Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Unity atom är en grym pjäs, hjälpte en bekant som köpte den till ett par B&W 804, min första tanke var "vafan har du gjort"
Han insisterade, vi testade och min haka fick jag gå och hämta i källaren.. shit vilket litet monster. Snygg och trevlig att pilla med i övrigt.

Sen hade jag nog inte valt varken b&w 804 eller de som TS kikat på utan Amphion Argon 3.
Sjukt fin kombination! Argon 3 går att hitta billigt begagnat till och från.

Är de de finska lite smala tornen?
Hört mycket gott om dem också. Kanske är något att provlyssna i framtiden. Har hört att någon modell av bladelius skulle vara grym ihop med mina b & w pm1.
Tycker att min atoll in100se är lite ljus i signaturen ibland. Grym ihop med bra inspelning men lite tunt och ljust när det gäller röster på mellanregister i sämre inspelningar. Men pm1 är ju inte så förlåtande samt väldigt analytisk i profilen samt vill ha mycket sås
Känns som att uppgradering kommer ske i framtiden 😂

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av SexMachine:

Vill du komma billigt undan så leta efter ett par begagnade ino audio piP. Du bör kunna få ett vettigt system söder om 20k.

Detta, såvida inte TS känner för att köpa byggsats av Ingvar och sätta ihop dem själv. Har gjort det vid två tillfällen och sist lackade jag även kabinetten själv. Då får man precis den design man vill ha och det blir riktigt snyggt.

Har man en budget på 40k lär man kunna få tag på ett par begagnade pi60 med lämplig förstärkare.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Någon insatt som kan säga om det här är bra saker och var man bäst handlar?

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Tjena,
Precis som många andra skriver så är det beggat som gäller, kika in: hifitorget.se där finns det en jädra massa hifi att gotta runt bland.

Bästa tipset jag kan ge är nog att plugga lite vad som gäller när man ska köpa hifi, kika lite beginner videos på Youtube, finns hur mycket som helst. Annars så finns det hifi-forum som euphonia-audioforum.se där en massa hjälpsamma hifirävar ruvar på ovärderlig know how och som mer än gärna hjälper nybörjare.

Alltid läsa på om grejerna som du ska till och köpa så de matchar varandra, bara för att högtalarna ger ljud så innebär det inte att de kommer blomma ut och ge dig valuta för slantarna om de passar dåligt till din förstärkare.

De flesta städer har en hifi-affär, dra dit och lyssna på lite olika grejer så du får lite hum om vad du är ute efter, surra med säljarna, man måste ju inte handla. De brukar vara rätt goa gubbar som gillar att surra.

Kör hårt! Bra ljud hemma är en underbar krydda i vardagen.

Hade.

Permalänk
Medlem

Haha, här väntar jag på att limmet för membranringarna ska torka på mina Infinity Reference 61mk2 (känns lite som jag svor i kyrkan precis) så dyker denna tråd upp. Kan ju därmed inte motstå..

Dessa med övriga setet (bak: 51mk2 och center: 100mk2) i 5.0 har tjänat mig väl i vardagsrummet sen jag köpte dem begagnade för 1500kr för 13 år sen..
Ser fram emot 20 - 30 år till förutsatt att skumbytet gått bra

Hursomhelst, de spela-r(-de? får se imorgon) fint och kan blåsa trumhinnorna ur en vid film eller tung bas.

Smaken är som baken, som andra skriver så hitta något som ljudbildsmässigt passar dig. Vad det gäller funktionalitet knuten till olika typer av tjänster så är min åsikt att det är bortkastade pengar över tid. Försök åtminstone att löskoppla det så mycket som möjligt från din övriga anläggning. Men det är förstås populärt med Sonos-liknande lösningar och det är väldigt mycket avvägningar att göra där för att jag i slutändan skulle känna mig nöjd.

Förövrigt, när kommer det något Sonos-alternativ där en kan mecka egen firmware som open-source communityt kan sätta tänderna i? Det hade jag kunnat lägga mina pengar bakom.

Specifikt för min situation är att jag borde hitta ett slutsteg som passar dessa så en inte behöver lägga så fasligt mycket pengar varje gång det är dags att byta hembioförstärkare.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Fast vill man ha riktig hifi så ska man gå farbror Barbros hifi skola. Då får man lära sig att det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. 😉

Tipsar även om bra deals.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honskadad:

Är de de finska lite smala tornen?
Hört mycket gott om dem också. Kanske är något att provlyssna i framtiden. Har hört att någon modell av bladelius skulle vara grym ihop med mina b & w pm1.
Tycker att min atoll in100se är lite ljus i signaturen ibland. Grym ihop med bra inspelning men lite tunt och ljust när det gäller röster på mellanregister i sämre inspelningar. Men pm1 är ju inte så förlåtande samt väldigt analytisk i profilen samt vill ha mycket sås
Känns som att uppgradering kommer ske i framtiden 😂

Argon 3 är stativarna med 8" bas/mid, hitta under 8k är ett givet köp.
Grym botten och bredd som fasen.

B&w kan man aldrig mätta, va hos rotels democenter i Brighton, de körde 4st 1kw block till nautilus golvare och det kändes fortfarande som man behövde mer för att få bra släpp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag för emotiva på förstärkarfronten. Generellt sett ubderskattade men mycket trevliga till rejält bra priser. Jag kan inte påstå att min gamla hegel h300 lät bättre än mina XPA-1 slusteg.
Vill du komma undan relativt billigt, kolla på tex en kombo med emotiva & dynaudio, de spelar riktigt fint ihop. Lägg pengarna på en riktigt bra streamer eller en separat DAC, lägg inte allt krut på ny elektronik, köp begagnat.
Du kan tex kolla runt efter dynaudio focus 260 ( bör finnss beggat runt 10 ) Och emotiva slutsteg med en schysst dac till det. Under 30 så har du ett riktigt bra system.

Visa signatur

7700K 5.1Ghz @ 1.325V | Asus Maximus IX Formula | Corsair Vengeance Black LPX 32GB 3000Hz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | 2*Samsung SSD 960 PRO 512GB raid0 | Corsair AX 860i
Ljud - Hörlurar: Hifiman HE-400i | Förstärkare: KingRex | Headquarters HQ-1
DAC: Benchmark DAC1-Pre

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cracko:

Måste lyssna först men kanske? Men antagligen är de dyrare A500 bättre, speciellt om man lyssnar på låg volym vilket jag kommer göra. Alltid små barn hemma så hög volym blir sällan. Förstår att bas är viktigare om man lyssnar på låg volym.

För att få en korrekt upplevelse när du spelar svagare än du borde bör du använda loudness reglaget, det är just det som är dess funktion, att sänka nivån på mellanregistret efter Fletcher Munson kurvorna för att kompensera för hur hörselsinnet fungerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Den enda tillverkare av de "vanliga" som har gjort en verkligt bra loudnesskontroll är Yamaha som ibland har en manuell kontroll som förvränger tonkurvan och inte bara en kontroll som är hopbyggd med volymkontrollen.

Det går naturligtvis att åstadkomma denna loudnessfunktion på andra sätt också för det är egentligen bara en vanlig parametrisk eq, men det är väldigt enkelt att kunna manövrera den med ett vred jämfört med många reglage eller genom att byta program i sin dsp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Det var därför jag skickade länken du tydligen inte såg

Nä den såg jag inte, men nu gjorde jag det. Bra länk!

För övrigt nyfiken på hur det kommer gå för trådskaparn, blir väl alltid lite så när en nybörjare frågar nåt o sen får tusen olika svar av diverse olika experter. Såå mycket att sålla i o försöka fatta vad av allt som har skrivits som man ska gå o på vad man strunta i. O just hifi är som sagt ett så infekterat ämne med mycket myter, tyckande o troende. Lycka till OP

Permalänk
Medlem

Många bra ambitiösa svar, tackar för det! Lite vatten över huvudet att skaffa något avancerat med för många komponenter känner jag. Begagnat känns även lite läskigt när man inte kan någonting alls, skulle kanske inte ens förstå om något var trasigt.

Det kanske inte är optimalt enligt många men jag tror att en allt i ett, typ NAIM, med bra högtalare alternativt aktiva allt i ett högtalare a la KEF LS50W II eller Buchardt A500 passar mig.

Sen kanske iofs något mycket billigare typ HIFI-klubbens paket runt 10k med en bluesound allt i ett (https://www.hifiklubben.se/powernode-2i--dali-oberon-1_1/) blåser mig som haft skräp innan av stolen. Fast köper nog så erkänt bra jag har råd med och gillar när jag provlyssnar direkt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att få en korrekt upplevelse när du spelar svagare än du borde bör du använda loudness reglaget, det är just det som är dess funktion, att sänka nivån på mellanregistret efter Fletcher Munson kurvorna för att kompensera för hur hörselsinnet fungerar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Den enda tillverkare av de "vanliga" som har gjort en verkligt bra loudnesskontroll är Yamaha som ibland har en manuell kontroll som förvränger tonkurvan och inte bara en kontroll som är hopbyggd med volymkontrollen.
https://www.accessories4less.com/mas_assets/cache/image/2/1/6/6/8550.Jpg
Det går naturligtvis att åstadkomma denna loudnessfunktion på andra sätt också för det är egentligen bara en vanlig parametrisk eq, men det är väldigt enkelt att kunna manövrera den med ett vred jämfört med många reglage eller genom att byta program i sin dsp

Tack, läste lite om detta och det känns rätt aktuellt för mig.

Buchardt har funktionen inbyggd i sina aktiva så den gradvis korrigerar för fenomenet vid lägre volym. På de KEF jag tittat på verkar man behöva ställa detta manuellt i typ tre nivåer, låg, normal, stark eller något åt det hållet, om jag förstod det rätt. Ska kolla mer.

Permalänk
Medlem

om ingen nämnt det tidigare finns Hifitorget.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

För egen del använder jag EKK och sitter nöjd, med vetskap om att det inte påverkar signalen. Synd att den är så styv, bara.

Roligt att se lite LTS (Ino?) folk här.
Själv har man spenderat en del sent 90-tal helt i onödan.
___
Har inte läst igenom precis allt i denna tråd, men värt är att nämna att rummet spelar väldigt stor roll i hur det låter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Helt ny på det här med HIFI. Kollat lite tester och hittat NAIM Uniti Atom. Även tittat på högtalare från KEF (LS50 Meta).

Verkar mycket billigare online än i svenska butiker. Sen är det ju det där med supporten, men den kanske inte är värd 10k i prisskillnad. Tacksam för input eller förslag på annan utrustning. Kanske lite enklare runt 10k tex bluesound powernode kan räcka för en nybörjare?

Kolla gärna med fyndbörsen.
De är duktiga, och saluför bla XTZ som är det bästa jag hört för pengarna på långa vägar (även om senare modeller gått upp en del i pris).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Märker du att din plånbok blir riktigt stor så kan du klicka dig in på https://lasseshifi.se/ för lite dyrare produkter. Typ 1.5 miljoner för högtalare m.m. Sen om det är mycket bättre än dom ljuden som har tipsats tidigare.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Återigen tips på återförsäljare som säljer begat: https://www.hembioconsult.se/

Köpte mina nya på inrådan av en kompis och är sjukt nöjd med ljudet! Trodde aldrig det kunde låta så fylligt och bra!

Köpte Focal Electra 926 som hade orginalförpackningen kvar. Stämplade 2002 så de är snart 20 år gamla men VILKET ljud!! Köpte även ny stärkare beggad också och det gjorde såklart sitt till också vad gäller ljudet.

Så som de flesta säger här, köp beggat!

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det kanske inte är optimalt enligt många men jag tror att en allt i ett, typ NAIM, med bra högtalare alternativt aktiva allt i ett högtalare a la KEF LS50W II eller Buchardt A500 passar mig.

Sen kanske iofs något mycket billigare typ HIFI-klubbens paket runt 10k med en bluesound allt i ett (https://www.hifiklubben.se/powernode-2i--dali-oberon-1_1/) blåser mig som haft skräp innan av stolen. Fast köper nog så erkänt bra jag har råd med och gillar när jag provlyssnar direkt istället.

Du blir nog nöjd med de två första alternativen.
Det lilla paketet tror jag du blir mycket besviken på, tyvärr. Högtalaren är alldeles för liten för att imponera..

Om du vill bli blåst av stolen (som skräp) så skulle jag rekommendera dig att åka till Täby och hälsa på konstruktören som bor där ute. Han konstruerar högtalare och lyssningsrum (biosalonger, studios, vardagsrum) och hans grejer kan inte annat än beskrivas som mirakulösa.
Bara man ringer först och kollar så att han är hemma så går det oftast alldeles utmärkt.

Han har ett lyssningsrum där ute i en källare, som inte alls är väldigt mycket ombyggt, och där kan du få lära dig om hur mycket rummet faktiskt påverkar. Det är lätt att skriva om upplevelser på internet men man måste faktiskt uppleva det för att förstå.

Jag minns det som att det inte fanns en stereo i rummet, det fanns bara musik några meter framför mig. Fullständigt surrealistiskt upplevelse.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cracko:

Tack, läste lite om detta och det känns rätt aktuellt för mig.

Buchardt har funktionen inbyggd i sina aktiva så den gradvis korrigerar för fenomenet vid lägre volym. På de KEF jag tittat på verkar man behöva ställa detta manuellt i typ tre nivåer, låg, normal, stark eller något åt det hållet, om jag förstod det rätt. Ska kolla mer.

Lloudnessreglage är vanliga och en del enklare apparater har dem helt inbyggda så att man inte ens märker att de är där men Yamahas har en mycket bra och verkl,igen användbar funktion och de arbetar också på rätt sätt genom att sänka nivån i mellanregistret, många apparater har i stället en knapp som främst ökar basen vilket inte är en loudnesskompensation, det är nog dessutom den knapp som förstört mest ljudapparater, typ spela starkt på en fest, någon trycker in knappen, förstärkaren drivs i klipp och diskanterna brinner upp pga övertonerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning på dessa sidor måste jag säga!
Det känns som en stor andel har läst broschyrer eller hört en kompis och få som verkar ha faktiskt lyssnat, och känt och klämt på saker inom HiFi i denna tråd?!

Vansinne att börja resan med en budget på så mycket när du inte vet vad du tycker om... Så många timmar det blivit av diskussioner med likasinnade i fikarummet på min förra arbetsplats med vad som låter bäst mellan dittan och dattan, med någon som älskar att lyssna på röster från LP och någon som köper kablar för 20k. House, rock, ballader är väldigt olika på olika system..

Jag har haft en salig blandning av prylar i olika rum (vardagsrum, dedikerat biorum etc) mellan värden från 5k till 50k.. Smaken är som baken, precis som det är med folk som dricker whisky. Jag älskar Sherrybomber och har jäkligt svårt med enbart rökigt. Med andra ord, så är det extremt svårt och dåligt av mig att köpa en flaska single cask ardbeg för 5000kr för att min kompis tycker den smakar bäst?! När den inte alls kommer falla mig i smaken.

Jag har insett att jag inte är en fullt naturtrogen lyssnare. Jag gillar pushigt tryck, med bra diskant för rock bla. Låter det för "naturtroget" och ofärgat, kan jag tycka att mycket musik blir lite tråkig. Är det rätt? Snarare min åsikt, och tycke.

Köp prisvärt och rekommenderat i början helst efter provlyssning, där du vet att du kan få tillbaka pengarna vid försäljning. På så sätt kan du alltid byta inom några månader. Faktum är att det är rätt kul bara det, att prova runt.
Förstärkare beg. upp till 5-10k är relativt lättsålt av bra märken (Naim tex), högtalare upp till 10-15k beg etc. Allt över det kommer ev. kunna bli hyllvärmare ett tag.

Jag har just nu till enklare stativare och 2 kanals förstärkare med DAC kopplat med optisk kabel direkt från TV streamat genom chromecast. Extremt "budgetbra".
Högtalare: Aurelia magenta - 4000kr beg
Förstärkare: Naim Nait 5i(2): 3500kr beg (Saknas lite power ibland.. Hade en XS2 tidigare som var avsevärt roligare)
DAC: Musical fidelity M1: 1000kg beg

Kablage har jag provat lite olika upp till 5k.. Har helt ärligt inte hört märkbar skillnad värd att investera pengar i.. Köp bra märke beg för rimlig summa så får du åtminstone tillbaka det en dag du vill byta. Kabel är svårsålt om det blir dyrt..

För bra "bredd" för hemmabio så har jag provat stark bra förstärkare från Onkyo tillsammans med ett par slutsteg från Vincent kopplat på Pre-out och var mäkta imponerad. Blir kostsamt ändå, men då slipper man lägga 50k på receiver för att den ska låta någorlunda bra i 2 kanal.

(Jag ska dock inte sticka under stolen med att din första idé på setup faller mig i smaken riktigt bra!, LS50 har jag enbart lyssnat på men aldrig ägt. Riktigt fina! Och Naim gör Riktigt bra grejer.)

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet är det rätt kul och hyffsat enkelt att bygga egna högtalare. Har man redan verktyg etc så finns det definitivt pengar att spara då många DIY konkurrerar med högtalare som är långt mycket dyrare. Det kryllar av fantastiska designer men även kloner av andra top-shelf högtalare. Det svåraste är nog finishen

Det trista är ju att man förmodligen inte får en spänn för grejer man byggt själv.

Permalänk
Medlem

Det enda jag har att tillägga, som inte redan är sagt så vit jag kan se är:

Köp inte skitdyra kablar, har jobbat live och installation i 7-8 år nu, och har aldrig använt en guldpläterad kabel.
Vi har gjort mätningar och tittat på tabeller och det finns inte något som tyder på en hörbar skillnad annat än ett gäng säljare som envisas med det.

Största skillnaden kommer du få genom att rätt till din ingående ström, se till att vattenkokaren inte går på samma fas, att alla enheter är skyddsjordade mot samma jordpunkt osv. då får du minimalt med brus och brum.
Finns många studios som vi byggt för 100-tusentals kronor som inte har en kabel över 200kr i sig, de flesta har jag lött på plats med billig 25-30 kr/m kabel och kontaktdon a 30kr/st.

Så om alla musiken produceras och mastras på kopparkabel med billiga neutrik kontakter så tror jag nog det fungerar hemma med

Om någon har en fet anläggning i närheten av Norrköping/linköping så har jag professionell (och kalibrerad) mätutrusning och kan tänka mig att bevisa min ståndpunkt rent vetenskapligt.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stryc9:

Har du möjlighet är det rätt kul och hyffsat enkelt att bygga egna högtalare. Har man redan verktyg etc så finns det definitivt pengar att spara då många DIY konkurrerar med högtalare som är långt mycket dyrare. Det kryllar av fantastiska designer men även kloner av andra top-shelf högtalare. Det svåraste är nog finishen

Det trista är ju att man förmodligen inte får en spänn för grejer man byggt själv.

Skulle vara riktigt kul och jag har byggt drönare mm innan så skulle klara det. Det faller på tidsbrist bara.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nbwu:

billiga neutrik kontakter

Var får du tag på dem ? Neutriks kontakter är nog de bästa som finns och sist jag kollade nån faktura så var de inte billiga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis upptäckt Dynaudios Xeo serie, dom nyare aktiva högtalarna 10, 20 och 30. Jag Skulle definitivt lyssnat på dem om jag skulle köpa ett nytt ljud-system i dag. Verkar otroligt smidigt. Dom har ingångar som borde täcka det mesta(?). Sen finns det också en tillhörande modul, Dynaudio Connect, som jag inte vet om den ens behövs för alla.

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var får du tag på dem ? Neutriks kontakter är nog de bästa som finns och sist jag kollade nån faktura så var de inte billiga.

20-40kr/st exkl moms får väll ändå sägas billigt?
Man slipper byta kontakt efter 1-2 år när de billiga kinadonen pajjar

Finns på elfa för det priset, men jag brukar köpa direkt från t.ex starfelt eller liknande.
Beror som vanligt på vilken bransch man jobbar inom, vilket pris man får, It har alltid haft sin lilla "IT-skatt" som alla distributörer kan lägga på något så fort det används där...

Sen kan man alltid argumentera för vad som är billigt, visst, 20kr för en kontakt kanske känns dyrt men å andra sidan kostar en färdig 3m ljudkabel från cordial 139kr, och då är det sällan man får neutrik på den...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag har orkat köpa neutrik en gång och då gick det loss på hundralappar. Kanske är det den slags dyrt han talar om. Sen dess har ett stort gäng kontakter från kjell.com överlevt - de är nog nära 15 år nu.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Roligt att se lite LTS (Ino?) folk här.
Själv har man spenderat en del sent 90-tal helt i onödan.
___
Har inte läst igenom precis allt i denna tråd, men värt är att nämna att rummet spelar väldigt stor roll i hur det låter.

Ja, jag hade turen att "hitta hem" rätt tidigt i min hifiresa (skriver från eget konto eftersom det blir lite långt ifrån Samsungs ämne annars). Först lite gott och blandat, sedan piPs, pi60, i32s + Profundus X2 och nu pi60 igen. Men nu börjar jag bli sugen på basstöd igen. Det roliga med Ino är ju att det sällan är en dålig affär att byta grejer, priserna står sig extremt bra.

En rekommendation till trådstartaren kan också vara att (när pandemin blåst över) försöka få komma på lite hifiträffar hos roligt folk. Ta gärna en sväng förbi några Linnister, lite Ino-människor, och några butiker. Generellt sett är många extremt nöjda med det de själva förespråkar, så hifidiskussioner har en viss risk att spåra ur. Genom att gå runt och lyssna själv i butiker och hos vanligt folk får du en chans att hitta det som känns vettigt i dina öron, och få lite bättre förståelse för rummets inverkan.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Jag sitter på pi60s. I förrådet väntar 14 st Ino W104 att monteras, men just nu bor jag i lägenhet. Sex av dem kommer nog installeras som bs25 och infraX4 samt pX2 i sovrummet med Guru Junior+ i nästa boende i April. QM10 mk2 till datorn.
900 W monoblock och så typ deltaco-kablage.

Jag sitter lugnt i båten tills det kommer en vettig uppgradering av pi60s. Det ska tydligen vara en ny diskant på G?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte så stor hifi nörd men får alltid bra service här http://www.rentljud.se/kontakt/

Permalänk
Medlem

Spännande tråd.
Håller med det många skriver om att försöka lyssna runt och börja med begagnat, speciellt om man är ute efter Hifi kvalite tycker jag detta är viktigt. Desto bättre komponenter i ett system desto känsligare blir matchning tycker jag. Och testlyssna med musik som man kommer lyssna på själv sen istället för klassiska "test" låtar. Mina enklare/billigare högtalare är t.ex. lite "snällare" och låter bra till alla förstärkare jag testat och alla musikstilar medans det inte varit så med mina dyrare.

Jag gjorde nog alla misstag man kan göra när jag köpte min första "dyra" stereo 20k+. Jag gick mest på tester och valde ut topptestade Dali högtalare och topptestad Denon surroundförstärkare, sen lyssnade jag bara på dem separat med testmusik på Hifiklubben och slängde på feta silverplätterade kablar på det. Resultatet blev att jag några månader senare sålde allt då det lät alldeles för ljus/skrikigt till 95% av den musiken jag spelade och för mina öron.

Efter det blev det nästan bara beg prylar och en 10år lång men rolig resa innan jag hittade vad jag verkligen gillar, men nu har jag också 4 par högtalare över jag bör sälja .
Mina favorithögtalare och nog bästa köp va ett infall där jag köpte ett par äldre beg franska P.E Leon högtalare för 2600:- de låter helt underbart och skäms verkligen inte mot många gånger dyrare högtalare.