Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inet glömde att packa komponenter

Permalänk
Medlem

Inet glömde att packa komponenter

Nu är det såhär:

Jag la en order på ett komplett datorsystem hos Inet i början på december. The works! allt utom en skärm, mus å tangentbord. Jag har varit i kontakt med dem flera gånger under tiden mellan order och leverans. Jag har bytt delar, frågat om kompatibilitet mellan komponenter och bytt delar flera gånger. Inet har under hela denna process varit väldigt hjälpsamma och gjort allt jag önskat. Jag är väldigt nöjd med dem i det hänseendet.

Nu fick jag mina komponenter cirka 54 dagar efter beställning. När jag kommer hem så öppnar jag alla lådor (Jag önskar verkligen att jag hade filmat) och kollar igenom att allt är helt. Kollar att CPUn och MOBOn inte har några sneda pins, att grafikkortet inte har skadat etc. Jag märker rätt fort att något är fel. Jag ser över följesedeln, och kollar igenom vad jag fått.

Det saknas en chassifläkt och, det störigaste, RAM-minnen.

Jag tittar på följesedeln, och de står att de är med. Jag kollar mailen hur många kollin Inet sa att de skickat så det inte är något som fortfarande är "in transit". Icke
Jag kollar med Posten hur många kollin de mottagit och levererat, samt hur många aviseringar jag fått på SMS. tre stycken blir svaret, och jag har tre lådor hemma hos mig.

Jag ringer till Inet och pratar med en rätt trevlig kille, som jag hoppas och tror jag var trevlig mot trots att jag var rätt sur (det var ju inte hans fel) Han sa att han skulle upprätta ett ärende, höra med lagret som packade grejerna och maila mig. Jag har i skrivandets stund inte fått detta mejl, vilket kanske är rimligt med tanke på att det är helg och bara supporten jobbar,och inte lagret.

Jag skrev ett mejl till Inet också där jag beskrev problemet samt bifogade lite bilder på upphämtning och vad som fanns i vilka lådor.

Vi får väl se hur det blir nu på måndag. Minnen finns ju i lager men fläktarna är ju slut, så jag hoppas att mitt exemplar inte sålts till någon annan nu.

Jag tänkte att detta kunde vara av intresse för andra som ska handla hos Inet. Nu blir det lite mer offentligt liksom. Sen undrar jag om det är andra som haft liknande problem, och hur gick det för er?

Kan inte stava.
Permalänk
Medlem

Alla gör misstag och ju snabbare man inser hur många tabbar man själv gjort här i livet ju snabbare kan man vara ödmjuk inför andras. Precis som du redan konstaterat är det helg och dom är lediga precis som du är.
Ta det lite lugnt och ge dom tid att lösa problemet så kommer du ha en fullständig dator i mitten på nästa vecka.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Minnen ligger ofta packade mellan två lager kartong i vad som enklast förklaras som en "falsk botten", på ett sätt som gör det fullt möjligt att missa att de faktiskt ligger i lådan.
Det har förekommit trådar om just detta tidigare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Minnen ligger ofta packade mellan två lager kartong i vad som enklast förklaras som en "falsk botten", på ett sätt som gör det fullt möjligt att missa att de faktiskt ligger i lådan.
Det har förekommit trådar om just detta tidigare.

Ja, det sa killen på telefonen med. Med jag har plockat lådan i molekyler. Dom är inte där.

jag gissar att du menar typ detta.

La till bild.
Permalänk
Medlem

Filmar inte Inet varje order som plockas ihop? Eller det kanske var komplett som gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Filmar inte Inet varje order som plockas ihop? Eller det kanske var komplett som gör det?

Det är borde ju vara nåt killen i telefonen borde ha nämnt om så var fallet. Känns som en smart grej att göra för att undvika konflikter i just denna typ av fall. Värt att nämna är ju att Inet inte har "vanliga" tejpade lådor. I varje fall inte de som skickades till mig. Dom har en remsa man drar i för att öppna förpackningen, typ som en läckerol-ask eller plasten på ett cigarettpaket/tv-spel. Denna "plombering" var obruten när jag fick lådan, så det var inte en klåfingrig post-gubbe som snott mina G.skills.

Permalänk

Står det hur tung försändelsen var? Om vissa delar saknades, bör lådan ha varit för lätt och det skulle kunna avslöja att något är fel.

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt.... Låter som supporten är hjälpsamma och som du själv säger är det helg. Ser verkligen inte vad tråden ska bidra med här.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Filmar inte Inet varje order som plockas ihop? Eller det kanske var komplett som gör det?

Tror de allra flesta seriösa har att allt filmas vid paketering, problemet är ju kanske att hitta sekvensen när detta paketerades. Är ju säkerligen några timmars filmande som behöver gås igenom.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Tror de allra flesta seriösa har att allt filmas vid paketering, problemet är ju kanske att hitta sekvensen när detta paketerades. Är ju säkerligen några timmars filmande som behöver gås igenom.

Jovisst så är det. Bara gött att veta att underlaget som behövs för att lösa problemet finns iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Står det hur tung försändelsen var? Om vissa delar saknades, bör lådan ha varit för lätt och det skulle kunna avslöja att något är fel.

Ja! Och det är fel på rätt mycket!

Posten sa 8.55 kg om jag inte missminner mig, men jag vägde kartongen och innehåll på min personvåg (kanske oexakt, vem vet.) och den sa typ... 8kg? Ram-minnet och en 120mm fläkt väger ju inte 0.5 kg? Nu kollade jag övriga paket och där stämmer inte vikten heller, såpass att det som saknas faller mellan gliporna så att säga. Chassit ska väga 9.15kg enligt lappen på lådan, men på spårningslänken Inet skickat så väger den 9.4kg.

jag har ingen aning hur det går till med frankering av paket för Inet, men ska jag gissa så tog de i i överkant. Samtidigt vill jag minnas att jag som sommarjobbare på ett lager som sålde bare-bone datorer för typ 15 år sen la paketet på en våg, tröck på en knapp och så skrevs det ut en lapp som man klistrade på lådan.

Det är ju det jävliga! Allt tyder ju på att minnes-jävlarna ska vara där! Och nu kollade jag IGEN! kollade igenom alla lådor som inte är plomberade ifall de låg i typ lådan för moderkortet eller i lådan för chassit. Nada!
Dom är. inte. där.

EDIT: Vägde igen. 8.55 enligt posten. 8.6 säger vågen, och det är ju utan minnen och en fläkt. Så marginalerna är så små att det går inte att avgöra med min våg.

Permalänk
Medlem

Jag beställde några sladdar från Inet. När jag hämtade ut paketet två dagar senare innehåll det ...en burk med tryckluft. Dock stod det på följesedeln att paketet skulle innehålla sladdarna. Kontaktade Inet som skickade rätt sladdar dagen efter, och tryckluften fick jag behålla.

Summa summarum: Shit happens, alla företag kan göra fel, och det är dessutom helg. Dom lär skicka det du inte fick så fort dom kan.
Förstår irritationen då du väntat länge redan, men ser inte riktigt vad poängen är med denna tråden. Om dom hade vägrat att skicka komponenterna du saknar hade det varit en sak, men nu väntar du ju bara på deras respons?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Ta det lugnt.... Låter som supporten är hjälpsamma och som du själv säger är det helg. Ser verkligen inte vad tråden ska bidra med här.

Bidraget är att jag vill synliggöra vad ett företag gör bra, och vad det gör dåligt. Detta för att andra konsumenter kan välja om de vill handla där eller ej, och att företag kan göra bot och bättring, samt att de ställs till svars OM de nu beter sig illa. Inet har INTE betett sig illa i detta fall, i varje fall inte än så länge. Det är säkert ett misstag, något alla människor gör. Sen vill jag, som jag skrev, veta om andra upplevt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maks:

Bidraget är att jag vill synliggöra vad ett företag gör bra, och vad det gör dåligt. Detta för att andra konsumenter kan välja om de vill handla där eller ej, och att företag kan göra bot och bättring, samt att de ställs till svars OM de nu beter sig illa. Inet har INTE betett sig illa i detta fall, i varje fall inte än så länge. Det är säkert ett misstag, något alla människor gör. Sen vill jag, som jag skrev, veta om andra upplevt samma sak.

Det är väl en fin tanke, och konsumentvänligt, men jag är också lite osäker på vad vi ska få ut av det, i alla fall så här långt. Ärendet är ju inte klart. Om Inet svinar sig och försöker hävda att du visst har fått dina prylar, då är det ju en annan sak. Då kan man göra en sån här tråd och hänga ut dem. Men hittills har det ju inte hänt mer än att Inet inte fått med allt i din beställning - en beställning du enligt utsago har ändrat på flera gånger, hit och dit, dessutom - och någon på supporten har försökt hjälpa dig. Uppdatera gärna tråden med vad utfallet blir, men jag vet inte om vi behöver fler trådar i framtiden där vi får följa folks diverse supportärenden.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är väl en fin tanke, och konsumentvänligt, men jag är också lite osäker på vad vi ska få ut av det, i alla fall så här långt. Ärendet är ju inte klart. Om Inet svinar sig och försöker hävda att du visst har fått dina prylar, då är det ju en annan sak. Då kan man göra en sån här tråd och hänga ut dem. Men hittills har det ju inte hänt mer än att Inet inte fått med allt i din beställning - en beställning du enligt utsago har ändrat på flera gånger, hit och dit, dessutom - och någon på supporten har försökt hjälpa dig. Uppdatera gärna tråden med vad utfallet blir, men jag vet inte om vi behöver fler trådar i framtiden där vi får följa folks diverse supportärenden.

Trådskaparen efterfrågar ju liknande händelser från oss andra.

On topic så har jag fått fel varor några gånger trots att spec säger att det ska vara rätt sak som är packad.. Aldrig några dyra grejer och hittills har alla företag varit på min sida och skickat iväg rätt pryl efter kontakt. Trots detta lär jag mig aldrig att filma när jag öppnar..

Jag skulle inte vilja att det hände med dyra minnen dock..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk

Har varit med om liknande förut, men då med andra företag. Det har alltid ordnat sig genom att företaget skickat ut den saknade varan. Shit happens liksom, alla kan göra misstag.

Surt oavsett, hoppas det löser sig så snabbt och smidigt som möjligt för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Det är väl en fin tanke, och konsumentvänligt, men jag är också lite osäker på vad vi ska få ut av det, i alla fall så här långt. Ärendet är ju inte klart. Om Inet svinar sig och försöker hävda att du visst har fått dina prylar, då är det ju en annan sak. Då kan man göra en sån här tråd och hänga ut dem. Men hittills har det ju inte hänt mer än att Inet inte fått med allt i din beställning - en beställning du enligt utsago har ändrat på flera gånger, hit och dit, dessutom - och någon på supporten har försökt hjälpa dig. Uppdatera gärna tråden med vad utfallet blir, men jag vet inte om vi behöver fler trådar i framtiden där vi får följa folks diverse supportärenden.

Fair enough. Trådens (o)värde visar väl sig när ärendet avslutas. Jag har för avsikt med att uppdatera tråden med hur detta går. Jag kan tycka att det finns en vinning i att detta sker "live" så att säga. Det är ju mycket som faller mellan stolarna om jag hade skrivit en tråd efter hela processen var avslutad. Och hur vet ni att jag inte sitter och ljuger liksom, egentligen? Om JAG hade fulat mig tror jag det är lättare att genomskåda såhär, än om jag hade startat tråden när processen är avslutad. Nu hoppas jag och tror att det hela slutar i "Inet glömde, men löste det snabbt."

Om någon moderator ifrågasätter trådens existensberättigande så är det så, och tråden fimpas antar jag. Men vi fick ju en liknande historia från användaren MinscS2 som jag tyckte var intressant.

Nu är det ju som vanligt klurigt med nyanser i skriven text. Jag tror många, mig själv inräknat, har en tendens att läsa in negativitet i textform. Intonationer faller liksom bort. Det är inte meningen att vara snäsig motsv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Trådskaparen efterfrågar ju liknande händelser från oss andra.

On topic så har jag fått fel varor några gånger trots att spec säger att det ska vara rätt sak som är packad.. Aldrig några dyra grejer och hittills har alla företag varit på min sida och skickat iväg rätt pryl efter kontakt. Trots detta lär jag mig aldrig att filma när jag öppnar..

Jag skulle inte vilja att det hände med dyra minnen dock..

Av en händelse så är det liknande minnen som du har, 32gb trident z 3600 cl16...

Permalänk

Hade exakt samma problem när jag köpte min nuvarande dator från Inet, de glömde skicka med ram minne.

Vid mitt första samtal sa de att det skulle ta det tar dagar för de behövde kontakta lagret som skulle kolla på filmer osv.

Ringde upp dagen efter igen för höra hur det gått var på han direkt gav mig pengar tillbaka för stickorna varpå jag åkte och handlade minnen i butik istället. Lagom jobbigt att ha en nästan komplett dator utan ram minne hemma .

Så de löste problem. Kommer dock ihåg mitt första samtal med kundtjänst där de inte var så behjälpliga, sa att det kunde ta tid pga semestertider mm. Men vid mitt andra samtal dagen efter fick jag mycket bra hjälp.

Det tråkiga med denna historia är att jag hade för dåligt tålamod att vänta på en beställning så jag fick nöja mig med sämre Corsair minnen för samma pris

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maks:

Jag har varit i kontakt med dem flera gånger under tiden mellan order och leverans. Jag har bytt delar, frågat om kompatibilitet mellan komponenter och bytt delar flera gånger. Inet har under hela denna process varit väldigt hjälpsamma och gjort allt jag önskat.

Ledsen att säga det , men nu är det såhär... du har krånglat och ändrat i din order flera gånger , Varje gång du gör en ändring så ökar risken för fel och missförstånd. Det är människor som hanterar dina ändringar. Det är troligen till viss del ditt eget fel att något nu saknas men är säkert på att Inet fixar till det.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av zoloth:

Ledsen att säga det , men nu är det såhär... du har krånglat och ändrat i din order flera gånger , Varje gång du gör en ändring så ökar risken för fel och missförstånd. Det är människor som hanterar dina ändringar. Det är troligen till viss del ditt eget fel att något nu saknas men är säkert på att Inet fixar till det.

Knappast hans fel. Hade det varit ett missförstånd hade det inte varit rätt på packsedeln, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Tror de allra flesta seriösa har att allt filmas vid paketering, problemet är ju kanske att hitta sekvensen när detta paketerades. Är ju säkerligen några timmars filmande som behöver gås igenom.

Sitter de och bara filmar utan tanke så ja. Nu tror jag inte det, gissar att de filmar med tidskoder och blippar transportetiketten när det är pakterat. Går att hitta hur snabbt som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maks:

Av en händelse så är det liknande minnen som du har, 32gb trident z 3600 cl16...

Hur gick det för dig?