Permalänk
Inaktiv

Död pixel, skärm eller grafikkort.

Har fått en död pixel på min 35 tums skärm som är konstig.

Den kommer bara upp ibland och den syns bara på skrivbordet, drar jag ett öppet fönster över den så syns den inte.

Har installerat ett program som heter Undeadpixel och kör jag igenom programmet för att hitta den döda pixeln så syns den inte oavsett vilken färg jag använder på skärmen, man kan sedan markera pixeln och försöka få den att vakna till liv men de funkar inte, den är ändå kvar.
Kopplar jag in något annat på skärmen så syns inte den vita pricken så de måste väl vara grafikkortet som de är fel på, har aldrig haft något liknande problem förut.

Permalänk
Medlem

har du testat att ändra bakgrundsfärg i windows för att se så det inte är något med bakgrunden?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

har du testat att ändra bakgrundsfärg i windows för att se så det inte är något med bakgrunden?

Om du menar att ändra wallpaper så har jag gjort de men pricken finns kvar, den kommer och går och de är inte på samma ställe varje gång, dock längst upp i vänstra hörnet men inte på samma ställe varje gång.
Har jag webbläsaren igång och flyttar den så den täcker pricken så försvinner den, ligger liksom bakom, skumt är de i alla fall.

Har också testat i Windows att ändra bakgrund till enfärgad och pricken syns hela tiden oavsett färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Om du menar att ändra wallpaper så har jag gjort de men pricken finns kvar, den kommer och går och de är inte på samma ställe varje gång, dock längst upp i vänstra hörnet men inte på samma ställe varje gång.
Har jag webbläsaren igång och flyttar den så den täcker pricken så försvinner den, ligger liksom bakom, skumt är de i alla fall.

Har också testat i Windows att ändra bakgrund till enfärgad och pricken syns hela tiden oavsett färg.

Om du tar en screenshot på punkten, med typ snipping tools, fastnar den på screenshoten?

Eftersom den ändrar position, och inte syns när du lägger ett annat fönster över så låter det som det är något mjukvarurelaterat ?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

Om du tar en screenshot på punkten, med typ snipping tools, fastnar den på screenshoten?

Eftersom den ändrar position, och inte syns när du lägger ett annat fönster över så låter det som det är något mjukvarurelaterat ?

Jo, den kommer och går, är borta nu men jag ska testa att ta ett screenshot så fort den dyker upp igen.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte skärmen utan ett mjukvaruproblem.
Kolla om detta har någon koppling till Chrome. Grafikhanteringen i Chrome är känd för att kunna skapa visuella fel. Oftast betydligt allvarligare än det här, men det tål ju att fundera på om det finns någon koppling ändå. Annars kan man fundera om det finns någon koppling till annat program.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Det är inte skärmen utan ett mjukvaruproblem.
Kolla om detta har någon koppling till Chrome. Grafikhanteringen i Chrome är känd för att kunna skapa visuella fel. Oftast betydligt allvarligare än det här, men det tål ju att fundera på om det finns någon koppling ändå. Annars kan man fundera om det finns någon koppling till annat program.

Kör Firefox.

Och har insett vad de är, har ett program som heter Wondershare Uniconverter och så fort jag startar de så får jag en vit prick på skärmen, olika ställen varje gång.

Har skickat en felrapport till dom.

Skönt att de inte var något allvarligare.