3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nvidia som inte har några GPUer att skicka till tredjepart, så skyll på Nvidia du.

Delvis ja, men sen är det ju Asus som väljer vilka varianter som produceras och kommer hit. I mina ögon har de en stor skuld i bristen på non oc kort då kör a på dess står nästan helt stilla.

Permalänk
Medlem

Svaret jag fick angående Asus dåliga lansering av Non-OC kort var

Skrivet av FortuN:

Ja det är jävligt dåligt av asus. Då kan man iallafall gå ut innan med information att icke oc ej kommer levereras till förmån av OC eller helt enkelt vänta med att lista den hos återförsäljare..

Svar nedan av Asus

Skrivet av Asus.David:

Butikerna fick enligt nVidias lanseringsregler inte visa inkommande kvantiteter eller låta butiker ta förbokningar och kunna spegla inkommande volymer. Där av mycket svårt att kunna kommunicera det på förhand.

Förövrigt angående bristen av 3080 har det påpekats av Asus i tråden tidigare att bla Covid-19 har gjort stora förseningar då turer ställs in, medicinskt material prioriteras så det är dåligt med platser på flyg då allt trängs atm och dem får hitta andra vägar att skeppa det på. Detta lär ju i sin tur även ha gjort processen att ta fram kort för Nvidia segt då ev förseningar i tillverking lär uppkomma iom Covid-19 då jobb stänger, anställda är sjuka och sedan stora förseningar med fraktlösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marsi:

Delvis ja, men sen är det ju Asus som väljer vilka varianter som produceras och kommer hit. I mina ögon har de en stor skuld i bristen på non oc kort då kör a på dess står nästan helt stilla.

ASUS doesn’t care about queues - but do care about profits (same with other vendors).
With limited amount of chips from NVidia - they choose to produce the most profitable models. The most expensive ones

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Rätta mig om jag har fel, men är inte dina AIO fläktar fel håll

Det går tyvärr inte ha dem på något annat sätt. Häromdagen lade jag ner mycket tid på ändra det efter att ha sett LTT:s video om det men mitt chassi möjliggör inget annat sätt.

Permalänk
Medlem

4 månader på de som beställt Asus strix OC 3080 korten... Ja, vad ska man säga. Nästan ni som borde få betalt för att vänta så länge med detta.

Stackars er

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Om man tänker betala 10k+ för ett 3080 och inte har fått kortet än så kan man lika gärna vänta tills den 12:e januari då det ryktas att info om 3080Ti kommer. Kan tänka mig att kortet kommer gå för 10-12k.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D GPU: NVIDIA GeForce RTX 5080 Founders Edition RAM: G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 Mobo: MSI Tomahawk X670E PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB, MX500 2TB x2 Chassi: Fractal Design North OS: Windows 11 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Om man tänker betala 10k+ för ett 3080 och inte har fått kortet än så kan man lika gärna vänta tills den 12:e januari då det ryktas att info om 3080Ti kommer. Kan tänka mig att kortet kommer gå för 10-12k.

Och säljas i butik för 14k+ efter introduktionspriset slutar gälla 😏

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

Kanske kommer info då, men kommer inga kort förrän tidigast sena februari.

Angående priset, så är 10-12k nog lite för bra för att vara sant. Är nämligen tveksam att det kommer vara lättare att få tag på FE av dem (om det finns), och partnertillverkarna kommer nästan garanterat inte sälja kort med något erbjudande som vi såg med 3080. Så för majoriteten av folk, som också vill ha ett hyfsat kort, som typ Asus TUF, kommer det förmodligen direkt ligga på motsvarande priser över MSRP som vi har för 3080 idag.

Alltså om det kostar runt 10k för ett 3080 idag, så lär motsvarande kort kosta runt 3000 kronor mer förmodligen, för det blir nog en $999 MSRP minst. Skulle nog säga 12-14k i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Och säljas i butik för 14k+ efter introduktionspriset slutar gälla 😏

Och ta slut direkt och hamna på blocket/tradera för 20k 😆

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Asus rtx 3090 TUF Gaming
Beställd, förväntas i lager 6 mars 2021, 1 st.
Nice, nu sköt dem förväntad leverans i 2 månader till, VARFÖR SÄTTER NI ENS UPP ETT LEVERANS DATUM NÄR NI VET ATT NI INTE KOMMER FÅ IN NÅGRA KORT AV DEN MODELLEN PÅ ÖVER ETT ÅR??!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Asus rtx 3090 TUF Gaming
Beställd, förväntas i lager 6 mars 2021, 1 st.
Nice, nu sköt dem förväntad leverans i 2 månader till, VARFÖR SÄTTER NI ENS UPP ETT LEVERANS DATUM NÄR NI VET ATT NI INTE KOMMER FÅ IN NÅGRA KORT AV DEN MODELLEN PÅ ÖVER ETT ÅR??!

Det enda återförsäljarna kan göra är att gå på tillverkarens datum. Problemet är ju då att tillverkaren ändrar sig, eller inte kan få fram tillräckligt med kort. Tråkigt men vad ska man göra?

Permalänk

Man blir ju nojig om man ens kommer kunna få ett Ti innan sommaren så som det sett ut med korten sen i höstas. Tror ni man kommer se något resultat av att Samsung skrivit kontrakt med Nvidia om att hjälpa till i tillverkningen?

https://www.techradar.com/news/nvidia-might-beat-amd-in-gpu-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Man blir ju nojig om man ens kommer kunna få ett Ti innan sommaren så som det sett ut med korten sen i höstas. Tror ni man kommer se något resultat av att Samsung skrivit kontrakt med Nvidia om att hjälpa till i tillverkningen?

Är nog bara så dom får ut fler kort. Jag tror att Samsung redan är tillverkaren för deras 30xx GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Vulture:

Trodde Nvidia ville överge Samsung som partner för 30-serien och gå över till TSMC.
Men det svänger fort.

https://www.techpowerup.com/273302/nvidia-reportedly-moving-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Trodde Nvidia ville överge Samsung som partner för 30-serien och gå över till TSMC.
Men det svänger fort.

Kanske vill köra på både Samsung och TSMC, för att få ut fler kort?

Permalänk
Skrivet av dabman:

Men det svänger fort.

TSMC är ju tämligen fulltecknade med AMD:s grafikkort + Apples prylar och det lär knappast finnas plats för Nvidia där också.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

12:e januari då det ryktas att info om 3080Ti kommer. Kan tänka mig att kortet kommer gå för 10-12k.

Det låter som ett rimligt pris, känns skumt om det skulle gå för mer än 3090.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det enda återförsäljarna kan göra är att gå på tillverkarens datum. Problemet är ju då att tillverkaren ändrar sig, eller inte kan få fram tillräckligt med kort. Tråkigt men vad ska man göra?

Problemet är att jag vägrar tro på att återförsäljaren TROR att dem kan trolla fram 100st kort till den 18 oktober, inte ens en månad efter release, 18 oktober var första leveransdatumet, sen blev det nått annat, sen nått annat, sen nått annat, har man så jävla dålig koll på hur många kort ens fabrik pressar ut varje månad så ska man inte få vara tillverkare, sätt ett datum som är orealistiskt istället, vid releaser som denna, jag vill inte gå runt och tro att jag kommer få mitt kort i mars... det är exakt vad jag kommer tro nu, sen när mars kommer så är det 8 maj som är datumet, sätt ett datum som är typ, säg, år 2022, eller september 2021, bra mycket bättre än att skjuta på datum när det uppenbarligen inte finns en chans att det kommer några leveranser det datumet dem sagt. så jävla idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Det låter som ett rimligt pris, känns skumt om det skulle gå för mer än 3090.

3080 kostar ju 10k idag.
Känns orimligt att 3080ti skulle kosta samma. Jag tror mer 14k. Det är alltså nästan dubbelt så dyrt som 3080 intro-priset med en prestanda på 5-7%

Yeah....

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

4 månader på de som beställt Asus strix OC 3080 korten... Ja, vad ska man säga. Nästan ni som borde få betalt för att vänta så länge med detta.

Stackars er

Går ju att beställa annat kort oxå.
Är det tusen i kö på ett Asuskort så väljer man ju inte det, eller så gör man det och är nöjd med 4-6 månader väntetid

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tips som kanske kan hjälpa en här: det finns en Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP Holo (inte min, den är ju i datorn ) att köpa för 10 500 kr. Den personen kanske inte förstått att köp-knappen innebär att man kan köpa den direkt till utsatt pris. Priset är bra med tanke på att Komplett tar 10 000 kr (500 mer än Webhallen i och för sig), där kortet är köpt.

https://www.tradera.com/item/341372/439819801/-kop-nu-zotac-g...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

3080 kostar ju 10k idag.
Känns orimligt att 3080ti skulle kosta samma. Jag tror mer 14k. Det är alltså nästan dubbelt så dyrt som 3080 intro-priset med en prestanda på 5-7%

Yeah....

iofs.

Läste också om ryktet om en super som nämns också så den lär väl ligga under ti priset.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

@Webhallen vad är statusen på leveransen av TUF 3080 OC som skulle komma 30;e dec?

Permalänk
Medlem

Inte bara ny vecka men nytt år och nya besvikelser haha!
Tror ni vi alla kommer att få våra kort i år? Kollar man på tempot de haft under de senaste 4 månaderna så är det ju inte garanterat. Fast rent realistiskt måste de få ut alla beställningar senast april känner jag.
Jag är mest besviken på att man hela tiden får höra officiellt att det vänder och nu ska det komma si och så många kort. Sen kommer det max en bråkdel eller blir det ännu mer förseningar.
Hoppas de får.lite ordning på produktionen nu i januari.

Skrivet av _niko_:

Går ju att beställa annat kort oxå.
Är det tusen i kö på ett Asuskort så väljer man ju inte det, eller så gör man det och är nöjd med 4-6 månader väntetid

Sen kan det ju vara så att det är det kortet man vill ha också. Problemet är väl inte så mycket att det är 1000 Pers i kö för även de som var snabba in i kön har inte fått. Jag stod på plats 60 den 3 november och har idag bara gått ner till 45. De är nästan uteslutande avbokningar eftersom det bekräftats att de bara skickat ut 5 kort under perioden 4 november 2020 -4 januari 2021.
Det är rätt tragiskt när det är 400 i kö.
Asus strix 3080 OC hos Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Inte bara ny vecka men nytt år och nya besvikelser haha!
Tror ni vi alla kommer att få våra kort i år? Kollar man på tempot de haft under de senaste 4 månaderna så är det ju inte garanterat. Fast rent realistiskt måste de få ut alla beställningar senast april känner jag.
Jag är mest besviken på att man hela tiden får höra officiellt att det vänder och nu ska det komma si och så många kort. Sen kommer det max en bråkdel eller blir det ännu mer förseningar.
Hoppas de får.lite ordning på produktionen nu i januari.

Tänk på att allt fler fått och kommer få sina grafikkort så kanske dagens produktion räcker. Vissa kort kanske dock aldrig kommer produceras, t.ex. Zotac Trinity non-OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Jag har en bokning där på Gigabyte Gaming OC, blev precis framskjutet en månad till 1 februari...

Tror de på riktigt att deras datum kan hållas eller lurar de in folk till bokningar?

Nu blev det framskjutet till 1 Mars

Har också beställt EVGA 3080 FTW3 ULTRA från Amazon den 30:e december som jag hoppas mer på nu!!

Permalänk

Fick precis mail från Amazon att mitt Gigabyte 3080 Gaming OC har skickats med UPS. Leverans 11/1, om en vecka alltså. Beställt 29/12.

EDIT: Skickat från Italien enligt UPS.. Så en veckas leverans är inte helt orimligt.

Visa signatur

5700X3D - RTX 3080 TUF OC - Gigabyte X570 UD - Corsair Vengeance 16GB 3600MHz - Kingston SSD A2000 1TB - Samsung SSD 850 Evo 500GB - Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Vad tror ni? Kommer Elgiganten leverera ett par hundra kort imorgon? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

Vad tror ni? Kommer Elgiganten leverera ett par hundra kort imorgon? 😆

Ett par hundra mail om försening lär dom väl leverera 😜

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Strix OC 3080 white på netonnet förväntat datum fredag 8/1

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Tog ett...

Edit- ursäkta länkade utan moms igen