Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nybygge!

Tjena!
Senast jag byggde en dator var 2014. Känner att det är dags för en ny burk. Skulle någon intresserad själ kunna komma med förslag.
Jag har till den nya datorn ett nätaggregat på 750 redan.

Datorn får kosta max 8000kr. Gärna amd då det känns som man kan pressa i mer krut i burken än intel för den summan. Fast har ni grymma förslag på intelbyggen så varför inte!

Tack för hjälpen ,
/noob men försöker

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Mestadels för gaming!

Permalänk
Medlem

8000kr är svårt att komma ner till idag utan att få dras med en hel del gamla grejer. Men detta känns ok:

Kanske kan vara värt att vänta tills att RTX 3060 och 6700 / XT kommer ut. Runt 4k för ett 5700XT känns hur som helst helt OK ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men komponentbristen gör att det inte är kul att vara köpare av vare sig ny eller begagnad dator just nu (allt är mycket dyrare än "vanligt" och svårt att få tag i både nytt och begagnat). Skulle rekommendera att du kollar begagnat i första hand (för summan 8000 kr) och hoppas det är någon som säljer som inte har koll på att det är komponentbrist. Annars finns det säkert någon här som kan "motbevisa" detta, jag hoppas på det

Edit: heh vad skönt, verkar redan vara motbevisad! Finns 5700 XT i lager?

Edit 2: finns inte i lager på amazon för 4332 kr. Ännu inte motbevisad.

Permalänk
Medlem

I dagsläget får du faktiskt mest för pengarna i den prisklassen med Intel. Med det sagt är det allmänt en rätt så tråkig period att bygga en ny dator då delar är svårtillgängliga samt överprisade.

Men nedan förslag var det bästa jag förmådde mig att kunna skrapa ihop.

EDIT: Såg nu att GPU inte fanns på lager. Det bästa är närstan här att ha koll på begagnatmarknaden och slå till när en vettig GPU kommer upp eller rent av en komplett dator. Som sagt, tråkiga tider.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red