Permalänk

Inget antennuttag. Hur koppla?

Har en antennförstärkare och en låååång antennlabel draget till ena sovrummet men skulle vilja se tv även i sovrummet bredvid. Finns det något sätt att koppla och isåfall vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Är det inte digital TV som är kopplad till en "box"?

Permalänk
Medlem

För att dela signalen till fler uttag använd någon av dessa eller liknande https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/koppla/24-splitter...
Ja sen behöver du ju två kablar ut från denna en till varje tv.

Edit: går du via en box så behöver du en box per tv.

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Är det inte digital TV som är kopplad till en "box"?

Jag har en ca modul bakpå tvn.

Alltså, jag kör med en antennförstärkare med antennkabel från vardagsrummet bort till ena sovrummet. Tänkte om det gick på något smidigt sätt koppla även så ett annat sovrum också får tv.

Permalänk

Är det Viasat? Om så är det väl bara köra appen om du har en smart tv.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Är det Viasat? Om så är det väl bara köra appen om du har en smart tv.

Tyvärr, det är Sappa och tvn är ingen smart tv. Endast smart tv i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Jag har en hemmagjord inomhusantenn i sovrummet. Vid regn vart det dålig mottagning men det löste jag med en billig antennförstärkare. Min antenn består av TV koaxialkabel där jag skiljer innerledaren från skärmen och håller dom åtskilda i ett plaströr. Till min första antenn använde jag en träpinne. Smältlim använde jag för att hålla fast ledningarna. Totallängd av antennen är 23 cm vilket är en kompromiss mellan De kanaler jag har från den närmsta sändaren. Tidigare hade jag en köpt inomhusantenn med förstärkare. Men jag upptäckte att min hemmagjorda fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kopplarlångsamt:

Jag har en ca modul bakpå tvn.

Alltså, jag kör med en antennförstärkare med antennkabel från vardagsrummet bort till ena sovrummet. Tänkte om det gick på något smidigt sätt koppla även så ett annat sovrum också får tv.

Men läste du inte mitt svar? Du delar upp antennsladden med en splitter. Eller vad menar du att du vill göra?

Permalänk
Skrivet av stigw:

Jag har en hemmagjord inomhusantenn i sovrummet. Vid regn vart det dålig mottagning men det löste jag med en billig antennförstärkare. Min antenn består av TV koaxialkabel där jag skiljer innerledaren från skärmen och håller dom åtskilda i ett plaströr. Till min första antenn använde jag en träpinne. Smältlim använde jag för att hålla fast ledningarna. Totallängd av antennen är 23 cm vilket är en kompromiss mellan De kanaler jag har från den närmsta sändaren. Tidigare hade jag en köpt inomhusantenn med förstärkare. Men jag upptäckte att min hemmagjorda fungerar bättre.

Kul! Visa gärna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kopplarlångsamt:

Tyvärr, det är Sappa och tvn är ingen smart tv. Endast smart tv i vardagsrummet.

Du skulle kanske kunna skaffa en mediaspelare och casta och/eller använda playjänster via app ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Kopplarlångsamt:

Tyvärr, det är Sappa och tvn är ingen smart tv. Endast smart tv i vardagsrummet.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/mediaspelare/xiaomi-mi-...

Med denna blir din tv en smart tv, är bara 1080p, men gissar på att det är det du har.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Min TV antenn

Skrivet av strutsboll:

Kul! Visa gärna

Begriper inte hur jag får in bilden.
Permalänk

Snygg var den inte

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Snygg var den inte

Du har rätt. Den är inte vacker. Det estetiska har aldrig bekymrat mej. Jag är ju tekniker och vill ha snabba lösningar. Men när Du påpekar det så kom jag att tänka på att man kunde göra antennen i form av ett krucifix och ha ledningen på baksidan. Det kanske tom. finns färdiga krucifix att köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Du har rätt. Den är inte vacker. Det estetiska har aldrig bekymrat mej. Jag är ju tekniker och vill ha snabba lösningar. Men när Du påpekar det så kom jag att tänka på att man kunde göra antennen i form av ett krucifix och ha ledningen på baksidan. Det kanske tom. finns färdiga krucifix att köpa?

Får besöka lokala kyrkan, frågan är vem som skulle vilja ha ett krucifix på väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Du har rätt. Den är inte vacker. Det estetiska har aldrig bekymrat mej. Jag är ju tekniker och vill ha snabba lösningar. Men när Du påpekar det så kom jag att tänka på att man kunde göra antennen i form av ett krucifix och ha ledningen på baksidan. Det kanske tom. finns färdiga krucifix att köpa?

Man kan måla den i en pigg blå färg, typ i stil med tapeten så försvinner estetikproblematiken ^^

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av ElFeo2:

Men läste du inte mitt svar? Du delar upp antennsladden med en splitter. Eller vad menar du att du vill göra?

Vilken av alla bör jag välja då? Och vart sätter jag den? Från ena sovrummet eller från antennförstärkaren?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kopplarlångsamt:

Vilken av alla bör jag välja då? Och vart sätter jag den? Från ena sovrummet eller från antennförstärkaren?

Du sätter den där det passar bäst så som du har möblerat, det är nog däremot dumt att göra vid antennförstärkaren för då är det bättre att byta ut den mot en med 2 eller fler utgångar direkt, att skaffa en distributionsförstärkare är nog också det som ger bäst resultat men tänk på att du troligen inte behöver ha förstärkning utan att det mest handlar om en buffert för impedansanpassning och att om du verkligen förstärker signalen kan du överstyra mottagaren.
F kontakter är bättre än iec kontakter och galvanisk separation kan också vara bra i splittern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antenn

Skrivet av tJev:

Man kan måla den i en pigg blå färg, typ i stil med tapeten så försvinner estetikproblematiken ^^

Man kan ju också hänga en tavla på samma spik som antennen. Men då ska man inte ha järntråd på tavlan. Alternativ tejpa antennen på baksidan av tavlan.