Behöver hjälp med uppgradering av grafikkort!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med uppgradering av grafikkort!

Tjaba! Fpsen börjar bli låg på apex och även lite på cs. Dags att uppgradera känner jag.

Då jag inte är någon datorkunnig så har jag ingen aning om vad för grafikkort jag behöver. Kanske läge att köpa lite mer RAM minne också?
Runt 2-4k i budget. Tack på förhand!:D

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 2600
Pinnacle Ridge 12nm Technology
RAM
8,00GB Dual-Channel Unknown @ 1330MHz (16-17-17-35)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. TUF B450-PLUS GAMING (AM4)
Graphics
Acer KG271 C (1920x1080@144Hz)
3071MB NVIDIA GeForce GTX 1060 3GB (ASUStek Computer Inc)
Storage
223GB KINGSTON SA400S37240G (SATA-2 (SSD))
931GB Western Digital WDC WD10EADS-00M2B0 (SATA )

Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Permalänk
Medlem

Skulle nog kollat på en begagnad GTX 1070 eller 1080, och fixat ny ram, ca 3200mhz. (16GB)

Och sedan borde det bara vara att tuta och köra 😉

Permalänk
Medlem

@Warus sade allt som behövs sägas.

Börja med 16GB ram. När du har det så ta resten av pengarna till ett begagnat grafikkort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att GTX 1070 är stenålder vid det här laget och samtidigt slutar på 2000:- här på marknadens budgivningar så skulle jag aldrig få för mig att köpa ett begagnat kort idag. Delvis av rena principiella skäl, men inte bara. GTX 1660 super finns från omkring 2500:- Visst... dom är slut i lager överallt men det går nog fortare att få ett den vägen än att hoppas på att vinna en budgivning här för ett kort som kanske ger upp i morgon och där du då står helt utan garanti. Visst du får 2GB mindre vram men då har du åtminstone garanti som sagt. Personligen hade jag försökt härda ut tills nästa generations kort i konsumentsegmentet släpps. Idag finns bara lyxfällansegmentet vilken jag flyr som pesten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack för svar gänget! Tror ni att det blir någon större skillnad på fpsen om jag nöjer mig med bara RAM i nuläget?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adamtwe:

Tack för svar gänget! Tror ni att det blir någon större skillnad på fpsen om jag nöjer mig med bara RAM i nuläget?

Nej, bara RAM kommer inte göra någon större skillnad. Du kan få lite bättre prestanda om du köper snabbare RAM men då måste du samtidigt byta ut det gamla eftersom det annars kommer att begränsa det nya. Det blir ändå inte i närheten av vad ett nytt grafikkort skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej, bara RAM kommer inte göra någon större skillnad. Du kan få lite bättre prestanda om du köper snabbare RAM men då måste du samtidigt byta ut det gamla eftersom det annars kommer att begränsa det nya. Det blir ändå inte i närheten av vad ett nytt grafikkort skulle göra.

Ahh okej! Om jag klickar hem 16 RAM 3200 MHz så är det bara att byta ut mina nuvarande på 1330 MHz?

Permalänk
Medlem

Bump 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamtwe:

Ahh okej! Om jag klickar hem 16 RAM 3200 MHz så är det bara att byta ut mina nuvarande på 1330 MHz?

Ja du byter ut de på 1330 Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Med tanke på att GTX 1070 är stenålder vid det här laget och samtidigt slutar på 2000:- här på marknadens budgivningar så skulle jag aldrig få för mig att köpa ett begagnat kort idag. Delvis av rena principiella skäl, men inte bara. GTX 1660 super finns från omkring 2500:- Visst... dom är slut i lager överallt men det går nog fortare att få ett den vägen än att hoppas på att vinna en budgivning här för ett kort som kanske ger upp i morgon och där du då står helt utan garanti. Visst du får 2GB mindre vram men då har du åtminstone garanti som sagt. Personligen hade jag försökt härda ut tills nästa generations kort i konsumentsegmentet släpps. Idag finns bara lyxfällansegmentet vilken jag flyr som pesten.

Vilket GTX 1660 super syftar du på då? Vad jag kan hitta så finns det flera olika 🤔😃

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du bör byta ut dina minnesstickor. Hur du ens kom på tanken att bygga ett ryzen-system med så pass sega minnen är beyond me.
Ryzen är välkända för att vara känsliga när det kommer till minnen, och du bör helst köpa minnen som är klockade på 3000Mhz eller lite mer.

Antar att syftet med datorn är att gamea. Ditt grafikkort bör vara nog för just de där spelen, såvida du inte kör 4k.
Skulle hellre satsa på nya minnesstickor, antingen 8gb eller 16gb.
T.ex dessa https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...

Vänta med att byta grafikkort. Börja med stickorna då de ändå bör ha bytts för en ca 10 år sedan.
Kolla även drivrutiner på för kortet så att det är det senaste.

Du skulle kunna gå för ett 1660super, men vet inte riktigt om det är värt det atm. Priset har gått upp pga efterfrågan på kort och 1060 är inte så helt värdelöst. Byt grafikkort OM det andra inte hjälper.
Kan även vara bra att dra upp Task Manager och se vilka program som kan ligga och dra på lite för mycket. Hade t.ex ett problem med att min dator hackade då Philips Hue Sync drog på 20% CPU...

Finns givetvis de som kan mer om sånt här, men det där är vad jag skulle gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Tycker absolut du bör byta ut dina minnesstickor. Hur du ens kom på tanken att bygga ett ryzen-system med så pass sega minnen är beyond me.
Ryzen är välkända för att vara känsliga när det kommer till minnen, och du bör helst köpa minnen som är klockade på 3000Mhz eller lite mer.

Antar att syftet med datorn är att gamea. Ditt grafikkort bör vara nog för just de där spelen, såvida du inte kör 4k.
Skulle hellre satsa på nya minnesstickor, antingen 8gb eller 16gb.
T.ex dessa https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...

Vänta med att byta grafikkort. Börja med stickorna då de ändå bör ha bytts för en ca 10 år sedan.
Kolla även drivrutiner på för kortet så att det är det senaste.

Du skulle kunna gå för ett 1660super, men vet inte riktigt om det är värt det atm. Priset har gått upp pga efterfrågan på kort och 1060 är inte så helt värdelöst. Byt grafikkort OM det andra inte hjälper.
Kan även vara bra att dra upp Task Manager och se vilka program som kan ligga och dra på lite för mycket. Hade t.ex ett problem med att min dator hackade då Philips Hue Sync drog på 20% CPU...

Finns givetvis de som kan mer om sånt här, men det där är vad jag skulle gjort.

Tacksam för svar!

Köpte den färdigbyggd av Shark Gaming för ganska exakt 2 år sedan då jag har noll koll på datorer 😅
Jag klickar hem lite ramminnen och provar. Om det nu skulle behövas ett bättre grafikkort, ska jag satsa på ett 1660 eller 1060?

Permalänk
Medlem

Har du en länk till den datorn du köpte eller så? Tycker att minnena är "mystiskt" lågt klockade för ett sånt bygge...

Ett 1660 Super kan nog sitta fint. Tror dock inte att det finns några i lager i hela västvärlden

Permalänk
Medlem
Skrivet av PL4C:

Har du en länk till den datorn du köpte eller så? Tycker att minnena är "mystiskt" lågt klockade för ett sånt bygge...

Ett 1660 Super kan nog sitta fint. Tror dock inte att det finns några i lager i hela västvärlden

1 x Kingston HyperX Fury 2x4GB 2666MHz

Verkar ha utgått den datorn. Detta är som står på min beställningen så antar att programmet jag tog mina specs ifrån bara visar fel

Permalänk

De är inställda på 2666MHz (2x1330)

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Denna har kommit in i lager igen, passar den min dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamtwe:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Denna har kommit in i lager igen, passar den min dator?

Ja, inte så prisvärt sitt till prestanda/pris kanske men med tanke på bristen är det ok.
Se till att nätaggregat har (8-stifts PCI Express-strömkontakt)