Permalänk
Medlem

18 x optane

Jag blev imponerad av Intel Optane tekniken när jag läste TweakTown's artikel om hur man skapar väldens snabbaste systemdisk.
https://www.tweaktown.com/reviews/8234/intel-optane-raid-worl...
De kör 2 st. Intel Optane 32GB i RAID 0 och får fantastiska resultat.
När jag så fick kännedom om ASUS B250 Mining Expert med 19 pcie x1 slots började tankarna snurra:
RAID 0 med 19 optane SSD?
Och på den vägen är det. Jag lämnade dock pcie x16 ledig om jag senare vill plugga in ett grafikkort.
Alltså "bara" 18 x RAID 0.
Läs mer på: https://builds.gg/builds/18-x-optane-27291

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du använder burken till?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Gjorde ont i magen när jag såg din PSU ._.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzq:

Gjorde ont i magen när jag såg din PSU ._.

Den missade jag helt! Vi får hoppas han är medveten om deras reputation

Permalänk

Sitter själv i sitsen och funderar på om jag ska raida två optane till vår minecraft server, en SSD är inte tillräckligt

men klarar sig hyffsat på en optane med dom mods vi kör men två hade varit bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Får man fråga vad du använder burken till?

Han sparar sina bitcoins på den såklart,
det är ju raid så psu är inte viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Får man fråga vad du använder burken till?

Nätsurf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Den missade jag helt! Vi får hoppas han är medveten om deras reputation

Jag köpte chassi+PSU för 200:- på Tradera, sprillans nytt!! Reputation?? Om skiten kraschar får jag anledning att testa RAID 00.

Permalänk
Viking
Skrivet av Optaneer:

Jag köpte chassi+PSU för 200:- på Tradera, sprillans nytt!! Reputation?? Om skiten kraschar får jag anledning att testa RAID 00.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optaneer:

Jag köpte chassi+PSU för 200:- på Tradera, sprillans nytt!! Reputation?? Om skiten kraschar får jag anledning att testa RAID 00.

Om den PSUn ger sig är ju risken rätt så stor att den tar med sig allt den är kopplad till.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Optaneer Inga prestandaresultat? Vore ju coolt att se vad 18 Optane SSDer ger för resultat i CrystalDiskMark!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Sitter själv i sitsen och funderar på om jag ska raida två optane till vår minecraft server, en SSD är inte tillräckligt

men klarar sig hyffsat på en optane med dom mods vi kör men två hade varit bättre.

Jag flyttade över Minecraft-servern till en RAM-drive istället för SSD. Det är enkelt och billigt samt ger en mycket bra upplevelse i spelet utan lagg.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

får höja betyget när finns prestanda siffror.. han har ju mining moderkort, han kanske gräver efter bitcoins i ljusets hastighet i minnet?

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag flyttade över Minecraft-servern till en RAM-drive istället för SSD. Det är enkelt och billigt samt ger en mycket bra upplevelse i spelet utan lagg.

/z

Vad händer om strömmen krashar när du har en RAM-drive? Tänker så du har riktigt täta backups bara.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hurrai:

får höja betyget när finns prestanda siffror.. han har ju mining moderkort, han kanske gräver efter bitcoins i ljusets hastighet i minnet?

Tar mig friheten att kopiera från Optaneers builds.gg

"The best result came from a RAID 0 arrray of 11 disks:
Read: 3.2 GB/s
Write: 1.5 GB/s
Access time: 0.01 ms"

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tankarna föll direkt på denna klassiker..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad händer om strömmen krashar när du har en RAM-drive? Tänker så du har riktigt täta backups bara.

Japp, servern backas upp till disk. Servern i fråga hade en upptid på 735 dagar innan jag bestämde mig för att starta om den nu i helgen då det är inget problem för mig i alla fall.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ja! Nu kan man äntligen skippa fikat under loading screen för en Rust server.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av zonar:

Jag flyttade över Minecraft-servern till en RAM-drive istället för SSD. Det är enkelt och billigt samt ger en mycket bra upplevelse i spelet utan lagg.

/z

Tanken har slagit mig men senast jag kollade på ramdrive så var det svårt att få över 4gb, någon lösning på det? Ram finns där gott om

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

det är ju raid så psu är inte viktigt.

RAID 0, så PSU extremt viktigt...

Permalänk
Medlem

Är riktigt nyfiken på lite benchmarks, höjer betyget om det postas något sånt just nu är det en cliff hanger 😂

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ju inte direkt avsett för hög bandbredd över dessa PCIE-slots, antar att 12st går genom chipsettet och effektivt begränsar hastigheten på dessa, med RAID 0 så styr ju hastigheten av den långsammaste så den totala hastigheten borde inte kunna överstiga ca 5st PCIE 3.0 banor. Dessutom mjukvaruraid, antar att CPUn inte klarar 18st i RAID 0 särskilt bra.

Permalänk
Medlem

Bygget ser ju helskönt ut

Fast bara en pci-e x1 lär väl choka prestandan från en optane ganska ordentligt?
NVME är väl normalt pci-e x4?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Som fler säger så är prestandatest mycket värt oavsett vad man testar.

Jag själv har inga som helst problem i att se behovet av snabb diskåtkomst. Däremot är jag tveksam till om annan hårdvara flaskar ner systemet före.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Optaneer:

Jag köpte chassi+PSU för 200:- på Tradera, sprillans nytt!! Reputation?? Om skiten kraschar får jag anledning att testa RAID 00.

Inte så mycket att skiten kraschar som att skiten sätter eld på hela datorn

ACE of Sweden kan likställas med att vilja nyttja hemförsäkringen hehe..

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tanken har slagit mig men senast jag kollade på ramdrive så var det svårt att få över 4gb, någon lösning på det? Ram finns där gott om

ImDisk (gratis!)
Primo RamDisk

Det som är bra med dessa är att de allokerar RAM dynamiskt, dvs även om du sätter upp ex. en 32 gig ramdrive, så nyttjas bara så mycket minne du faktiskt använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tanken har slagit mig men senast jag kollade på ramdrive så var det svårt att få över 4gb, någon lösning på det? Ram finns där gott om

Jag kör PrimoCache , som använder RAM som cache för lagringenheten. Går att lägga upp flera layers, tex RAM > SSD > HDD
Inte gratis men dom har 90 dagars test, har jag för mig. kostade 200-300 spänn tror jag. Om man har lite extra RAM över så är det ett utmärkt sätt att snabba upp , vad det nu är man läser mest av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Är riktigt nyfiken på lite benchmarks, höjer betyget om det postas något sånt just nu är det en cliff hanger 😂

Jag kör linux mint med mdadm soft-RAID och är tyvärr inte så hemma på benchmarking.
Det finns en del testprogram men de är väl inte kompatibla med windows , typ ChrystalDiskMark..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Inte så mycket att skiten kraschar som att skiten sätter eld på hela datorn

ACE of Sweden kan likställas med att vilja nyttja hemförsäkringen hehe..

Det var då ett evigt tjat.......jag SKA byta PSU:n..........eller höja försäkringsbeloppet..........
Allvarligt.....jag tror inte jag belastar PSU:n med mer än max 100 W. DET borde den väl fixa?