Spotify höjer priset – dyrare än Apple Music

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Gå över till FLAC och tänk inte mer på saken! Ja, inte lika brett utbud men majoriteten av all ny musik nu är skit. Liknande går att säga om streama 4K vs äga UHD-BD.

All bra hårdrock, heavy metal, boogie, jazz, ballader, klassisk musik, film- & TV-spels musik, hiphop, (k-)pop, techno, trance, och dubstep - för den som gillarr det, finns tillgängligt i FLAC!

Det låter som om FLAC är en streamingtjänst, men vad du egentligen säger är att du piratkopierar, eller?

Skrivet av hakro807:

Det stämmer, samtidigt är frågan inte helt enkel att besvara. Om vi hade allt på samma tjänst och betalade ~100 kr/månad tror jag få skulle klaga. Men samtliga av dessa tjänster ser ju prisvärda ut i sig själv, problemet är väl bara att tiden att verkligen konsumera all film, musik och nu med Xbox Gamepass alla spel är ordentligt begränsad. Den som köper ett fysiskt spel för 600 kronor och stoppar in 60 timmar på en månad, gör denne ett bättre eller sämre val än den som för olika tjänster betalar 600 kronor per månad och lägger samma 60 timmar, men nu på en blandning av de olika förströelserna?

Sedan är jag inte helt säker på att Xbox Gamepass är ett så god idé, se bara på free-to-play-marknaden för mobiltelefoner och hur den har förstört spelen. Att tvingas investera i något kan ibland vara nödvändigt för att verkligen ge det tiden och engagemanget som krävs för att verkligen uppleva det till det yttersta.

Jo, det var samma problem när man "piratade" spel, man la helt enkelt inte tiden det krävdes för att komma in i spelen om de inte var roliga och bra direkt. Samtidigt har Gamepass inneburit att jag spelat en väldig massa spel som jag aldrig hade ägnat en blick åt tidigare. Frågan är hur betalmodellen ser ut för Gamepass, får utvecklarna betalt per installation, per spelad timme? Spotifys modell där man verkligen bara får betalt när folk lyssnar på just dina låtar är ju rätt bra ändå, även om ersättningsnivåerna i sig nog borde ses över. Det ger ju incitament för att göra musik som håller i längden, hur man nu gör det, men för spel så hade det passat ännu bättre då spel som håller längre ger mer pengar till utvecklarna istället för att, som inte sällan händer nu, man lovar för mycket i marknadsföringen och lägger allt krut på den första timmen typ.

Skrivet av Kaleid:

Eh, vår "egen" Sophie Zelmani hade förut en årsinkomst på ca 250.000 och klarade sig med den, för något år sedan så sa hon att hon var tvungen att börja jobba nu också.
Det är många som har fått det kärvare och all typ av musik går inte så enkelt att turnera med, och det är ju speciellt illa nu när viruset har härjat över ett år.

Inget litet okänt band:

Portishead made just $2,500 off 34 million streams
https://consequenceofsound.net/2015/04/portishead-made-just-2...

Ja det känns inte ok förstås, samtidigt får man ju fundera lite på vad de hade tjänat tidigare. Om 34 miljoner hade köpt deras skiva så hade de förstås tjänat mer pengar än från Spotify men det är ju inte en rättvis jämförelse. Om ett radioprogram med 34 miljoner lyssnare (eller säg tio radioprogram med i snitt 3,4 miljoner lyssnare) hade spelat deras låt en gång, hade de fått mer pengar då? Jag har ingen aning om siffrorna där, men att de inte hade blivit miljonärer av en spelning på radio är ju knappast en överdrift liksom. Å andra sidan såg man ju mycket på radio som reklam för skivförsäljning så den jämförelsen är väl inte heller helt korrekt. Samtidigt, om man gör en bra låt som många gillar så kommer de att spela den många gånger, kanske lägga till den i sina favoritlistor och liknande, och då får man betalt för samma sak om och om igen. Köper någon din skiva så får du samma pengar om de lyssnar på den en gång eller tusen liksom.

Skrivet av Tempel:

Vad är skillnad på att leta i musiksäljargrupper på fb och annorstädes jämfört med att leta på Spotify? Det finns en väsentlig skillnad, när du köpt skivan fysiskt så har du den och inget skivbolag kan plocka bort den ur din samling. Sen har du den i full kvalitet och den kommer alltid låta likadant, den blir inte ersatt med en remastrad version som låter annorlunda som händer på spotify och andra streamingtjänster.

Det tar tid att leta efter saker, Spotify underlättar det då de vet vad man gillar och rekommenderar baserat på det. Jag saknar också skivtiden lite, när jag gick till skivaffären ett par timmar varje helg för att lyssna igenom nya releaser och så, och om det var en bra skivaffär så fick man ju rekommendationer där också, men den tiden är ju förbi vad vi än tycker. Skivaffärerna idag har mycket mindre utbud och lever mer på att sälja merch, som spelbutiker och så.

Att köpa begagnade grejer är förstås trevligt också, men det är sjukt tidskrävande och man vet ju inte riktigt om man får fungerande saker. Jag har köpt massvis av saker begagnat som visat sig vara väl slitna och så, och skivor är ju rätt känsliga.

Sen tillkommer förstås tiden det tar att rippa dessa, platsen som skivorna tar i hemmet och dessutom måste man ju behålla en optisk läsare i sin dator som man kanske hade sluppit annars.

Skrivet av Evil Peter:

Jag håller med och situationen för turnerande har också försämrats utöver det rådande pandemiläget. Turnébolagen tar allt större del av kakan samtidigt som de erbjuder mindre. T ex kräver de att få procent på artisternas egna merchandise men lämnar artisterna helt själva att ta den ekonomiska smällen om t ex en konsert måste ställas in av någon anledning.

Möjligheten att leva på musik har helt klart blivit sämre och mycket pga att pengarna går i ännu högre grad till affärsmän än musiker. Det är lätt att tänka att man bara vill ha så mycket som möjligt så billigt som möjligt men utan vettig ekonomi så kommer det finnas färre som skapar musik, och troligen blir det än mer inriktat på kommersiell musik. En personlig favorit, Marko Hietala, hoppade nyligen av sitt band Nightwish och tog ett sabbatsår då han blivit desillusionerad av musikbranschen och inte vet vad han vill göra längre. Då är det ändå ett rätt stort band som turnerar över hela världen, samt att han släppt soloskiva och nyligen varit med i ett rätt stort tvprogram i Finland. Han har nog pengar så han klarar sig efter en lång karriär men om det vrids så mycket ur sådana artister så förstår jag att mindre kända har det riktigt svårt.

Gillar man musik som inte tillhör den kommersiella mainstreamen så kan det vara klokt att fundera över om man mer aktivt vill stödja skapandet av den musik man gillar.

En annan aspekt är ju att tröskeln för att skapa musik har blivit extremt mycket lägre. Tidigare behövde man i princip ett skivkontrakt och inte ens då var man ju på något sätt garanterad någon framgång utan det berodde på vad skivbolagen valde att promota. Idag kan vem som helst med en dator göra musik som låter rätt professionell och det kostar inte många kronor att få till något riktigt bra, med instrument och mikrofoner och så. Alltså är konkurrensen bra mycket större bland musiker nu än den någonsin har varit. Och att vara musiker är ju en dröm för många, så oavsett om artister får en ersättning som går att leva på eller om det knappt täcker elkostnaden för inspelningsutrustningen så kommer folk att producera musik. Alltså, musik är en hobby för många, att en artist tidigare kunde leva på sin musik innebär inte att de kommer att fortsätta kunna göra det utan de kanske får se det som en hobby också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det jag tycker du inte riktigt lyfter är ju att skivbolagen ofta tar en stor del av pengarna istället för artisten.

Så det är ofta lite missriktat att bara vara arg på Spotify, eller annan streamingtjänst, när det är skivbolagen och rättighetsinnehavarna utöver artisterna som är boven.

Hur copyright osv. funkar juridiskt behöver verkligen ses över.

Sen har ju många artister helt enkelt börjat sälja av sina låtar, nu senast Bob Dylan:
https://www.npr.org/2020/12/07/943818966/bob-dylan-sells-song...

Men det är frustrerande att se en del artister rasa mot Spotify för låg ersättning när det är deras eget skivbolag som tar deras pengar.

Apple har väl inget gratiskonto som Spotify har?
Det är därför Spotify betalar mindre i snitt.
Och jag kan förstå att många artister tycker det är dumt med gratiskonto, men för att växa in i framtiden tror jag det är bra att erbjuda.

Bra poänger.

Det är skivbolagen som (igen) lyckats sätta sig i guldsitsen. Oväntat.

Angående gratis kontot hos Spotify så hittade jag det här: "Right now the difference is about .0015 per stream from free users and .005 from premium users."

Och jag antar att det är därför Spotify anger ett intervall:

Apple Music: c. £0.0059 ($0.0076)
Spotify: c. £0.002-£00.38 ($0.0026-$0.0049)
YouTube: c. £0.00052 ($0.00067)

Vilket jag tolkar som att även om Spotifys alla lyssnare varit betalande så betalar de mindre än Apple. $0.0049 mot $0.0076.

Skulle vara intressant att få veta hur mycket som mellanhänderna tar i varje steg. Spotify betalar tydligen 70% av inkomsterna till skivbolagen/rättighetshavarna/artisterna, medan Apple ligger på 71,3% (i USA).

Jag tittade på ett par filmer från Spotify om hur betalningarna går till, men somnade och gav upp. För invecklat för mig.

Permalänk
Medlem

Har sett flera skriva att det tar tid att rippa skivor själv, det tog inte speciell lång tid att sätta upp EAC och tiden det tar är nått som sker i bakgrunden, i med skivan, tryck på en av F-knapparna och det sköter sig själv. Så den faktiska tiden det tar i arbetstid handlar om sekunder per skiva och sett till tiden det tog att sätta upp EAC efter ens önskemål är med tanke på antalet skivor som man rippat genom åren under sekunden per skiva.

Min burk är 10 år gammal, förvisso en 6-kärnig cpu och 16G minne, det märks inte när man sitter och läser här på SweC att man rippar, möjligvis att man hör att det viner lite om läsaren och när jag byggde den för 10år sen var läsare/brännare inget konstigt att ha i sin dator så den finns redan där och har inte större delen av oss som hänger här en extra liggande i nån låda?

Men i slutändan handlar det mycket om intresse, är musik nått man brinner för så är det här inga konstigheter och vill man stödja artisterna så gör man det bäst genom att köpa skivor och merch när man ändå är på konserterna, vill man göda skivbolag och chefer på spotify så är ett konto där en bra lösning.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag har nog haft Spotify sen innan de började tidsstämpla låtar i ens spellistor - på den tiden man skulle ha en invite av en kompis. Sen länkade nån en giveaway-sida på Facebook med .net-ändelse som delade ut gratiskoder. Den klickade man ju girigt på, bara för att mötas av en hederlig, öronmördande jumpscare.

10 spänn är inte den höjning som får mig att säga upp Spotify. Utöver själva musiken i sig, så har jag haft rätt stor nytta av deras algoritmer också och rekommendationsfunktionerna ger jag ogärna upp idag. Uppskattar deras podsatsning också, även om jag får klaustrofobisk panik av podspelarens obegripligt grötiga interface.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Har sett flera skriva att det tar tid att rippa skivor själv, det tog inte speciell lång tid att sätta upp EAC och tiden det tar är nått som sker i bakgrunden, i med skivan, tryck på en av F-knapparna och det sköter sig själv. Så den faktiska tiden det tar i arbetstid handlar om sekunder per skiva och sett till tiden det tog att sätta upp EAC efter ens önskemål är med tanke på antalet skivor som man rippat genom åren under sekunden per skiva.

Tja man kan ju förstås räkna tiden på massa olika sätt och själva rippningen är nog inte den stora delen.

Men säg att du vill lyssna på en skiva du inte har, säg Sticky Fingers med Stones bara som exempel. Då kan du gå in på typ Ginza och beställa den, dagen efter har du skivan i brevlådan i idealfallet, och den var billig så det kostar dig bara 79. Eller så letar du på FB eller Blocket eller liknande och går in i en förhandling med säljaren om priset, frakten och så, och har du rejäl tur kanske du kan ha den samma dag om du åker och hämtar den från någon som bor nära, för säg 20 kronor. Men ska den fraktas så blir det förstås mer pengar och mer tid. Eller så går du till din lokala skivbutik och köper den där, kanske för 79 som på Ginza, och du har den efter bara en kort tur till butiken, vi bortser från kostnaden för dig att ta dig dit, parkera och så. Under förutsättning att de har den förstås, men det är en känd skiva så chansen är hyfsat stor.

Redan där har det kostat dig lite pengar och en del tid beroende på tur och så. Medan jag med Spotify bara behöver skriva sticky så hittar den albumet och jag kan lyssna på det, spara det som en spellista, spela upp det i mina anslutna smarta högtalare etc. Dessutom har Spotify ett antal olika utgåvor, varav åtminstone en är unik för Spotify (Spotify Landmark Edition med lite behind the scenes typ).

Sen när du har skivan ska den rippas, vilket inte tar så mycket tid när man har programmen färdiga, CD-läsaren inkopplad och så, men det tar ändå några minuter för processen även om arbetstiden bara är några sekunder. Men det är ju inte färdigt där utan du måste ju också föra över den till telefonen och eventuella andra enheter du vill lyssna på (bilen kanske). Sen kanske du har gott om plats på telefonen men inte i bilen, eller tvärtom, och därför måste koda om den till ett mer utrymmessparande format för en enhet. Eller så kanske du vill ha bara en låt från skivan i en spellista med "klassisk rock" eller liknande, så då får du flytta den till rätt katalog och redigera spellistan (detta kanske är mer strömlinjeformat nu dock, jag har inte gjort det här på några år).

Spotify undviker ju det mesta av detta, spellistor du skapar på ditt konto finns i telefonen direkt exempelvis, och att lägga till låtar i en spellista är smidigt i både skrivbordsappen och mobilappen (dock aningen mindre på mobilen förstås), eventuella begränsningar i lagring sköter appen bra åt en på så sätt att det inte är något man behöver bry sig om om man inte välkjer att spara en väldig massa spellistor för offlinebruk.

Citat:

Min burk är 10 år gammal, förvisso en 6-kärnig cpu och 16G minne, det märks inte när man sitter och läser här på SweC att man rippar, möjligvis att man hör att det viner lite om läsaren och när jag byggde den för 10år sen var läsare/brännare inget konstigt att ha i sin dator så den finns redan där och har inte större delen av oss som hänger här en extra liggande i nån låda?

Nja, jag har ett antal optiska enheter på vinden, alla dock IDE så de funkar ju inte idag. Jag blev tvungen att köpa en för ett par år sedan däremot då jag köpte ett spel på skiva på en loppis (Backpacker 3 med alla expansioner för 20), och det blev en extern enhet för 300 så det är inte så mycket pengar att tjafsa om. Men det är inte en enhet jag liksom har inkopplad utan den plockas fram när den behövs, vilket har skett exakt en gång utöver den första veckan när jag fick jobba mig en massa för att få spelet att funka (XP i virtuell maskin och något crack behövdes ändå för spelet var så gammalt).

Citat:

Men i slutändan handlar det mycket om intresse, är musik nått man brinner för så är det här inga konstigheter och vill man stödja artisterna så gör man det bäst genom att köpa skivor och merch när man ändå är på konserterna, vill man göda skivbolag och chefer på spotify så är ett konto där en bra lösning.

Så för att inte ge pengar till skivbolagen så tycker du att man ska köpa skivor? Jag vet inte om det argumentet håller.

Men jag har flera vänner som håller på med musik mer eller mindre professionellt. Många av dom har ju inte släppt sin musik på skiva, mer än möjligtvis någon extremt begränsad vinylutgåva eller liknande bara för att ha något fysiskt, andra släpper skivor men det är sällan de släpps i några större utgåvor att tala om.

Jag kollade på ett band jag känner (well, kände delar av när jag var yngre i alla fall, nu mer bekanta) på Ginza och de har senaste albumet för 159 på CD eller 219 på vinyl men få exemplar, och ett till i en begränsad vinylutgåva för 199. Spotify har sex album och runt 30 singlar med olika remixes och liknande.

Ett annat band jag känner är lite mer jämt, Spotify har några fler singlar men annars samma utbud. Det förstnämnda bandet är dock så stora att de går runt på musiken bara, även om det innefattar en massa samarbeten, företagsgig, TV-musik, producentroller och liknande, men de andra bandet består av folk som har vanliga jobb också även om de inte riktigt är på heltid. Dessa personer älskar ju Spotify, de tror inte de hade fått chansen på något större bolag och alla sidoprojekt de håller på med går ju direkt dit utan någon fysisk utgåva. De blir inte rika på Spotify men de blir inte rika på skivförsäljningen heller liksom. Däremot ökar det ju antalet besökare på deras spelningar. Det hjälper inte så mycket just nu förstås, men situationen nu är ju ganska unik för många branscher.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Nä får nog bli en flytt till Tidal nu, Spotify verkar vilja mjölka folk trots låg ljudkvalitet!!

Synd haft premium sedan start!

Spotify har aldrig haft bra ljudkvalitet, jag kör Tidal sen länge och de gjorde jag helt enkelt för att de låter bättre i min stereo, sedan så köper jag en hel del cd ännu som jag rippar och har i min Nas.
Fick Huawei musik tjänst gratis i 6 månader men de är för hemskt vad dåligt ljud de är och musiken klipper hela tiden, om man lyssnar på ett album så kan allt för ofta låtar hoppas över bara för att uppkopplingen inte duger, tjänsten är skit dålig och ljudet är som Spotify, kasst, dock högre en 256 kbit/s, 320 kbit/s men man kan ändra till 640 kbit/s men de hjälper inte mycket.
Mina Cd rippar brukar jag lägga runt 1400 kbit/s och jag har även massor som ligger på 5-6 tusen kbit/s och har man lyssnat på sånt och sedan lyssnar på 200-300 kbit/s låtar så är de som att hänga en tjock filt över högtalarna.

Permalänk
Medlem

För er som undrar hur betalningar går till så är det i princip så att alla pengar går till den översta 1% av artisterna. Zoe Keating har bra utlägg på Twitter om hur hennes $40-50k yearly income på iTunes numera är typ $500 på Spotify. Det finns alltså tiotusentals artister som förr kunde få in pengar på sin musik som nu inte längre kan det (det är svårt att motivera kunder att köpa musik när den finns att streama och om du inte finns att streama kan du inte nå kunder, det är en jävligt tråkig situation för många).

Så om du inte lyssnar på top10-artisterna får dom artisterna du lyssnar på i princip ingenting alls av vad du genererar per månad (antingen via reklam eller medlemsavgift), detta innebär att för varje gratis-kund som streamar top10 försvinner pengar från betalande kunder som lyssnar på indieband.

Den moraliskt korrekta vägen hade varit att din genererade revenue fördelades på dom du lyssnade på, så om du lyssnade på en enda låt en månad och betalar 100kr så får den artisten 70kr. Problemet med det är att den kraftiga förskjutningen från gratiskunder (som ofta är top10-lyssnare) inte hade skett och siffrorna för den översta 1% hade varit betydligt sämre. Det är alltså väldigt medvetet att man sparkar neråt.

Permalänk
Medlem

tycker dom borde ge rabatt till dom som varit prenumerant nog länge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Ja det känns inte ok förstås, samtidigt får man ju fundera lite på vad de hade tjänat tidigare. Om 34 miljoner hade köpt deras skiva så hade de förstås tjänat mer pengar än från Spotify men det är ju inte en rättvis jämförelse. Om ett radioprogram med 34 miljoner lyssnare (eller säg tio radioprogram med i snitt 3,4 miljoner lyssnare) hade spelat deras låt en gång, hade de fått mer pengar då? Jag har ingen aning om siffrorna där, men att de inte hade blivit miljonärer av en spelning på radio är ju knappast en överdrift liksom. Å andra sidan såg man ju mycket på radio som reklam för skivförsäljning så den jämförelsen är väl inte heller helt korrekt. Samtidigt, om man gör en bra låt som många gillar så kommer de att spela den många gånger, kanske lägga till den i sina favoritlistor och liknande, och då får man betalt för samma sak om och om igen. Köper någon din skiva så får du samma pengar om de lyssnar på den en gång eller tusen liksom.

Allvarligt? Det finns ett gäng exempel i tråden. Men OK, vi tar några till, Shirley Manson, sångare i bandet Garbage som etablerade sig under 90-talet när folk fortfarande köpte skivor sa i en intervju hyfsat nyligen att de idag skulle inte ha en chans att etablera sig, de har bara haft tur att de kom in i spelet så tidigt.

Ett av mina favoritband, Einsturzende Neubauten som kom igång 1980 säger att ifall de gick till ett skivbolag idag så skulle de inte få tillräckligt med pengar för studioarbetet idag de skulle idag få pengar som de förut fick för att designa skivomslag. Dvs typ inget.

Bredbandens ingång har gjort det för enkelt att stjäla, och vad banden får från streamingtjänster är ju typ inget man kan leva på, annars så skulle ju t.ex. inte Portishead bandmedlemmen kommentera det överhuvudtaget.

Tänk på att förut så fanns det tillckligt med pengar i branschen för dyrare videos, och vi hade massa skivbutiker som klarade sig.
Idag i Skövde så är 2 skivbutiker sedan länge borta, Discos och Jannes Vax. Gå till COOP m.fl. så har de inga skivor heller.

Vidare så ändrar faktiskt streamingstjänster även hur långa låtarna är, för om du gör långa låtar du tjänar du ännu mindre:
https://www.theverge.com/2019/5/28/18642978/music-streaming-s...

Detta gör att musiken förenklas, du ska direkt snappa upp uppmärksamheten från lyssnaren. Släng bort verser, bygg inte upp, ha inte variation. Musiken blir lidande.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vet inte hur länge jag har haft Spotify, 2008/2009 kanske?

Vad jag vet har det väl varit samma pris sedan början, så det är väl rimligt att man höjer på det lite efter all denna tid.

1€ hit eller dit spelar hur som helst ingen roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon301768:

Mina Cd rippar brukar jag lägga runt 1400 kbit/s och jag har även massor som ligger på 5-6 tusen kbit/s och har man lyssnat på sånt och sedan lyssnar på 200-300 kbit/s låtar så är de som att hänga en tjock filt över högtalarna.

Hum, du är medveten om att CD är just runt 1400 kbit/s va?
44100 samples/sek * 16 bitar/sample * 2 kanaler = 1 411.2 kbit/s.
Om de med 5000-6000 kbit/s kommer från CD så ger det ju absolut inget alls. Och ska man lita på en codecexpert (som bland annat skapade Ogg och Vorbis) så ger det inte heller någon fördel att ha högre samplerate än 44.1 KHz eller högre bitrate än 16-bit; skillnaden på vissa releaser som är högre beror på annan mastring snarare än något tekniskt.

Utöver alla tekniska skäl han nämner så är denna biten nämnvärd:

Citat:

This paper presented listeners with a choice between high-rate DVD-A/SACD content, chosen by high-definition audio advocates to show off high-def's superiority, and that same content resampled on the spot down to 16-bit / 44.1kHz Compact Disc rate. The listeners were challenged to identify any difference whatsoever between the two using an ABX methodology. BAS conducted the test using high-end professional equipment in noise-isolated studio listening environments with both amateur and trained professional listeners.

In 554 trials, listeners chose correctly 49.8% of the time. In other words, they were guessing. Not one listener throughout the entire test was able to identify which was 16/44.1 and which was high rate [15], and the 16-bit signal wasn't even dithered!

[...]

No peer-reviewed paper that has stood the test of time disagrees substantially with these results. Controversy exists only within the consumer and enthusiast audiophile communities.

När jag har blindtestat mig själv (ABX-test) så har jag kommit fram till att jag *knappt* hör skillnad på WAV och 128 kbps MP3 från LAME, och 160 kbps och uppåt är för mig helt samma sak som lossless. Trots detta kör jag -V0 när jag rippar saker själv, vilket är bra sällan numer (har inte ens optisk läsare i huvuddatorn), bara för att inte ens riskera något. De tar ju inte mycket plats ändå.
Allt detta är trots att jag varit försiktig med hörseln genom åren och är någorlunda van med att sitta och mixa egeninspelad musik, så jag borde ha ganska känsliga öron ändå.

OBS att dessa MP3:or i 128-160 kbps förstås inte får förväxlas med 128 kbps MP3:or från tidigt 2000-tal som låter fullständigt fruktansvärt. Mycket har hänt sedan dåtidens encoders!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

För min ekonomi så spelar höjningen ingen roll. Men jag sitter inte på varenda streamingtjänst som existerar heller. Jag klarar mig med Netflix och Viaplay (total under f1 säsongen.) och Spotify. Anledningen till att jag bytte paket på Viaplay var att jag höjde hastigheten på mitt fiber istället och tyckte det blev dyrt att sitta på ett abonnemang för 449:- när det knappt används.

Fördelen med Spotify gentemot att köpa skivor är enligt mig att det blir lättare att hitta nya artister och bredda sin musiksmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHRA:

tycker dom borde ge rabatt till dom som varit prenumerant nog länge

Kan hålla med. Varit trogen användare och prenumerant sedan Spotifys födelse.
Som premiumanvändare borde man kunna få tillgång till lossless dock. Åtminstone i cachad, nedladdad form. Att det inte funkar så bra att streama kan jag köpa. Men sitter jag hemma med finfin stereo eller med referenshörlurar så skulle man vilja ha möjlighet till toppljud. Men, det kanske är det man får nu då de ska utveckla nya funktioner?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

Har sett flera skriva att det tar tid att rippa skivor själv, det tog inte speciell lång tid att sätta upp EAC och tiden det tar är nått som sker i bakgrunden, i med skivan, tryck på en av F-knapparna och det sköter sig själv. Så den faktiska tiden det tar i arbetstid handlar om sekunder per skiva och sett till tiden det tog att sätta upp EAC efter ens önskemål är med tanke på antalet skivor som man rippat genom åren under sekunden per skiva.

Min burk är 10 år gammal, förvisso en 6-kärnig cpu och 16G minne, det märks inte när man sitter och läser här på SweC att man rippar, möjligvis att man hör att det viner lite om läsaren och när jag byggde den för 10år sen var läsare/brännare inget konstigt att ha i sin dator så den finns redan där och har inte större delen av oss som hänger här en extra liggande i nån låda?

Men i slutändan handlar det mycket om intresse, är musik nått man brinner för så är det här inga konstigheter och vill man stödja artisterna så gör man det bäst genom att köpa skivor och merch när man ändå är på konserterna, vill man göda skivbolag och chefer på spotify så är ett konto där en bra lösning.

Jag gillar vad du skriver här. Många nöjer sig med att bara göra det enkelt för sig och köpa en tjänst där någon annan bestämmer vad man får ut.

Att vilja lägga ner tid och energi själv imponerar iallafall på mig. Med tanke på hur många andra nördar ner sig i exempelvis sina servrar, nasar, rpi projekt och Plex bibliotek så förvånar mig att intresset är så svalt här.

Permalänk

Studentabonnemanget är ju ändå bara ett skämt och PR - jippo med ett fåtal skolor som kan ta del av det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja man kan ju förstås räkna tiden på massa olika sätt och själva rippningen är nog inte den stora delen.

Men säg att du vill lyssna på en skiva du inte har, säg Sticky Fingers med Stones bara som exempel. Då kan du gå in på typ Ginza och beställa den, dagen efter har du skivan i brevlådan i idealfallet, och den var billig så det kostar dig bara 79. Eller så letar du på FB eller Blocket eller liknande och går in i en förhandling med säljaren om priset, frakten och så, och har du rejäl tur kanske du kan ha den samma dag om du åker och hämtar den från någon som bor nära, för säg 20 kronor. Men ska den fraktas så blir det förstås mer pengar och mer tid. Eller så går du till din lokala skivbutik och köper den där, kanske för 79 som på Ginza, och du har den efter bara en kort tur till butiken, vi bortser från kostnaden för dig att ta dig dit, parkera och så. Under förutsättning att de har den förstås, men det är en känd skiva så chansen är hyfsat stor.

Redan där har det kostat dig lite pengar och en del tid beroende på tur och så. Medan jag med Spotify bara behöver skriva sticky så hittar den albumet och jag kan lyssna på det, spara det som en spellista, spela upp det i mina anslutna smarta högtalare etc. Dessutom har Spotify ett antal olika utgåvor, varav åtminstone en är unik för Spotify (Spotify Landmark Edition med lite behind the scenes typ).

Sen när du har skivan ska den rippas, vilket inte tar så mycket tid när man har programmen färdiga, CD-läsaren inkopplad och så, men det tar ändå några minuter för processen även om arbetstiden bara är några sekunder. Men det är ju inte färdigt där utan du måste ju också föra över den till telefonen och eventuella andra enheter du vill lyssna på (bilen kanske). Sen kanske du har gott om plats på telefonen men inte i bilen, eller tvärtom, och därför måste koda om den till ett mer utrymmessparande format för en enhet. Eller så kanske du vill ha bara en låt från skivan i en spellista med "klassisk rock" eller liknande, så då får du flytta den till rätt katalog och redigera spellistan (detta kanske är mer strömlinjeformat nu dock, jag har inte gjort det här på några år).

Spotify undviker ju det mesta av detta, spellistor du skapar på ditt konto finns i telefonen direkt exempelvis, och att lägga till låtar i en spellista är smidigt i både skrivbordsappen och mobilappen (dock aningen mindre på mobilen förstås), eventuella begränsningar i lagring sköter appen bra åt en på så sätt att det inte är något man behöver bry sig om om man inte välkjer att spara en väldig massa spellistor för offlinebruk.
Nja, jag har ett antal optiska enheter på vinden, alla dock IDE så de funkar ju inte idag. Jag blev tvungen att köpa en för ett par år sedan däremot då jag köpte ett spel på skiva på en loppis (Backpacker 3 med alla expansioner för 20), och det blev en extern enhet för 300 så det är inte så mycket pengar att tjafsa om. Men det är inte en enhet jag liksom har inkopplad utan den plockas fram när den behövs, vilket har skett exakt en gång utöver den första veckan när jag fick jobba mig en massa för att få spelet att funka (XP i virtuell maskin och något crack behövdes ändå för spelet var så gammalt).
Så för att inte ge pengar till skivbolagen så tycker du att man ska köpa skivor? Jag vet inte om det argumentet håller.

Men jag har flera vänner som håller på med musik mer eller mindre professionellt. Många av dom har ju inte släppt sin musik på skiva, mer än möjligtvis någon extremt begränsad vinylutgåva eller liknande bara för att ha något fysiskt, andra släpper skivor men det är sällan de släpps i några större utgåvor att tala om.

Jag kollade på ett band jag känner (well, kände delar av när jag var yngre i alla fall, nu mer bekanta) på Ginza och de har senaste albumet för 159 på CD eller 219 på vinyl men få exemplar, och ett till i en begränsad vinylutgåva för 199. Spotify har sex album och runt 30 singlar med olika remixes och liknande.

Ett annat band jag känner är lite mer jämt, Spotify har några fler singlar men annars samma utbud. Det förstnämnda bandet är dock så stora att de går runt på musiken bara, även om det innefattar en massa samarbeten, företagsgig, TV-musik, producentroller och liknande, men de andra bandet består av folk som har vanliga jobb också även om de inte riktigt är på heltid. Dessa personer älskar ju Spotify, de tror inte de hade fått chansen på något större bolag och alla sidoprojekt de håller på med går ju direkt dit utan någon fysisk utgåva. De blir inte rika på Spotify men de blir inte rika på skivförsäljningen heller liksom. Däremot ökar det ju antalet besökare på deras spelningar. Det hjälper inte så mycket just nu förstås, men situationen nu är ju ganska unik för många branscher.

Det är kul hur tiden för att göra spellistor inte tar nån tid medans att stoppa i en skiva i dator på armlängds avstånd och trycka på f-knapp är höjden av jobbighet och tidsödande.

Att köpa skivor på konserter är mycket bra för artisten då de det får ut mycket mer av priset.

I övrig var det rätt krystade jämförelser och massa bilcentrerat dravvel som är helt irrelevant, ta cykeln nästa gång

En bild på farsgubben som gett ut skivor och jo en del finns på Spotify, evig hedersmedlem i yrkestrubadurernas förening och spelade professionellt från 1977 fram till sin död om vi nu skall leka "jag mötte Lassie".

http://www.samfundetvisansvanner.se/album/bilder2011/skeppsho...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Men i slutändan handlar det mycket om intresse, är musik nått man brinner för så är det här inga konstigheter och vill man stödja artisterna så gör man det bäst genom att köpa skivor och merch när man ändå är på konserterna, vill man göda skivbolag och chefer på spotify så är ett konto där en bra lösning.

Att köpa skivor är det bästa sättet att stödja en artist känns som en myt som skivbolagen hittat på alltså. Artisterna får inte supermycket av det heller.

I spotify finns det ju nu sätt för alla artister att länka till sin paypal, swish eller annat sätt att donera pengar direkt till artisten.

Om du lägger 200 kronor på en CD så får artisten vaddå? Hur mycket av det? 20 spänn?

Bättre att helt enkelt donera pengar direkt till artisten tror jag nog.

Sen vill jag inte ha massa CD-skivor i hyllan, dom tar för stor plats. Precis som med DVD-filmer osv. Jag gav bort ca 300 när jag flyttade senast.

Permalänk
Bildexpert

Förstår inte riktigt tjusningen i att rippa skivor, ffa inte om musiken finns tillgänglig på streamingtjänster. Kräver bara en massa tid att plocka fram skivorna, sortera, inventera, rippa, ordna lagringsutrymme, föra över på sina enheter etc. Man lägger ner en massa tid på något man egentligen redan har.

Köper jag en skiva så är det för att spela upp på en dedikerad spelare. Annars kan jag inte se poängen med det alls. Tycker verkligen om fysisk media som koncept för det mesta så jag är väl partisk i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Att köpa skivor är det bästa sättet att stödja en artist känns som en myt som skivbolagen hittat på alltså. Artisterna får inte supermycket av det heller.

I spotify finns det ju nu sätt för alla artister att länka till sin paypal, swish eller annat sätt att donera pengar direkt till artisten.

Om du lägger 200 kronor på en CD så får artisten vaddå? Hur mycket av det? 20 spänn?

Bättre att helt enkelt donera pengar direkt till artisten tror jag nog.

Sen vill jag inte ha massa CD-skivor i hyllan, dom tar för stor plats. Precis som med DVD-filmer osv. Jag gav bort ca 300 när jag flyttade senast.

Läs hela meningen, det är en avsevärd skillnad i vad artisten får av skivförsäljningen om denne säljer själv vid konserter och om den säljs i butik. "ändå är på konserterna"

Typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thomas:

Hum, du är medveten om att CD är just runt 1400 kbit/s va?
44100 samples/sek * 16 bitar/sample * 2 kanaler = 1 411.2 kbit/s.
Om de med 5000-6000 kbit/s kommer från CD så ger det ju absolut inget alls. Och ska man lita på en codecexpert (som bland annat skapade Ogg och Vorbis) så ger det inte heller någon fördel att ha högre samplerate än 44.1 KHz eller högre bitrate än 16-bit; skillnaden på vissa releaser som är högre beror på annan mastring snarare än något tekniskt.

Utöver alla tekniska skäl han nämner så är denna biten nämnvärd:
När jag har blindtestat mig själv (ABX-test) så har jag kommit fram till att jag *knappt* hör skillnad på WAV och 128 kbps MP3 från LAME, och 160 kbps och uppåt är för mig helt samma sak som lossless. Trots detta kör jag -V0 när jag rippar saker själv, vilket är bra sällan numer (har inte ens optisk läsare i huvuddatorn), bara för att inte ens riskera något. De tar ju inte mycket plats ändå.
Allt detta är trots att jag varit försiktig med hörseln genom åren och är någorlunda van med att sitta och mixa egeninspelad musik, så jag borde ha ganska känsliga öron ändå.

OBS att dessa MP3:or i 128-160 kbps förstås inte får förväxlas med 128 kbps MP3:or från tidigt 2000-tal som låter fullständigt fruktansvärt. Mycket har hänt sedan dåtidens encoders!

Jag kör rena kopior av cd skivor så just därför så hamnar dom runt 1400 och dom album jag har som är runt 5000 och mer är 24Bit musik som jag har köpt från olika ställen till exempel HDtracks.com
Jag spelar även in en hel del från Tidal och då är de Master utgåvor som jag kopierar med ett program som heter DRmare Audio Capture.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag kör rena kopior av cd skivor så just därför så hamnar dom runt 1400

Varför använder du inte t ex FLAC? Det sparar en hel del plats och du tappar inte någon kvalitet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nissling:

Förstår inte riktigt tjusningen i att rippa skivor, ffa inte om musiken finns tillgänglig på streamingtjänster. Kräver bara en massa tid att plocka fram skivorna, sortera, inventera, rippa, ordna lagringsutrymme, föra över på sina enheter etc. Man lägger ner en massa tid på något man egentligen redan har.

Köper jag en skiva så är det för att spela upp på en dedikerad spelare. Annars kan jag inte se poängen med det alls. Tycker verkligen om fysisk media som koncept för det mesta så jag är väl partisk i det avseendet.

Jag har skrotat min cd spelare och just därför har jag rippat alla mina mer en 500 skivor, tog inte så lång stund, satt ungefär 2-3 timmar åt gången och totalt tog den några veckor, har allt på min NAS så jag enkelt kan lyssna på de via min Stereo.
Har även lagt upp all min musik på molntjänst så jag kan köra via mobilen då jag är ute och går till exempel.
Mitt bibliotek har just nu ca 24 tusen låtar och mängder av den musik jag lyssnar på finns inte på någon streaming tjänst.
Sedan så lyssnar jag mycket på vinyl, köper en hel del skivor, mest nytt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Varför använder du inte t ex FLAC? Det sparar en hel del plats och du tappar inte någon kvalitet.

Jag rippar allt till FLAC, 1411 brukar bitrate ligga på och komprimeringen runt 30%.

Permalänk

Som det redan skrivits om: stötta artisten via spotify, gofundme eller vad som helst. Köper man skivor går merparten oavsett till skivbolag och mellanhänder. Därtill har den ändå alltid varit skev med kartellbildning etc.

Argumentet att cd-skivor var så bra och att man inte längre kan leva på det kan vara sant ur artistens synvikel. Men inte för mig som lyssnar. För de flesta idag är det streaming som gäller och då behöver man utveckla nya affärsmodeller.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Inaktiv

Lite intressant gällande klimat avtryck.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/15/studie-musikstreami....

Gällande vinyl så säljer de mer en cd skivor just nu och de är första gången de har hänt.
Vinyl står för 62% av den totala fysiska försäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Läs hela meningen, det är en avsevärd skillnad i vad artisten får av skivförsäljningen om denne säljer själv vid konserter och om den säljs i butik. "ändå är på konserterna"

Ah, jag missade den biten, jag tänkte för mycket på att konserter är ju ingenting en går på i dessa dagar så reflekterade inte över konserter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Allvarligt? Det finns ett gäng exempel i tråden. Men OK, vi tar några till, Shirley Manson, sångare i bandet Garbage som etablerade sig under 90-talet när folk fortfarande köpte skivor sa i en intervju hyfsat nyligen att de idag skulle inte ha en chans att etablera sig, de har bara haft tur att de kom in i spelet så tidigt.

Ett av mina favoritband, Einsturzende Neubauten som kom igång 1980 säger att ifall de gick till ett skivbolag idag så skulle de inte få tillräckligt med pengar för studioarbetet idag de skulle idag få pengar som de förut fick för att designa skivomslag. Dvs typ inget.

Men det är en ganska konstig åsikt, tycker du inte det? Barriärerna för den som vill skapa musik och nå ut till många med den har minskat kraftigt på senare tid. Detta gör det dock svårare att stå ut förstås, men det är ju en följd av det större utbudet inte av att skivförsäljningen går dåligt liksom.

Jag tror att dessa band lever lite kvar i den gamla tiden, där det var nödvändigt med ett skivbolag för att kunna släppa musik, och att de tycker att de har fått fördelar av den modellen, vilket de förstås fick. Men idag är det som sagt annorlunda. Man behöver inte en massa dyr studiotid för att spela in utan man klarar sig med billiga komponenter hemma. Man behöver inte en fabrik för att producera skivor när man bara kan leverera en fil till streamingtjänsterna. Går man den vägen så får man också behålla mer av kakan själv liksom, sen är det förstås ett problem att skivbolagen har så mycket bättre deals med tjänsterna än vad individuella artister kan få, men det ligger liksom utanför denna diskussion lite. Men det kanske hade varit en idé att skapa en organisation för oberoende artister som kan utöva påtryckning och så som skivbolagen gör idag. Samtidig tägs ju Spotify till stor del av skivbolag så det kanske inte är så lätt att få ett övertag där.

Citat:

Bredbandens ingång har gjort det för enkelt att stjäla, och vad banden får från streamingtjänster är ju typ inget man kan leva på, annars så skulle ju t.ex. inte Portishead bandmedlemmen kommentera det överhuvudtaget.

Tänk på att förut så fanns det tillckligt med pengar i branschen för dyrare videos, och vi hade massa skivbutiker som klarade sig.
Idag i Skövde så är 2 skivbutiker sedan länge borta, Discos och Jannes Vax. Gå till COOP m.fl. så har de inga skivor heller.

Nej men det är ju tidens gång liksom. Skivaffärer har varit på nedgång i många år, först var det på grund av pirater och CD-brännare, sen internetbutiker och sen streamingtjänster. Man kan inte kräva att butiker ska finnas kvar för att man gillar produkterna de säljer, eller att andra butiker ska saluföra produkter som de uppenbarligen inte tjänar tillräckligt på för att ha kvar.
Marknaden styr helt enkelt.

Citat:

Vidare så ändrar faktiskt streamingstjänster även hur långa låtarna är, för om du gör långa låtar du tjänar du ännu mindre:
https://www.theverge.com/2019/5/28/18642978/music-streaming-s...

Detta gör att musiken förenklas, du ska direkt snappa upp uppmärksamheten från lyssnaren. Släng bort verser, bygg inte upp, ha inte variation. Musiken blir lidande.

Jo men att musiken förändras efter marknaden är inget nytt. För länge sedan fanns det singlar, men när albumen kom förändrades musiken för man kunde göra ett koncept över ett helt album. Beatles var pionjärer på det exempelvis. Kommersiella radiostationer förändrade uppbyggnaden av musiken också. Sen kom samlingsalbumens tid med Mr Music osv. vilket flyttade fokus tillbaka till enstaka låtar, gärna som var catchy direkt för att inte lyssnaren skulle byta låt liksom.

Sen håller jag förstås med om att det är lite konstigt att ge betalt per låt som spelas snarare än tiden. Men man kan ju utnyttja detta också, exempelvis var det väl något band som släppte en skiva med bara drygt 30 sekunder långa spår med tystnad som deras fans kunde "lyssna på" på nätterna som då ökade deras utbetalningar en del.

Skrivet av Tempel:

Det är kul hur tiden för att göra spellistor inte tar nån tid medans att stoppa i en skiva i dator på armlängds avstånd och trycka på f-knapp är höjden av jobbighet och tidsödande.

Jag tror du behöver läsa mitt inlägg igen. Att sätta igång rippningen tar inte mycket tid, men att köpa skivan tar tid. Att organisera sin samling tar tid oavsett om den består av rippade mp3:or eller en streamingtjänst. Att föra över musik till enheten man vill lyssna på musiken på tar tid.

Citat:

Att köpa skivor på konserter är mycket bra för artisten då de det får ut mycket mer av priset.

Jo, det är inget jag säger emot. Men hur många skivor har du köpt på en konsert det senaste?

Citat:

I övrig var det rätt krystade jämförelser och massa bilcentrerat dravvel som är helt irrelevant, ta cykeln nästa gång

En bild på farsgubben som gett ut skivor och jo en del finns på Spotify, evig hedersmedlem i yrkestrubadurernas förening och spelade professionellt från 1977 fram till sin död om vi nu skall leka "jag mötte Lassie".

http://www.samfundetvisansvanner.se/album/bilder2011/skeppsho...

Men är det inte bra att barriärerna har minskat? Jag har en kollega som gör musik exempelvis, han har investerat kanske tiotusen i en keyboard, drumpads och liknande och han finns på streamingtjänster och säljer sina beats på andra plattformar till andra artister. Det hade inte funkat för tjugo eller ens tio år sedan liksom. Han blir inte rik på det, men lite kulor kommer ju in. När jag var liten satt min morsas make och skapade musik hela nätterna och han blev inte heller rik på det på något sätt trots en del turnerande, gästspel på skivor och så, men skillnaden är ju att min kollega idag kan nå ut (och når ut) med sin musik till folk över hela världen. Trots att min kollega sannolikt är en mycket sämre musiker, då han inte har övat i närheten av lika mycket.

Om syftet är att tjäna pengar och man har en säljbar personlighet och så, så var det säkert bättre förut, men om ens syfte är att nå ut med sin musik så är det ju enormt mycket trevligare att vara musiker idag liksom. Köp ett instrument, eller ett program till datorn, och du är klar att börja skapa saker som du sen kan dela med dig av till alla och dessutom få betalt.

Ett annat exempel: När jag var yngre hade jag flera polare som rappade, deras musik spred sig via kassettband som kopierades inom vissa kretsar och hade de riktig tur så kom ett band fram till någon promoter eller liknande som bokade in dem till en klubbspelning där betalningen i bästa fall bestod av någon tusenlapp och fria öl för kvällen. Idag gör rappare musik hemma i sovrummet och får betalt för att folk på andra sidan jorden lyssnar på den liksom. Jag kan inte se det som en försämring.

För en redan etablerad artist som tidigare sålde massor av skivor är det förstås en stor minskning av intäkter, vilket många har kompenserat för genom att öka priserna på konserter rejält, och nu när den intäkten också försvinner är det förstås inte så kul. Men det kommer ju att ändras, konserter kommer tillbaka. Har man inte haft framförhållningen att spara lite av pengarna man tjänat så får man väl leva på något annat så länge, som alla andra får göra liksom.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av snajk:

För en redan etablerad artist som tidigare sålde massor av skivor är det förstås en stor minskning av intäkter, vilket många har kompenserat för genom att öka priserna på konserter rejält, och nu när den intäkten också försvinner är det förstås inte så kul. Men det kommer ju att ändras, konserter kommer tillbaka. Har man inte haft framförhållningen att spara lite av pengarna man tjänat så får man väl leva på något annat så länge, som alla andra får göra liksom.

Såg igår på Facebook att Penn and Teller (dom där skrikiga magikerna från Las Vegas) hade börjat sälja Cameos, och en av de första kommentarerna var typ "jag tycker inte detta är värdigt er". Nej, men om deras ordinarie tillvägagångssätt för att tjäna pengar inte är lagligt för tillfället, så måste dom väl anpassa sig efter situationen? Är folk villiga att betala för personliga hälsningar från Penn (Teller snackar ju inte så mycket..), så varför inte?

Det är nån slags konstig dissonans i ens förhållande till stora kändisar. De är plötsligt inte vanligt folk, utan megamänniskor som MÅSTE göra det de är kända för. Jag tror Arnold Schwarzenegger lyckades med den bästa brytningen på sistone när han blev politiker (och en framgångsrik sådan). Å andra sådan var han ju ändå ganska högprofilerad även som politiker, så det kanske inte var ett så stort steg, jag vet inte...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Såg igår på Facebook att Penn and Teller (dom där skrikiga magikerna från Las Vegas) hade börjat sälja Cameos, och en av de första kommentarerna var typ "jag tycker inte detta är värdigt er". Nej, men om deras ordinarie tillvägagångssätt för att tjäna pengar inte är lagligt för tillfället, så måste dom väl anpassa sig efter situationen? Är folk villiga att betala för personliga hälsningar från Penn (Teller snackar ju inte så mycket..), så varför inte?

Jo det är väl ett gäng kändisar, bland annat några kända hundar om jag minns rätt, som tjänar pengar på att hoppa in på folks videomöten.

Citat:

Det är nån slags konstig dissonans i ens förhållande till stora kändisar. De är plötsligt inte vanligt folk, utan megamänniskor som MÅSTE göra det de är kända för. Jag tror Arnold Schwarzenegger lyckades med den bästa brytningen på sistone när han blev politiker (och en framgångsrik sådan). Å andra sådan var han ju ändå ganska högprofilerad även som politiker, så det kanske inte var ett så stort steg, jag vet inte...

Jo, steget från skådis till (amerikansk) politiker är inte så stort dock.

Men precis. Bara för att man har tjänat mycket pengar på musik tidigare betyder inte det att man kommer att kunna fortsätta göra det, oavsett streaming, piratande eller så. Se på Leila K, en av Sveriges mest kända artister på tidigt nittiotal, hemlös tidigt 2000-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror du behöver läsa mitt inlägg igen. Att sätta igång rippningen tar inte mycket tid, men att köpa skivan tar tid. Att organisera sin samling tar tid oavsett om den består av rippade mp3:or eller en streamingtjänst. Att föra över musik till enheten man vill lyssna på musiken på tar tid.
Jo, det är inget jag säger emot. Men hur många skivor har du köpt på en konsert det senaste?

Varför skulle organisering av rippade skivor ta tid? Låter som du fultankat musik som inte varit i den ordningen du vill ha. När jag rippar så skapar ju programet mappar helt automagiskt, så fort skivan är rippad så ligger musiken precis som jag vill ha den, det är lixom en del av själva grejen med att rippa, programmen gör det vi vill. [ %albumartist%\%year% - %albumtitle%\%tracknr2% - %title% ]

Att köpa en skiva brukar gå rätt fort, man pekar på skivorna man vill ha, man halar fram kontokortet och tex sångaren i bandet plockar fram sin mobil med dosa, klart.... True story från köp av skivor från bandet Trakktor.

Det som tar tid är att hitta bra musik men där hjälper inte Spotify för musik handlar om känslor och då står sig algoritmer sig slätt för vad som man vill lyssna på skiljer sig åt beroende på humör så att basera förslag på vad jag lyssnat på innan när jag är på helt annat humör nu och vill ha nått annat så kommer det bara bli fel.

Precis som rippningen i sig så sker även filkopieringen i bakgrunden så i praktiken är det noll tid. Byter man telefon så flyttar man ju både simkortet och microSD-kortet samtidigt, all musik flyttad till den nya telefonen.

Nu har det ju inte varit så många konserter, men det blev 2 skivor i januari förra året och jag har biljetter till två konserter som skulle ske under våren men som skjutits upp, den ena lite mer permanent dessvärre då Gabi Delgado råkade få corona och strök med.

Uppriktigt sagt så skapar du halmgubbar kring rippning som förstås inte finns, streamat däremot är beroende av en uppkoppling som inte alltid finns...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730