inte normalt att det rinner vatten på insidan.

Nej, har inte mätt den. Vi har aldrig haft det här problemet tidigare vintrar men förmodligen beror det på att vi ofta drar igen sovrumsdörren när lilltjejen (9 mån) vaknar på nätterna för att hon inte skall väcka storebror i rummet bredvid. Vi får nog bli bättre på att öppna den igen, det är lätt att glömma det mitt i natten. Jag tänkte också att vi skall sova utan rullgardinen nerdragen, så här års gör den ju varken från eller till.

Skrivet av Izenoz:

Är det på insidan mot sovrummet eller mellan glasen (förlåt, svårt att läsa mig till var kondensen bildas) kondensen bildas?

Vi har problem i ett av våra rum med samma sak, nyinflyttade, så detta är av eget intresse med.

Efter lite googling hittade jag denna tråden, lösningar finns många men att täta om fönsterlisterna kan hjälpa, alternativt Tata om listerna och tillföra en spaltventil ovanför fönstren för tilluft.

Ska försöka ge mig på att täta om karmen imorgon och kan skriva hur det blir.

Ska tillägga att i vårat rum så finns ingen tillförsel eller ventil för luft, vi har ett element under fönstret men heller inga gardiner utan en rullgardin som förmodligen kan vara en bov i detta.

Det är på insidan av glaset, in mot rummet (inte mellan glasen). Skall ändå åka till Clas Ohlson imorgon så jag passar nog på att köpa lite ny gummilist. Vi har ett fläktutblås och ett element under fönstret men elementet är avstängt för att det blir så varmt i rummet ändå.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Låter som dålig ventilation är grundfelet, speciellt när det blir värre när ni har sovrumsdörren stängd.
Fukten kommer luften som kondenserar på den kallare glasrutan. Och en bidragande faktor till luftfuktigheten är ni som sover i rummet, svett och fuktig utandningsluft ökar ju luftfuktigheten rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

För ett par dagar sedan upptäckte jag att det kommit en hel del kondens på vårt sovrumsfönster och när jag tittade närmare tidigare idag såg jag att det även börjat mögla i nederkant, förmodligen för att vatten runnit ner längs glaset och samlats i springan mellan glas och båge. Frugan blev naturligtvis nojig över att sova i rummet och började genast planera för att byta sovrum.

Själv funderar jag mer på vad vi kan göra åt problemet. Kondensen beror på en kombination av kallt glas och (för) hög luftfuktighet så fönsterbyte är naturligtvis en lösning, dock en ganska dyr sådan, som jag gärna slipper så här mitt i blötvintern. Någonstans läste jag att dålig ventilation och tätt liggande gardiner kunde förvärra kondensen så jag har vridit upp ventilationsaggregatet och dragit undan persienner och gardiner.

Vad kan man göra istället eller för att förbättra läget tills vädret blivit bättre? Byta tätningslister eller rent av bort tätningslisterna? Ställa in en Torrboll?

Fönstren är treglas från sent 80-tal i ok skick i övrigt.

Men varför skulle det bli bättre med tätare fönster om fukten kommer från insidan?

Permalänk
Medlem

Kondens på insidan fönster = 100% dålig ventilation.
Löses enklast genom att antingen öppna fönstret på vädringsläge (om det finns ett sådant) eller montera in en friskluftsventil.
Exempel: https://ventilation.se/fresh-tl98f.htm?gclid=CjwKCAiA57D_BRAZ...

Nya fönster hjälper inte.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Att täta befintligt fönster eller byta till andra mer täta fönster kommer inte hjälpa. som du är inne på så kommer kondensen i sovrummet kommer från hög luftfuktighet från era kroppar när ni sover.

Ni har då också mycket dålig luft i sovrummet. Om det inte finns ventiler i fönstret så dör detta monteras. God ventilation är lösningen. Kommer förmodligen göra mycket gott för era luftvägar också. Man kan eftermontera ventiler i fönstret, eller så kan man sätta en tilluftsventil i väggen bredvid.

Om du bor i en hyres rätt så prata med din hyresvärd. Annars ring en snickare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Kondens på insidan fönster = 100% dålig ventilation.
Löses enklast genom att antingen öppna fönstret på vädringsläge (om det finns ett sådant) eller montera in en friskluftsventil.

Men om det redan finns ventiler, så kan ju dörren (som enligt TS numera är stängd nattetid) är för "tät", vilket gör att ventilationen av sovrummet nattetid är för dålig.
Behöver kanske se till att det finns utrymme för luftflöde mellan sovrum och vad som finns utanför.

Permalänk
Medlem

Fukten på fönstret kommer från att vattnet i luften kondenserar på den kalla fönsterrutan. Det beror således på luftfuktigheten i rummet och på fönsterrutans temperatur om det bildas kondes. Det går att läsa ut i ett Molierediagram, det kan dock vara svårt för någon som inte använt det tidigare, men om det skiljer mer än 10 grader mellan lufttemperaturen och ett objekt kan det bildas kondens. För att höja tempersturen på din fönsterruta har flera skribenter föreslagit att man kan täta fönstret, så luften in och mellan olika rutor inte kan röra på sig och kyla av fönstret. Förslag på ventilation i fönstret är också bra, om luften som kommer in kan värmas upp tillräckligt. Annars kommer även den kondensera på fönstret. Vi har samma problem hemma vid denna årstiden, för vi gillar inte att ha så varmt i sovrummen. Det vill säga vi kör inte elementen vid fönstren så mycket och omblandningen av luft genom konvektion är då dålig, vilket leder till kallare fönsterrutor och kondens. När det blir minusgrader ute, så bli den invädrade luften mycket torrare och det blir troligtvis även din innomhusluft också som följd. Kondensen minskar då. Mitt förslag är som någon skrev att tvätta bort möglet och att om det är ett stort problem använda luftavfuktare, som också getts som föslag. Vi i sydsverige hoppas på snö och minusgrader för våra barns skull, och för att slippa kondens i fönstren

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Men om det redan finns ventiler, så kan ju dörren (som enligt TS numera är stängd nattetid) är för "tät", vilket gör att ventilationen av sovrummet nattetid är för dålig.
Behöver kanske se till att det finns utrymme för luftflöde mellan sovrum och vad som finns utanför.

Absolut, det är just luftflödet som saknas.
Har samma problem och kör alltid med öppet fönster (ner till tvåsiffriga minusgrader), och alltid öppen sovrumsdörr.
Är det dålig luft/varmt går det ju inte att sova

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men varför skulle det bli bättre med tätare fönster om fukten kommer från insidan?

Mindre kallras? Jag vet inte, jag bad ju om råd. I natt sov vi med öppen dörr och utan nerdragen rullgardin samt ökad fläkthastighet i husaggregatet utan en droppe kondens på fönstret så förhoppningsvis är det så enkelt. Jag tänker dock inte ropa hej än.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Låter som dålig ventilation är grundfelet, speciellt när det blir värre när ni har sovrumsdörren stängd.
Fukten kommer luften som kondenserar på den kallare glasrutan. Och en bidragande faktor till luftfuktigheten är ni som sover i rummet, svett och fuktig utandningsluft ökar ju luftfuktigheten rejält.

Skrivet av MrWIB:

Kondens på insidan fönster = 100% dålig ventilation.
Löses enklast genom att antingen öppna fönstret på vädringsläge (om det finns ett sådant) eller montera in en friskluftsventil.
Exempel: https://ventilation.se/fresh-tl98f.htm?gclid=CjwKCAiA57D_BRAZ...

Nya fönster hjälper inte.

Skrivet av loefet:

Men om det redan finns ventiler, så kan ju dörren (som enligt TS numera är stängd nattetid) är för "tät", vilket gör att ventilationen av sovrummet nattetid är för dålig.
Behöver kanske se till att det finns utrymme för luftflöde mellan sovrum och vad som finns utanför.

Dessa personer har helt rätt i sitt resonerande.

om ni har sovrumsdörren stängd så reduceras ventilationen ganska hårt även om den har en ventil i rummet då ny luft måste komma någonstans ifrån och oftast så lite beroende på ålder av huset så brukar det förlita sig på att rummen kan ventilera mellan rummen för sk självdrag.

så vill ni ha sovrumsdörren stängd får ni montera en ventil mellan rummen så luften kan cirkulera fritt mellan dem även med dörren stängd

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Mindre kallras? Jag vet inte, jag bad ju om råd. I natt sov vi med öppen dörr och utan nerdragen rullgardin samt ökad fläkthastighet i husaggregatet utan en droppe kondens på fönstret så förhoppningsvis är det så enkelt. Jag tänker dock inte ropa hej än.

Vi upplever ungefär samma sak som du beskriver i vårt hus också. Det är moderna fönster med 3-glas som sitter där och jag tänkte att även om det förmodligen går att köpa ännu nyare, modernare och bättre fönster så är det inte det som är problemet, i alla fall inte i vårt fall. Utan den fukt som finns behöver ventileras ut.