För mig var det till stor del att jag hade en XBone så alla spel till den funkade rakt av, och jag hade köpt på mig Gamepass i ett par år till också.
Jag har ju en gaming PC också, och man kan ju se det från olika håll. "Alla "XB-exklusiva" titlar kommer dit också så varför ska man ha både och?" Men den andra aspekten som inte framkommer så ofta är ju att många av spelen går att spela på båda med bara ett inköp, eller finns tillgängliga på båda via gamepass. Kostnaden för är också en aspekt i den diskussionen, min PC är helt ok, med Vega 56 bland annat, men ska jag hålla den up to date så skulle jag behöva lägga rätt mycket mer än vad XSX kostar bara på ett nytt grafikkort inom ett år eller två, och sannolikt hade jag behövt köpa moderkort, cpu och minnen också. Med konsolen så vet jag att jag kommer att kunna spela alla "AA-spel" under ett antal år framåt utan att behöva investera några mer pengar.
Sen tycker jag snacket om PS exklusiva titlar är lite överdrivet. De allra flesta spelen kommer till båda plattformarna eller till PC också. Jag gillar Gran Turismo exempelvis, men det är inte direkt så att de sprutar ut nya versioner, jag tror inte ens det kom en enda riktig GT-release till PS4, eller? Forza är inte riktigt lika bra i mina ögon men de producerar i alla fall nya spel löpande. God of War har jag inte fastnat för. Last of us var helt ok men inget jag köper en maskin för, samma med Uncharted. Däremot saknar jag lite mer "plattformsspel" på XB, typ Jak & Daxter eller så. Super Lucky's Tale (Tail?) är inte direkt super. Men jag tror också att det kommer att bli bättre framöver. Jag gillar verkligen Psychonauts exempelvis och tvåan kommer att komma till XB, kanske till PS också, men mindre sannolikt.
Tidigare har jag ofta ägt flera av konsolerna varje generation för att dra mig mer mot PC efter några år när de började kännas lite gamla. Men förra kändes inte så jättekul när den kom så jag höll mig kvar vid datorn ett tag till för att senare köpa en One S. Så det var första generationen jag inte hade en Playstation, och jag kan ärligt talat inte säga att jag saknat det. Men vi får se hur denna generationen utvecklar sig, det kan bli en PS5 när de kommit ner i pris och storlek lite. Dock hoppas jag på en uppdaterad Switch innan dess, då den ju har lite mer unika saker för sig.