Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lenovo avslöjar Geforce RTX 3050 med tillhörande Ti-variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ironiska är att de som sitter med bra högpresterande hårdvara men usel skärm. Det är tyvärr alltför vanligt bland konsumenter även bland Sweclockare och då menar jag allt över TN.

Jag är väl lite åt det här hållet.
Min nuvarande skärm köpte jag begagnad och jag har väl aldrig riktigt varit nöjd med den men ”det har funkat”.
Men sen när de var med färgscheman och jämförelser nyligen och jag knappt såg skillnaden och sen jämförde mot både iPhone och annan datorskärm med IPS panel och insåg, ”är färgåtergivningen såå dålig....”
Så nu har jag beställt en ny skärm nu i mellandagarna.
27” 1440p IPS och både Freesync och G Sync certifierad 48-165Hz.

Så när jag får den blir det väl lite tvärtom att skärmen blir det vassaste istället.
Räknar inte med att kunna driva spel i 1440 165 fps. Men skärmen synkar ju från 48Hz och uppåt så....

Jag hade väl kunnat köra på en 24” 1080p panel och köpt lite billigare och ändå få bättre än min nuvarande skärm.
Men tänkte att om jag köper 24” 1080p nu så vill jag troligtvis köpa ny skärm igen inom något år.
Medan med 27” jag beställde så kan jag troligtvis vara nöjd med skärmen längre.

Skaffar jag ett 3050Ti eller bättre så kan jag väl köra DLSS i spel som stöder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag är väl lite åt det här hållet.
Min nuvarande skärm köpte jag begagnad och jag har väl aldrig riktigt varit nöjd med den men ”det har funkat”.
Men sen när de var med färgscheman och jämförelser nyligen och jag knappt såg skillnaden och sen jämförde mot både iPhone och annan datorskärm med IPS panel och insåg, ”är färgåtergivningen såå dålig....”
Så nu har jag beställt en ny skärm nu i mellandagarna.
27” 1440p IPS och både Freesync och G Sync certifierad 48-165Hz.

Så när jag får den blir det väl lite tvärtom att skärmen blir det vassaste istället.
Räknar inte med att kunna driva spel i 1440 165 fps. Men skärmen synkar ju från 48Hz och uppåt så....

Jag hade väl kunnat köra på en 24” 1080p panel och köpt lite billigare och ändå få bättre än min nuvarande skärm.
Men tänkte att om jag köper 24” 1080p nu så vill jag troligtvis köpa ny skärm igen inom något år.
Medan med 27” jag beställde så kan jag troligtvis vara nöjd med skärmen längre.

Skaffar jag ett 3050Ti eller bättre så kan jag väl köra DLSS i spel som stöder det.

Jag höll mig kvar länge på 1280x1024 17" tyckte Widescreen bara var onödigt. Fram till jag var på ett lan där jag kunde kika på kompisars 22/24" fullHD skärmar Insåg då att Widescreen var bra grejer. Sparade några månader av studie bidrag och gick 2011 över till 21" full HD IPS skärm. Nu kör jag en 3440x1440 skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Detta är den mest intressanta grafikkretsen av alla modeller. Det är där sätter minimigränsen. Ja om vi nu exkluderar GTX 1030. Fanns det ens någon ersättare till den?

Lär nog dröja. GT 730 var ju ganska länge utan uppföljare så GT 1030 lär bli det med.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Håller tummarna på att RTX 3050 levereras utan extra strömförsörjning och får en TDP på max 75W. Det har ju varit standard dem senaste generationerna, men den här generationen verkar vara strömtörstig och fått ett par extra snäpp upp i prestandastegen, så jag är inte så säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Min Samsung S27A950D som vi pratar om började säljas 2011, så den har några år på nacken nu haha.
Men jag är väldigt nöjd med den. Spelar tex i 3D då och då.
så jag byter gärna inte ut den fören jag måste.

Utan DVI-D måste jag har en aktiv adapter, och dom kostar skjortan och två par skor tyvärr.

Fast S27A950 kan du ju köra 120hz via Displayport, alltså displayport-displayport, vilket jag antar grafikkortet har?

Eller missförstår jag dig helt nu?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Med "Maxade inställningar" så menar jag även Texture streaming budget, som inte går ha på "insane" med 8GB utan att det blir skumma artefakter. Blir typ som ett skynke i övre delen av skärmen som rör sig upp och ner vilket stör upplevelsen, så jag behöver nog minst 12GB.

Jag vill ju kunna hålla 144FPS stadigt och det går inte nu även med rätt nedskruvad grafik. Så 1070 räcker inte.

3060TI finns ju men man får hoppas att 3060 blir billigare även med mer minne.

Tänkte väl mig typ ett Strix, så att jag kan klocka det til TI-nivåer oavsett, och det blir i så fall första gången på länge jag köper ett helt nytt gafikkort, och från Nvidia dessutom.

Ditt problem beror inye på att du skulle ha för lite VRAM utan det låter snarare som problem med freesync/Gsync. 8gb är absolut tillräckligt i Apex Legends (vet inte ett énda FPS spel som kräver mer än 8gb i 1080p idag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Ditt problem beror inye på att du skulle ha för lite VRAM utan det låter snarare som problem med freesync/Gsync. 8gb är absolut tillräckligt i Apex Legends (vet inte ett énda FPS spel som kräver mer än 8gb i 1080p idag)

Jag har testat slå av freesync men samma sak händer. Enligt MSI afterburner på maxar det faktiskt ut VRAM vid "insane" läget, och det står dessutom i inställningsmenyn att man inte bör slå på det om man inte har minst 12GB VRAM. Jag vet inte vad det är som verkar så svårt att tro åå. Vi snackar inte CS GO med stenåldersgrafik här utan Apex Legends på "insane"-läget har väldigt vackert meljslade rexturer.

Hur som haver och tillbaka till ämnet så känns för mig ett 3060 med 12GB som ett bättre köp än 3060TI med 8GB. Köper förmodligen Strix-Modellen så när det är klockat lär det ändå prestera som ett TI.

Meeen det beror som sagt på priset med, om 3060 blir dyrare än TI-varianten bara för att det har lite mer minne så mjae, nej tack.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det ironiska är att de som sitter med bra högpresterande hårdvara men usel skärm. Det är tyvärr alltför vanligt bland konsumenter även bland Sweclockare och då menar jag allt över TN.

Här är det tvärtom, högpresterande monitor med äldre teknologi. Byte av grafikkort för min del blir en affär på 20 000kr eller mer då det även behövs monitor, så jag drar mig

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Här är det tvärtom, högpresterande monitor med äldre teknologi. Byte av grafikkort för min del blir en affär på 20 000kr eller mer då det även behövs monitor, så jag drar mig

Samma här! Skärmen är något jag inte skulle spara in på. Se till att tillverkaren har en bra fabrikskvalitet på skärmarna och bra garanti.

De ända jag tänker på är Eizo (har dock fått måndagsexemplar från dem men försöker iallafall hålla en bra garanti) men också Dell byter ut skärmen utan gnäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Håller tummarna på att RTX 3050 levereras utan extra strömförsörjning och får en TDP på max 75W. Det har ju varit standard dem senaste generationerna, men den här generationen verkar vara strömtörstig och fått ett par extra snäpp upp i prestandastegen, så jag är inte så säker.

Jag svarar mig själv här:
Enligt techpowerup kommer RTX 3050 ha en TDP på 90W. Därmed har planen om att slippa extern strömförsörjning grusats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Fast S27A950 kan du ju köra 120hz via Displayport, alltså displayport-displayport, vilket jag antar grafikkortet har?

Eller missförstår jag dig helt nu?

Hej. Jag är skyldig dig ett stort tack.
Efter att du skrev detta började jag fundera och söka på nätet.
Ingenstans innan har jag hittat information om DP på 120Hz. Tro mig, jag har letat och jag har frågat förr här på sweclockers.
Sprang iväg idag och införskaffade mig en kabel och se på fan. DP med 120Hz.
Tack så jättemycket. 🥰🙏

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hej. Jag är skyldig dig ett stort tack.
Efter att du skrev detta började jag fundera och söka på nätet.
Ingenstans innan har jag hittat information om DP på 120Hz. Tro mig, jag har letat och jag har frågat förr här på sweclockers.
Sprang iväg idag och införskaffade mig en kabel och se på fan. DP med 120Hz.
Tack så jättemycket. 🥰🙏

Kul! Jag hade den skärmen i flera år och körde via Displayport hela tiden så jag tyckte det lät märkligt. Riktigt trevlig skärm

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450