Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Vad var main selling point för er när ni valde XSX? Jämfört med ps5 då. Vet att detta säkert har frågats innan men skadar inte att fråga igen!

All access och bakåtkompabilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Vad var main selling point för er när ni valde XSX? Jämfört med ps5 då. Vet att detta säkert har frågats innan men skadar inte att fråga igen!

Gamepass och att PS5an är så brutalt ful

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linusn1:

För mig var det till stor del att jag hade en XBone så alla spel till den funkade rakt av, och jag hade köpt på mig Gamepass i ett par år till också.

Jag har ju en gaming PC också, och man kan ju se det från olika håll. "Alla "XB-exklusiva" titlar kommer dit också så varför ska man ha både och?" Men den andra aspekten som inte framkommer så ofta är ju att många av spelen går att spela på båda med bara ett inköp, eller finns tillgängliga på båda via gamepass. Kostnaden för är också en aspekt i den diskussionen, min PC är helt ok, med Vega 56 bland annat, men ska jag hålla den up to date så skulle jag behöva lägga rätt mycket mer än vad XSX kostar bara på ett nytt grafikkort inom ett år eller två, och sannolikt hade jag behövt köpa moderkort, cpu och minnen också. Med konsolen så vet jag att jag kommer att kunna spela alla "AA-spel" under ett antal år framåt utan att behöva investera några mer pengar.

Sen tycker jag snacket om PS exklusiva titlar är lite överdrivet. De allra flesta spelen kommer till båda plattformarna eller till PC också. Jag gillar Gran Turismo exempelvis, men det är inte direkt så att de sprutar ut nya versioner, jag tror inte ens det kom en enda riktig GT-release till PS4, eller? Forza är inte riktigt lika bra i mina ögon men de producerar i alla fall nya spel löpande. God of War har jag inte fastnat för. Last of us var helt ok men inget jag köper en maskin för, samma med Uncharted. Däremot saknar jag lite mer "plattformsspel" på XB, typ Jak & Daxter eller så. Super Lucky's Tale (Tail?) är inte direkt super. Men jag tror också att det kommer att bli bättre framöver. Jag gillar verkligen Psychonauts exempelvis och tvåan kommer att komma till XB, kanske till PS också, men mindre sannolikt.

Tidigare har jag ofta ägt flera av konsolerna varje generation för att dra mig mer mot PC efter några år när de började kännas lite gamla. Men förra kändes inte så jättekul när den kom så jag höll mig kvar vid datorn ett tag till för att senare köpa en One S. Så det var första generationen jag inte hade en Playstation, och jag kan ärligt talat inte säga att jag saknat det. Men vi får se hur denna generationen utvecklar sig, det kan bli en PS5 när de kommit ner i pris och storlek lite. Dock hoppas jag på en uppdaterad Switch innan dess, då den ju har lite mer unika saker för sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Gamepass och att PS5an är så brutalt ful

Haha, håller faktiskt med!

Skrivet av snajk:

För mig var det till stor del att jag hade en XBone så alla spel till den funkade rakt av, och jag hade köpt på mig Gamepass i ett par år till också.

Jag har ju en gaming PC också, och man kan ju se det från olika håll. "Alla "XB-exklusiva" titlar kommer dit också så varför ska man ha både och?" Men den andra aspekten som inte framkommer så ofta är ju att många av spelen går att spela på båda med bara ett inköp, eller finns tillgängliga på båda via gamepass. Kostnaden för är också en aspekt i den diskussionen, min PC är helt ok, med Vega 56 bland annat, men ska jag hålla den up to date så skulle jag behöva lägga rätt mycket mer än vad XSX kostar bara på ett nytt grafikkort inom ett år eller två, och sannolikt hade jag behövt köpa moderkort, cpu och minnen också. Med konsolen så vet jag att jag kommer att kunna spela alla "AA-spel" under ett antal år framåt utan att behöva investera några mer pengar.

Sen tycker jag snacket om PS exklusiva titlar är lite överdrivet. De allra flesta spelen kommer till båda plattformarna eller till PC också. Jag gillar Gran Turismo exempelvis, men det är inte direkt så att de sprutar ut nya versioner, jag tror inte ens det kom en enda riktig GT-release till PS4, eller? Forza är inte riktigt lika bra i mina ögon men de producerar i alla fall nya spel löpande. God of War har jag inte fastnat för. Last of us var helt ok men inget jag köper en maskin för, samma med Uncharted. Däremot saknar jag lite mer "plattformsspel" på XB, typ Jak & Daxter eller så. Super Lucky's Tale (Tail?) är inte direkt super. Men jag tror också att det kommer att bli bättre framöver. Jag gillar verkligen Psychonauts exempelvis och tvåan kommer att komma till XB, kanske till PS också, men mindre sannolikt.

Tidigare har jag ofta ägt flera av konsolerna varje generation för att dra mig mer mot PC efter några år när de började kännas lite gamla. Men förra kändes inte så jättekul när den kom så jag höll mig kvar vid datorn ett tag till för att senare köpa en One S. Så det var första generationen jag inte hade en Playstation, och jag kan ärligt talat inte säga att jag saknat det. Men vi får se hur denna generationen utvecklar sig, det kan bli en PS5 när de kommit ner i pris och storlek lite. Dock hoppas jag på en uppdaterad Switch innan dess, då den ju har lite mer unika saker för sig.

Tack för svaret! Jag har lyckats få tag i både och känner att jag inte har råd med båda så en måste säljas! Gamepass fastnade jag otroligt mycket för tillsammans med utseendet til XSX. Men PS5ans nya kontroll är galet bra och jag älskar verkligen Horizon. Fan svårt val för mig asså!

Permalänk

Hoppas fler som beställt från Media Markt fått ett glatt sms från postnord idag, att paket väntar hos ombudet. Blir en bra fredag det här 😍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte1978:

Är ute efter ett chatt headset, vill ha spel ljudet i tv:n. Men nått enkelt över ena örat och mic för bara chatt, funkar det som Xbox själva lanserat till Xbox one även nya kontrollen till series X??

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsol/xbox-kont...

Det fungerar bra. Notera dock att det endast är chattljud som kommer, inget spelljud. Men fungerar väldigt bra för chatt. Mute-knapp lätt tillgänglig också.

Permalänk
Skrivet av JeppeGutt:

Slut på Webhallen nu efter att ha stått sedan igår att 50+ är på väg. Beställde nån minut efter att jag fick mail igår att det gick att beställa. Fingers crossed 🤞

Skickade ett mail och dom sa att preliminära datumet är början av Mars 😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Game pass ultimate ( 3 år för ca 1400 kr totalt enligt känd metod) och att den gräsligt fula PS5'an inte går att placera i ett vardagsrum när man är 45 år och familjefar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Jag ville kunna sitta i soffan och spela på min 4K-TV, gärna HDR-spel och insåg att jag aldrig skulle lyckas bygga ihop en knäpptyst HTPC med den hastigheten series X har, under 6 000 kr. Att det inte blev ps5 var lite småsaker, enligt forumet har en del problem med coilwhine, andra inte, enligt recension på prisjakt verkar batteritiden på ps5-kontrollern vara lite sådär enligt en annan. Sen kan man ha series X synlig utan att den drar blickar till sig imo. Har haft både PS och Xbox tidigare och håller båda varmt om hjärtat. Hade säkert varit nöjd med ps5 också, men nu blev det denna pga småsaker och lite lättare att få tag i, hittills har den överträffat mina förväntningar (och Xbox Gamepass är en annan aspekt som gör att man inte behöver bränna hål i plånboken, konverterar man live gold till ultimate så kostar det ca 40 kr/mån, PS motsvarande tjänst är inte i närheten av lika prisvärd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Tack för svaret! Jag har lyckats få tag i både och känner att jag inte har råd med båda så en måste säljas! Gamepass fastnade jag otroligt mycket för tillsammans med utseendet til XSX. Men PS5ans nya kontroll är galet bra och jag älskar verkligen Horizon. Fan svårt val för mig asså!

Har haft bägge, men valde att sälja PS5 i dagarna. Har gamepass och det är inte så speciellt många spel som lockar på PS5, i alla fall inte just nu.
Men huvudsaken var att jag inte stod ut med PS5:ans surrande. Verkar vara ett lotteri om man får en tyst eller surrande variant. Kommer troligtvis köpa PS5 igen när det fått ordning på fläktarna eller så avvaktar jag tills de släpper en slim eller pro modell. Så länge spelar jag vidare på min knäpptysta XsX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linusn1:

Jo, kontrollen är man ju lite avundsjuk på faktiskt. Men, om det blir en hit och spelutvecklarna tar till sig den så lär MS komma med en uppdaterad kontroll med liknande funktionalitet också. Frågan är om det blir det, många liknande försök har ju bara fungerat på en handfull förstapartsspel och sen fallit i glömska liksom. Som PS4:ans kontroll med rörelsegrejerna, eller de analoga X, Y, A, B-knapparna på tidigare generationer av XB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

För min del är det nog mycket kontinuiteten. Har mycket spel redan som både jag och barnen fortfarande spelar, en del av det via game pass. Att det finns ett överlapp med PC via saker som Play Anywhere och Game Pass PC är också ett plus.

Xbox kontrollen känns bekvämare för mig. Vet inte riktigt vad det är men får ont i händerna av ps4 kontrollen.

Sist så har Sonys exklusiva spel inte lockat tillräckligt. Många är säkert bra men spelade tex HZD när det väl kom till PC och det kändes rätt meh så tur att jag inte köpte en PS4 för det.

På Xbox sidan så gillar jag Forza spelen mycket speciellt rivals grejerna i dem.

Permalänk
Medlem

Köpte en xbox series x på Elgiganten i Östersund igår.. Köpte strax innan dom stängde, Då fanns det 7st kvar .. Kanske finns fler som inte var framme.

Permalänk
Skrivet av Linusn1:

Alla jag pratat med som har ps5 klagar på högt fläktljud. Det samt gamepass avgjorde för mej. Att SX har snäppet högre prestanda är bara en bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Alla jag pratat med som har ps5 klagar på högt fläktljud. Det samt gamepass avgjorde för mej. Att SX har snäppet högre prestanda är bara en bonus

Har både PS5 och XBSX och PS5:an låter lite mer men inte mycket. Dock så går skivläsaren igång ibland på PS5:an och låter som ett jetplan. Dock händer detta inte så ofta tack och lov. XBSX skivläsare låter mycket mindre än PS5:ans. Överlag så känns XBSX mer robust byggd än PS5:an.

Än så länge spelar jag mest på PS5:an och det beror mest på fler exklusiva speltitlar för tillfället, men förhoppningsvis så kommer fler till XBSX i framtiden.

En sak som är bättre på PS5:an är handkontrollen. Den är skönare och bättre än XBSX-kontrollen. Där har Sony verkligen lyckats!

Permalänk
Medlem

Som tur är finns det gott om Series S|X optimerade spel jag inte är klar med. Om man tex tittar på det jag senast spelat.

Sen hade det ju varit kul om det kommit något riktigt bra innan Halo för hösten känns rätt långt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Som andra har sagt var Game Pass en stor selling point för mig med. Jag har länge spelat på PC för att spelen var billigare och att jag därmed sparade pengar på det långa löpet. Ett argument som har blivit irrelevant med Game Pass. Tänk på att de spel som släpps av en studio microsoft äger kommer vara gratis "day one" när playstation ägare kommer att betala 800kr styck.
Att betala 130kr i månad är en mycket bra deal, mycket för spel för pengarna, särkilt nu när alla Bethesda spel blir "day one". Att betala 40kr i månad i 3 år är typ världens bästa deal.

Dessutom apropå Bethesda så är det osäkert om vissa spel kommer bli exklusiva eller tidsexklusiva till microsoft ecosystem. Jag vill inte ta risken att gå miste om framtida Fallout, Elder Scrolls med mera. Med exklusiva menar jag spel som kanske inte kommer till ps5.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Game pass helt klart för min del.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att få gamepass för 40kr/månad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av risv:

Hur gör man för att få gamepass för 40kr/månad?

Här finns instruktioner: #18700948

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Har haft Series X i några veckor, det är min första konsol jag har någonsin haft.

Jag har spelat Cyberpunk 2077, Red Dead Redemption 2, Forza Horizon 4, Halo The Masterchief Collection och lite mer.

Allt funkar utmärkt bra och jag har bara lite problem med dåliga appar som Microsoft Rewards eller hela sharing plattformen som brukar att lagga och hänga lite gran men annars när det kommer till spel, allt funkar bra med HDR i 4k och allt, kör wifi hela tiden också.

Jag har köpt officiella batteri pack till min kontroller så att jag behöver inte att köpa batterier från Ica och det kan jag rekommendera till alla som har Series X/S.

Jätte glad jag har inte fått PS5 eftersom många har olika hardware problem med detta. Det var allt <3

R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaRosaKorsa:

Jag har köpt officiella batteri pack till min kontroller så att jag behöver inte att köpa batterier från Ica och det kan jag rekommendera till alla som har Series X/S.

Jag köper mina batterier från Willys. Kör billiga Eldorado batterier 20 st för 35 kr eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag köper mina batterier från Willys. Kör billiga Eldorado batterier 20 st för 35 kr eller nåt sånt.

Kan tipsa om dessa laddningsbara batterier hos Ikea:

https://www.ikea.com/se/sv/p/ladda-laddningsbart-batteri-7030...

Dem säljer även billig batteriladdare:

https://www.ikea.com/se/sv/p/kvarts-batteriladdare-80446667/

Så slipper man köpa nya batterier hela tiden.

Visa signatur

be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450-A PRO | Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB DDR4 3600MHz | Asus RX 6700XT| Corsair HX850 | Samsung 970 EVO

Permalänk

Mhm, förstår inte varför MS bygger inte upp sina gamepaddar med inbyggt batteri men det går att köpa en kit/laddningsbara batterier

Permalänk
Medlem

Mhm, förstår inte varför MS bygger inte upp sina gamepaddar med inbyggt batteri men det gör att köpa en kit/laddningsbara batterier

Tycker det är bra att man kan välja, särskilt att det inte är helt inbyggt då man måste byta hela kontrollern när det inbyggda batteriet är dåligt (min ps3-kontroller blev helt oduglig efter relativt kort tid).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hibos:

Kan också rekommendera detta. Livslängden på ett nyladdat batteri är förvånansvärt bra, bättre än engångsbatterier från ica eller netonnet. Jag köpte dock den större laddaren med plats för 8 st batterier.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

Inbyggda batterier är en styggelse. Visst, de går att byta dem också med lite våld och vilja, men förr eller senare så slutar de produceras. Och då sitter man där med skägget i brevlådan, lödkolv och brända fingrar.

Jag tycker att Microsoft har gjort ett smart och hållbart val här.

Permalänk
Medlem

Mhm, förstår inte varför MS bygger inte upp sina gamepaddar med inbyggt batteri men det går att köpa en kit/laddningsbara batterier

För att många gillar att man snabbt kan byta batterier när de tagit slut. Dessutom kan man välja MS egna, tredje parts batteri pack, vanliga AA eller uppladdningsbara AA. Ser ingen nackdel med detta.

Tycker det är extremt synd att Elite Series 2 bara har inbyggt batteri. Riktigt dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hibos:

Skrivet av mrrock:

Kan också rekommendera detta. Livslängden på ett nyladdat batteri är förvånansvärt bra, bättre än engångsbatterier från ica eller netonnet. Jag köpte dock den större laddaren med plats för 8 st batterier.

En tilll röst på Ikeas laddningsbara batterier. Har säkert 50-100 laddningar på mina och de räcker fortfarande minst 20 timmar per laddning.

Permalänk
Medlem

Sålänge produkter är gjorda så de klarar 1.2V batterier i alla fall ett tag så är det bara toppen med vanliga batterier. Nu börjar det i och för sig komma 1.5V uppladdningsbara litium batterier man kan använda men det är fortfarande lite dålig tillgång i sverige på de.