NZXT:s chassi H1 fortsatt en brandfara

Permalänk
Melding Plague

NZXT:s chassi H1 fortsatt en brandfara

Återkallelse och åtgärd till trots rapporterar Gamers Nexus att situationen fortsatt är volatil för H1-kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har nåt H1 chassi fjuttat eld i USA så lär de åka på en rejäl skadeståndssmäll...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

"Bättre lycka Nzxta gång"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

"Bättre lycka Nzxta gång"

nzXD

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Third times the charm?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Heta nyheter.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

NZXT H1 - För den som vill ha lite äventyr i livet!

Permalänk
Medlem

dags dom skickar ut nya riser kablar så dom kan släppa detta spektakel...

Permalänk

Läser detta från min H1. Har bytt till nylonskruv som Inet skickade ut (utan att jag bad dem - bra där!) men tycker det känns sådär. Även om jag inte är orolig för kortslutning i min burk då jag sällan plockar ur GPUn så kommer jag ju aldrig kunna sälja chassit vidare om inte riser-kabeln byts ut helt.

Permalänk
Medlem

” Plastskruvar till trots löper icke-invigda H1-kunder nämligen fortsatt risk att exempelvis byta ut de "åtgärdade" skruvarna mot konventionella sådana – med en i värsta fall livshotande grillfest som följd.”

Ge fan i att byta ut plastskruvarna med andra ord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sweclockers bör uppdatera sin recension och avråda från köp av detta chassi då det är en brandfara. Oavsett utbytta skruvar. Pungt slut.

Permalänk
Medlem

Lite extra roligt är det ju också att just modellnamnet H1 blir "Hett" utskrivet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dadilydoo:

Läser detta från min H1. Har bytt till nylonskruv som Inet skickade ut (utan att jag bad dem - bra där!) men tycker det känns sådär. Även om jag inte är orolig för kortslutning i min burk då jag sällan plockar ur GPUn så kommer jag ju aldrig kunna sälja chassit vidare om inte riser-kabeln byts ut helt.

Hur blir det med hemförsäkring om det skulle inträffa, då kan dom hänvisa till att H1 har blivit återkallad då kanske man inte får någon ersättning från sin hemförsäkring.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Hur blir det med hemförsäkring om det skulle inträffa, då kan dom hänvisa till att H1 har blivit återkallad då kanske man inte får någon ersättning från sin hemförsäkring.

Yes, hemförsäkringen gäller nog inte om man har ett sådant chassi och något händer.

Permalänk
Medlem

Jokes aside, jag är väldigt glad att vi har GamersNexus. De gör verkligen ett gediget arbete med allt de publicerar och som den intresserade kan följa upp, påvisat problemen och inväntat svar från dem (utan större framgång). Hoppas ingen blir drabbad där konsekvenserna blir mer än lite brandrök.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av superegg:

Hur blir det med hemförsäkring om det skulle inträffa, då kan dom hänvisa till att H1 har blivit återkallad då kanske man inte får någon ersättning från sin hemförsäkring.

Skrivet av anon298854:

Yes, hemförsäkringen gäller nog inte om man har ett sådant chassi och något händer.

Oklart, men jag kikar på ett Meshilicious från ssupd just nu. Alternativet är att köpa en ny riser cable antar jag.

Permalänk
Medlem

Det här chassit borde ju få försäljningsförbud av elsäkerhetsverket på grund av brandrisken.

Visa signatur

C'est la vie!

Permalänk
Medlem

En viktig poäng, som jag tycker ägnas för lite uppmärksamhet, är att med nylonskruvarna är problemet åtgärdat. Problemet återkommer dock om någon väljer att ersätta dessa med vanliga skruvar.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Det är mycket snack i videon att det jordas via mobo, men är inte själva chassit i sig jordat till PSU?
Eller är det så enkelt att chassits jordning att den är ansluten via mobo-skruvarna till mobo och därigenom jordat till PSU?
Är inte höljet på PSU jordat?

Kan också nämna det uppenbara i att jag inte är någon el-expert så håll svaren på ELI5-nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

En viktig poäng, som jag tycker ägnas för lite uppmärksamhet, är att med nylonskruvarna är problemet åtgärdat. Problemet återkommer dock om någon väljer att ersätta dessa med vanliga skruvar.

Nej det är det inte, problemet är ett designfel på en PCB. De har en "bodge", men risken kvarstår och ökar med tiden. Hade det varit något mindre så visst men nu är det något som kan döda folk.

av någon anledning hade döda AC:at till säga på mobilen
Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej det är det inte, problemet är ett designfel på en PCB. De har en "bodge", men risken kvarstår och ökar med tiden. Hade det varit något mindre så visst men nu är det något som kan säga folk.

Om du drar den slutsatsen får du nog se om Gamers Nexus video. Nylonskruvarna är inte ledande, de hindrar kortslutningen från att uppstå. Ja, det är ett designfel, ja det designfelet mitigeras med fixen. Så länge nylonskruvar används går det inte återskapa problemet.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Skruvarna jag fick i brevlådan ser ut som en hemmapulare printat på sin 3d skrivare. Plastskräp.. ne blir inge mer nzxt varor för min del efter detta. Om inte nzxt kommer på en riktig lösning får jag fixa delar själv,inte direkt de som kommer hjälpa en om huset brinner ner.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Om du drar den slutsatsen får du nog se om Gamers Nexus video. Nylonskruvarna är inte ledande, de hindrar kortslutningen från att uppstå. Ja, det är ett designfel, ja det designfelet mitigeras med fixen. Så länge nylonskruvar används går det inte återskapa problemet.

Har du sett uppföljaren? GN uttryckligen säger att det inte är åtgärdat iom att felet kvarstår och de identifiera det exakt och jag håller med dem. Risern är fortfarande livsfarlig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Har du sett uppföljaren? GN uttryckligen säger att det inte är åtgärdat iom att felet kvarstår och de identifiera det exakt och jag håller med dem. Risern är fortfarande livsfarlig.

https://youtu.be/fjUscSRLwks

Självklart. Deras poäng är att PCB:n har brister, och dessa brister gör att det finns en brandrisk om man använder metallskruvar. Nylonskruvar åtgärdar inte den bristande kvaliteten på PCB:n, däremot motverkar de problemet ELD (vilket jag tycker är det största problemet).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Självklart. Deras poäng är att PCB:n har brister, och dessa brister gör att det finns en brandrisk om man använder metallskruvar. Nylonskruvar åtgärdar inte den bristande kvaliteten på PCB:n, däremot motverkar de problemet ELD (vilket jag tycker är det största problemet).

Ok så om 5 år när någon köper ett system eller som de nämner vissa användare har frågat dem om det är placeholders, skruvarna är även inte bra och går sönder lätt osv osv. Det är en "bodge", inte en fix på det underliggande problemet. De säger även att de inte anser att det är en bra lösning/fix och anser att det finns stora risker med att någon kan råka illa ut.

Att NZXT skickar ut plastskruvar tycker du är helt ok trots att det kanske resulterar i en brand om ett par år där någon som inte var medveten om eller glömt problemet använder risern?

Du kan ju se om starten på andra delen av GN för de har lagt sin slutsats i början för att de anser att det är så viktigt att företaget åtgärdar det faktiska problemet och skickar ut nya risers. Eller kolla titeln på den "H1 Riser Fire Hazard Should Be Recalled"

EXAKT TID DÄR STEVE SÄGER VAD DE TYCKER/VILL

Så med din slutsats kanske du ska se om videon?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ok så om 5 år när någon köper ett system eller som de nämner vissa användare har frågat dem om det är placeholders, skruvarna är även inte bra och går sönder lätt osv osv. Det är en "bodge", inte en fix på det underliggande problemet. De säger även att de inte anser att det är en bra lösning/fix och anser att det finns stora risker med att någon kan råka illa ut.

Att NZXT skickar ut plastskruvar tycker du är helt ok trots att det kanske resulterar i en brand om ett par år där någon som inte var medveten om eller glömt problemet använder risern?

Du kan ju se om starten på andra delen av GN för de har lagt sin slutsats i början för att de anser att det är så viktigt att företaget åtgärdar det faktiska problemet och skickar ut nya risers. Eller kolla titeln på den "H1 Riser Fire Hazard Should Be Recalled"

EXAKT TID DÄR STEVE SÄGER VAD DE TYCKER
https://youtu.be/fjUscSRLwks?t=137

Ja, precis. De målar upp en hypotetisk situation som känns något kryddad av deras kränkthet över att NZXT inte gav dem någon VIP-behandling. Poängen är fortfarande att nylonskruvar, så länge de används, motverkar brandrisken. Så för att förtydliga: Nylonskruvar = ingen eld.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadilydoo:

Läser detta från min H1. Har bytt till nylonskruv som Inet skickade ut (utan att jag bad dem - bra där!) men tycker det känns sådär. Även om jag inte är orolig för kortslutning i min burk då jag sällan plockar ur GPUn så kommer jag ju aldrig kunna sälja chassit vidare om inte riser-kabeln byts ut helt.

Tråkigt värre. Du kanske kan byta ut hela riserkabeln mot något annat märke typ Fractals eller Asus. Vore tråkigt om chassit "sprängde" hela ditt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ja, precis. De målar upp en hypotetisk situation som känns något kryddad av deras kränkthet över att NZXT inte gav dem någon VIP-behandling. Poängen är fortfarande att nylonskruvar, så länge de används, motverkar brandrisken. Så för att förtydliga: Nylonskruvar = ingen eld.

Kryddad hur? NZXT har en design som går emot konvention och därmed riskerar liv, ser inte hur det är att begära VIP-behandlig?
Problemet ligger ju just i "så länge de används", du tycker personen som ett tag senare glömmer, eller skruvarna gått sönder, kanske inte vet om problemet från början eller köper begagnat får skylla sig själv om de brinner inne?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ja, precis. De målar upp en hypotetisk situation som känns något kryddad av deras kränkthet över att NZXT inte gav dem någon VIP-behandling. Poängen är fortfarande att nylonskruvar, så länge de används, motverkar brandrisken. Så för att förtydliga: Nylonskruvar = ingen eld.

Tänk dig att man köper en ny bil.

Bilen har ett fel på bromsarna som kan innebära att de helt slutar fungera om fälgarna kommer när bromsarna. Och normala fälgar är väldigt nära och enstaka nuddar.
Biltillverkaren "löser" problemet genom att skicka ut nya, fula specialfälgar som buktar ut mer än vanliga. Allt är lugnt. Eller?

Bilen säljs vidare efter några år, och kunskapen om specialfälgarnas betydelse går förlorad. Ingen begagnatköpare har anledning att tro att bilen blir en dödsfälla om man sätter på andra fälgar. Köparen tycker att fälgarna är fula och skaffar andra. Vips, så är ursprungsfelet tillbaks.

Eller så kanske den första köparen inte begrep varför fälgarna skulle bytas, och trodde att det var originalfälgarna det var fel på. Eftersom ersättningsfälgarna är fula köper köparen nya av hög kvalitet. Vips, så är ursprungsfelet tillbaks.

Plastskruvarna är inte en lösning. Det är faktiskt en sämre åtgärd än att inte göra nåt alls, för den skapar en falsk trygghet, och kan orsaka lidande och död flera år framåt. Om man i stället återkallar alla riser-kablar och ersätter med korrekt tillverkade, så har man eliminerat risken. Det motsvarar att åtgärda bromsarna i mitt exempel ovan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Kryddad hur? NZXT har en design som går emot konvention och därmed riskerar liv, ser inte hur det är att begära VIP-behandlig?
Problemet ligger ju just i "så länge de används", du tycker personen som ett tag senare glömmer, eller skruvarna gått sönder, kanske inte vet om problemet från början eller köper begagnat får skylla sig själv om de brinner inne?

Jag tänker att när man är senildement och glömmer en så viktig detalj, när t.o.m. nylonskruvarna som är iskruvade inte lyckas påminna en om att det är just nylonskruvar som används, ja då kanske man har andra problem. Problemet, ELD, åtgärdas med nämnda skruvar.

Att NZXT kunde ha ansträngt sig mer och bytt ut PCB:n håller jag med om. Precis som du håller med om att nylonskruvarna hindrar datorn från att börja brinna.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.