Define C alternativ till 3060 Gaming X Trio

Permalänk
Medlem

Define C alternativ till 3060 Gaming X Trio

Hej! Skaffade ett MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X TRIO som inte får plats i mitt Define C när nedre frontfläktar är monterade och letar nu efter ett något större chassi...

Nuvarande setup
- Fractal Design Define C - 120mm som utsug bak, 120 mm + 140 mm som insug i front)
- MSI B450 Mortar MAX
- Ryzen 3700X
- BeQuiet Black Rock 4
- ASUS RTX 2060S (som ska ersättas av MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X TRIO)

Har sneglat på ett Define 7 Compact som är nåt längre än Define C och därmed får plast med grafikkort och nedre frontfläkt. Define 7 Compact har dock ett USB 3.1 Gen2 Type-C uttag - kan jag koppla detta uttag till B450 Mortar MAX, men köra med lägre hastighet?

Finns det andra lämpliga chassin om jag inte vill ha glassidor och helst kör med en täckt topp?

Permalänk
Medlem

Har du testat flytta position på frontfläktarna? Eller så kan du ta bort fläkten och få plats med 335mm.

Permalänk
Medlem

Finns fläkta som är 15 mm tjocka också om det räcker (du vinner 10 mm)

Edit: såg att du hade 140 mm fram, har inte koll på det, men 120 mm finns i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Har du testat flytta position på frontfläktarna? Eller så kan du ta bort fläkten och få plats med 335mm.

Korkat nog har jag inte testat det - jag ville kanske ha en ursäkt att köpa något nytt?

Vill nog ha mer luft in så att ta bort fläktar är nog inget bra alternativ, men jag ska se om det går flytta ner ena fläkten under grafikkortet och/eller montera en fläkt i botten.

Skrivet av Marsi:

Finns fläkta som är 15 mm tjocka också om det räcker (du vinner 10 mm)

Edit: såg att du hade 140 mm fram, har inte koll på det, men 120 mm finns i alla fall

Tack för tipset. 15 mm blir det dock för tight då GeForce-RTX-3060-Ti-GAMING-X-TRIO är 323mm långt.

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@dev2null

Komplett har ett bra pris på Define S på 790:- i skrivandets stund.. det sväljer ditt grafikkort utan problem.
https://www.komplett.se/product/841409/datorutrustning/datork...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera P400A. Har ett X Trio och får plats med AIO och fläkt framför den. Precis lagom stort

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Vill helst undvika glaspaneler så P400A, DX500 etc går bort. Define S har ett bra pris..

Meshify 2 verkar populär, är kanske onödigt stor men finns med stålpanel och har USB C som ett plus. Inet skriver "Du väljer själv om du vill ha ett tyst chassi med ljuddämpad topp eller byta ut den till den inkluderade ventilationspanelen." - stämmer detta, dvs kan jag Meshify 2 med täckt / ljuddämpad topp?