Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Taiwan: "TSMC ska prioritera tillverkning av bilkretsar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Hade bilarna kommit till nån form av allmän-nytta så kan jag förstå inblandning av stater tex bilar som är helt klimatneutrala för att få ner utsläppen för att i sin tur nå klimatmålen.
Detta handlar väl nästan uteslutande om att "rädda" ekonomiska intressen. Skulle inte förvåna mej om en å annan politiker i toppskiktet från nämnda länder sitter med aktier i dessa företag.

Klart som fan det handlar om ekonomi...
Förstår verkligen tänket i detta läget.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Daimler äger Mercedeslastbilar och vag group äger MAN och Scania

Visst, VAG äger även Audi, ändå specas Audi och VW separat vilket tyder på aått det är de bolagen och inte VAG som kommit med synpunkter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

I bara Tyskland sysselsätter bilindustrin 850.000 människor. Ni som inte tycker att nästan en miljon arbetstillfällen är en fråga för regeringen vet jag ärligt talat inte hur ni resonerar...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Föredetting

Nästa vecka: TSMC köper Taiwan.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Nästa vecka: TSMC köper Taiwan.

Plot twist: TSMC ÄR Taiwan

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |

Permalänk
Medlem

Detta konkurrerar väl inte med dator eller mobilindustrin? Finns det skäl att använda 5/7nm teknologier i bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snotling:

Daimler äger Mercedeslastbilar och vag group äger MAN och Scania

Visst, VAG äger även Audi, ändå specas Audi och VW separat vilket tyder på aått det är de bolagen och inte VAG som kommit med synpunkter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem

Kanske borde finnas fler konkurrenter på marknaden & inte bara Tsmc, samsung & Intel vart tog amd s gamla chiptillverkare vägen varit tyst om dom har de kånkat? Kanske dags att satsa på chip i eu oxå. förutom intel på irland då. Samma med cpu er dags att göra en europeisk satsning.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Kanske borde finnas fler konkurrenter på marknaden & inte bara Tsmc, samsung & Intel vart tog amd s gamla chiptillverkare vägen varit tyst om dom har de kånkat? Kanske dags att satsa på chip i eu oxå. förutom intel på irland då. Samma med cpu er dags att göra en europeisk satsning.

Detta är på gång, om än mestadels i ett tidigt stadie.
https://www.eenewsanalog.com/news/germany-pushes-more-semicon... juni 2020
https://www.eenewsanalog.com/news/europe-will-try-rebuild-sem... december 2020

Det kan vara sunt att zooma ut för att försöka förstå (iaf en anledning) till varför regeringar börjar bli inblandade. Förutom miljontals jobb som riskerar förloras, så är ju den enorma omställning av fordonsindustrin från fossilt till el av yttersta vikt för oss alla. I vissa marknader kommer nyförsäljningen av fossilt inte att tillåtas inom en handfull år. Då behövs välutvecklade moderna bilar för massorna (dvs produceras i stor skala; låga priser), och som de flesta av oss tekniknördar vet är en modern bil mer eller mindre en rullande superdator (om än i lite äldre mått mätt).

3 % idag må inte vara en stor andel sett till tillverkning, men vad de 3 % har för effekt på samhället framgent är än viktigare att försöka inse.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Inaktiv

TSMC kan ta vilka priser de vill och det blir ändå slutsålt. Tänk att väst är helt beroende av TSMC för att kunna tillverka modern elektronik. Hur var det med globalisering? Just-in-Time. Sträcker man sig över till Covid-19 så är inhemskt produktion som räknas när det krisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Helt rätt. Det är enormt många komponenter och leverantörer för en bil. Att stoppa tillverkning för att enskilda komponenter har brist måste undvikas och är viktigare än att alla som vill kan få det senaste grafikkortet.

Skrivet av jawik:

Nog för att man vill ha sitt nya grafikkort så snart som möjligt, men ställer man det mot om folk får behålla jobben så gör det inte så mycket med lite väntetid.

Skrivet av Ozzed:

Alla, även gråhåriga politiker i kostym som aldrig sett världen utanför sammanträdesrum vet och förstår vad en bil är. Men en dator och dess komponenter krävs det viss kunskap och förmåga till logiskt tänkande för att få grepp om. Något som dessa stollar uppenbarligen saknar eftersom de tycker att bilar är viktigare än datorkomponenter.

I "normala" tider är bilen viktig då folk reser mycket. Men nu med lockdowns hit och dit så är ju datorer mycket viktigare än bilar eftersom folk ändå jobbar hemma. Men som sagt. Logiskt tänkande är inget man ska förvänta sig av politiker.

Skrivet av Ase:

Kanske borde finnas fler konkurrenter på marknaden & inte bara Tsmc, samsung & Intel vart tog amd s gamla chiptillverkare vägen varit tyst om dom har de kånkat? Kanske dags att satsa på chip i eu oxå. förutom intel på irland då. Samma med cpu er dags att göra en europeisk satsning.

Vart i artikeln läser ni att detta skulle påverka datorkomponenter? Det är ju knappast 5/7/12/16nm som används av dessa kretsar , är förmodligen 45/65nm eller liknande, står ju t.om. i artikeln att TSMC jobbar på att få biltillverkarna till mindre noder för att få ut mer kretsar.
Det biltillverkarna förmodligen konkurrerar om tillverkninskapacitet med är inte AMD och Nvidia, är nog snarare Bosch och Elektrolux eller liknande som behöver lite kretsar i sina tvättmaskiner, kylskåp eller brödrostar.

Edit: Läste denna artikel och det verkar handla om tillverkning på 200mm wafers som är det stora problemet, väldigt hög förfrågan på allt från antenn-förstärkare till analoga kretsar, så förmodligen vissa komponenter i t.ex. grafikkort eller moderkort påverkas som t.ex. strömförsörjning.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det skulle ta extremt många år att starta nya konkurrenter. Kolla Kinas försök som kör på 45nm efter många år

Samtidigt är kretsar för fordon nåt som knappast kan kräva särskilt högupplöst tillverkningsprocess. Förmodligen funkar det utmärkt med flera hundra nm, dvs motsvarande sent 90-tal. På några års sikt kanske nån skulle kunna köra igång tillverkning med avlagd utrustning som är för gammal för moderna datorprocessorer, men som funkar utmärkt för t ex fordonskretsar i kanske 20 år framöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Samtidigt är kretsar för fordon nåt som knappast kan kräva särskilt högupplöst tillverkningsprocess. Förmodligen funkar det utmärkt med flera hundra nm, dvs motsvarande sent 90-tal. På några års sikt kanske nån skulle kunna köra igång tillverkning med avlagd utrustning som är för gammal för moderna datorprocessorer, men som funkar utmärkt för t ex fordonskretsar i kanske 20 år framöver.

Även om detta gäller tillverkning på 20 år gamla noder så är det inte helt lätt, branschen kanske räknar med mer övergångar till 300mm wafers och mindre processnoder än vad som hänt de senaste 5 åren och det tar ju 4-5 år att bygga en ny fabrik, att då investera i 20 år gammal teknik kan ju kännas sisådär när man kan få nyare saker med bättre ekonomi i tillverkningen.
Inte ens säkert det går att enkelt och kostnadseffektivt att bygga utrustning för sådan gammal teknik längre.

Tycker dock biltillverkarna har klantat sig lite här, de kunde haft kvar sina kontrakt hos kretstillverkarna, det hade inte kostat så mycket även om de skulle fått några hundratusen kretsar i lager men eftersom allt numera måste vara just-in-time production och ingen ska ha några lager så blir det så här, det finns pengar att spara men då får man också ta smällen när det händer något eftersom man inte har någon backupbuffert.

Edit: Kom på att det inte står något om BMW i artiklarna, jag tror det nu det är en enskild komponent som de andra tillverkarna behöver men som BMW inte använder, det måste vara styrkretsen till körriktningsvisaren eller kretsen som läser av nivån på blinker fluid.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

TSMC kan ta vilka priser de vill och det blir ändå slutsålt. Tänk att väst är helt beroende av TSMC för att kunna tillverka modern elektronik. Hur var det med globalisering? Just-in-Time. Sträcker man sig över till Covid-19 så är inhemskt produktion som räknas när det krisar.

Många västländer har arbetsmiljölagar som gör det ohållbart att ha kretstillverkning i dessa länder.
Hur många här skulle gå till jobbet om de visste att det fanns en enormt större risk för hjärncancer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Många västländer har arbetsmiljölagar som gör det ohållbart att ha kretstillverkning i dessa länder.
Hur många här skulle gå till jobbet om de visste att det fanns en enormt större risk för hjärncancer?

Man får tillverka kretsar på hållbarare sätt isf. Förhoppningsvis kommer stora företag förstå att inhemsk produktion kan vara bra att ha även om det är dyrare. Men den summan tjänar man nog in när det blir brist istället och man får stänga fabriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Samtidigt är kretsar för fordon nåt som knappast kan kräva särskilt högupplöst tillverkningsprocess. Förmodligen funkar det utmärkt med flera hundra nm, dvs motsvarande sent 90-tal. På några års sikt kanske nån skulle kunna köra igång tillverkning med avlagd utrustning som är för gammal för moderna datorprocessorer, men som funkar utmärkt för t ex fordonskretsar i kanske 20 år framöver.

Den jag citerade pratade om Intel/AMD/Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Visst, VAG äger även Audi, ändå specas Audi och VW separat vilket tyder på aått det är de bolagen och inte VAG som kommit med synpunkter.

Det är Tyskland och inte bolagen som har lyft frågan med Taiwans regering.
Sedan är mer eller mindre samtliga bilar i VAG-koncernen baserade på samma plattformar och använder samma delar så det spelar ingen större roll. Åtminstone när det kommer till VW, Audi, Seat och Skoda.

Scania, Man, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini och Ducati (duh) har nog lite mer egna plattformar och delar.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Det är Tyskland och inte bolagen som har lyft frågan med Taiwans regering.
Sedan är mer eller mindre samtliga bilar i VAG-koncernen baserade på samma plattformar och använder samma delar så det spelar ingen större roll. Åtminstone när det kommer till VW, Audi, Seat och Skoda.

Scania, Man, Porsche, Bugatti, Bentley, Lamborghini och Ducati (duh) har nog lite mer egna plattformar och delar.

Wolfsburg tillverkade iaf VW, Audi och Seat parallellt (var tredje bil) när jag var där 2018

På samma lina alltså

Men VAG har väl 600k anställda, så inte så konstigt när regeringen bryr sig

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara läge att nämna att Nvidia tillverkar kretsar för just bilar. Och att vi pratar 2022 modeller här, inte vad det nu är ni kör omkring med Moderna bilar måste ju ha AI för att hålla koll på blinkersvätskan numera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

Många västländer har arbetsmiljölagar som gör det ohållbart att ha kretstillverkning i dessa länder.
Hur många här skulle gå till jobbet om de visste att det fanns en enormt större risk för hjärncancer?

Oj, vad vill du säga med det? Att alla som köper kretsar tillverkade från TSMC har blod i sina händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intel var ju marknadsledande med marginal när de släppte 14nm för 10 år sedan. Deras huvudsakliga försäljningsargument var energieffektivitet och marknadsledande IPC och frekvenser. Sedan dess har de helt havererat och är nu långt efter inom alla deras kärnmarknader.

Tror det är ett extremt svårt steg att få dessa att samarbeta på en sån nivå där det skulle innebära lika villkor tillverkningsmässigt.

Vi ska nog delvis tacka Nvidia och AMDs grafikkort för att TSMC är där de är idag. Mycket är Apples förtjänst senaste åren också (de brukar ju vara först in på nya noderna)

Vi får nog hoppas på Samsung på nära sikt, och att Intel kommer tillbaka. Finns ingen annan som har passerat 14nm, och två av dessa har gett upp.

Kanske läge för AMD att köpa tillbaka GF och licensiera teknik från Samsung?

Det går såklart att drömma, men kapitalism och fri marknad ger oftast resultatet att det blir ett tvåpartssystem (x86/GPU/mobil-os/...). Min gissning är TSMC/Samsung eftersom Intel börjat tillverka externt redan nu.

Skrivet av cyklonen:

Samtidigt är kretsar för fordon nåt som knappast kan kräva särskilt högupplöst tillverkningsprocess. Förmodligen funkar det utmärkt med flera hundra nm, dvs motsvarande sent 90-tal. På några års sikt kanske nån skulle kunna köra igång tillverkning med avlagd utrustning som är för gammal för moderna datorprocessorer, men som funkar utmärkt för t ex fordonskretsar i kanske 20 år framöver.

Gällande Teslas egenutvecklade AI-chip ovan så kommer snart en ny version (HW4) på Samsungs 5nm processnod (den gamla HW3 var på en äldre 14nm process).

Först så skulle HW4 tillverkats på en 7nm processnod hos TSMC (https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw-4-0-self-driving-chip...), men sedan bytte de till Samsung och deras tätare 5nm process:

https://electrek.co/2021/01/25/tesla-partners-samsung-new-5nm...

För de som undrar vad HW3 (och 4) är så kika på denna video (till skillnad från alla andra biltillverkare så har Tesla lämnat Nvidias chip, och istället konstruerat sina egna AI-chip och datorer från grunden):

https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE?t=4140

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gällande Teslas egenutvecklade AI-chip ovan så kommer snart en ny version (HW4) på Samsungs 5nm processnod (den gamla HW3 var på en äldre 14nm process).

Först så skulle HW4 tillverkats på en 7nm processnod hos TSMC (https://electrek.co/2020/08/18/tesla-hw-4-0-self-driving-chip...), men sedan bytte de till Samsung och deras tätare 5nm process:

https://electrek.co/2021/01/25/tesla-partners-samsung-new-5nm...

https://i0.wp.com/electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2019/04/Screen-Shot-2019-04-22-at-2.48.22-PM-1-e1555961353311.jpg?w=2500&quality=82&strip=all&ssl=1

För de som undrar vad HW3 (och 4) är så kika på denna video (till skillnad från alla andra biltillverkare så har Tesla lämnat Nvidias chip, och istället konstruerat sina egna AI-chip och datorer från grunden):

https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE?t=4140

https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE?t=4140

Varför citerade du mig?

Jag såg den videon för länge sedan när den var relevant

Alla som gillar hårdvara borde kolla på den videon, den är bra, och kan hjälpa för att förstå vad man kan göra med specialiserade kretsar. Detta är ju likt ASICs som blivit populära med bitcoin till exempel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför citerade du mig?

"Vi får nog hoppas på Samsung på nära sikt, och att Intel kommer tillbaka. Finns ingen annan som har passerat 14nm, och två av dessa har gett upp."

"Kanske läge för AMD att köpa tillbaka GF och licensiera teknik från Samsung?"

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"Vi får nog hoppas på Samsung på nära sikt, och att Intel kommer tillbaka. Finns ingen annan som har passerat 14nm, och två av dessa har gett upp."

"Kanske läge för AMD att köpa tillbaka GF och licensiera teknik från Samsung?"

Men vad har det med Tesla att göra?

Jag vet att Samsung tillverkar kretsar, men senaste åren har de precis som intel legat efter

Han jag citerade verkade orolig för TSMC-monopol eller dominans

Om Samsung eller Intel får igång produktion på vettiga noder kommer troligen kretsbristen minska var allt jag försökte säga. Tror inte lösningen (på kort sikt) är att försöka skapa någon ny konkurrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vad har det med Tesla att göra?

De har ändrat planerna från att tillverka HW4 hos TSMC på deras 7nm process till att just tillverka hos Samsung på deras nya 5nm process.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

"Kanske läge för AMD att köpa tillbaka GF och licensiera teknik från Samsung?"

Globalfoundries kommer att licensiera teknik, läste det i en intervju, de har gett upp forskningsdelen men tänker nog inte lägga ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Globalfoundries kommer att licensiera teknik, läste det i en intervju, de har gett upp forskningsdelen men tänker nog inte lägga ner.

Skall bli intressant att följa!

Sidonot; uttalandet du citerar ovan var egentligen inte mitt, utan jag citerade medbor (som var som vanligt lite stökig/obstinat, och "glömt" vad han själv hade skrivit).

Även om TSMC är ledande idag, så är det ju bra att de får konkurrens av andra. Tex. Samsung, som jag upp angående Teslas flytt av produktion av deras AI-chip för gen 4. av deras bildator, men även (som du nämner ovan) positivt om GF kan komma tillbaka med sin produktion.

Alltid riskabelt när ett enda företag får en extremt stor dominas, och som många blir beroende av för sin tillverkning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De har ändrat planerna från att tillverka HW4 hos TSMC på deras 7nm process till att just tillverka hos Samsung på deras nya 5nm process.

Det är väl kul för dom gissar jag. Förstår dock inte riktigt vad det hade med mitt inlägg att göra. Visar det på något sätt att Samsung är relevanta eller något? Jag gissar att de har kapacitet att sälja till skillnad från TSMC

Jag har inte sagt att Samsung inte har ’5’ nm. Deras 5 är dock inte lika tät som TSMCs som i sin tur är långt efter det som Intel kommer mena med 5nm. Det var därför jag ovan sade att Samsung är efter.

TSMC har ju redan haft 7 (och 6) ute i flera år, och deras 5 nm är helt ny och mindre.

Samsungs 5-nod är däremot baserad på deras 7-nod (likt Amperes 8 är baserad på 10) och ligger efter markant i vissa avseenden. Dessutom dåliga yields än så länge, men det kanske blivit bättre senaste tiden.

Det skulle vara jättebra för alla om det kommer fler aktörer tillbaka till fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Bilar/lastbilar har väldigt mycket fler komponenter än kretsar. Med andra ord, det är en större effekt på den globala ekonomin och antal påverkade arbetstillfällen att prioritera fordonsindustrin. Lastbilar är också viktiga för att hålla logistiken igång för alla produkter.
Så egentligen rimligt att det blir såhär, även om det svider för alla oss som väntar på sina datorkomponenter. Blir dock mindre negativ effekt på den globala ekonomin om det tillverkar färre mobiltelefoner/grafikkort än om det tillverkas färre fordon.

Tur att lastbilar och bilar (till skillnad från mobiler/grafikkort) är värd att serva och laga även efter de passerat 2års ålder.

Det är fullt rimligt att bilindustrin får ta konsekvenserna av JIT-filosofin förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl kul för dom gissar jag. Förstår dock inte riktigt vad det hade med mitt inlägg att göra. Visar det på något sätt att Samsung är relevanta eller något?

Orkar inte med ditt intetsägande tjöt och obstruerande. Du får tjöta vidare med någon annan av dina "kombattanter".

(Har du något sakligt att diskutera så hänger jag dock gärna på.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/