4x4 visar som 8Gb, slot 4 död men kräver minne i

Permalänk

4x4 visar som 8Gb, slot 4 död men kräver minne i

Hej!

Jag har en i5 på ett Gigabyte P55M.
Har tre uppsättningar minnen:
Corsair 4st 2Gb 1600 Mhz
Micron 4st 4Gb 1600 Mhz
Hynix 4st 4Gb 1333 Mhz

Maskinen körde tidigare Windows, då hade jag 8 Gb totalt med Corsair och då gick den som speldator i några år.
Nu har den gått som TrueNAS ett tag och jag märkte då att den bara visar 2 Gb minne med Corsair och började experimentera med olika konfigurationer.

Om jag sätter i alla fyra stickor, oavsett märke, får jag 8Gb med Micron och 4Gb med de övriga och det står att slot 4 är tom.
Tar jag ur minnet ur slot 4 så får jag 4 Gb med Micron och 2 Gb med de övriga.

Kör jag två stickor Micron och två stickor av antingen Corsair eller Hynix så får jag ut ett total om 6 Gb.

Channel A står som - - - - och jag hittar ingen inställning för att ändra så den aktiveras.

Spelar ingen roll om jag kör minnena i 1333 Mhz eller 1600 Mhz för de som kan.

Memtest86+ visar att alla tolv stickor är friska.

Tacksam för hjälp, för snart hivar jag skiten.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om du har böjda pinnar i cpusockeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är Corsair samma som förut?
Är slot 4 alltid död eller bara med vissa minnen?

Kan vara något mer än att bara slot 4 är död, något "bakom kulisserna" som orsakar att slot 4 är / ser död ut. I det fallet kan något på moderkortet alternativt CPU lätt orsaka att data, speciellt i en NAS orsakar korrupta filer.

Jag hittar länkar till moderkortet från 2009 när jag söker på "Gigabyte P55M", vilket gör att det känns som att moderkortet inte är värt att fortsätta med.

Om minnena visar felfritt kan det vara värt att ta med minnen och CPU till ett nytt moderkort. Men det får du själv avgöra.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag skulle även rekommendera att undersöka undersidan av CPUn och RAM-slottarna (främst nr4), förslagsvis med förstoringsglas.

Har du provat att trycka på mitten av RAM-stickan och undersidan på moderkortet efter att du monterat RAM, så det inte är "bågnande av moderkort vid montering av RAM" som är orsaken till dålig kontakt i mitten av RAM-slotten?

Permalänk

CPUn har aldrig varit avmonterad, att en pin skulle böja sig på en dator som varit igång i massa år känns knasigt.

Plastens elasticitet ändras ju med åren, så bågnande moderkort skulle kunna vara relevant. Har dock dragit ur och satt i minnen så många gånger nu att jag tycker det borde löst sig om det var något glapp.

Faktumet kvarstår ju att minnet känns av när man sätter i det, men att det inte är tillgängligt i summeringen.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har inga manuella inställningar, har du provat att göra en reset på moderkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Japp. Bios resetad genom att ta ur batteriet på moderkortet. Det här kortet verkar inte ha några pins att nollställa med.

Permalänk
Medlem

Om du skruvat åt kylaren lite för hårt så kan även sockeln warpa...

Permalänk

Jag har aldrig rört kylaren, den har gått i flera år orörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whistler84:

CPUn har aldrig varit avmonterad, att en pin skulle böja sig på en dator som varit igång i massa år känns knasigt.

Plastens elasticitet ändras ju med åren, så bågnande moderkort skulle kunna vara relevant. Har dock dragit ur och satt i minnen så många gånger nu att jag tycker det borde löst sig om det var något glapp.

Faktumet kvarstår ju att minnet känns av när man sätter i det, men att det inte är tillgängligt i summeringen.

Enda orsaken till att jag nämner att undersöka undersidan av CPU:n är för att jag nyligen fick en i7-CPU där jag var tvungen att rengöra undersidan, två av kontaktytorna hade någon form av smuts. Det var inte frågan om korrosion utan mer någon form av oxidation. Ytorna var mörka.
Jag har ingen aning om utifall att personen som sålde den visste om att det var något problem med CPUn eller ej.
Mitt problem var att CPUn endast körde Single Channel mode på RAM.
Petade man in RAM på den andra kanalen så Boot-loopade moderkortet.
En rengöring av CPU:ns undersida, främst dessa två kontaktytor och allt fungerar som det skall igen...

Du skriver att du måste ha en RAM-sticka i Slot 4, gäller detta även om du tar ut RAM-stickan från Slot 3?
Om det är fungerar utan RAM-sticka i Slot 4 och 3, så skulle jag definetivt undersöka CPU:n.
Om datorn inte startar när du monterar bort både RAM-sticka nr 3 och 4, då är det stor chans att det är problem med moderkortet.