FX 5900ULTRA 256MB har landat..

Permalänk
Medlem

FX 5900ULTRA 256MB har landat..

Såg precis på butiken brevid mig, att kortet ovan har kommit in.
Någon som har hunnit testa kortet -fullt ut. ? Prestanda, spel osv?

Har bokat ett Leadtek hos sbs.

Permalänk
Medlem

klarar kortet verkligen av att använda alla 256 mb?
många 128mb kort klarar ju inte ens av att använda allt sitt minne

EDIT: Fel forum föresten

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttar..

Permalänk
Medlem

Sorry för fel forum,

Ang 128mb kontra 256mb så är det väl så att mer minnen i högre upplösningar + kommande spel är att föredra? Att skillnaden i pris är endast ngr hundra lappar eller så, talar ju lätt för 256mb -:-)

Skall hämta mitt på torsdag. Så jag skall väl kunna svara lite mer efter helgen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
klarar kortet verkligen av att använda alla 256 mb?
många 128mb kort klarar ju inte ens av att använda allt sitt minne

EDIT: Fel forum föresten

Permalänk
Medlem

mmm det stämmer ja men det tar nog en tid innan några spel kommer med krav för 256 i minne...

Permalänk
Medlem

När 64 mb korten kom så undrade man ju man vad de extra 32 mb ska vara till. Men nu vet man att det faktisk kommer att komma spel som ser finare ut än dagens och även då ta mera minne

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Medlem

man kan köra UT2003 så att det använder 256mb kort..
men man måste ställa det i .ini filena ..
mins nu inte vad det skulle stå.. UltraHigh eller nått

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd

Har ett 5900 ultra och det är BRA.. men det drar saaatan med ström fick byta nät agg har ett 520w i nu

Permalänk

för ett och ett halvt år sen så kommer jag ihåg när en massa folk gick å köpte gf3 kort me 128 i minne just för att vara "framtidssäkra", men idag när spelen nästan kan utnyttja 128MB så är det inte en kotte som har gf3 korten kvar, kan va värt å tänka på

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk
Medlem

Re: FX 5900ULTRA 256MB har landat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Såg precis på butiken brevid mig, att kortet ovan har kommit in.
Någon som har hunnit testa kortet -fullt ut. ? Prestanda, spel osv?

Har bokat ett Leadtek hos sbs.

Installerade mitt Leadtek FX5900 Ultra 256mb igår, och måste säga att jag blev besviken, har haft ett GF4TI4200 med 64mb och agp4x, och fått ca: 14000 poäng i 3D mark 2001 SE. Glad ihågen med nya minnen Geil PC3500 cl2,0 och ny prolle, XP2800+ Barton med FSB175 och GRAFIKKORTET, klockar det inte första gången, och får 15050poäng, med bästa prestanda inställningar och ny formaterad hårddisk???

Klockar GPU´n till 450Mhz och får 15104 poäng, Wahooo!!!

Jag fattar ingenting, får väl hem och mixtra rejält i helgen, borde ju tangnera 20000 gränsen....

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]

Permalänk
Medlem

Re: Re: FX 5900ULTRA 256MB har landat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Installerade mitt Leadtek FX5900 Ultra 256mb igår, och måste säga att jag blev besviken, har haft ett GF4TI4200 med 64mb och agp4x, och fått ca: 14000 poäng i 3D mark 2001 SE. Glad ihågen med nya minnen Geil PC3500 cl2,0 och ny prolle, XP2800+ Barton med FSB175 och GRAFIKKORTET, klockar det inte första gången, och får 15050poäng, med bästa prestanda inställningar och ny formaterad hårddisk???

Klockar GPU´n till 450Mhz och får 15104 poäng, Wahooo!!!

Jag fattar ingenting, får väl hem och mixtra rejält i helgen, borde ju tangnera 20000 gränsen....

Man baserar aldrig prestanda av ett grafikkort på 3dmark.

Permalänk
Medlem

skit i 3dmark ...

kör testena i UT2003 eller nått annat krävande spel..

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Avstängd

höj din fsb till 220 så ska du nog se att du kommer över 20000

Visa signatur

*Cpu: AMD Athlon XP 2200+@2800+* Moderkort: Abit NF7-S Rev 2.0 (233fsb)*Minne:Twinmos Winbond* DDR400@466*Grafikkort: ATi Radeon 9700 Pro*Ljudkort: SB Audigy 2*Hårddisk:Western Digital 120gb*Kylning: Maze 4, Black Ice radiator, Eheim 1024

Permalänk
Medlem

Raider: Vad hade du för agg när det inte funkade?

Permalänk

Som kajic sa: vad har du för agg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajic
Raider: Vad hade du för agg när det inte funkade?

Chiftec 340w. Inte helt omöjligt att det kan vara det, det lätt VÄLDIGT märkligt när jag försökte få igång det. Det lät "tungt".

Jag höll på att säga, hur och var får man tag i UT2003, för att testa prestandan. Måste man ha spelet eller räcker det att dra ner någon test version? Om man måste ha spelet hur och var mäter man prestandan. Har nog bara testat med Sandra, 3DBenchmark och PC mark genom åren.

Lyckades precis få 5738 oklockat GF i 3DMark2003, rätt ok men borde och skall bli mer:)

FSB220, har jag testat otalt gånger, men slutar alltid med "Clear CMOS".
Får köra en gång till nu, det kan ju varit graffet....

Känns som om något i systemet inte hänger med.
Uteslutning:
Det är inte processorn, max 55grader
Det är inte minnena, klarar mer än så vid "By SPD"
Hårddisken, no!!
Nät agget, kanske
Brädan borde det ju inte vara några problem med, eller???

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]

Permalänk
Medlem

def55: heh, så det är du som är raider nu helt plötsligt? =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajic
def55: heh, så det är du som är raider nu helt plötsligt? =P

Sorry, var visst lite för ivrig att hitta en lösning på mina problem:)

Tweak Micke:

Hur har du gjort för att kunna köra stabilt i fsb220?

Jag har testat allt, men från FSB 176-220 blir det allt från bluescreen till hängningar, trots att jag höjer vcore, agp och ddr core, sänker och höjer timings osv osv.

vad har jag missat???

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Sorry, var visst lite för ivrig att hitta en lösning på mina problem:)

Tweak Micke:

Hur har du gjort för att kunna köra stabilt i fsb220?

Jag har testat allt, men från FSB 176-220 blir det allt från bluescreen till hängningar, trots att jag höjer vcore, agp och ddr core, sänker och höjer timings osv osv.

vad har jag missat???

¨

du har missat att köpa ett bra grafikkort, 15000 p klår jag när min dator går orginal med mitt 9700 np

har du testat formatera och allt sådant`?

Visa signatur

Blank

Permalänk

Re: Re: FX 5900ULTRA 256MB har landat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Installerade mitt Leadtek FX5900 Ultra 256mb igår, och måste säga att jag blev besviken, har haft ett GF4TI4200 med 64mb och agp4x, och fått ca: 14000 poäng i 3D mark 2001 SE. Glad ihågen med nya minnen Geil PC3500 cl2,0 och ny prolle, XP2800+ Barton med FSB175 och GRAFIKKORTET, klockar det inte första gången, och får 15050poäng, med bästa prestanda inställningar och ny formaterad hårddisk???

Klockar GPU´n till 450Mhz och får 15104 poäng, Wahooo!!!

Jag fattar ingenting, får väl hem och mixtra rejält i helgen, borde ju tangnera 20000 gränsen....

Hur mkt RAM HAR DU DÅ???

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Han kankse har en 512:a då e d svårare att klocka

Permalänk
Medlem

Thakrillo:
2x256mb PC3500 cl2,0, hoppas dom går i dual:-)

lasseTM:
Bra köp eller inte, det återstå att se, måste ge det en ärlig chans och försöka hitta en väg att uppnå poäng!!!

Hårddisken är nyformaterad, nyaste BIOS, nyaste drivarna för brädan och kortet.

Har mekat lite i helgen och bara lyckats till det sämre, så det verkar nästan som om burken visar var gränsen går, men fan heller, något måste det gå att göra!!

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Thakrillo:
2x256mb PC3500 cl2,0, hoppas dom går i dual:-)

lasseTM:
Bra köp eller inte, det återstå att se, måste ge det en ärlig chans och försöka hitta en väg att uppnå poäng!!!

Hårddisken är nyformaterad, nyaste BIOS, nyaste drivarna för brädan och kortet.

Har mekat lite i helgen och bara lyckats till det sämre, så det verkar nästan som om burken visar var gränsen går, men fan heller, något måste det gå att göra!!

jag ska ge dig en ärlig chans tycker bara att det är så roligt att din dator är bättre än min och ändå klår jag dig när allt mitt går orginal

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
jag ska ge dig en ärlig chans tycker bara att det är så roligt att din dator är bättre än min och ändå klår jag dig när allt mitt går orginal

Hehe, tar man det på rätt sätt så är det ganska komiskt:)

För mig å andra sidan är det enormt frustrerande!!!

Tanken har slagit mig att sälja skiten och börja om från början, välja nya grejor.

Men men, skam den som ger sig, får fortsätta att laborera för att hitta den gyllene vägen:)

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]

Permalänk
Medlem

Inga problem med mitt nätagg Kör en chieftec silver midilåda och grafikkortet är nu installerat, Så jag förmodar att du har mer delar än vad jag har eller en nätdel som går på gränsen till vad den klarar.För övrigt är kortet Mycket tyst och prestandan är helt ok. Jag har inte gjort enligt Arne Ankas 3 guiden ännu, så kortet kommer säkert att ge mer - framöver

Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Chiftec 340w. Inte helt omöjligt att det kan vara det, det lätt VÄLDIGT märkligt när jag försökte få igång det. Det lät "tungt".

Jag höll på att säga, hur och var får man tag i UT2003, för att testa prestandan. Måste man ha spelet eller räcker det att dra ner någon test version? Om man måste ha spelet hur och var mäter man prestandan. Har nog bara testat med Sandra, 3DBenchmark och PC mark genom åren.

Lyckades precis få 5738 oklockat GF i 3DMark2003, rätt ok men borde och skall bli mer:)

FSB220, har jag testat otalt gånger, men slutar alltid med "Clear CMOS".
Får köra en gång till nu, det kan ju varit graffet....

Känns som om något i systemet inte hänger med.
Uteslutning:
Det är inte processorn, max 55grader
Det är inte minnena, klarar mer än så vid "By SPD"
Hårddisken, no!!
Nät agget, kanske
Brädan borde det ju inte vara några problem med, eller???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
Inga problem med mitt nätagg Kör en chieftec silver midilåda och grafikkortet är nu installerat, Så jag förmodar att du har mer delar än vad jag har eller en nätdel som går på gränsen till vad den klarar.För övrigt är kortet Mycket tyst och prestandan är helt ok. Jag har inte gjort enligt Arne Ankas 3 guiden ännu, så kortet kommer säkert att ge mer - framöver

Kan ju vara så, har plockat ut en hel del "onödiga" saker, typ 1 av 4 chassifläktar, en extra 80gb hårddisk och ett kompletterings ljudkort. Så nu funkar han, och går förbaskat tyst precis som du säger.

Vad fick du för kylning på ditt? Enl. Leadtek.com skall det vara Turbo twin coolerII eller nått, men jag har någon annan typ. Precis likadan som Tidningan M3 hade på sitt test ex. i senaste nummret.

Dom fick för övrigt 4700 point i 3DMark03 med sitt och en P4 3,06Ghz:)

Vad går din GPU i enligt Winfast? Mitt visar standard 300Mhz?? Enligt hemmsidan skall det vara 450.....

Har inte heller kikat på Arnes guide, men det börjar bli dax.

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]

Permalänk
Medlem

En jättekylfläns och en fläkt, har tyvärr ej sett M3 test/har du adress eller så, kan jag jämföra.
- jag glömde först att koppla in extra strömkabeln, men kortet gick igång ändå, och så satt jag med kabel i handen och undrade vad den gjorde där, satte snabbt in den. Ingen skada -hoppas jag. "I min dator sitter 2st hårddiskar, 1dvd, 1 brännare, en 80mm fläkt, 5900U256, "
2,26intel, 256mb,

Kommer att köra på 3dMark03 med nyinstalltionen, men den dröjer ett tag, för jag måste säkerhetskopiera en del.
Kan kolla GPU next time - sitter inte vid min hemma dator just nu.

Kanske får jag köra kortet i min kompis maskin, han har 2.4 med HTT och dual channel minne, och kör på ett 9700 PRo, -

Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Kan ju vara så, har plockat ut en hel del "onödiga" saker, typ 1 av 4 chassifläktar, en extra 80gb hårddisk och ett kompletterings ljudkort. Så nu funkar han, och går förbaskat tyst precis som du säger.

Vad fick du för kylning på ditt? Enl. Leadtek.com skall det vara Turbo twin coolerII eller nått, men jag har någon annan typ. Precis likadan som Tidningan M3 hade på sitt test ex. i senaste nummret.

Dom fick för övrigt 4700 point i 3DMark03 med sitt och en P4 3,06Ghz:)

Vad går din GPU i enligt Winfast? Mitt visar standard 300Mhz?? Enligt hemmsidan skall det vara 450.....

Har inte heller kikat på Arnes guide, men det börjar bli dax.

Permalänk
Medlem

Re: Re: FX 5900ULTRA 256MB har landat..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Installerade mitt Leadtek FX5900 Ultra 256mb igår, och måste säga att jag blev besviken, har haft ett GF4TI4200 med 64mb och agp4x, och fått ca: 14000 poäng i 3D mark 2001 SE. Glad ihågen med nya minnen Geil PC3500 cl2,0 och ny prolle, XP2800+ Barton med FSB175 och GRAFIKKORTET, klockar det inte första gången, och får 15050poäng, med bästa prestanda inställningar och ny formaterad hårddisk???

Klockar GPU´n till 450Mhz och får 15104 poäng, Wahooo!!!

Jag fattar ingenting, får väl hem och mixtra rejält i helgen, borde ju tangnera 20000 gränsen....

har samma problem med 3dmark 2001 får bara lite över 14000 och nästan 15000 med klockat grafikkort... eftersom jag får 5760 i 3dmark 2003 endast med klockat grafikkort så tycker jag att jag borde ha mycket högre i 2001......

Visa signatur

Dator: Dell Inspiron 9300 | Pentium M 740 | 256MB Geforce 6800Go | 1024MB DDR2 | 17" WUXGA (1920 x 1200)
Tillbehör: Logitech Z-5300 | Logitech UltraX Flat Keyboard | Logitech MX500 | fUNC surface 1030
Mobil: Sony Ericsson P1i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av def55
Vad går din GPU i enligt Winfast? Mitt visar standard 300Mhz?? Enligt hemmsidan skall det vara 450.....

FX-korten har 2 klockfrekvenser. En 2D(standard) och en 3D(prestanda). 2D är 300mhz och 3D 450mhz. Kortet klockar automatiskt upp sig till 3D-läget i spel. Så om du ska klocka så räcker det att klocka 3D-läget..... Om du vill se dom två klockfrekvenserna kolla på egenskaper på skrivbordet, inställningar, avancerat, Geforce FX........

Visa signatur

Dator: Dell Inspiron 9300 | Pentium M 740 | 256MB Geforce 6800Go | 1024MB DDR2 | 17" WUXGA (1920 x 1200)
Tillbehör: Logitech Z-5300 | Logitech UltraX Flat Keyboard | Logitech MX500 | fUNC surface 1030
Mobil: Sony Ericsson P1i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reg edit
En jättekylfläns och en fläkt, har tyvärr ej sett M3 test/har du adress eller så, kan jag jämföra.
- jag glömde först att koppla in extra strömkabeln, men kortet gick igång ändå, och så satt jag med kabel i handen och undrade vad den gjorde där, satte snabbt in den. Ingen skada -hoppas jag. "I min dator sitter 2st hårddiskar, 1dvd, 1 brännare, en 80mm fläkt, 5900U256, "
2,26intel, 256mb,

Kommer att köra på 3dMark03 med nyinstalltionen, men den dröjer ett tag, för jag måste säkerhetskopiera en del.
Kan kolla GPU next time - sitter inte vid min hemma dator just nu.

Kanske får jag köra kortet i min kompis maskin, han har 2.4 med HTT och dual channel minne, och kör på ett 9700 PRo, -

Här kommer en halvtaskig bild
http://m3.idg.se/bilder/nummer/2003/06/geforce.jpg

Du har samma bestyckning som jag, XP2800+Barton, 2HDD, 1CDRW, 1DVD, Floppy, 2x256, 4x80mm fläkt och då FX5900U256 detta i ett Chiftec chassi.

Hade jag inte kikat runt på nätet innan hade jag nog oxå missat den extra strömsladden:)

Ville ha upp GPU´n till normal frekvens så jag körde det, efteråt så blev han inte sig lik, verkade bli en del konflikter, han körde på 4bitar upplösning, och såg VÄLDIGT märklig ut, så det blev en format C, så nu fungerar han igen, men med sämre prestanda än innan, då mätt i 3DMark2001SE, men iallafall...

Du får gärna kolla om din oxå går i 300Mhz, läste att i 2D så skall han gå i 300MHz och det skall man inte pilla på, men vid 3Dapplikationer så skall han gå i 450Mhz, så frågan är om man var innen på fel ställe och fingrade. Tror jag läste det på www.guru3D.com
Recention med bättre bilder:
http://content.guru3d.com/article.php?cat=Videocards&id=40

Visa signatur

[4690K] [Asus Maximus Hero VII Z97] [Gigabyte G1 GTX980] [2x4Gb DDRIII Corsair] [Samsung 840 240GB SSD] [2TB SATA III] [Chiftec CFT-750-14C] [Corsair Obsidian 550D]