RX 6000-lansering och lager (RDNA 2)

Permalänk
Medlem

Uppföljning till nattens inlägg.

den fick plats. inte mycket utrymme kvar, men det gick.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Uppföljning till nattens inlägg.

https://i.imgur.com/DVclsZj.jpg

https://i.imgur.com/2kpkEJf.jpg

den fick plats. inte mycket utrymme kvar, men det gick.

Oh herregud vilken monsterkylare du har på din 3700x Jag körde https://www.inet.se/produkt/5320495/noctua-nh-l9a-am4
och hade inga problem med temps alls. Överklockar du mycket aggresivt?
Snyggt bygge

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Oh herregud vilken monsterkylare du har på din 3700x Jag körde https://www.inet.se/produkt/5320495/noctua-nh-l9a-am4
och hade inga problem med temps alls. Överklockar du mycket aggresivt?
Snyggt bygge

måste erkänna att jag har aldrig gett mig på OC på en Ryzen CPU sen first gen. För det mästa verka det bäst att bara låta det gå på auto och låta systemet sköta sig själva. Går mest efter principen att jag tar den största kylaren jag få plats med så det går så svalt som möjligt.
GPU:n måste jag testa först om det går att få ut mer.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Min 6800xt plockades kl 7 i morse varför inet inte skickat den än?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Skrivet av SectionX2:

Min 6800xt plockades kl 7 i morse varför inet inte skickat den än?

Vilken orolig själ oroa dig inte så mycket, dom har nog massa ordrar att skicka under dagen och den lär absolut komma med när kuriren kommer för att hämta dagens leveranser som Inet packat, dom går ju inte till postombud o lämnar in paket ett o ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Min 6800xt plockades kl 7 i morse varför inet inte skickat den än?

Oroa dig inte, den kommer skickas idag så du får den imorgon

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Vilken orolig själ oroa dig inte så mycket, dom har nog massa ordrar att skicka under dagen och den lär absolut komma med när kuriren kommer för att hämta dagens leveranser som Inet packat, dom går ju inte till postombud o lämnar in paket ett o ett.

Man är ju girig 😀

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Min 6800xt plockades kl 7 i morse varför inet inte skickat den än?

Tog du instabox har du den ikväll.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tog du instabox har du den ikväll.

dom har skickat nu

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Visst jag har överbetalat, men grafikkortet kommer räcka ett bra tag känner jag. Är inte så intresserad av raytracing.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Uppföljning till nattens inlägg.

Nice bygge. Du får ju dock plats med två till 140mm fläktar i taket på chassit.

Fråga: Fick man med någon supportbraket till kortet? Sapphire gjorde det på sina tidigare kort.

Permalänk
Medlem

Fått ihop mitt NZXT H1 med 6800 referens och 5600x nu. Tröck på 2st 140mm fläktar bakpå chassit som drar ut varm luft, vart riktigt bra. Max temp på CPU 51c och GPU 71C. Detta under 3DMark TimeSpy. Nöjd för att vara ett mini SFF bygge.

Hade ett problem dock, jag lyckades inte installera AMD drivisarna med deras installer, fick svart skärm efter varje försök.
Om någon har samma problem så löste jag det genom att installera drivisarna manuellt -> extrahera ut "Drivers" mappen ur AMD nedladdningen -> gå in i device manager och välj Uppdatera Drivrutiner på GPUn. Peka på Drivers mappen.
Obs, detta efter ni kört DDU i safe mode.
Läste sedan runt och insåg att faktiskt många har problem med själva installern, den lyckas inte få alla rättigheter den behöver i vissa fall, och installerar då delvis (!?) drivrutinerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Fått ihop mitt NZXT H1 med 6800 referens och 5600x nu. Tröck på 2st 140mm fläktar bakpå chassit som drar ut varm luft, vart riktigt bra. Max temp på CPU 51c och GPU 71C. Detta under 3DMark TimeSpy. Nöjd för att vara ett mini SFF bygge.

Hade ett problem dock, jag lyckades inte installera AMD drivisarna med deras installer, fick svart skärm efter varje försök.
Om någon har samma problem så löste jag det genom att installera drivisarna manuellt -> extrahera ut "Drivers" mappen ur AMD nedladdningen -> gå in i device manager och välj Uppdatera Drivrutiner på GPUn. Peka på Drivers mappen.
Obs, detta efter ni kört DDU i safe mode.
Läste sedan runt och insåg att faktiskt många har problem med själva installern, den lyckas inte få alla rättigheter den behöver i vissa fall, och installerar då delvis (!?) drivrutinerna.

Skumt med drivrutinerna. Jag körde DDU i safe mode och tog bort allt med Nvidia och sen körde jag in de nyaste drivrutinerna 20.12.1 (optional) utan problem i windows 10.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Skumt med drivrutinerna. Jag körde DDU i safe mode och tog bort allt med Nvidia och sen körde jag in de nyaste drivrutinerna 20.12.1 (optional) utan problem i windows 10.

Yes jag vet. Verkar väldigt beroende på vad Windows håller på med för tillfället, och det verkar oftast hända på en clean Windows install. Antar att det har att göra med att Windows själv håller på med massa grunkor i bakgrunden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nice bygge. Du får ju dock plats med två till 140mm fläktar i taket på chassit.

Fråga: Fick man med någon supportbraket till kortet? Sapphire gjorde det på sina tidigare kort.

Nä, tyvärr ingen bracket som följade med. och nej tack, blir lite överdriven med två i taket också när det redan är bra luftflöde med det som finns. Plå det blir svårt att tränga dit dem nu. Då få gpu’n och kylaren komma ut igen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Fått ihop mitt NZXT H1 med 6800 referens och 5600x nu.

Har ett liknande bygge på G. Utifrån det jag läst så hamnar din/min wattage på ca 500w -- Vilket är lite mindre marginal (mot H1:ans 650W-PSU) än vad jag egentligen velat ha. Visst, det ska gå men har spanat in en 750w SFX-PSU "utifall att" ...

Något du funderat på? Har du mätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Har ett liknande bygge på G. Utifrån det jag läst så hamnar din/min wattage på ca 500w -- Vilket är lite mindre marginal (mot H1:ans 650W-PSU) än vad jag egentligen velat ha. Visst, det ska gå men har spanat in en 750w SFX-PSU "utifall att" ...

Något du funderat på? Har du mätt?

Jag funderade en del på det där. Detta är en av anledningar till att jag valde 5600x. Jag har räknat att jag borde hamna på ca 400w under load, vilket jag känner mig bekväm med. Jag kan mäta strömmen i helgen om du vill, har en sådan apparat i garaget.

Kolla på denna graf, 5600x drar betydligt mindre än i9orna / 5900x som de flesta testare använder när de visat hur mycket system drar med 6800 kort. Jämför vi med 5900x, som verkar vara en av de mest populära CPUerna för testsystem, så har vi 80w marginal med 5600x:an. Så frågan är, vad kör du för CPU?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jag funderade en del på det där. Detta är en av anledningar till att jag valde 5600x. Jag har räknat att jag borde hamna på ca 400w under load, vilket jag känner mig bekväm med. Jag kan mäta strömmen i helgen om du vill, har en sådan apparat i garaget.

Kolla på denna graf, 5600x drar betydligt mindre än i9orna / 5900x som de flesta testare använder när de visat hur mycket system drar med 6800 kort. Jämför vi med 5900x, som verkar vara en av de mest populära CPUerna för testsystem, så har vi 80w marginal med 5600x:an. Så frågan är, vad kör du för CPU?

Kanske överdrev "liknande" litegrand. Blev lite fram och tillbaks för mig ... Som det ser ut nu verkar det bli en 5900x (~210w - helt system) och 6900 XT (~300w - endast grafikkort) om allt går vägen.

Är inte jätteorolig i och med att det går att lösa med annan PSU eller kanske undervolt, men vore ju smutt om det lirade out of the box. Blir spännande att se om det räcker till.

Du får gärna mäta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Kanske överdrev "liknande" litegrand. Blev lite fram och tillbaks för mig ... Som det ser ut nu verkar det bli en 5900x (~210w - helt system) och 6900 XT (~300w - endast grafikkort) om allt går vägen.

Är inte jätteorolig i och med att det går att lösa med annan PSU eller kanske undervolt, men vore ju smutt om det lirade out of the box. Blir spännande att se om det räcker till.

Du får gärna mäta!

Ah okej, då förstår jag att du är lite fundersam
Jag kan som sagt mäta så kan du försöka räkna lite utifrån mitt system.
Kör du referenskort? Tänk på att maxlängd är 305mm, och jag upplevde att det är på millimetern Polarens gamla AMD kort som vi tänkte boota upp med först fick inte plats, och det är 310.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett 320mm grafikkort får plats i ett Lian Li TU150, men fifan vad meck att få in det. Montera ner cpu kylare, bort med front fläkt sen kunde man snällt lirka ner kortet. Ett RX6800 Red Devil.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Ah okej, då förstår jag att du är lite fundersam
Jag kan som sagt mäta så kan du försöka räkna lite utifrån mitt system.
Kör du referenskort? Tänk på att maxlängd är 305mm, och jag upplevde att det är på millimetern Polarens gamla AMD kort som vi tänkte boota upp med först fick inte plats, och det är 310.

Yes, ... Eller typ. Gigabyte-kort med vanilla-kylare. Och det sitter redan i chassit (utan repor) med alla andra komponenter förutom CPUn.

Edit:

Obligatorisk(?) bild :)
Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Ett 320mm grafikkort får plats i ett Lian Li TU150, men fifan vad meck att få in det. Montera ner cpu kylare, bort med front fläkt sen kunde man snällt lirka ner kortet. Ett RX6800 Red Devil.

XT-varianten går in fint i ett NR200p, men jag fick montera bort radiatorn (från chassit, inte CPU) och snedda och snirkla in det

Om bilden inte lirar, https://ibb.co/stJPYYM

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem

Någon som vet om AMD's direct buy faktiskt leverar till Sverige? Hemsidan fick samtliga grafikkort i lager idag under några minuter, och jag försökte slutföra min beställning flera gånger innan den försvann ur varukorgen som ej i lager. Blev bara tillbakaskickad till listan med produkter varje gång efter att jag klickat på sista bekräftelseknappen. Några sa att det kunde ske om de inte levererar till ett visst land, men att man då också skulle få ett felmeddelande, vilket jag inte såg något av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

Någon som vet om AMD's direct buy faktiskt leverar till Sverige? Hemsidan fick samtliga grafikkort i lager idag under några minuter, och jag försökte slutföra min beställning flera gånger innan den försvann ur varukorgen som ej i lager. Blev bara tillbakaskickad till listan med produkter varje gång efter att jag klickat på sista bekräftelseknappen. Några sa att det kunde ske om de inte levererar till ett visst land, men att man då också skulle få ett felmeddelande, vilket jag inte såg något av.

På sidan när man checkar ut står detta: "Due to high demand, products may become out-of-stock during the check-out process. Orders are not secured until submitted."

Eftersom Sverige finns med som mottagarland så bör det ju gå att beställa förutsatt att man är tillräckligt snabb

Permalänk
Medlem

Det är ju överlägset bäst pris hos AMD. Hoppas du lyckas få därifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Det är ju överlägset bäst pris hos AMD. Hoppas du lyckas få därifrån.

Du glömmer tullen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Du glömmer tullen.

Det har sagts att det skickas från Irland och då är det ingen tull, men jag vet inte om det stämmer.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ino:

Någon som vet om AMD's direct buy faktiskt leverar till Sverige? Hemsidan fick samtliga grafikkort i lager idag under några minuter, och jag försökte slutföra min beställning flera gånger innan den försvann ur varukorgen som ej i lager. Blev bara tillbakaskickad till listan med produkter varje gång efter att jag klickat på sista bekräftelseknappen. Några sa att det kunde ske om de inte levererar till ett visst land, men att man då också skulle få ett felmeddelande, vilket jag inte såg något av.

Sist jag testade så hade de en "scalper-åtgärd" som innebar att man kunde bara köpa om man tryckte på rätt länk via amd.com som sedan ledde en till "rätt affär". Skrev man in adressen eller sökte på direct-buy så hamnade man i en annan webshop och där kunde man inte avsluta affären... Fick reda på det i efterhand när allt var slut

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Hoppas jag hinner få kortet imorrn

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jag funderade en del på det där. Detta är en av anledningar till att jag valde 5600x. Jag har räknat att jag borde hamna på ca 400w under load, vilket jag känner mig bekväm med. Jag kan mäta strömmen i helgen om du vill, har en sådan apparat i garaget.

Kolla på denna graf, 5600x drar betydligt mindre än i9orna / 5900x som de flesta testare använder när de visat hur mycket system drar med 6800 kort. Jämför vi med 5900x, som verkar vara en av de mest populära CPUerna för testsystem, så har vi 80w marginal med 5600x:an. Så frågan är, vad kör du för CPU?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21644?key=cdc757a4f9ae0c18a9edb119c643d1eb

Skrivet av felplacrd:

Kanske överdrev "liknande" litegrand. Blev lite fram och tillbaks för mig ... Som det ser ut nu verkar det bli en 5900x (~210w - helt system) och 6900 XT (~300w - endast grafikkort) om allt går vägen.

Är inte jätteorolig i och med att det går att lösa med annan PSU eller kanske undervolt, men vore ju smutt om det lirade out of the box. Blir spännande att se om det räcker till.

Du får gärna mäta!

Ni får ju tänka på att i Sweclockers test så är effektmätningen för hela systemet och det inkluderar ett RTX 3090, som iof inte belastas så mycket men det drar ju ändå lite grann. Så ni har räknat i överkant på förbrukningen...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12