Enkel (hoppas jag) port-forward-fråga!

Permalänk

Enkel (hoppas jag) port-forward-fråga!

Hej på er!

Har ett LAN som ser ut enligt nedan sjukt pedagogiska diagram.

Bild

På "Server" (som är en enkel gammal windows-dator) kör jag en Minecraft-server (port 25565) som jag har tänkt att släktingarna i Skåne ska kunna hoppa in och lira på men får det inte att fungera.

I routern har jag portforwardat port 25565 TCP/UDP och pekat mot rätt dator. I servern har jag öppnat portarna (TCP/UDP) i windows-brandväggen.

Går jag in på whatsmyip.com får jag dock en annan IP-adress än den som jag får via routerns admingränssnitt - är det en ledtråd om att något är tokigt? Eller vilken ska jag använda här? Skulle det underlätta att använda en ddns-tjänst?

Någon som har input här? Blir tokig!

(Unifi-switchen kan väl inte störa någonting här, den har ju inget med IP-utdelning att göra?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Hej på er!

Har ett LAN som ser ut enligt nedan sjukt pedagogiska diagram.

https://ibb.co/7jdzV7f
Bild

På "Server" (som är en enkel gammal windows-dator) kör jag en Minecraft-server (port 25565) som jag har tänkt att släktingarna i Skåne ska kunna hoppa in och lira på men får det inte att fungera.

I routern har jag portforwardat port 25565 TCP/UDP och pekat mot rätt dator. I servern har jag öppnat portarna (TCP/UDP) i windows-brandväggen.

Går jag in på whatsmyip.com får jag dock en annan IP-adress än den som jag får via routerns admingränssnitt - är det en ledtråd om att något är tokigt? Eller vilken ska jag använda här? Skulle det underlätta att använda en ddns-tjänst?

Någon som har input här? Blir tokig!

(Unifi-switchen kan väl inte störa någonting här, den har ju inget med IP-utdelning att göra?)

Har du Bahnhof? Låter som du sitter bakom CGN eller liknande.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Har du Bahnhof? Låter som du sitter bakom GCN eller liknande.

Ja, det stämmer helt! Vad innebär GCN? Googlade!

Permalänk
Medlem

Är det en privat eller publik IP du ser i routern? Kanske kan vara dubbel NAT?

Vissa leverantörer (ex bahnhof i en del områden) delar inte längre ut publika adresser och då behöver du be om en publik adress för att kunna öppna portar.

Edit: Såg nu att du har bahnhof. Det går att beställa publik IP om det är problemet. Finns ett formulär någonstans vet jag.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Är det en privat eller publik IP du ser i routern? Kanske kan vara dubbel NAT?

Vissa leverantörer (ex bahnhof i en del områden) delar inte längre ut publika adresser och då behöver du be om en publik adress för att kunna öppna portar.

Edit: Såg nu att du har bahnhof. Det går att beställa publik IP om det är problemet. Finns ett formulär någonstans vet jag.

Wow, det var så enkelt! Har skickat iväg formuläret - STORT TACK!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HansTriceps:

Wow, det var så enkelt! Har skickat iväg formuläret - STORT TACK!!

Då håller vi tummarna på att det rullar på fint när det väl är klart! 👌

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Då håller vi tummarna på att det rullar på fint när det väl är klart! 👌

Ja håller tummarna!! Supertack för blixtsvar allihopa