Gå över till FLAC och tänk inte mer på saken! Ja, inte lika brett utbud men majoriteten av all ny musik nu är skit. Liknande går att säga om streama 4K vs äga UHD-BD.
All bra hårdrock, heavy metal, boogie, jazz, ballader, klassisk musik, film- & TV-spels musik, hiphop, (k-)pop, techno, trance, och dubstep - för den som gillarr det, finns tillgängligt i FLAC!
Det låter som om FLAC är en streamingtjänst, men vad du egentligen säger är att du piratkopierar, eller?
Det stämmer, samtidigt är frågan inte helt enkel att besvara. Om vi hade allt på samma tjänst och betalade ~100 kr/månad tror jag få skulle klaga. Men samtliga av dessa tjänster ser ju prisvärda ut i sig själv, problemet är väl bara att tiden att verkligen konsumera all film, musik och nu med Xbox Gamepass alla spel är ordentligt begränsad. Den som köper ett fysiskt spel för 600 kronor och stoppar in 60 timmar på en månad, gör denne ett bättre eller sämre val än den som för olika tjänster betalar 600 kronor per månad och lägger samma 60 timmar, men nu på en blandning av de olika förströelserna?
Sedan är jag inte helt säker på att Xbox Gamepass är ett så god idé, se bara på free-to-play-marknaden för mobiltelefoner och hur den har förstört spelen. Att tvingas investera i något kan ibland vara nödvändigt för att verkligen ge det tiden och engagemanget som krävs för att verkligen uppleva det till det yttersta.
Jo, det var samma problem när man "piratade" spel, man la helt enkelt inte tiden det krävdes för att komma in i spelen om de inte var roliga och bra direkt. Samtidigt har Gamepass inneburit att jag spelat en väldig massa spel som jag aldrig hade ägnat en blick åt tidigare. Frågan är hur betalmodellen ser ut för Gamepass, får utvecklarna betalt per installation, per spelad timme? Spotifys modell där man verkligen bara får betalt när folk lyssnar på just dina låtar är ju rätt bra ändå, även om ersättningsnivåerna i sig nog borde ses över. Det ger ju incitament för att göra musik som håller i längden, hur man nu gör det, men för spel så hade det passat ännu bättre då spel som håller längre ger mer pengar till utvecklarna istället för att, som inte sällan händer nu, man lovar för mycket i marknadsföringen och lägger allt krut på den första timmen typ.
Eh, vår "egen" Sophie Zelmani hade förut en årsinkomst på ca 250.000 och klarade sig med den, för något år sedan så sa hon att hon var tvungen att börja jobba nu också.
Det är många som har fått det kärvare och all typ av musik går inte så enkelt att turnera med, och det är ju speciellt illa nu när viruset har härjat över ett år.
Inget litet okänt band:
Portishead made just $2,500 off 34 million streams
https://consequenceofsound.net/2015/04/portishead-made-just-2...
Ja det känns inte ok förstås, samtidigt får man ju fundera lite på vad de hade tjänat tidigare. Om 34 miljoner hade köpt deras skiva så hade de förstås tjänat mer pengar än från Spotify men det är ju inte en rättvis jämförelse. Om ett radioprogram med 34 miljoner lyssnare (eller säg tio radioprogram med i snitt 3,4 miljoner lyssnare) hade spelat deras låt en gång, hade de fått mer pengar då? Jag har ingen aning om siffrorna där, men att de inte hade blivit miljonärer av en spelning på radio är ju knappast en överdrift liksom. Å andra sidan såg man ju mycket på radio som reklam för skivförsäljning så den jämförelsen är väl inte heller helt korrekt. Samtidigt, om man gör en bra låt som många gillar så kommer de att spela den många gånger, kanske lägga till den i sina favoritlistor och liknande, och då får man betalt för samma sak om och om igen. Köper någon din skiva så får du samma pengar om de lyssnar på den en gång eller tusen liksom.
Vad är skillnad på att leta i musiksäljargrupper på fb och annorstädes jämfört med att leta på Spotify? Det finns en väsentlig skillnad, när du köpt skivan fysiskt så har du den och inget skivbolag kan plocka bort den ur din samling. Sen har du den i full kvalitet och den kommer alltid låta likadant, den blir inte ersatt med en remastrad version som låter annorlunda som händer på spotify och andra streamingtjänster.
Det tar tid att leta efter saker, Spotify underlättar det då de vet vad man gillar och rekommenderar baserat på det. Jag saknar också skivtiden lite, när jag gick till skivaffären ett par timmar varje helg för att lyssna igenom nya releaser och så, och om det var en bra skivaffär så fick man ju rekommendationer där också, men den tiden är ju förbi vad vi än tycker. Skivaffärerna idag har mycket mindre utbud och lever mer på att sälja merch, som spelbutiker och så.
Att köpa begagnade grejer är förstås trevligt också, men det är sjukt tidskrävande och man vet ju inte riktigt om man får fungerande saker. Jag har köpt massvis av saker begagnat som visat sig vara väl slitna och så, och skivor är ju rätt känsliga.
Sen tillkommer förstås tiden det tar att rippa dessa, platsen som skivorna tar i hemmet och dessutom måste man ju behålla en optisk läsare i sin dator som man kanske hade sluppit annars.
Jag håller med och situationen för turnerande har också försämrats utöver det rådande pandemiläget. Turnébolagen tar allt större del av kakan samtidigt som de erbjuder mindre. T ex kräver de att få procent på artisternas egna merchandise men lämnar artisterna helt själva att ta den ekonomiska smällen om t ex en konsert måste ställas in av någon anledning.
Möjligheten att leva på musik har helt klart blivit sämre och mycket pga att pengarna går i ännu högre grad till affärsmän än musiker. Det är lätt att tänka att man bara vill ha så mycket som möjligt så billigt som möjligt men utan vettig ekonomi så kommer det finnas färre som skapar musik, och troligen blir det än mer inriktat på kommersiell musik. En personlig favorit, Marko Hietala, hoppade nyligen av sitt band Nightwish och tog ett sabbatsår då han blivit desillusionerad av musikbranschen och inte vet vad han vill göra längre. Då är det ändå ett rätt stort band som turnerar över hela världen, samt att han släppt soloskiva och nyligen varit med i ett rätt stort tvprogram i Finland. Han har nog pengar så han klarar sig efter en lång karriär men om det vrids så mycket ur sådana artister så förstår jag att mindre kända har det riktigt svårt.
Gillar man musik som inte tillhör den kommersiella mainstreamen så kan det vara klokt att fundera över om man mer aktivt vill stödja skapandet av den musik man gillar.
En annan aspekt är ju att tröskeln för att skapa musik har blivit extremt mycket lägre. Tidigare behövde man i princip ett skivkontrakt och inte ens då var man ju på något sätt garanterad någon framgång utan det berodde på vad skivbolagen valde att promota. Idag kan vem som helst med en dator göra musik som låter rätt professionell och det kostar inte många kronor att få till något riktigt bra, med instrument och mikrofoner och så. Alltså är konkurrensen bra mycket större bland musiker nu än den någonsin har varit. Och att vara musiker är ju en dröm för många, så oavsett om artister får en ersättning som går att leva på eller om det knappt täcker elkostnaden för inspelningsutrustningen så kommer folk att producera musik. Alltså, musik är en hobby för många, att en artist tidigare kunde leva på sin musik innebär inte att de kommer att fortsätta kunna göra det utan de kanske får se det som en hobby också.