"Skaparna till Cyberpunk 2077 och No Man's Sky skiter på gamers"

Permalänk
Melding Plague

"Skaparna till Cyberpunk 2077 och No Man's Sky skiter på gamers"

Ori-skaparen Thomas Mahler skräder inte orden mot spelutvecklarna och pekar även ut journalister som accepterar deras lögner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jo lite så är det ju tyvärr, faktiskt.

Permalänk
Medlem

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Spelet var trasigt vid release och det mesta är inte fixat än, om ett år blir det bra, precis som Witcher 3 som i början var ospelbar men slipades till ett bra spel.

Early Access och alla beta releaser man får betala för har förstört kraven spelare sätter på spel, otroligt mycket dynga som släpps som "färdiga produkter".

Men till spelutvecklarnas/utgivarnas försvar så har de flesta fått pengarna tillbaka om de varit missnöjda.

Permalänk
Medlem

Håller med honom helt och respekterar verkligen prestandaoptimeringarna de gjorde med senaste Ori-spelet, speciellt till Nintendo Switch.

Permalänk
Medlem

Battlefield 3 var en buggig soppa när det släpptes, uppföljaren hade förfärlig nätkod som gjorde multiplayer till en stundvis mycket frustrerande upplevelse. Bethesda släpper halvfärdiga titlar som kräver communityutvecklade mods för att kunna spelas igenom på ett smärtfritt sätt. Mass Effect Andromeda var (och så vitt jag vet är) en fullständig katastrof. Det här är knappast något nytt, att vara betatestare är verkligheten i att spela datorspel numera när alla förväntas kunna ladda ner patcher till skillnad från för 20-år sedan. Jag tror också att det är en av konsekvenserna från den riktning som mjukvaruutveckling generellt tagit där man kan arbeta agilt och fortsätta även efter att produkten släppts (i ofärdigt skick) med leveranser.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Permalänk

+1

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Mjo man kan ju fråga sig hur mycket crunch en indieutvecklare egentligen fått uppleva...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Får man inte ha en åsikt när man gör plattformare, eller vad menar du?

Permalänk
Medlem

Mycket ligger nog på utgivarnas ansvar. Det är de som sätter orimliga krav på att spelen ska vara klara ett visst datum, och då tvingas utvecklarna antingen ta bort features, göra dom enklare än tänkt och dessutom inte hinna fixa alla buggar. En studio som jobbade på det motsatta viset var ID Software. Dom släppte spelen när de var klara. Punkt.

Nånstans måste man inse att ju mer komplexa spelen blir - vilket de ju blir hela tiden, ju mer tid behövs för buggfixar, finputsning och testning. Nån klok person sa en gång att de sista 10% av koden tar 90% av tiden... Jag är själv utvecklare och kan skriva under på den.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Spelet var trasigt vid release och det mesta är inte fixat än, om ett år blir det bra, precis som Witcher 3 som i början var ospelbar men slipades till ett bra spel.

Early Access och alla beta releaser man får betala för har förstört kraven spelare sätter på spel, otroligt mycket dynga som släpps som "färdiga produkter".

Men till spelutvecklarnas/utgivarnas försvar så har de flesta fått pengarna tillbaka om de varit missnöjda.

Spelare som förbeställer och köper spelen är de som borde vara mest skyldiga till denna fadäs. Det är de som sprider runt dyngan efter att ha tittat på sina mutade favvo twitchstreamare och blir hypade av förrenderade videos.

Det är godtrogna spelare som matat fram denna typ av förljugenhet av spelbolagen.

Permalänk
Medlem

Kapitalismens jägare fick sitt vitöga blottlagt med all dess rödsprängdhet orsakat av sinnesbilden av alla pengar de kunde tjäna på en drömbild av ett spel.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Ori som spelserie är långt ifrån Cyberpunk 2077 när det gäller och "fungera"

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad är det som Cyberpunk lovade som inte uppfylldes? Jag håller med om bristande QA och buggar i den mängden m.m. ska inte finnas men vet inte exakt vad det är för features m.m. som inte finns? No Man's sky lovade features, Fallout 76 samma sak samt att de var buggiga, Fallout hade även sin fina väska m.m.
Men vad var det för löften som Cyberpunk inte höll som helt ändrade game play? Håller med om oacceptabla konsolreleaser m.m. men har ingen koll på vad de utlovade innan då jag som regel undviker hype-trains.
Någon får gärna säga vad de inte har med, spelar spelet och tycker det är OK, inte super men inte dåligt. Lite issues har det, lite linjär och tvingad story men var det mer som saknades?

(Genuin fråga då jag inte vet om något mer utlovats)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Samtidigt är Ori serien något av det bästa inom släppta spel.
I slutändan är det de som köper spelen som ska känna sig nöjda. Så är man det är det ju ok.
Men kvaliteten på lanseringsprodukten är svår att godkänna med cyberpunk hur man än ser det.

Han har också helt rätt i det han säger i övrigt, även om han "bara" släppt några av de mest hyllade spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Vad menar du?
Vad är det som gör att plattformsspels-utvecklare förväntas vara tysta mot delar av industrins konsumentfientliga uttryck?

Projekten som No Man's Land och Cyberpunk riskerar genom de hopplöst överdrivna lögnerna som sprids genom en godtrogen och journalistiskt kortsluten speljournalistik lämna onödigt lite syre kvar till de mer genuina projekten, som inte behöver eller önskar missleda allmänheten och sina kunder. Det odlar en misstro från konsumenter både mot utvecklare (eller åtminstone dess utgivare) och speljournalistiken, som inte är bra för någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får man inte ha en åsikt när man gör plattformare, eller vad menar du?

Hur mycket vikt bär den egentligen? Väldigt lätt för honom att säga.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hur mycket vikt bär den egentligen? Väldigt lätt för honom att säga.

Poängen finns ändå kvar, kvittar vad han gör.

Permalänk
Medlem

No Man's Sky är väl numera nästan utvecklarnas orginalvision med spelet? Tog visst lite tid, men dom fixade iallafall spelet från sörjan det var när det släpptes. Kommer nog bli liknande med Cyberpunk, tror inte direkt att dom kommer låta det vara efter release.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ändå intressant. Själv har jag precis börjat spela ori and the will of whisps efter att ha klarat cyberpunk.

Och ja, jag har mer problem med buggar i nya Ori än jag hade i cyberpunk hehe.

Jag har väldiga problem i början av varje spelsessionen med att varje rörelse/move som görs har laddtider på 0.1-0,5 sekunder. Alltså spelet halvfryser kooonstant i början. Det är ett helt gäng frysnmingar i rad på första hoppet.
Men för varje rörelse som görs så byggs minnet upp verkar det som att mer har laddats in till spelet så att hacket försvinner mer och mer. Efter en till två minuters spelande är det helt över.

Som om datorn var alldeles överarbetad eller fick slut på minne. Men så är inte fallet. Datorn är sval, varken CPU, GPU eller minnesmängd slår i taket på något vis heller. Aldrig problem i andra spel heller. Något är bara trasigt med det här spelet på min setup.

Det är ganska frustrerande - och det ger mig större faktiska problem att spela än jag hade med cyberpunk. Första minuten iaf hehe. Sen fungerar det perfekt när allt väl har laddats in ordentligt.

Aja. Ori är i övrigt extremt polerat och raka motsatsen till cyberpunk.

Fanken vad bra will of whisps är

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av LastNinjas:

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Samtidigt har ju ori-serien vunnit en hel del priser, så han vet ju hur man gör omtyckta och fungerande spel

Men absolut skiljer det sig en del mellan spelen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad är det som Cyberpunk lovade som inte uppfylldes? Jag håller med om bristande QA och buggar i den mängden m.m. ska inte finnas men vet inte exakt vad det är för features m.m. som inte finns? No Man's sky lovade features, Fallout 76 samma sak samt att de var buggiga, Fallout hade även sin fina väska m.m.
Men vad var det för löften som Cyberpunk inte höll som helt ändrade game play? Håller med om oacceptabla konsolreleaser m.m. men har ingen koll på vad de utlovade innan då jag som regel undviker hype-trains.
Någon får gärna säga vad de inte har med, spelar spelet och tycker det är OK, inte super men inte dåligt. Lite issues har det, lite linjär och tvingad story men var det mer som saknades?

(Genuin fråga då jag inte vet om något mer utlovats)

Iintrycket jag får av rapporteringen av brister kontra utgivarnas löften handlar mycket om detaljer. I påstått spelmaterial visas städerna upp packade med folk, som lovas bete sig på ett naturligt och trovärdigt sätt. I lanseringen hade antalet modeller dragits ned kraftigt och det är uppenbart att i många ställen i städerna har man sett till att modellerna bara går i åttor runt platsen. Man lovade också att ens beslut i spelet skulle ge ringmönster genom spelet, där ens beslut får konsekvenser. Medan i verkligheten verkar det vara A-till-B med obefintlig skillnad mellan beslut genom kampanjen. Mängder av detaljer av både spelteknisk kvalitet och bildteknisk kvalitet som lovats har uppenbarligen inte infunnit sig.

Spelets sköts upp flera gånger med löften om god kvalitet vid lanseringen. Spelet släpps och lider av buggar och befängda renderingsbeslut som skulle få Bethesda att rodna. Jag har tittat på brorsan som spelade där bilar kör rätt genom stadsterrängen, där fordon byter modell när man roterar kameran, vid brott startar polisen i en cirkel runtomkring en. Klantig skit. Saker som säkert lagats något med patchar. Men som jag tror - och hoppas - detta förföljer utvecklarna och utgivarna. De har slagit på den stora trumman och lovat en viss kvalitet de inte ens varit i närheten av att ta på.

Jag drar mig för att bara länka till videor hux-flux, men Crowbcat har en video som låter tala för sig själv och som jag tror på ett effektivt sätt också kan ringa in mycket av de centrala punkterna utgivarna pressade på för att driva på förhandsbokningarna och med en stor syrlighet jämför dessa med spelet som det blev: https://www.youtube.com/watch?v=omyoJ7onNrg

Permalänk
Medlem

Tycker att det är en underlig jämförelse med CD Projekt Red och Hello Games.

Jo bägge har haft problem i början av lanseringen men att en AAA studio har problem med ett spel borde inte jämföras med en mindre studio såsom Hello Games.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Säger skaparen av "Ori" ett plattformsspel? Jesus.

Putt your money where your mouth is, or stay silent.

Mja, båda spelen i serien anses vara ordentliga mästerverk inom genren och har fått nästan uteslutande enbart positiv kritik.

Sedan så kan ju tilläggas att uppföljaren som släpptes våren 2020 drogs av lite smärre problem i första början. Själv upplevde jag inga problem men har sett andra som stötte på vissa buggar. Vad som dock skiljer det mot Cyberpunk är att de flesta av problemen i Ori fixades inom loppet av några dagar, med bra kommunikation och snabba patchar för andra buggar och problem som framkom under veckorna efter release. Plus att Ori aldrig var ens närheten av det skick som CP2077 fortfarande är i än idag...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Buggiga spel kan vara märkliga. Första gången jag spelade igenom Fallout New Vegas + DLC stötte jag inte på en enda bugg faktiskt, i a f inget jag tänkte på. Nu håller jag på att spela igenom igen och ... det är helt klart buggigt. Texturer som inte laddar, krascher och lite annat hör till vanligheterna, och jag har verkligen ingen aning om varför det är så.

Personligen är jag av den åsikten att man inte ska lyssna så mycket på folk vad gäller underhållning, och ju äldre jag blir desto tydligare blir det. Dels verkar det som att jag helt enkelt har annorlunda smak än andra (vilket är logiskt), och dels blir allting på internet så upphaussat. De flesta åsikter om saker blir extrema. Jag kommer nog testa Cyberpunk 2077 vid något tillfälle och jag kommer nog att tycka det är ok eftersom jag inte följt hypen alls, och det är så jag tar in allt i stort sett. Jag tittar inte på trailers till filmer heller, och alla filmer blir bättre på det sättet. Det är samma med spel, ju mindre jag vet om dem (annat än typ vilket sorts spel det är) ju bättre blir de. Och idag får man ju faktiskt "returnera" spel på de flesta plattformer, så man har en möjlighet att testa spelet en stund och gillar man det inte kan man alltid ångra köpet och få pengarna tillbaks.

Skrivet av Mr.Borka:

Iintrycket jag får av rapporteringen av brister kontra utgivarnas löften handlar mycket om detaljer. I påstått spelmaterial visas städerna upp packade med folk, som lovas bete sig på ett naturligt och trovärdigt sätt. I lanseringen hade antalet modeller dragits ned kraftigt och det är uppenbart att i många ställen i städerna har man sett till att modellerna bara går i åttor runt platsen. Man lovade också att ens beslut i spelet skulle ge ringmönster genom spelet, där ens beslut får konsekvenser. Medan i verkligheten verkar det vara A-till-B med obefintlig skillnad mellan beslut genom kampanjen. Mängder av detaljer av både spelteknisk kvalitet och bildteknisk kvalitet som lovats har uppenbarligen inte infunnit sig.

Sedan när har man kunnat ta speltrailers och utvecklarlöften på allvar? Inte så länge jag kan minnas i a f.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GuuFi:

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Spelet var trasigt vid release och det mesta är inte fixat än, om ett år blir det bra, precis som Witcher 3 som i början var ospelbar men slipades till ett bra spel.

Early Access och alla beta releaser man får betala för har förstört kraven spelare sätter på spel, otroligt mycket dynga som släpps som "färdiga produkter".

Men till spelutvecklarnas/utgivarnas försvar så har de flesta fått pengarna tillbaka om de varit missnöjda.

Early Access är bannemig synonymt med betasläpp eller till och med "experimental" som vissa funktioner i program ibland kallas för.

Jag utgår alltid ifrån att 50 % av det en spelutvecklares representant säger är skitsnack förrän det är bevisat med rapporter från självständiga testare.

Speljournalisterna som inte fått klämma på det påstådda spelet har ju inte heller så mycket att komma med då de bara kan rapportera vad som sagts, dvs., lögerna och hypen.

Bra exempel är de som endast fick testa PC-versionen av Cyberpunk och inte PS4/XB1-versionerna. Uppenbart i efterhand varför det var så.

Mest förbluffad är jag över den yngre generationen som borde vara mer tekniskt slipade att förstå att all dagens marknadsföring är mer skitsnack än ren verkstad än vad det var tidigare.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Han har rätt. Jag tror faktiskt att Cyberpunk 2077 kommer bli ett uppvaknande just eftersom det handlar om ett rent bedrägeri från CDPR. Många andra spel har varit dåliga eller inte levt upp till löftena, t.ex. Anthem, men de föregicks inte av den här typen av ren vilseledning och bedrägligt beteende. De ljög, bedrog och väldigt många Youtubers och recensenter assisterade dem i det. Alla som gav spelet höga betyg var en del av marknadsföringen och väldigt många blev blåsta helt enkelt.

Den enda recensenten som hade mod att säga 1/3 av det som borde ha sagts var Kallie Plaggie från Gamespot. Det var dock ett uppvaknande för min del ska jag säga (eftersom jag avfärdade henne p.g.a. att hon var en 20-årig brud). Hon lät sig inte bedras och spelade inte med. Läxan lärd.

Sweclockers syskon-site var ju med och bedrog sina läsare genom att ge det 5/5 om jag inte minns fel. 5 av 5... hur ska jag kunna ha förtroende för deras artiklar hädanefter? :P.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Får man inte tycka om spelet? Jag skulle säga att jag inte stötte på någon större bugg och jag älskade de 40-50 timmarna jag har spelat. Men samtidigt kan jag förstå att spelet till viss del är innehållsfattigt eller att det är buggigt för andra, men måste jag sluta älska det för det och börja ljuga och säga att jag visst hade det buggigt?

Och med innehållsfattigt tänker jag på utlovade funktioner och till exempel trafiken som kändes lite B, men samtidigt har jag inte riktigt koll på vad som lovats och inte lovats då jag inte riktigt följt PR-maskinen så noga som många andra kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Spelet var trasigt vid release och det mesta är inte fixat än, om ett år blir det bra, precis som Witcher 3 som i början var ospelbar men slipades till ett bra spel.

Early Access och alla beta releaser man får betala för har förstört kraven spelare sätter på spel, otroligt mycket dynga som släpps som "färdiga produkter".

Men till spelutvecklarnas/utgivarnas försvar så har de flesta fått pengarna tillbaka om de varit missnöjda.

Det är väll lastgen versionerna som är trasiga.
Jag har inte råkat ut för speciellt mycket buggar, jag spelar på PC.
Det enda jag kommer tänka på att man ser att spelarkaraktären ibland flimrar till i nån T-Pose ovanför bilen när man kör riktigt fort.
Jag har spelat ca 120 timmar.
Däremot tror jag inte spelet kan fixas så som många vill.
Jag tyckte spelet började bra, men det har som inte hänt så mycket mer. Visst spelet har story men det finns inte så mycket att göra förrutom just missions, vilket är väll den största "felet" folk klagat på.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med att Cyberpunk släpptes ofärdigt är att dom (förmodligen) inte kommer lägg tid på saker som tex AI'n. CDPR kommer förmodligen bara fixa buggarna och sen gå vidare.